Regeling vervallen per 04-04-2019

Eerste wijziging van de Regeling budgethouders voor de gemeente Purmerend

Geldend van 11-12-2018 t/m 03-04-2019

Intitulé

Eerste wijziging van de Regeling budgethouders voor de gemeente Purmerend

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Purmerend,

gelet op artikel 16 van de Financiële verordening Purmerend 2003,

overwegende dat het wenselijk is de Regeling budgethouders 2007 ook vast te laten stellen door de burgemeester, teneinde budgethouders de bevoegdheid te geven overeenkomsten als bedoeld in deze regeling, met volmacht van de burgemeester, zelfstandig te mogen tekenen,

besluiten:

vast te stellen Eerste wijziging van de Regeling budgethouders voor de gemeente Purmerend

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. Kostenplaats

Een administratieve eenheid waarop baten en lasten worden geadministreerd, en die niet deel uitmaakt van een product of  een programma, maar daaraan wel doorbelast;

b. Product

Een administratieve eenheid van subproducten waarop baten en lasten worden geadministreerd, en die deel uitmaakt van  een programma;

c. Programma

Een programma zoals dat in de (meerjaren)begroting of de jaarrekening een programma wordt genoemd;

d. Budget

Het totaal aan baten en het totaal aan lasten van een (sub)product, een kostenplaats of een project;

e. Budgethouder

Degene die uit hoofde van zijn functie of door expliciet besluit verantwoordelijk is voor een (sub)product, een kostenplaats of  een project;

f. Hoofdbudgethouder

Degene die uit hoofde van zijn functie of door expliciet besluit verantwoordelijk is voor een programma;

g. Project

Een tijdelijke organisatievorm die nodig is om een uniek en vooraf gedefinieerd product te maken of resultaat te behalen op een vooraf besproken tijdstip, gebruikmakend van vooraf vastgestelde middelen;

h. Projectmanager

Degene die volgens een projectopdracht de dagelijkse verantwoordelijkheid heeft voor een project.

Artikel 2 Budgethouderschap programma's, producten en kostenplaatsen

  • 1. Een domeindirecteur is uit hoofde van zijn functie hoofdbudgethouder van de programma's die hem zijn toegewezen; daarmee is hij tevens hoofdbudgethouder van de reserves en voorzieningen, en van de investeringen die op deze programma's betrekking hebben.

  • 2. Een teammanager is uit hoofde van zijn functie budgethouder van de kostenplaatsen en de producten die hem zijn toegewezen; daarmee is hij tevens budgethouder van de reserves en voorzieningen, en van de investeringen die op deze producten betrekking hebben.

  • 3. De concerncontroller ziet erop toe dat alle budgetten zijn toegewezen aan een budgethouder.

  • 4. De teammanager Financiële administratie is bevoegd tot het verrichten van boekingen op alle budgetten voor wat betreft de doorbelasting van kostenplaatsen en kapitaallasten die rechtstreeks voortvloeien uit daartoe aangelegde subadministraties.

Artikel 3 Budgethouderschap projecten

  • 1. Een projectmanager is uit hoofde van zijn benoeming of aanwijzing tot projectmanager budgethouder van het desbetreffende project; een grondexploitatie wordt eveneens gezien als een project.

  • 2. Een projectbudget kan bestaan uit verbijzonderde delen van productbudgetten.

  • 3. Als opdrachtgever bij projecten fungeert een hoofdbudgethouder.

  • 4. De directie is bevoegd af te wijken van het gestelde in dit artikel.

Artikel 4 Bevoegdheden

  • 1. De budgethouder is integraal verantwoordelijk voor de prijs-kwaliteitverhouding van zijn product, kostenplaats of project.

  • 2. De budgethouder is gerechtigd de gemeente te binden door het aangaan van financiële verplichtingen en gehouden om vorderingen ten aanzien van derden (zoals bijdragen of subsidies) vast te leggen. Beide worden in de financiële administratie verwerkt.

  • 3. Als plaatsvervanger van een budgethouder fungeert in eerste instantie diens direct leidinggevende, tenzij er een waarnemer is benoemd, dan is deze waarnemer bevoegd.

  • 4. Een tijdelijke of externe functionaris heeft (voor de werking van deze regeling) de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die horen bij de functie waarvoor hij is aangetrokken.

  • 5. Ingeval van strijd tussen deze regeling en het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018, heeft het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 voorrang.

Artikel 5 Verantwoordelijkheden

  • 1. De budgethouder is verantwoordelijk voor de juistheid, de volledigheid, de rechtmatigheid en de doelmatigheid van het budget in de begroting en voor de verantwoording van de realisatie in de jaarrekening.

  • 2. De budgethouder gaat geen financiële verplichtingen aan of doet geen uitgaven waarvoor het desbetreffende budget niet toereikend is.

  • 3. De budgethouder is verantwoordelijk voor de naleving van het aanbestedingsbeleid.

  • 4. De budgethouder rapporteert periodiek conform de afspraken die binnen de P&C cyclus zijn gemaakt.

Artikel 6 Werkzaamheden

  • 1. De budgethouder legt verplichtingen vanaf € 5.000 vast in de financiële administratie en vorderingen (waaronder bijdragen en subsidies) tot elk bedrag.

  • 2. Ontvangen facturen worden als volgt geparafeerd:

    • a.

      voor "levering akkoord" door de medewerker die dit kan constateren;

    • b.

      voor "conform opdracht" door de budgethouder;

    • c.

      voor "akkoord betaling" door de bevoegde functionaris binnen de afdeling P&C.

Artikel 7 Onduidelijkheden

Wanneer onduidelijkheid of een verschil van inzicht ontstaat over de toepassing van deze regeling, neemt de directie (gehoord de concerncontroller) hierin een besluit.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na vaststelling. Vanaf dat moment wordt de Regeling budgethouders 2007 ingetrokken.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling budgethouders 2007/1".

Purmerend, 13 maart 2009

Burgemeester en wethouders van Purmerend,

de secretaris, M.J.H. Smulders  

de burgemeester, A.Ph. Hertog

De burgemeester, A.Ph. Hertog