Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening cliëntenraad gehandicaptenbeleid

Geldend van 01-01-2005 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening cliëntenraad gehandicaptenbeleid

Vastgesteld bij besluit van de raad van 2 december 2004 nr. WZI/2004/14898

VERORDENING CLIËNTENRAAD GEHANDICAPTENBELEID

Artikel 1 Begripsbepaling

a.

belangenorganisatie:

een plaatselijke ouderenbond of gehandicaptenorganisatie;

b.

het college:

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten;

c.

raad:

de gemeenteraad van de gemeente Putten.

Artikel 2 Instellen en in stand houden cliëntenraad

Het college bevordert het instellen en in stand houden van een gemeentelijke cliëntenraad voor integraal gehandicaptenbeleid.

Artikel 3 Taken

De cliëntenraad geeft over de vorming, uitvoering en evaluatie van het gehandicaptenbeleid, de wijze van dienstverlening aan cliënten en wijze van communicatie met cliënten gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de raad.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit 6 personen die afgevaardigd worden vanuit belangenorganisaties met een minimumaantal van 50 leden uit Putten.

  • 2. Het college streeft naar een gelijke verdeling tussen het aantal vertegenwoordigers van belangenorganisaties in de cliëntenraad.

  • 3. Het hoofd en de beleidsmedewerker van de afdeling Werk, Zorg en Inkomen zijn geen lid, maar worden ambtelijk toegevoegd.

Artikel 5 Benoeming en zittingsduur

  • 1. Belangenorganisaties krijgen de gelegenheid om kandidaten voor te dragen.

  • 2. Het college benoemt de leden van de cliëntenraad voor een periode van 3 jaar.

  • 3. De leden zijn na het verstrijken van hun zittingsduur onmiddellijk herbenoembaar.

  • 4. Het college ontslaat een lid op eigen verzoek of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad.

Artikel 6 Informatieverschaffing

Het college voorziet de cliëntenraad van alle informatie die nodig is voor de uitvoering van zijn taken.

Artikel 7 Advisering

  • 1. Aan de cliëntenraad gevraagde adviezen worden binnen vier weken uitgebracht.

  • 2. Adviezen worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.

  • 3. Minderheidsstandpunten worden op verzoek in het voorstel of advies opgenomen.

  • 4. Het advies van de cliëntenraad wordt vermeld op alle beleidsstukken die bestemd zijn voor het college en de raad.

  • 5. In het geval dat het college afwijkt van het advies van de cliëntenraad, wordt dit bij het voorstel gemotiveerd vermeld.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1. De cliëntenraad vergadert minimaal 3 maal per jaar.

  • 2. De cliëntenraad overlegt in beginsel eenmaal per jaar met de betreffende portefeuillehouder.

  • 3. De voorzitter is bevoegd de cliëntenraad bijeen te roepen wanneer hij dit nodig acht. Op verzoek van minimaal 3 leden kan een extra vergadering worden uitgeschreven.

  • 4. De voorzitter stelt de agenda voor de vergaderingen vast.

  • 5. De individuele leden van de cliëntenraad kunnen tot 3 weken voor de vergadering onderwerpen aandragen.

  • 6. De agenda en de bijbehorende stukken worden uiterlijk 1 week voor de vergadering aan de leden gezonden.

  • 7. Indien een lid zonder opgaaf van redenen drie opeenvolgende vergaderingen niet verschijnt, vervalt het lidmaatschap, behoudens bijzondere omstandigheden.

Artikel 9 Openbaarheid

De vergaderingen van de cliëntenraad zijn niet openbaar.

Artikel 10 Voorzitter en secretaris

  • 1. De voorzitter en secretaris worden vanuit de leden van de cliëntenraad gekozen.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat het structureel overleg in de vorm van een ambtelijk secretariaat adequaat wordt ondersteund.

Artikel 11 Stemprocedures

  • 1. Indien over een voorstel geen stemming wordt gevraagd is het aangenomen.

  • 2. Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 3. Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen.

  • 4. De cliëntenraad kan geen besluiten nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is.

  • 5. Indien niet voldaan is aan het in het vorige lid gestelde quorum, kan in de eerstvolgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezige leden, een besluit worden genomen over die voorstellen waaromtrent in de vorige vergadering geen besluit kon worden genomen.

  • 6. Over personen wordt schriftelijk gestemd.

Artikel 12 Faciliteiten

  • 1. Het college verstrekt de middelen die noodzakelijk zijn om de in de verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren inclusief de daarbij behorende deskundigheidsbevordering.

  • 2. Voor niet-reguliere activiteiten kan een incidentele subsidie worden toegekend.

Artikel 13 Vergoeding

  • 1. De leden van de cliëntenraad ontvangen een vergoeding voor hun werkzaamheden. Deze is gelijk aan de vergoeding welke wordt toegekend aan leden van adviescommissies.

  • 2. De vergoeding wordt aangemerkt als onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk en wordt als zodanig niet in mindering gebracht op de uitkeringen welke de leden ontvangen.

Artikel 14 Geheimhoudingsplicht

Op de cliëntenraad is het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Artikel 15 Nadere regels

  • 1. Het college is bevoegd om nadere regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening.

  • 2. Voordat het college nadere regels stelt wordt de cliëntenraad hierover gehoord.

  • 3. In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.

Artikel 16 Citeertitel

De verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenraad gehandicaptenbeleid.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.