Regeling vervallen per 01-09-2023

ORGANISATIEREGELING GEMEENTE PUTTEN 2015 Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 21 april 2015 nr. 399753

Geldend van 01-05-2015 t/m 31-08-2023

Intitulé

ORGANISATIEREGELING GEMEENTE PUTTEN 2015 Vastgesteld bij besluit van het college van burgemeester en wethouders van 21 april 2015 nr. 399753

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten,

gelet op het bepaalde in artikel 160 van de gemeentewet;

besluit;

vast te stellen de Organisatieregeling gemeente Putten 2015

 

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    afdeling :

    iedere organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die op grond van dit besluit een eigen verantwoordingsplicht aan de gemeentesecretaris heeft;

  • b.

    college

    college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    gemeentesecretaris:

    de functionaris, als genoemd in de Gemeentewet (secretaris), hoofd van de ambtelijke organisatie;

  • d.

    afdelingsmanager :

    direct leidinggevende van een van de afdelingen zoals bedoeld onder a.;

  • e.

    middelenbeheer :

    het middelenbeheer omvat de voorbereiding en de uitvoering van:

    • -

      het personeelsbeleid;

    • -

      het informatiebeleid;

    • -

      het organisatiebeleid;

    • -

      het financiële beleid;

    • -

      het automatiseringsbeleid;

    • -

      het huisvestingsbeleid van het gemeentelijk apparaat;

    • -

      het investeringsbeleid in bedrijfsmiddelen en tevens het afleggen van verantwoording over het gevoerde beheer;

  • f.

    juridische rechtmatigheid: het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke-, nationale - en Europese wet- en regelgeving, met uitzondering van financiële rechtmatigheidaspecten;

  • g.

    hoewel de regeling bij functionarissen uitgaat van de mannelijke persoonsvorm, zijn de bepalingen van overeenkomstige toepassing op vrouwelijke functionarissen.

Paragraaf 1 De ambtelijke organisatie

Artikel 2 Organisatie-eenheden

De ambtelijke organisatie van de gemeente bestaat, naast de gemeentesecretaris, uit de volgende afdelingen:

  • a.

    afdeling Ruimte (RUI);

  • b.

    afdeling Samenleving (SAM);

  • c.

    afdeling Dienstverlening (DIE);

  • d.

    afdeling Staf (STA)

Artikel 3a De afdeling Ruimte (RUI)

De hoofdtaken zijn:

Beleid en advies

  • -

    Ruimtelijke ordening

  • -

    Volkshuisvesting

  • -

    Milieu, duurzaamheid, afval

  • -

    Verordeningen

  • -

    Integrale programmering

  • -

    Monumenten

  • -

    Economie en werkgelegenheid

  • -

    Recreatie en toerisme

  • -

    Verkeer en vervoer

  • -

    Groen en landschap

  • -

    Gebouwen

  • -

    Civiel

 

Beheer en onderhoud

  • -

    Monumenten

  • -

    Grondzaken

  • -

    Verkeer en vervoer

  • -

    Groen en landschap

  • -

    Gebouwen

  • -

    Civiel  

Vergunningen en handhaving

  • -

    Vergunningen (Wabo)

  • -

    Handhaving

  • -

    Toezicht

 

Projecten (enkelvoudig)

Buitendienst

  • -

    Reiniging en wegen

  • -

    Groen en service (incl. begraafplaatsen)

Artikel 3b De afdeling Samenleving (SAM)

De hoofdtaken zijn:

 

Beleid en advies

  • -

    Wmo

  • -

    Jeugd

  • -

    Sport

  • -

    Publieke gezondheid

  • -

    Cultuur

  • -

    Onderwijs

  • -

    WWB

  • -

    Minima

 

Uitvoering

  • -

    Wmo

  • -

    WWB

  • -

    Uitk.administratie/IC/Appl.beheer

  • -

    Re-integratie

  • -

    Schuldhulpverlening

  • -

    Minima

  • -

    Leerlingenvervoer

Artikel 3c De afdeling Dienstverlening (DIE)

De hoofdtaken zijn:

Serviceportaal

  • -

    KCC

  • -

    Receptie

  • -

    Frontoffice burgerzaken

  • -

    Postregistratie

  • -

    Bodedienst planning & control

 

Gegevensbeheer

  • -

    gegevensbeheer BAG/BGT/WOZ/GBA/NHR

  • -

    Backoffice burgerzaken

  • -

    Verzekeringen

  • -

    Aansprakelijkheid

  • -

    Belastingheffing

 

Bedrijfsondersteuning

  • -

    Planning en control

  • -

    Administratie

  • -

    Inkoop en contractbeheer

 

Informatievoorziening

  • -

    I&A

  • -

    DIV

  • -

    Archief(dienst)

Artikel 3d De afdeling Staf (STA)

De hoofdtaken zijn:

Bestuursondersteuning, bestuurlijke zaken

 

Juridische zaken (publiek en privaatrecht)

  • -

    Juridische controlling

  • -

    Vergunningen bijzondere wetten

 

OOV

  • -

    BOA's

 

Communicatie

 

Bestuurssecretariaat

 

P&O

Paragraaf 2 Functies

Artikel 4 Verhouding gemeentesecretaris tot burgemeester en wethouders

  • 1. De gemeentesecretaris draagt met inachtneming van de richtlijnen van het college van burgemeester en wethouders en onverminderd de verantwoordelijkheden van de burgemeester zorg voor een goede voorbereiding van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. Zo nodig adviseert hij het college van burgemeester en wethouders bij het nemen van besluiten.

  • 3. Hij draagt zorg voor het bijhouden van de presentielijst van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders.

  • 4. Hij draagt zorg voor de vastlegging van besluiten van het college van burgemeester en wethouders met inachtneming van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders en van eventueel door dit college vastgestelde richtlijnen.

  • 5. Hij ziet erop toe dat besluiten van het college van burgemeester en wethouders voortvarend worden uitgevoerd.

  • 6. Hij draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning van de leden van het college van burgemeester en wethouders.

  • 7. Hij draagt er op verzoek of uit eigen beweging zorg voor dat de leden van het college van burgemeester en wethouders over alle informatie beschikken waarover zij de beschikking moeten hebben om hun functie goed uit te kunnen oefenen. Hij neemt eventuele richtlijnen van het college in acht.

Artikel 5 Verhouding gemeentesecretaris tot de ambtelijke organisatie

  • 1. Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders is de gemeentesecretaris het hoofd van de ambtelijke organisatie. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de beleidsadvisering berust bij de afdelingsmanagers, zonder dat hierbij de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris wordt aangetast.

  • 2. Hij kan aanwijzingen geven over vorm en inrichting van adviezen aan het gemeentebestuur.

  • 3. Hij toetst of op of over de aan gemeentelijke bestuursorganen gezonden ambtelijke stukken een beslissing kan worden genomen.

  • 4. Hij is bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden.

Artikel 6 Afdelingsmanager

  • 1. Onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris draagt een afdelingsmanager met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: de uitvoering van het afdelingsplan, de bewaking van de juridische rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan, de uitvoering van de aan de afdeling toegewezen bestuursopdrachten, het opvolgen van de aanwijzingen van de gemeentesecretaris.

  • 2. Onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris draagt een afdelingsmanager met in achtneming van de gemeentebrede kaders de zorg voor: het middelen beheer van de afdeling, het in stand houden van de administratieve organisatie van de afdeling, het bijhouden van de aan zijn afdeling toegewezen administraties, het tijdig en volledig aanleveren van de juiste bestuurlijke informatie en managementinformatie en de bewaking van de financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van het afdelingsplan.

  • 3.

    • Een afdelingsmanager draagt de zorg voor het toetsen van voorstellen die in opdracht van de gemeentesecretaris voor het college worden voorbereid op:

      • -

        de tijdigheid, de juistheid en de volledigheid van de gegeven informatie;

      • -

        de juridische rechtmatigheid, de financiële rechtmatigheid, de doelmatigheid en doeltreffendheid;

      • -

        de bestuurlijk-juridische en politiek vastgestelde kaders;

    alsmede de aanwijzing van ambtenaren van de afdeling, die de verantwoordelijkheid zullen dragen voor de uitvoering van de voorgestelde besluiten.

Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen

  • 1. Het college wijst de loco-gemeentesecretarissen aan.

  • 2. De gemeentesecretaris stelt een schema op, op basis van horizontale vervanging, voor de vervanging van de afdelingsmanagers.

Paragraaf 3 Bedrijfsvoering

Artikel 8 Afdelingsplannen

  • 1. Op basis van de begroting, de beleidsplannen, de vastgestelde investeringskredieten en de productraming van de gemeente, maken – onder verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris - de afdelingsmanagers voor hun afdeling een afdelingsplan, waarvan de begroting van de afdeling en het investeringsplan van de afdeling deel uitmaken.

  • 2. In een afdelingsplan worden de beoogde doelen, taken, activiteiten, te leveren prestaties, inclusief een uitvoeringsplanning en in te zetten middelen van een afdeling, voor de eerstvolgende 4 jaren beschreven.

  • 3. Afdelingsplannen worden voor aanvang van het betreffende begrotingsjaar vastgesteld door het college. Met de vaststelling van de afdelingsplannen worden de budgetten en investeringskredieten toegewezen aan de afdelingsmanagers, die ten aanzien van de desbetreffende budgetten en investeringskredieten invulling geven aan het budgethouderschap.

Paragraaf 4 Juridische rechtmatigheid

Artikel 9 Juridische rechtmatigheid

De medewerker die met juridische control taken is belast richt zich in zijn ondersteunende rol op de gemeentesecretaris. Hij richt zich niet namens de gemeentesecretaris op de afdelingsmanagers en heeft geen (formele) onafhankelijke of rechtstreekse rapportage- en adviesbevoegdheid aan het college. De juridische controltaken omvatten:

  • a.

    het op verzoek van de gemeentesecretaris toetsen van voorstellen aan de bestuursorganen en overeenkomsten van de gemeente met derden op juridische rechtmatigheid;

  • b.

    het gevraagd en ongevraagd geven van juridisch advies aan de gemeentesecretaris;

  • c.

    het voor de gemeentesecretaris opstellen van richtlijnen ten behoeve van de afdelingen voor het toetsen van voorstellen aan de bestuursorganen en het toetsen van de door de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid;

  • d.

    het toezicht op een juiste toepassing door de gemeentelijke ambtenaren van gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving en het hierover rapporteren aan de gemeentesecretaris;

  • e.

    de behandeling van bezwaar- en beroepschriften en de behandeling van en beslissingen op verzoek- en bezwaarschriften, voor zover deze taken niet aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen;

  • f.

    het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke procedures voor zover deze taken niet aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen;

  • g.

    het onderhouden van contacten met advocaten en notarissen, voor zover deze taken niet door het college aan andere ambtenaren in de organisatie zijn opgedragen;

  • h.

    het informeren van de gemeentesecretaris omtrent zijn bevindingen over de naleving van gemeentelijke, nationale- en Europese wet- en regelgeving.

Artikel 10 Juridische rechtmatigheid bij afdelingen

Een afdelingsmanager draagt onder de verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris de zorg voor:

  • a.

    de implementatie en een juiste toepassing van gemeentelijke-, nationale- en Europese wet- en regelgeving door de onder zijn afdeling vallende ambtenaren, waarbij de door het college goedgekeurde richtlijnen van de juridisch controller worden nageleefd;

  • b.

    de toetsing van voorstellen van zijn afdeling aan de verschillende bestuursorganen en de toetsing van de door zijn afdeling voor de gemeente te verrichten rechtshandelingen op juridische rechtmatigheid.

Paragraaf 5 Vaststelling en ingangsdatum

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 mei 2015.

  • 2. Dit besluit kan worden aangehaald als "Organisatieregeling gemeente Putten 2015".