Regeling vervallen per 24-07-2018

Gedragscode voor medewerkers

Geldend van 19-11-2006 t/m 23-07-2018

Intitulé

Gedragscode voor medewerkers

Burgemeester en wethouders van Purmerend stellen:

ter bevordering van de integriteit van de medewerkers van de gemeente Purmerend, gezien de verleende instemming van de ondernemingsraad;

de navolgende gedragscode vast

Gedragscode voor medewerkers.

Gedragscode voor medewerkers

Artikel 1 Algemene bepalingen

Onder medewerker wordt verstaan: diegene die, op basis van aanstelling, arbeidsovereenkomst, detachering, uitzendkracht, stagiaire, of vrijwilliger werkzaamheden verricht bij de gemeente Purmerend

Artikel 2 Belangenverstrengeling

  • 1. Een medewerker doet, conform artikel 15:1:6 CAR/UWO opgave van zijn nevenwerkzaamheden, alsmede van financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt.

  • 2. Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de medewerker (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 3. Een medewerker die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 4. Een medewerker neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden. Elk aantoonbaar voordeel dat uit de dienstverlening voortvloeit wordt gezien als persoonlijk gewin en is om die reden niet aanvaardbaar.

  • 5. Indien medewerker privé-zaken doet met een aanbieder van diensten aan de gemeente verschaft hij desgevraagd aan zijn manager c.q. gemeentesecretaris inzicht in de dienstverlening.

Artikel 3 Informatie

  • 1. Een medewerker houdt geen informatie achter, tenzij deze geheim of vertrouwelijk is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 2. Een medewerker maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

  • 3. De aan medeweker toevertrouwde toegang tot informatie wordt niet aan derden verleend zonder uitdrukkelijke toestemming van zijn leidinggevende.

Artikel 4 Aannemen van geschenken

  • 1. Geschenken en giften die een medewerker uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd. Na melding retourneert de medewerker de geschenken en giften aan de verzender.

  • 2. Geschenken of giften die een medewerker ontvangt in het kader van onverplichte inspanningen buiten de werkuren of de reguliere taak en die een waarde van minder dan 50 euro vertegenwoordigen worden gemeld en geregistreerd, maar behoeven niet te worden geretourneerd.

  • 3. Het gestelde in het eerste lid geldt niet voor kleine geschenken/attenties met een p.r. –karakter (pennen, agenda, eenvoudige kalender e.d.)

  • 4. Het bezoeken van een evenement op kosten van derden (lunch diner, reis, culturele manifestatie, e.d.) dient in het functionele belang van de gemeente te zijn (snoepreizen worden niet geaccepteerd). De deelname wordt vooraf ter toetsing van dit belang voorgelegd aan zijn manager, nadat deze toestemming is verkregen kan het bezoek worden afgelegd.

Artikel 5 Declaraties

  • 1. De medewerker declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 2. Declaraties worden afgewikkeld volgens de daartoe vastgestelde administratieve procedure.

  • 3. Een declaratie wordt ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier. Bij het formulier wordt een betalingsbewijs gevoegd en op het formulier wordt de functionaliteit van de uitgave vermeld. De handtekening van zowel de leidinggevende, als de betreffende directeur dienen, voorafgaand aan de verwerking, op het formulier aanwezig te zijn.

  • 4. Gemaakte kosten worden binnen een maand, nadat deze zijn gemaakt, gedeclareerd. Eventueel verstrekte voorschotten worden voor zover mogelijk binnen een maand, na declaratiedatum, afgerekend.

Artikel 6 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

  • 1. Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden zijn slechts bij hoge uitzondering toegestaan. Hiervoor is de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming vereist van zijn manager.

  • 2. Indien aan medewerkers voor zakelijk gebruik een mobiele telefoon, fax, of computer in bruikleen ter beschikking wordt gesteld, dient voorafgaand aan de beschikbaarstelling een overeenkomst te worden aangegaan, hierin zijn de voorwaarden opgenomen waaronder de apparaten in bruikleen worden gegeven.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze gedragscode treedt in werking op de derde dag na die waarop deze bekend is gemaakt.

Artikel 8 Citeertitel

Deze gedragscode kan worden aangehaald als: Gedragscode medewerkers.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in onze vergadering van: 1 nov 2006
de secretaris,
A. Leijnse
de burgemeester,
Th. van Dam