Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening op de heffing en invordering van leges 2010

Geldend van 14-10-2010 t/m 31-12-2010

Intitulé

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES

De raad der gemeente Putten;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 7 oktober 2010, nr. 191357;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de derde wijziging van de Verordening op de heffing en invordering van Leges.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag:

    de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week:

    een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar:

    het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar:

    de periode van 1 janauari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte dienst, genoemd in deze verodening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Lege worden, voorzover daarvan niet reeds krachtens wettelijke bepalingen vrijstelling bestaat, niet geheven voor;

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    raads-, commissie- en begrotingsstukken aan redacties van nieuwsbladen, radio en televisie, mits deze stukken voor geen andere doeleinden worden gebruikt dan voor de berichtgeving in de door hen uitgegeven en gebruikte media; aan de kandidaat raadsleden van de raad vertegenwoordigde politieke partijen met een minimum van 1 exemplaar en een maximum van 4 exemplaren per fracftie, aghankelijk van het aantal leden van elke fractie, alsmede aan de leden van de commissie voor Bezwaar- en Beroepschriften;

  • c.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen;

  • d.

    het verstrekken van informatie uit gemeentelijke basisadministratie aan het Advies en Meldpunt Kindermishandeling;

  • e.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften terzake van de plaatselijke belasingen;

  • f.

    het afgeven van vergunningen voor het houden van collecten;

  • g.

    het afgeven van een (aanleg) vergunning voor de aanleg van paddenpoelen.

  • h.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4. van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenopmen in de bij deze verodening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een monderlinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen vier weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Leges bij abonnementen over gedeelten van een kalenderjaar

Indien voor een dienst een abonnement wordt afgesloten in de loop van het kalenderjaar, wordt het taroef. bejpidems dat van de abonnementen als bedoeld in de tarieventalbe onder 1.4.2.2. en 1.4.2.3., voor het resterende gedeelte van het kalenderjaar, vastgesteld op zoveel twaalfde gedeelten van het jaartarief als er na de datum van de aanvraag van de dienstverlening nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 9 Restitutie bij tussentijdse beëindiging van abonnementen

  • 1. Indien de heffing van leges geschiedt ter zake van het verstrekken van gegevens of het verlenen van dienst bij wijze van abonnement, wordt bij tussentijdse beëindiging van het abonnement - op schriftelijke verzoek van de houder - gedeeltelijk restitutie van leges verleend.

  • 2. Deze restitutie wordt verleend over zoveel twaalde gedeelten van het jaartarief als na het tijdstip van de beëindiging van de belastingplicht nog volle kalendermaanden overblijven.

Artikel 10 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake vaneen in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 11 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verodening in de loop van het kalenderjaar indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen;

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt en het de volgende hoofdstukken en onderdelen betreft:

    1. Onderdeel 1.1.8. (akten burgerlijke stand)

    2. hoofdstuk 2

    3. hoofdstuk 3

    4. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens)

    5. onderdeel 1.9.1. (verklaring omtrent het gedrag)

    6. hoofdstuk 16 (kansspelen).

Artikel 12 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 13 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 14 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeercel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening".

Tarieventabel behorende bij de 2e wijziging van de Legesverordening

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene Dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijk stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Vertrekkingen uit de Gemeentelijke basisadminsitatie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Huisnummering

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinginformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestigswet

Hoofdstuk 12

Woonruimteverdeling

Hoofdstuk 13

Geluidhinder

Hoofdstuk 14

Standplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Bijzondere begraafplaats

Hoofdstuk 21

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

2.1

Algemeen

2.2

Bouwvergunning

2.2.1

Algemeen

2.2.2

Begripsbepaling bouwkosten

2.2.3

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

2.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning

2.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning

2.2.6

Aanvraag bouwvergunning eerste fase

2.2.7

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

2.2.8

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

2.2.9

Maximum legesheffing aanvraag bouwvergunning

2.2.10

Welstandstoezicht

2.3

Verhogingen/aanvullende leges

2.3.1

Algemeen

2.3.2

Bodemgesteldheidonderzoek

2.3.3

Advies agarische commissie

2.3.4

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.5

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

2.3.6

Ontheffingen of afwijkin bestemmingsplan

2.3.7

Kosten welstandsnota

2.3.8

Kennisgevingskaartje bouwvergunning

2.3.9

Bestemmingsplan in voorbereiding

2.4

Slopen

2.4.1

Begripsbepaling sloopkosten

2.4.2

Sloopvergunning

2.4.3

Kennisgevingkaartjes sloopvergunning

2.4.4

Sloopmelding

2.5

Overig/administratief

2.5.1

Algemeen

2.5.2

Wijzigingen tenaamstelling vergunningen of ontheffingen

2.5.3

Bestemmingsplannen

2.5.4

Bestemmingsontheffingen

2.5.5

Leges voor een niet-ontvankelijke aanvraag om bouwvergunning

2.5.6

Geluidsonderzoek

2.5.7

Teruggaaf leges bij wijziging van een bouwvergunning waarvan nog geen bruik is gemaakt

2.5.8

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouwvergunning

2.5.9

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouwvergunning

2.5.10

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouwvergunning

2.6

Aanlegvergunningen

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenemten of markten

Hoofdstuk 3

Prositutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Splitsingsverguning woonruimte

Hoofdstuk 5

Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

euro

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

Maandag van 10.00 tot 17.00 uur en dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur

267,75

1.1.1.2

andere tijdstippen, met uitzondering van maandag 9.00 tot 10.00 uur (waarin het huwelijk of de registratie van een partnerschap, dan wel de omzetting daarvan kosteloos kan worden voltrokken), almede op met algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen

535,50

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

80,50

1.1.3

Indien de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk plaatsvindt in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt een toeslag berekend van

67,25

1.1.4

Indien voor de huwelijskvoltrekking c.q. partnerschapregistratie een toetsing moet plaatsvinden voor een nieuwe locatie bedraagt de toeslag

255,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het door de gemeente leveren van één of meer getuigen bij een huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapregistratie, per getuige

18,50

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.6.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

9,50

1.1.6.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

26,50

1.1.7

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daarnaan besteed kwartier

7,00

1.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit aktes burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

50,90

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

50,90

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

50,90

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

8,95

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

20,90

1.2.1.6

tot het verstrkken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar

8,95

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personeen in de leeftijd van veertien jaar en ouder

42,85

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

41,00

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

19,50

1.2.5

Indien reeds eerder reisdocument is verstrekt dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met

18,00

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

38,75

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

33,50

1.3.3

Indien reeds eerder een rijbewijs is afgegeven dat bij de nieuwe aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de verschuldigde leges verhoogd met

18,00

1.3.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een formulier aan de aanvrager van een rijbewijs ter verklaring van de lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen

24,25

Hoofdstuk 4

Vertrekking uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

5,30

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

340,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

1.656,50

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

3.092,00

1.4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het periodiek verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente, vestigingen in de gemeente, geboorten, huwelijken of overlijden

191,25

1.4.3

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandleing nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministatie persoongegevens

2,27

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadminsitatie, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,00

Hoofdstuk 5

Huisnummering

1.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek aanbrengen van een huisnummer, waneer het vanwege de gemeente aangebrachte nummer ernstig is beschadigd of weggeraakt

29,00

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

pagina's, per ten hoogste 100 pagina's

0,25

met een maximum per bericht van

5,15

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de meerjarenbegroting, inclusief jaarbegroting en beleidstoelichting

13,75

1.7.1.2

een afschrift van de toelichting op de gemeentebegroting (beheersdeel)

23,75

1.7.1.3

een afschrift van de gemeenterekening

13,75

1.7.1.4

een afschrift van de toelichting op de gemeenterekening  (beheersdeel)

23,75

De hiervoor genoemde stukken zijn om niet verkrijgbaar voor inwoners van de gemeente Putten.

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kadastrale informatie:

1.8.1.1

uittreksel uit de kadastrale registratie, per object, inclusief een afdruk van die registratie

14,80

1.8.1.2

uittreksel uit de hypothecaire registratie, per object

14,80

1.8.1.3

afdruk van een kadastrale kaart op A3 of A4 formaat

10,50

1.8.1.4

faxkosten, per pagina

0,50

1.8.1.5

digitale kaart, verstrekt per email

26,00

1.8.1.6

afdruk van een GBKN-kaart (A3 of A4-formaat)

10,50

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling van  een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

14,80

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

 

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

5,20

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

3,70

1.9.4

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

5,20

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

7,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op:

 

 

A4-formaat (zwart-wit)

0,30

 

A4-formaat (kleur)

1,50

 

A3-formaat (zwart-wit)

0,40

 

A3-formaat (kleur)

2,50

 

Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld.

 

 

A2-formaat en groter (zwart-wit)

18,00

 

A2-formaat en groter (kleur)

21,00

1.10.2.2

Foto's tot maximaal A4-formaat, per pagina

5,00

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

 

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

22,50

Hoofdstuk 12

Woonruimteverdeling

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van besluit tot toewijzing van een nieuwbouwkoopwoning of woningbouwkavel volgens de Inschrijvings- en toewijzingsregel nieuwbouwkoopwoningen en woningbouwkavels van de gemeente Putten

32,50

 

Van legesheffing worden uitgezonderd degenen aan wie bij inschrijving in het register van woningzoekenden reeds leges in rekening zijn gebracht.

 

Hoofdstuk 13

Geluidhinder

 

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.13.1

tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.1.7, lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening (ontheffing geluidhinder)

30,50

Hoofdstuk 14

Standplaatsen

 

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene plaatselijke verordening, geldig voor:

 

1.14.2

één dag of gedeelte daarvan

3,20

1.14.3

seizoensgebonden en op recreatie gerichte activiteiten voor één jaar

29,50

1.14.4

Bij weigering van een standplaatsvergunning wordt een tarief in rekening gebracht conform de tariefstelling in de tabel, met een maximum van

45,00

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

27,50

Hoofdstuk 16

Kansspelen

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

56,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

22,50

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

226,50

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

226,50

 

en voor iedere volgende speelautomaat

90,50

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

45,00

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

45,00

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

 

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

5,30

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

 

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

1.122,00

1.18.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor het op, aan, in, over of boven de weg brengen of hebben van een kabel of leiding, indien artikel 5.4, eerste lid van de Telecommunicatiewet niet van toepassing is

1.122,00

1.18.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

727,00

1.18.1.3

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

1.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

31,00

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

31,00

1.19.3

tot het verkrijgen van een verkeersontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

20,00

Hoofdstuk 20

Bijzondere begraafplaats

 

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het inrichten van een bijzondere begraafplaats

1.938,00

Hoofdstuk 21

Diversen

 

1.21.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.21.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1,50

1.21.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

1.21.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat (zwart-wit)

1,00

1.21.1.2.2

per pagina op papier van A3-formaat (zwart-wit)

0,20

1.21.1.2.3

per pagina op papier van A3-formaat (kleur)

2,00

 

Bij dubbelzijdige bedrukking worden de tarieven verdubbeld.

 

1.21.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt register als bedoeld in artikel 2.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening (helingsregister)

45,00

1.21.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gewaarmerkt register

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening (kapvergunning)

28,50

1.21.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken of vervangen van een uitweg, als bedoeld in artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening (uitwegvergunning)

45,00

1.21.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van een aansluiting op de openbare riolering, als bedoeld in artikel 2, lid 2 van de Verordening aansluitvoorwaarden riolering gemeente Putten 

45,00

1.21.1.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.4.3 van de Algemene plaatselijke verordening ( straatmuzikanten, -artiesten, -fotografen en dergelijke):

 

 

voor elke maand of gedeelte daarvan

16,00

1.21.1.8

Het tarief bedraagt voor het in  behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.1.3.1 van de Algemene plaatselijke verordening (verkoop daklozenkrant en dergelijke):

 

 

per dag of gedeelte daarvan 

3,20

 

voor elke maand of gedeelte daarvan

16,00

1.21.1.9

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

45,00

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

2.1.

Algemeen

 

 

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening.Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 2.2 tot en met 2.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

 

 

a.    Woningwet;

 

 

b.    Wet ruimtelijke ordening;

 

 

c.    gemeentelijke bouwverordening;

 

 

d.    Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening.

 

 

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen.

 

 

De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

 

 

1.    legesheffing aanvraag bouwvergunning, waaronder welstandstoezicht (zie onderdeel 2.2);

 

 

2.    verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 2.3);

 

 

3.    legesheffing slopen (zie onderdeel 2.4);

 

 

4.    legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 2.5);

 

 

5.    legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 2.6);

 

 

6.    legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 2.7)

 

 

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

 

2.2

Bouwvergunning

 

2.2.1

Algemeen

 

 

Op grond van onderdeel 2.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

 

 

-      schetsplan;

 

 

-      lichte bouwvergunning;

 

 

-      reguliere bouwvergunning;

 

 

-      bouwvergunning eerste fase;

 

 

-      bouwvergunning tweede fase;

 

 

-      wijziging bouwvergunning eerste fase.

 

 

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit.

 

2.2.2

Begripsbepaling bouwkosten

 

 

Onderbouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt, wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

2.2.3

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan: per schetsplan

50,00

2.2.4

Aanvraag lichte bouwvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning:

 

2.2.4.1

2,08% van de bouwkosten met een minimumtarief van € 50,00, indien de bouwkosten niet meer dan € 50.000,00 bedragen;

 

2.2.4.2

1,46% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 bedragen, met een minimum van € 1.040,00.

 

2.2.5

Aanvraag reguliere bouwvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning:

 

2.2.5.1

2,08% van de bouwkosten met een minimumtarief van € 50,00, indien de bouwkosten niet meer dan € 50.000,00 bedragen;

 

2.2.5.2

1,46% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 en minder dan € 250.000,00 bedragen, met een minimum van € 1.040,00;

 

2.2.5.3

1,36% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 250.000,00 bedragen, met een minimum van € 3.650,00.

 

2.2.6

Aanvraag bouwvergunning eerste fase

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase:

 

2.2.6.1

1,14% van de bouwkosten met een minimumtarief van € 50,00, indien de bouwkosten niet meer dan € 50.000,00 bedragen;

 

2.2.6.2

0,78% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 en minder dan € 250.000,00 bedragen, met een minimum van € 570,00;

 

2.2.6.3

0,72% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 250.000,00 bedragen, met een minimum van € 1.950,00.

 

2.2.7

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:

 

2.2.7.1

1,14% van de bouwkosten met een minimumtarief van € 50,00, indien de bouwkosten niet meer dan € 50.000,00 bedragen;

 

2.2.7.2

0,78% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 en minder dan € 250.000,00 bedragen, met een minimum van € 570,00;

 

2.2.7.3

0,72% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 250.000,00 bedragen, met een minimum van € 1.950,00.

 

2.2.8

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase:

 

2.2.8.1

0,26% van de bouwkosten met een minimum tarief van € 50,00, indien de bouwkosten niet meer dan € 50.000,00 bedragen;

 

2.2.8.2

0,20% van de bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 bedragen, met een minimum van € 130,00.

 

2.2.9

Maximum legesheffing aanvraag bouwvergunning

 

 

Voor de op grond van 2.2 in rekening gebrachte leges geldt een maximum bedrag van € 100.000,00 per object, voor zover de aanvraag geen betrekking heeft op bouwwerken voor woondoeleinden.

 

2.2.10

Welstandstoezicht

 

 

Van de aanvrager worden de kosten van adviezen, uitgebracht in verband met de toepassing van voorschriften omtrent de welstand als bedoeld in artikel 48 van de Woningwet, geheven tot het bedrag dat de Gelderse Welstandscommissie, uitgaande van het Gelders Genootschap tot bevordering en instandhouding van de schoonheid van stad en land, aan de gemeente conform haar tariefregeling in rekening brengt.

Deze kosten worden als volgt berekend:

 

2.2.10.1

In geval van geraamde bouwkosten van € 1,00 tot en met

€ 500.000,00 met een minimum van € 43,00

1,9 0/00

 

plus over het gedeelte van de bouwsom van € 500.001,00 tot en met € 2.500.000,00

0,6 0/00

 

plus over het gedeelte van de bouwsom van €  2.500.001,00 tot en met € 5.000.000,00

0,25 0/00

 

plus over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001,00 en meer

0,11 0/00

2.2.10.2

voor woningbouw van één en hetzelfde type, welke in één complex worden uitgevoerd

 

 

Complexen van  1 t/m 5 gelijke woningen tarief volgens 2.2.10.1.

 

 

Complexen van  6 t/m 10 gelijke woningen tarief over bouwsom 5 woningen

 

 

Complexen van 11 t/m 20 gelijke woningen tarief over bouwsom 6 woningen

 

 

Complexen van 21 t/m 30 gelijke woningen tarief over bouwsom 8 woningen

 

 

Complexen van 31 t/m 40 gelijke woningen

tarief over bouwsom 10 woningen

 

 

Complexen van 41 t/m 50 gelijke woningen tarief over bouwsom 12 woningen

 

 

Complexen van 51 t/m 60 gelijke woningen tarief over bouwsom 14 woningen en zo volgens,

 

 

etage- en galerijwoningen e.d. worden als één bouwblok beschouwd. Het tarief wordt dan berekend naar de totale bouwsom van het bouwblok.

 

2.2.10.3

integrale advisering

 

2.2.10.3.1

welstand + 1 extra discipline 1,8 x regulier tarief

 

2.2.10.3.2

welstand + meerdere extra disciplines 2,2 x regulier tarief

 

2.2.10.4

Reclameobjecten per adviesaanvraag

43,00

2.2.10.5

illegale bouwwerken 1,5 x regulier tarief

 

2.2.10. 6

formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg

100,00

2.2.10.7

Overige adviezen

afhankelijk van de soort advisering per uur

87,00

 

of

107,00

2.3

Verhogingen/aanvullende leges

 

 

2.3.1

Algemeen

 

 

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 2.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

 

 

-      bodemgesteldheidonderzoek (onderdeel 2.3.2);

 

 

-      verplicht advies agrarische commissie (onderdeel 2.3.3);

 

 

-      achteraf ingediende aanvraag (onderdeel 2.3.4);

 

 

-      projectbesluit/ buiten toepassingverklaring (onderdeel 2.3.5);

 

 

-      wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (onderdeel 2.3.6);

 

 

-      doorberekening kosten welstandsnota (zie onderdeel 2.3.7);

 

 

-      statiegeld kennisgevingkaartjes bouwvergunning voor aanvang c.q. voltooiing werkzaamheden (zie onderdeel 2.3.8).

 

 

Daarnaast is er sprake van legesberekening voor:

 

 

2.3.2

Bodemgesteldheidonderzoek

 

 

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.2 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

 

2.3.2.1

een ontheffing wordt verleend van de wettelijke verplichting om een bodemonderzoeksrapport te overleggen

217,00

2.3.2.2

een bodemonderzoeksrapport inclusief vooronderzoek wordt beoordeeld, met

42,50

2.3.2.3

een rapport betreffende een nader bodemonderzoek, een bodemsaneringonderzoek of een bodemsaneringevaluatie wordt beoordeeld, met

85,00

2.3.2.4

gegevens worden aangeleverd uit het digitale bodeminformatiesysteem en/of het bodemarchief, per kwartier* of gedeelte daarvan

11,00

 

2.3.3

Advies agrarische commissie

 

 

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.2 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld met

495,00

 

2.3.4

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

In afwijking van de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.7 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een na aanvang of gereedkomen van de bouw ingediende aanvraag van een bouwvergunning:

 

 

125% van de leges zoals deze op grond van die onderdelen geheven zouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag.

 

 

2.3.5

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring

 

 

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, verhoogd met de volgende tarieven:

 

2.3.5.1

- voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of overige gebouwen tot maximaal 100 m² oppervlakte

4.440,00

2.3.5.2

- meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of overige gebouwen tussen 100 m² en 500 m² oppervlakte

6.885,00

2.3.5.3

- meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of overige gebouwen tussen 500 m² en 800 m² oppervlakte 

8.887,50

2.3.5.4

- meer dan tien woningen en /of overige gebouwen met meer dan 800 m² oppervlakte

11.100,00

2.3.5.5

Voor zover het projectbesluit of de buiten toepassingverklaring niet gerelateerd is aan een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist of er geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

4.440,00

2.3.5.6

Bij het niet verkrijgen, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager van een projectbesluit of buiten toepassingverklaring als hiervoor bedoeld, wordt 75% van de betaalde leges teruggegeven.

 

2.3.6

Ontheffing of afwijking bestemmingsplan

 

 

Het verschuldigde bedrag van onderdeel 2.2. wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder c, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, verhoogd met

58,75

2.3.6.1

Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening

58,75

2.3.7

Kosten welstandsnota

 

 

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.2 wordt verhoogd met de kosten verband houdend met de welstandsnota:

 

2.3.7.1

indien de bouwkosten niet hoger zijn dan € 25.000,00: 0,30/00 met een minimum van € 2,00;

 

2.3.7.2

indien de bouwkosten hoger zijn dan € 25.000,00: 0,30/00 over de eerste € 25.000,00 en 0,250/00 van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000,00 te boven gaan

 

2.3.8

Kennisgevingskaartjes bouwvergunning

 

2.3.8.1

Indien bij de verleende bouwvergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" is gevoegd, wordt het op grond van onderdeel 2.2. berekende bedrag verhoogd met

50,00

2.3.8.2

Indien het bij de verleende bouwvergunning gevoegde kaart "kennisgeving aanvang werkzaamheden" ingevuld wordt teruggezonden, wordt het geheven legesbedrag van € 25,00 teruggegeven.

 

2.3.8.3

Indien het bij de verleende bouwvergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" ingevuld wordt teruggezonden, wordt het geheven legesbedrag van € 25,00 teruggegeven.

 

2.3.9

Bestemmingsplan in voorbereiding

 

 

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 50, derde lid, onder a. van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

58,75

 

2.4

Slopen

 

 

2.4.1

Begripsbepaling sloopkosten

 

 

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

 

 

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

 

2.4.2

Sloopvergunning

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1. van de gemeentelijke Bouwverordening, dan wel artikel 3.3, aanhef en onderdeel b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onderdeel b, van de Wet ruimtelijke ordening:

 

2.4.2.1

voor het slopen van bouwwerken met een bouwmassavolume tot 200 m³

76,25

2.4.2.2

voor het slopen van bouwwerken met een bouwmassavolume tot 700 m³

178,50

2.4.2.3

voor het slopen van bouwwerken met een bouwmassavolume boven 700 m³

272,00

 

2.4.3

Kennisgevingskaartjes sloopvergunning

 

2.4.3.1

Indien bij de verleende sloopvergunning het kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" en het kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" is gevoegd, wordt het overeenkomstig 2.4.2. berekende bedrag verhoogd met € 50,00

 

2.4.3.2

Indien het bij de verleende sloopvergunning gevoegde kaartje "kennisgeving aanvang werkzaamheden" ingevuld wordt teruggezonden, wordt het geheven legesbedrag van € 25,00 teruggegeven.

 

2.4.3.3

Indien het bij de verleende sloopvergunning gevoegde kaartje "kennisgeving voltooiing werkzaamheden" ingevuld wordt teruggezonden, wordt het geheven legesbedrag van € 25,00 teruggegeven.

 

 

2.4.4

Sloopmelding

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1. van de gemeentelijke Bouwverordening

15,75

2.5

Overige/administratief

 

 

2.5.1

Algemeen

 

 

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

 

 

2.5.2

Wijzigen tenaamstelling vergunningen of ontheffingen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw- , sloop- of aanlegvergunning

31,25

 

2.5.3

Bestemmingsplannen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het vervaardigen van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan, als bedoeld in artikel 3.1. van de Wet ruimtelijke ordening:

 

2.5.3.1

voor de bouw of uitbreiding van één woning en/of

overige gebouwen tot maximaal 100  m2 oppervlakte

2.960,00

2.5.3.2

meer dan één woning tot maximaal vijf woningen en/of

overige gebouwen tussen 100 m2 en 500 m2 oppervlakte

4.590,00

2.5.3.3

meer dan vijf woningen tot maximaal tien woningen en/of

overige gebouwen tussen 500 m2 en 800 m2 oppervlakte

5.925,00

2.5.3.4

meer dan tien woningen en/of

overige gebouwen met meer dan 800 m2 oppervlakte

7.400,00

2.5.3.5

Voor zover de herziening of uitwerking van het bestemmingsplan waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en er geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

2.960,00

2.5.3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een herziening of uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a of b van de Wet ruimtelijke ordening (binnenplans)

990,00

2.5.3.7

Bij het niet verkrijgen, behoudens intrekking van het verzoek door of namens de aanvrager, van een herziening of een uitwerking als hiervoor bedoeld, wordt 75% van de betaalde leges teruggegeven.

 

 

2.5.4

Bestemmingsontheffingen

 

2.5.4.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c, artikel 3.38, vierde lid, artikel 3.22 of artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist, geldt het tarief als vermeld bij 2.3.6

 

2.5.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist geldt het tarief als vermeld bij 2.5.3

 

 

2.5.5

Leges voor een niet-ontvankelijke aanvraag om bouwvergunning

 

 

Het tarief voor een aanvraag om een lichte, regulieren of gefaseerde bouwvergunning, waarvan op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht is besloten om deze niet in behandeling te nemen.

45,00

2.5.6

Geluidsonderzoek

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitvoeren van een akoestisch onderzoek op grond van de Wet op de geluidhinder

647,00

 

Indien de aanvraag dient tot het verkrijgen van een hogere grenswaarde op grond van de Wet op de geluidhinder

785,00

 

2.5.7

Teruggaaf leges bij wijziging van een bouwvergunning, waarvan nog geen gebruik is gemaakt

 

 

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het verschuldigde bedrag voor het nieuwe bouwplan, met dien verstande dat zij niet minder dan € 50,00 zullen bedragen. Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

 

2.5.8

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouwvergunning

 

 

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouwvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges, als bedoeld in de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.8, teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

 

 

-     75% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan;

 

 

-    50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken op een later tijdstip, doch voor het verlenen van de vergunning.

 

 

2.5.9

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouwvergunning

 

 

Wanneer de gemeente een verleende bouwvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven.

 

2.5.9.1

Wanneer de aanvraag is ingediend binnen 24 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt, bedraagt de teruggaaf 50% van de verschuldigde basisleges als bedoeld in de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan  € 50,00 niet wordt teruggegeven.

 

2.5.9.2

Wanneer de aanvraag om teruggaaf is ingediend na het verstrijken van 24 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt, bedraagt de teruggaaf 25% van de verschuldigde basisleges als bedoeld in de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.8 met dien verstande dat een bedrag minder dan € 50,00 niet wordt teruggegeven.

 

 

2.5.10

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouwvergunning

 

 

Wanneer de gemeente een bouwvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt: 25% van de verschuldigde basisleges als bedoeld in de onderdelen 2.2.4 tot en met 2.2.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 50,00 niet wordt teruggegeven.

 

 

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

 

Horeca

 

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

3.1.1

het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf of slijterbedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (commercieel horecabedrijf)

110,00

3.1.2

het verkrijgen van een vergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet (paracommercieel horecabedrijf)

220,00

3.1.3

wijziging van de leidinggevende in het horecabedrijf, als bedoeld in artikel 8 van de Drank- en Horecawet

60,00

3.1.4

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in de artikelen 37 tot en met 44  en 74 van de Drank- en Horecawet, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Algemeen uitvoeringsbesluit Drank- en Horecawet (Besluit van 13 juli 1967, Stb. 404) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

 

3.1.5

Het vervangen van een vergunning voor het exploiteren van een horecabedrijf als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening

493,00

 

Ontheffing sluitingsuur

 

3.1.6

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.5 of op grond van artikel 2.3.1.6 van de Algemene plaatselijke verordening

56,50

 

 

Organiseren evenementen

 

3.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementen)

28,50

3.2.2

als bij 3.2.1, voor evenementen met een commercieel karakter

45,00

 

 

Prostitutiebedrijf

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.3.1

tot het verstrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening (vergunning seksinrichting)

771,00

 

 

Gebruiksvergunningen in verband met brandveiligheid

 

3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

 

3.4.1

een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken

312,00

3.4.2

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de brandbeveiligingsverordening

156,00

3.4.3

Overdracht van vergunningen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot    overschrijven van een vergunning als bedoeld in artikel 12 en 13 van de Bouwverordening

220,00

 

3.4.4

Teruggaaf

 

3.4.4.1

Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 3.4.1 tot 3.4.3 wordt ingetrokken vóór de datum waarop op de aanvraag wordt beslist, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.

 

13.4.4.2

Indien met een aanvraag als bedoeld in 3.4.1 tot 3.4.3 niet kan worden ingestemd, wordt op verzoek teruggaaf van 75% van de geheven leges verleend.

 

 

Ventvergunning

 

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.5.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2 van de Algemene plaatselijke verordening (venten), per aanvraag, geldig voor:

 

 

elke dag of gedeelte daarvan

3,20

 

 

Afvalstoffeninzameling

 

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

3.6.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van afvalstoffen door anderen dan de inzameldienst, als bedoeld in artikel 4.2.2.1, lid 2 van de Algemene plaatselijke verordening

22,50

3.6.2

tot het verkrijgen van een ontheffing voor het inzamelen van afvalstoffen door anderen dan de inzameldienst, als bedoeld in artikel 4.4.1 van de Algemene plaatselijke verordening

22,50