Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders.

Geldend van 21-04-2016 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders.

Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 12 april 2016 nr. 444257

Burgemeester en wethouders van Putten;

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

besluiten:

vast te stellen het volgende Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 1 Procedure bij nieuwe collegesamenstelling

  • 1. Het college vergadert op de eerste werkdag na de raadsvergadering, bedoeld in artikel 18 van de Gemeentewet.

  • 2. In deze vergadering worden in ieder geval besluiten genomen over:

    • a.

      de verdeling van de portefeuilles tussen de collegeleden;

    • b.

      de omschrijving van de portefeuilles;

    • c.

      de volgorde voor de plaatsvervanging van de burgemeester;

    • d.

      de plaatsvervanging van de wethouders.

  • 3. Het in het tweede lid bepaalde is eveneens van toepassing op de eerste collegevergadering nadat een nieuw collegelid in functie is getreden.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op een in onderling overleg vast te stellen dag en tijdstip en voorts zo dikwijls de voorzitter, een wethouder of de gemeentesecretaris het nodig acht.

  • 2. Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van de redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering - onder vermelding van de te bespreken onderwerpen - die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt toegezonden.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het gemeentehuis gehouden.

Artikel 3 Verhindering

  • 1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 4 Agenda

  • 1. Voor elke vergadering wordt, als regel tenminste tweemaal 24 uur van tevoren, door de secretaris aan de leden van het college een agenda met bespreekstukken toegezonden. De vergaderstukken worden digitaal aan de leden ter beschikking gesteld.

  • 2. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie uiterlijk 8 uur voor, althans uiterlijk tot 12:00 uur van de dag voorafgaand aan de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

  • 3. Op de agenda worden in ieder geval geplaatst die adviezen en nota’s waarop een lid van het college of de secretaris heeft aangegeven dat bespreking tijdens de vergadering gewenst wordt.

  • 4. Op de agenda wordt eveneens geplaatst een lijst van vast te stellen besluiten inzake onderwerpen waarvan noch een lid van het college, noch de secretaris heeft aangegeven afzonderlijke bespreking in de vergadering gewenst te achten.

  • 5. De stukken, betrekking hebbende op de in het voorgaande lid bedoelde onderwerpen worden als regel voor of uiterlijk tegelijk met de verzending van de agenda voor alle collegeleden digitaal beschikbaar gesteld.

Artikel 5 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 6 Deelneming derden aan de vergadering

Het college kan - voorafgaande aan de beraadslaging - besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 7 Stemmingen

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3. Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

  • 4. Indien daarbij de stemming is beperkt tot een persoon en de stemmen staken, beslist terstond het lot.

  • 5. Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of de tweede stemming de stemmen staken, beslist terstond het lot.

  • 6. Een collegelid kan verzoeken om een aantekening op te nemen dat hij minderheidsstandpunt heeft ingenomen.

Artikel 8 Besluitenlijst

  • 1. De secretaris draagt zorg voor een besluitenlijst van de vergadering.

  • 2. De besluitenlijst bevat tenminste:

    • a.

      weeknummer en datum;

    • b.

      zaaknummer;

    • c.

      besluit ;

    • d.

      datum besluit.

  • 3. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 4. De besluitenlijst wordt, voor zover aard en inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan de voorzitters van de raadsfracties en voor de overige raadsleden op de voor stukken voor de vergaderingen van de raad gebruikelijke wijze beschikbaar gesteld.

Artikel 9 Verslaglegging

De gemeentesecretaris maakt een verslag, waarin hij vermeldt:

  • a.

    aanwezigheid collegeleden tijdens de vergadering;

  • b.

    opening;

  • c.

    vaststelling verslag;

  • d.

    welke agendapunten zijn aangehouden of afgevoerd;

  • e.

    lopende zaken;

  • f.

    representatie;

  • g.

    rondvraag;

  • h.

    sluiting.

Artikel 10 Openbare vergadering

  • 1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voor zover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 11 Citeer artikel

  • 1.

    Dit reglement kan aangehaald worden als "Reglement van orde voor de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders gemeente Putten".

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de 1e dag na die van de bekendmaking. Op dat moment vervalt "het collegereglement" vastgesteld op 18 januari 2005.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Putten op 12 april 2016.De secretaris, De burgemeester,

2016-04-21