Regeling vervallen per 03-05-2018

Mandaatbesluit gemeente Putten 2016

Geldend van 11-04-2017 t/m 02-05-2018

Intitulé

Mandaatbesluit gemeente Putten 2016

Mandaatbesluit gemeente Putten 2016

De burgemeester, het college van burgemeester en wethouders van Putten (het college) en de gemeenteambtenaar als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet en artikel 1, tweede lid van de Wet Waardering onroerende zaken (de heffings-, invorderings- en WOZ-ambtenaar), elk voor zover bevoegd;

overwegende dat het noodzakelijk en wenselijk is om het “mandaatbesluit van de gemeente Putten 2015” inclusief de eerste en tweede herziening, op een aantal onderdelen te wijzigen, conform hetgeen hierna gesteld wordt;

overwegende dat per 1 januari 2016 de nieuwe functieboeken zijn vastgesteld waarbij o.a. diverse functienamen zijn gewijzigd. Nadien is ook de functie “jurist privaatrecht” vastgesteld. In verband met voornoemde wijzigingen in functienamen, dient het mandaatbesluit en bijbehorende bijlagen hierop te worden aangepast;

overwegende dat de bijlage bij de Regeling Budgetbeheer is gewijzigd, hetgeen vraagt om aanpassing van het mandaatbesluit, te weten de aanpassing van de bestaande volmachten met betrekking tot de levering van diensten en werken voor de afdelingsmanagers naar volmachten voor budgethouders en daarnaast volmachten voor budgetbeheerders, e.e.a. zoals verwoord in bijlage 1 bij dit besluit;

overwegende dat het wenselijk is om ook de weigeringsbesluiten en afwijzingsbesluiten op Wob (Wet openbaarheid van bestuur) verzoeken te mandateren aan de afdelingsmanagers met de mogelijkheid tot ondermandaat aan medewerkers van voornoemde afdelingen;

overwegende dat in verband met wijzigingen in de arbeidsvoorwaardenregeling de mandaten ten aanzien van het fiets-prive-project en de vergoeding beeldschermbril dienen te komen vervallen;

overwegende dat het wenselijk is het mandaat ten aanzien van de inname van de CRK kaart te laten vervallen, nu voornoemde kaart niet meer bestaat;

Daarnaast is het gewenst dat - gelet op de aanpassingen in hoofdstuk 1 van bijlage 1 van het mandaatbesluit - de volgende machtigingen komen te vervallen:

  • -

    Het overleggen over condities en prijs inzake opdracht voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen.

  • -

    Het ondertekenen van de nota’s inzake door het college verleende opdrachten voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen;

  • -

    Het ondertekenen van nota’s inzake door het college verleende subsidie aan organisaties of abonnementen op het gebied van Openbare Werken;

Overwegende dat twee van de drie volmachten genoemd in hoofdstuk 3 (Ruimte) in de huidige situatie niet alleen verleend zijn aan de afdelingsmanager Ruimte, maar ook aan de medewerker belast met aansprakelijkstellingen in het kader van beschadiging van gemeentelijke eigendommen. In het onderhavige mandaatbesluit wordt dit in lijn met de huidige werkwijze zo aangepast dat de volmachten enkel zijn toebedeeld aan de afdelingsmanager Ruimte, waar bij afwezigheid van de afdelingsmanager ook een andere afdelingsmanager voor het uitoefenen van deze bevoegdheid gevolmachtigd is;

Overwegende dat het wenselijk is om de bevoegdheid tot het aanwijzen van éénmalige trouwlocaties te mandateren aan de afdelingsmanagers;

Overwegende dat de mandaten inzake ESF kunnen komen te vervallen, omdat deze mandaten in het kader van een project zijn gebruikt en dit project is afgerond;

Overwegende dat het mandaat betreffende de terug- en invordering van tegemoetkomingen Wet kinderopvang in verband met de ontbrekende wettelijke grondslag dient te vervallen;

Bovendien overwegende dat het wenselijk is om de mandatering ten aanzien van besluitvorming omtrent subsidies onder te verdelen in de volgende drie mandaten om zo zorg te dragen voor een ingeperkte bevoegdheid die gemandateerd wordt aan de afdelingsmanager Samenleving – en de overige afdelingsmanagers - met de mogelijkheid tot ondermandaat:

  • -

    Het beslissen op aanvragen voor het verlenen van subsidie waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000,- bedraagt, inclusief weigeringen en afwijzingen;

  • -

    Het vaststellen van subsidies;

  • -

    Het verlenen van voorschotten vooruitlopend op definitieve vaststelling subsidies waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000,- bedraagt;

    onder de voorwaarde dat gebruikmaking van de mandaten dient te geschieden met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds, en – indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd – onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld;

overwegende dat het wenselijk is om bestaande besluiten waarbij mandaat is verleend, machtigingen zijn afgegeven of volmachten zijn verleend in stand te laten als deze niet zijn vervangen door een mandaat, volmacht of machtiging, als genoemd in bijlage 1 bij het besluit;

gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 (mandaat) van titel 10.1 (mandaat en delegatie)van hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 160 en 171 van deGemeentewet;

besluiten:

  • 1.

    De gewijzigde functienamen conform de op 1 januari 2016 gewijzigde functieboeken over te nemen in bijlage 1 bij dit besluit en de functienaam “jurist privaatrecht”, toe te voegen in bijlage 1 bij dit besluit, op plaatsen waar in bijlage 1 bij het voorgaande mandaatbesluit de functienaam “beleidsmedewerker grondzaken” werd genoemd, e.e.a. conform hetgeen is verwerkt in bijlage 1 bij dit besluit;

  • 2.

    De volmachten met betrekking tot de levering van diensten en werken voor de afdelingsmanagers aan te passen naar volmachten voor budgethouders en daarnaast volmachten voor budgetbeheerders met inachtneming van de Regeling Budgetbeheer, e.e.a. zoals verwoord in bijlage 1 bij dit besluit;

  • 3.

    De besluiten op Wob-verzoeken, inclusief weigeringen en afwijzingen, te mandateren aan de afdelingsmanagers, met de mogelijkheid tot ondermandaat;

  • 4.

    De mandaten ten aanzien van het fiets-prive-project en de vergoeding beeldschermbril te laten vervallen in verband met de wijzigingen hieromtrent in de arbeidsvoorwaardenregeling;

  • 5.

    Het mandaat betreffende de inname van CRK kaarten te laten vervallen;

  • 6.

    Twee van de drie volmachten genoemd in hoofdstuk 3 (Ruimte) in lijn met de huidige werkwijze zo aan te passen dat de volmachten enkel zijn toebedeeld aan de afdelingsmanager Ruimte, waar bij afwezigheid van de afdelingsmanager Ruimte ook de andere afdelingsmanagers gevolmachtigd zijn om deze bevoegdheid uit te oefenen;

  • 7.

    De volgende machtigingen, gelet op de gewijzigde Regeling Budgetbeheer en de wijzigingen daaromtrent in bijlage 1 bij dit besluit, te laten vervallen:

    • -

      Het overleggen over condities en prijs inzake opdracht voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen.

    • -

      Het ondertekenen van de nota’s inzake door het college verleende opdrachten voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen;

    • -

      Het ondertekenen van nota’s inzake door het college verleende subsidie aan organisaties of abonnementen op het gebied van Openbare Werken;

  • 8.

    De bedrijfsleider te machtigen voor het op naam zetten van gemeentelijke voertuigen;

  • 9.

    De bevoegdheid tot het aanwijzen van éénmalige trouwlocaties te mandateren aan de afdelingsmanagers;

  • 10.

    De mandaten inzake ESF te laten vervallen, omdat deze mandaten in het kader van een project zijn gebruikt en dit project is afgerond.

  • 11.

    Het mandaat betreffende de terug- en invordering van tegemoetkomingen Wet kinderopvang in verband met de ontbrekende wettelijke grondslag te laten vervallen;

  • 12.

    De volgende bevoegdheden te mandateren aan de afdelingsmanager Samenleving -en de overige afdelingsmanagers - met de mogelijkheid tot ondermandaat:

    • -

      Het beslissen op aanvragen voor het verlenen van subsidie waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000,- bedraagt, inclusief weigeringen en afwijzingen;

    • -

      Het vaststellen van subsidies;

    • -

      Het verlenen van voorschotten vooruitlopend op definitieve vaststelling subsidies waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000,- bedraagt;

      onder de voorwaarde dat gebruikmaking van de mandaten dient te geschieden met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds, en – indien de begroting nog niet is vastgesteld dan wel goedgekeurd – onder de voorwaarde dat voldoende gelden ter beschikking worden gesteld.

  • 13.

    De bestaande besluiten waarbij mandaat is verleend, machtigingen zijn afgegeven of volmachten zijn verleend in stand te laten als deze niet zijn vervangen door een mandaat, volmacht of machtiging als genoemd in bijlage 1 bij dit besluit;

  • 14.

    Als reeds gemandateerde bevoegdheden in het overzicht in bijlage 1 zijn vermeld, wordt het hierop betrekking hebbende besluit ingetrokken.

  • -

    het college om de bevoegdheden als bedoeld in artikel 2 en 6 de Subsidieverordening waardevolle bomen Putten conform bijgevogde bijlage te mandateren aan de afdelingsmanager Ruimte en de overige afdelingsmanagers, met de mogelijkheid tot het verlenen van ondermandaat.

  • -

    dat dit besluit wordt aangehaald als de eerste wijziging van het Mandaatbesluit van de gemeente Putten 2016.

Zoals vermeld staat in de bijlage bij dit besluit.

Bijlagen: bijlage 1 en 2 bij het mandaatbesluit van de gemeente Putten 2016.

Ondertekening

Putten, 23 augustus 2016.
de burgemeester van Putten,
burgemeester en wethouders van Putten,
secretaris, burgemeester
de heffings-, invorderings- en WOZ-ambtenaar,

Bijlage 1

  • 1.

    Algemeen

 

Mandaat

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke regeling

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het beslissen op een Wet openbaarheid van bestuur (Wob) verzoek, inclusief het verdagen van de beslistermijn.

Wob

Ja

 

 

Mandaat

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd

Vermelding wettelijke regeling

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

 

Het uitvoeren van de werkzaamheden zoals beschreven in het draaiboek Calamiteiten en inschakeling van derden ter uitvoering van de in het draaiboek Calamiteiten beschreven protocollen.

Awb

Hoofdbode, Bode, Bedrijfsleider,

Toezichthouder/BOA openbare Ruimte en bijzondere wetgeving,

Mdw deurwaarder/ marktmeester, BOA, Piket-ambtenaar.

 

 

 

Ondertekeningsmandaat

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het ondertekenen van brieven waarmee opdracht wordt verleend voor het leveren van diensten, producten, voertuigen en materialen conform een besluit van het college.

Artikel 59A en artikel 171 Gemeentewet

Ondermandaat is alleen toegestaan bij toestemming van de oorspronkelijke mandaatverlener.

Gebruikmaking van dit ondertekenings-mandaat dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedings-regels (Diensten, Leveringen, Werken) met documentnummer 439743.

 

Volmacht aan budgethouders

 

 

 

Omschrijving bevoegdheid waarvoor de budgethouders gevolmachtigd zijn

Vermelding wettelijke titel

Volmacht aan

Voorwaarde

Het verlenen van opdracht voor leveringen en diensten die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgethouder tot een bedrag van maximaal € 50.000,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten.

Artikel 160 Gemeentewet

Budgethouders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder.

Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedings-regels (Diensten, Leveringen, Werken) 439743.

Het verlenen van opdracht voor het leveren van werken die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgethouder tot een bedrag van maximaal € 100.000,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten.

Artikel 160 Gemeentewet.

Budgethouders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder.

Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedingsregels (Diensten, Leveringen, Werken) 439743.

 

Volmacht aan budgetbeheerders

Omschrijving bevoegdheid waarvoor de budgetbeheerders gevolmachtigd zijn

Vermelding wettelijke regeling

Volmacht aan

Voorwaarde

Het verlenen van opdracht voor leveringen en diensten die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgetbeheerder tot een bedrag van maximaal € 2.500,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten.

Artikel 160 Gemeentewet

Budgetbeheerders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder.

Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedingsregels (Diensten, Leveringen, Werken) 439743.

Het verlenen van opdracht voor het leveren van werken die passen binnen de taakvelden/dagelijkse werkzaamheden van de budgetbeheerder tot een bedrag van maximaal € 5.000,-- (exclusief BTW) en passend binnen bestaande budgetten.

Artikel 160 Gemeentewet

Budgetbeheerders genoemd in de jaarlijks terugkerende en vastgestelde Regeling budgetbeheer aanwijzing budgetten aan budgethouder.

Gebruikmaking van de volmacht dient te geschieden met inachtneming van de Regeling budgetbeheer met bijbehorend procedureschema bevoegdheden budgetregeling / aanbestedingsregels (Diensten, Leveringen, Werken) 439743.

 

2. Staf

Bestuur

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke regeling

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het door- en terugzenden van brieven.

Artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)

Ja

 

Het stellen van een termijn voor het aanvullen van een onvolledige aanvraag.

Artikel 4:5 Awb

Ja

 

Het besluiten om een aanvraag niet in behandeling te nemen wanneer deze onvolledig blijft of deze niet binnen de gestelde termijn is aangevuld, zoals bedoeld in artikel 4:5 Awb.

Artikel 4:5 Awb

Ja

 

Het beslissen dat een aanvrager of derde belanghebbende niet in de gelegenheid wordt gesteld zijn zienswijze naar voren te brengen op grond van 4:11 Awb.

Artikel 4:11 Awb

Ja

 

Het verlengen van de redelijke beslistermijn voor een aanvraag op grond van artikel 4:14, lid 3 Awb.

Artikel 4:14, lid 3 Awb

Nee

 

Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van artikel 4:15 Awb.

Artikel 4:15 Awb

Ja

 

Het opschorten van de beslistermijn voor een aanvraag op grond van een bijzondere wet.

Artikel 4:15 Awb en bijzondere wet

Ja

 

Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde dwangsom na ingebrekestelling ex artikel 4:17 Awb en artikel 4:18 Awb.

Artikel 4:17 en 4:18 Awb

Nee

 

Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex artikel 4:20 Awb.

Artikel 4:20 Awb

Nee

 

Het nemen van een invorderingsbeschikking.

Artikel 5:37 Awb

Nee

 

Het aanhouden van een voortijdig ingediend bezwaarschrift,

Artikel 6:10 Awb

Ja

 

Het doorzenden van een bezwaarschrift

Artikel 6:15 Awb

Ja

 

Het beslissen op een verzoek om rechtstreeks beroep te mogen instellen bij de administratieve rechter

Artikel 7:1a Awb

Ja

 

Het opschorten van de beslistermijn voor een bezwaarschrift i.v.m. herstel van verzuim.

Artikel 7:10, lid 2 Awb

Ja

 

Het verdagen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift met zes weken.

Artikel 7:10, lid 3 Awb

Ja

 

Het verder uitstellen van de beslistermijn voor een bezwaarschrift met instemming van partijen.

Artikel 7:10, lid 4 Awb

Ja

 

Het informeren dat een commissie over het bezwaar zal adviseren.

Artikel 7:13, lid 2 Awb

Ja

 

Het (intern) afdoen van klachten in de zin van hoofdstuk 9 Awb.

Hoofdstuk 9 Awb

Nee

 

Het verrichten van handelingen die nodig zijn voor de behandeling van verzoekschriften in de zin van hoofdstuk 9 Awb bij de Nationale ombudsman.

Hoofdstuk 9 Awb

Nee

 

Het besluiten tot het verstrekken van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) uit eigen beweging.

Artikel 8 en 9 Wob

Ja

 

Het verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang op grond van de Drank- en Horecawet.

Artikel 125 Gemeentewet, Hoofdstuk 5 Awb, Drank- en Horecawet

Ja

 

Het verzenden van een vooraankondiging van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang op grond van de Wet op de Kansspelen.

Artikel 125 Gemeentewet, Hoofdstuk 5 Awb, Wet op de Kansspelen

Ja

 

Het beslissen op ingekomen verzoeken om handhaving op grond van de Apv, met uitzondering van weigeringsbesluiten

Apv

Nee

 

Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet.

Artikel 3, 4, 26-30 en artikel 35 van de Drank- en Horecawet

Nee

 

Het beslissen op ingekomen aanvragen om vergunning op grond van de Wet op de Kansspelen.

Artikel 3 en 30b van de Wet op de Kansspelen

Nee

 

Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning, ontheffing en verzoeken om vrijstelling op grond van de Apv, met uitzondering van weigeringsbesluiten en met uitzondering van het beslissen op aanvragen om een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 Apv voor het houden van een evenement op het evenemententerrein in recreatiegebied Nulde.

Apv

Nee

 

Het beslissen op ingekomen meldingen en aanvragen om vergunning of ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet, met uitzondering van weigeringsbesluiten.

Artikel 3, 4, 26-30 en artikel 35 van de Drank- en Horecawet

Nee

 

Het beslissen op ingekomen aanvragen om vergunning op grond van de Wet op de Kansspelen, met uitzondering van weigeringsbesluiten.

Artikel 3 en 30b van de Wet op de Kansspelen

Nee

 

Het toepassen van bestuursdwang in de periode van 27 december tot en met 1 januari van ieder jaar wanneer een vuur wordt aangelegd, dan wel gerede vrees bestaat dat een dergelijk vuur wordt aangelegd.

Wet milieubeheer, Apv

Ja

De bevoegdheid tot het toepassen van bestuursdwang kan worden uitgevoerd door materialen die (klaarblijkelijk) zijn bestemd om te verbranden op een oudjaarvuur mee te nemen en in januari volgende op de betreffende jaarwisseling te retourneren.

Het opleggen van een last onder bestuursdwang voor het verwijderen van voertuigen van het terrein, waarop tijdens de laatste drie dinsdagen van juli en de eerste drie dinsdagen van augustus tot en met het jaar 2020 antiek-, curiosa-, verzamel- en boekenmarkten worden georganiseerd.

Artikel 125 Gemeentewet, artikel 5:34 Awb

Ja

 

 

Personeel en Organisatie

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke regeling

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het besluiten op verzoeken tot in- en verkoop van verlof.

Hoofdstuk 4a van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Putten 2012

Nee

 

Het verlenen van buitengewoon verlof.

Hoofdstuk 6 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Putten 2012

Nee

 

Het toekennen van langdurig/kortdurend zorgverlof.

Artikel 6:4:1a en artikel 6:4:3 van de Arbeidvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012

Nee

 

Het beslissen op een aanvraag om, zwangerschaps- en bevallings-, ouderschaps-, adoptie-, levensloop-, pleegzorg- en onbetaald verlof.

Artikel 6:5, 6:5a, 6:7, 6:8 en 6:9 van de Arbeidvoorwaarden-regeling gemeente Putten 2012

Nee

 

Het beslissen op een verzoek om vergoeding van reis- en verblijfskosten.

Artikel 15:1:22 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Putten 2012

Nee

 

Het vergoeden van schade aan eigen auto bij dienstreis.

Artikel 15:1:23 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Putten 2012

Nee

 

Het aangaan van een stageovereenkomst.

Stageregeling gemeente Putten 2012

Nee

 

 

Volmacht en machtiging

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris die wordt gemachtigd of functionaris aan wie volmacht wordt verleend

Voorwaarde

Het vertegenwoordigen van de burgemeester bij het passeren van notariële akten (medewerkers van notariskantoor De Lange & Kortland Notarissen en notariskantoor Kuiper & Van ’t Spijker zijn afzonderlijk gemachtigd).

 

Artikel 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Staf, jurist privaatrecht

 

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot verkoop van volkstuinen, groenstroken, tuingrond en overhoeken tot en met 100 m².

Artikel 160 en 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Staf, jurist privaatrecht

 

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot verhuur van volkstuinen, groenstroken, tuingrond en overhoeken tot en met 100 m².

Artikel 160 en 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Staf, jurist privaatrecht

 

Aanzeggen van huurverhogingen en aanpassing van gebruiksvergoedingen en erfpachtcanons.

Artikel 160 en 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Staf, jurist privaatrecht

 

Ingebruikgeving van gronden anders dan in pacht of erfpacht.

 

Artikel 160 en 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Staf, jurist privaatrecht.

 

Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten tot (tijdelijke) verhuur van gemeente-eigendommen binnen door het gemeentebestuur vastgestelde huurprijzen.

Artikel 160 en 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Staf, jurist privaatrecht

 

Het ondertekenen van andere overeenkomsten.

Artikel 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Staf

 

  

3. Ruimte

Duurzaamheidslening

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding Wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Afhandeling aanvragen om duurzaamheidslening.

Artikel 7 Verordening SVN Duurzaamheidsregeling gemeente Putten

Ja

 

 

Omgevingsvergunning

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Verzending bewijs van ontvangst aanvraag.

Artikel 3.1, lid 2 Wabo

Ja

 

Verzending bericht met vermelding bevoegd gezag en informatie over de procedure.

Artikel 3.1 , lid 3 Wabo

Ja

 

Verzending mededeling aanhouding op grond van 3.3 of 3.5 Wabo.

Artikel 3.6 Wabo

Ja

 

Verzending verzoek om de aanvraag aan te vullen.

Artikel 4:5 Awb

Ja

 

Beslissing niet in behandeling nemen van een aanvraag om (wijziging van een) omgevingsvergunning.

Artikel 4:5 Awb, Regeling omgevingsrecht

Ja

 

Beslissing om een ontwerp-omgevingsvergunning met uitgebreide voorbereidingsprocedure ter inzage te leggen om een ieder/belanghebbenden in de gelegenheid te stellen vooraf zienswijzen in te dienen.

Artikel 4:8 Awb

Ja

 

De bij wet, Amvb en de bij de gemeentelijke/provinciale verordening daartoe aangewezen bestuursorganen of andere instanties in de gelegenheid stellen advies uit te brengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om omgevingsvergunning.

Artikel 2.26 Wabo

Ja

 

De daartoe aangewezen bestuursorgaan verzoeken om een verklaring te geven dat het wel of geen bedenkingen heeft tegen het verlenen van een omgevingsvergunning.

Artikel 2.27 Wabo

Ja

 

Voorbereidingen ten behoeve van een beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning 

Artikel 3.1-3.14 Wabo, afdeling 3.4 Awb, 4.8 Awb

Ja

beslissing op een aanvraag om omgevingsvergunning 

Artikel 3.1-3.9 Wabo,

Artikel 3.10-3.14 Wabo, afdeling 3.4 Awb

Ja

Tenzij er sprake is van een voorgenomen weigering

Verlengen beslistermijn omgevingsvergunning met uitgebreide voorbereidingsprocedure

Artikel 3.12, lid 7 en 8 Wabo, Artikel 3:18, lid 2 Awb

Ja

Verdaging besluit op een omgevingsvergunning met reguliere voorbereidingsprocedure 

Artikel 3.9 lid 2 Wabo

Ja

Beslissen tot het geheel of gedeeltelijk intrekken of wijzigen van een omgevingsvergunning 

Artikel 2.29, 2.30, 2.31, 2.33, 3.15 Wabo

Ja

Wijziging tenaamstelling van de omgevingsvergunning op aanvraag van rechtverkrijgende 

Artikel 2.25 lid 2 Wabo

Ja

 

Afhandeling vaststelling verschuldigde dwangsom bij niet tijdige beslissingen

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het vaststellen van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom bij niet tijdig geven van een beschikking op aanvraag.

Artikel 4:18 Awb

Ja

 

 

Huisnummering

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Besluit tot het al dan niet verlenen en het intrekken van een huisnummer.

Artikel 3 Verordening straatnaamgeving en huisnummering

Ja

Tenzij sprake is van een voorgenomen weigering

Niet-ontvankelijk verklaren van aanvraag om huisnummering en het verzoeken om aanvullende gegevens.

Artikel 4:5 Awb

Ja

 

 

Volkshuisvesting

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarden/

Informatie

Verlenen Leegstandwetvergunning.

artikel 15 Leegstandwet

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

Tenzij er sprake is van een afwijzing

Verlenen verlenging Leegstandwetvergunning.

artikel 15 Leegstandwet

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

Tenzij er sprake is van een afwijzing

Het weigeren van een leegstandsvergunning.

artikel 15 Leegstandwet

Portefeuillehouder Volkshuisvesting

Nee

 

Verlenen subsidie ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren.

Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulieren

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

Tenzij er sprake is van een afwijzing

Vaststellen subsidie ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren.

Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulieren

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

Tenzij er sprake is van een afwijzing

Afwijzing subsidieaanvraag ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren.

Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulieren

Portefeuillehouder Volkshuisvesting

Nee

 

Afwijzing subsidievaststelling ingevolge Subsidieverordening bestaande bouw particulieren.

Provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woningen en Subsidieveror-dening energie-besparing bestaande bouw particulieren

Portefeuillehouder Volkshuisvesting

Nee

 

Besluiten over toepassing hardheidsclausule Samenwerkingsovereen-komst WoonRuimteverdeling Noord-Veluwe/Huisvestingsver-ordening.

Huisvestingswet, Huisvestings-verordening, Samenwerkings-overeenkomst WoonRuimteverde- ling Noord-Veluwe

Portefeuillehouder Volkshuisvesting

Nee

 

Besluit omtrent het verlenen van huisvestings-vergunningen.

Artikel 4 en artikel 8 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten

Directeur Woningstichting Putten, directeur Stichting Habion

Ja

 

Besluit omtrent het verlenen van urgentie.

Artikel 8, artikel 9 en artikel 12 van de Huisvestingsverordening gemeente Putten

De regionale urgentiecommissie

Nee

 

 

Monumenten

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Verlenen, vaststellen en afwijzen subsidie ingevolge Subsidieverordening instandhouding gemeentelijke monumenten.

Titel 4.2 Awb en Subsidie-verordening instandhouding gemeentelijke monumenten

Portefeuillehouder Monumenten

Nee

 

 

Natuur en Landschapsbehoud

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het verlenen van subsidie uit de post Natuur en Landschapsbehoud.

-

Portefeuillehouder Natuur en Landschapsbehoud

Nee

 

Waardevolle bomen

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarden /informatie

Verlenen subsidie ingevolge Subsidieverordening waardevolle bomen Putten

Artikel 2 van de subsidieverordening waardevolle bomen Putten

Afdelings-manager Ruimte, overige afdelings-managers

Ja

Tenzij er sprake is van een afwijzing

Vaststellen subsidie ingevolge Subsidieverordening waardevolle bomen Putten

Artikel 6 van de subsidieverordening waardevolle bomen Putten

Afdelings-manager Ruimte, overige afdelings-managers

Ja

 

 

 

Planschade

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Beslissen om naar aanleiding van een planschadeverzoek opdracht te geven voor het uitbrengen van een planschadeadvies.

Artikel 6.1.3.2 Bro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Aanvullen gronden verzoeken om tegemoetkoming in planschade.

Artikel 4:5, 4:15 Awb en 6.1.3.1 Bro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Aanvraag offerte advisering omtrent ingediende verzoeken om tegemoetkoming in planschade.

Artikel 6.1 Wro, 6.1.3.2 Bro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Niet ontvankelijk verklaren aanvraag tegemoetkoming om in planschade wegens niet of niet tijdige betaling van het verschuldigde recht.

Artikel 6.4, lid 2 Wro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Niet in behandeling nemen of niet verder in behandeling nemen van een onvolledige aanvraag om tegemoetkoming in planschade.

Artikel 6,1, lid 3 Wro, artikel 6.1.3.1, lid 2 Bro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Aanwijzen personen uit de ambtelijke organisatie die de adviseur of de adviescommissie bij de uitvoering van de adviesopdracht voor het uitbrengen van een planschadeadvies bijstaat.

Artikel 6, lid 2 Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming planschade

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Verdaging beslissing op aanvraag tegemoetkoming in planschade na ontvangst advies met ten hoogste vier weken.

Artikel 6.1.3.6, lid 2 Bro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

 

Afwijzen aanvragen om tegemoetkoming in planschade wegens kennelijke ongegrondheid

Artikel 6.1.3.1, lid 1 Bro

Portefeuillehouder Ruimtelijke ordening

Nee

 

 

(wijziging van) Bestemmingsplannen

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarden/

Informatie

Beslissing op verzoeken om wijziging bestemmingsplan (binnenplans). Opstarten procedure.

Artikel 3.6 lid 1 sub a Wro

Portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening

Nee

Tenzij er sprake is van een voorgenomen weigering

Stellen van nadere eisen aan binnenplanse wijzigingen.

Artikel 3.6 lid 1 sub d Wro.

Portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening

Nee

 

Beslissing op principeverzoeken.

 

Portefeuillehouder Ruimtelijke Ordening

Nee

 

Overleg bestemmingsplannen en afwijkingen bestemmingsplan ex artikel 3.12, lid 1a sub 3 Wabo.

Artikel 3.1.1 en 5.1.1 Bro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Vertegen­woordiging gemeente ter behandeling van bezwaar- en beroepschriften tegen bestemmingsplannen c.q. afwijkingen bestemmingsplan ex artikel 3.12, lid 1a sub 3 Wabo.

Artikel 160 Gemeentewet.

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Uitnodiging hoorzittingen.

Artikel 3.1 Wro, Awb, afd. 3.4

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Verzoeken aan externe stedenbouwkundige bureaus of andere externen om advies n.a.v. tegen bestemmingsplannen ingediende inspraakreacties en zienswijzen, voor zover de opstelling van het bestemmingsplan aan hen is uitbesteed.

Artikel 3.1. t/m 3.10 Wro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Conform hierboven, maar dan voor zover de opstelling van het bestemmingsplan niet aan hen is uitbesteed.

Artikel 3.1 t/m 3.10 Wro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

Het inwinnen van adviezen in het kader van onder andere het opstellen en wijzigen van bestemmingsplannen.

Artikel 3.1 t/m 3.10 Wro

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

Ja

 

 

Handhaving Wabotaken

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Stilleggen werkzaamheden middels last onder bestuursdwang en/of dwangsom. Het intrekken van een stillegging.

Artikel 125 Gemeentewet,

Artikel 5.2 en 5.17 Wabo, artikel 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm,

Artikel 7.1 en 7.2 Wro, artikel 92 Ww, artikel 6.2 Apv,

5.3.1 en 5.3.2 Awb

 

Ja

Iedere stillegging wordt gemeld aan de portefeuillehouder en afdelingsmanager.

Aanwijzen toezichthouders belast met toezicht op de naleving van het bij of krachtens de Wabo bepaalde.

Artikel 5.10 Wabo, artikel 7.1 en 7.2 Wro, artikel 92 Ww, artikel 18.4, lid 3 Wet milieubeheer, artikel 148, lid 1 Wet geluidhinder, artikel 95 lid 1 Wet bodembescherming

Nee

Besluit wordt overeenkomstig wettelijke regels bekendgemaakt.

Bevoegdheid om terreinen te betreden voorzover dat redelijkerwijs voor de toepassing van Wabo-gerelateerde taken noodzakelijk is.

artikel 5.1, 5.10 Wabo, artikel 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, artikel 7.1 en 7.2 Wro, 92 Ww, artikel 5.11 Awb, 15 Awb, artikel 6.2 Apv

Ja

 

Voorbereiding handhavingsprocedure.

Artikel 125 Gemeentewet, artikel 5.2 Wabo, artikel 4:8 Awb en afdeling 5.3.1 en 5.3.2 Awb

Ja

 

Het in behandeling nemen van handhavingszaken inzake hoofdstuk 5.1 van de Wabo, de Wm, Ww en de Wro, en het nemen van besluiten om al dan niet handhavend op te treden.

Artikel 125 Gemeentewet, 5.1, 5.2 en paragraaf 5.4 Wabo, artikel 18.2, 18.2a, 18.2d en 18.2i Wm, artikel 92 Ww

Artikel 7.1 en 7.2 Wro, 6.2 Apv

 

Ja

Het mandaat omvat het toekennen van een prioriteit aan binnengekomen klachten conform een prioriteringsoverzicht, en het nemen van besluiten om al dan niet op te treden. In het reguliere overleg met de portefeuillehouder zal de handhaving (en de te nemen stappen) een vast agendapunt zijn.

Het nemen van een beslissing omtrent de invordering van een dwangsom.

Artikel 5:37 Awb

Ja

 

Het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde kosten van bestuursdwang.

Artikel 5:25, lid 6 Awb

Ja

 

 

Milieu (voor ODNV en ODRN mandatering zie eerstvolgende tabel)

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarden/

Informatie

Behandelen 8.40 / 8.41 Wm melding.

Artikel Wm 8.40 en 8.41

Ja

m.u.v. het besluit de melding niet te accepteren

Behandelen en opleggen van 8.42 Wm maatwerkvoorschriften.

Artikel 8.42 Wm

Ja

m.u.v. het besluit om te weigeren om maatwerkvoorschriften op te leggen.

Behandelen en toepassen ontheffing afwijken routering gevaarlijke stoffen (WvGS).

Artikel 22 WVGS

Nee

 

Meldingen i.h.k.v. Wbb

Voornemen tot het saneren van de bodem melden aan GSVerzoek om beschikking ernst en urgentie n.a.v. nader onderzoek of voorgenomen saneringOpgave doen aan GS van bekende onderzoeksgevallen en gevallen van ernstige verontreiniging.

Artikel 28, 29 en 41 Wbb

       

 

Nee

 

Verzoek om hogere grenswaarde indienen bij B&W.

Artikel 82a, 83, 85, 100a, 100b, 106 Wgh

Ja

Check functieomschrijving

Beslissing om een ontwerpbesluit hogere waarde met reguliere voorbereidingsprocedure ter inzage te leggen om een ieder/belanghebbenden in de gelegenheid te stellen vooraf zienswijzen in te dienen

Artikel 4:8 Awb

Nee

Ambtshalve beslissing of beslissing op een aanvraag voor een hogere waarde.

Artikel 82a, 83, 85, 100a, 100b, 106, 110 Wgh, artikel

3.1-3.9 Wabo,

Artikel 3.10-3.14 Wabo, afdeling 3.4 Awb

Nee

Beslissing op de aanvraag ontheffing stookverbod.

Art 10.2, 10.63 Wm

Nee

M.u.v. beslissingen die afwijken van de aanvraag

Verlenen goedkeuring aan programma van eisen ingevolge het Vuurwerkbesluit.

Art 5.2 en 5.4, bijlage 1

Vuurwerkbesluit

Nee

m.u.v. beslissingen om de goedkeuring niet te verlenen

  

Mandatering ODNV m.b.t. de uitvoering van milieutaken

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Onderman-daat toegestaan

Voorwaarden/

opmerkingen

Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is.

 

Artikel 2:3 Awb

 

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.

Besluiten om handhavend op te treden en besluiten in het kader van een herstelsanctie waaronder:

last onder bestuursdwang en last onder dwangsom (als bedoeld in artikel125 Gemeentewet), kostenbeschikking en toepassings-beschikking.

Hoofdstuk 5, titel 5.3 van de Wabo en artikel 125 Gemeentewet

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.

Voeren van schriftelijk en mondeling verweer bij bezwaar en beroep en instellen (hoger) beroep en vertegenwoordiging van het college in rechtsgeding.

 

Artikel 160 lid 1 onder f en artikel 171 Gemeentewet

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Mandaat afgegeven voor adviesrol bij bezwaar en beroep voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Hoger beroep pas na instemming van het college

1. Besluiten met betrekking tot toezicht, controle en handhaving, voor zover betrekking hebbend op (artikel 5.1 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht):

het bepaalde bij of krachtens de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het enkelvoudige activiteiten betreft genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder e

Flora- en Faunawet

Natuurbeschermings-wet 1998

Wet bodembescherming

Wet Milieubeheer

voor zover het activiteiten betreft die binnen een inrichting plaatsvinden.

 

2. Het uitoefenen van toezicht op de naleving met betrekking tot het gestelde onder 1.

 

3. Het aanwijzen van ambtenaren belast met het uitoefenen van het toezicht en de naleving van het gestelde onder 1 (artikel 5.10, derde lid, van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht).

Hoofdstuk 5 Wabo, de Bor en de Regeling omgevings-recht, voor

zover hierop

betrekking

hebbend

   

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV.

Alle handhavings-besluiten.

 

Artikel 13 Wbb

     

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

 

Toetsen van meldingen inzake het toepassen van grond, baggerspecie en bouwstoffen, en toezicht en handhaving.

   

Besluit Bodem-kwaliteit

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

 

Toezicht en handhaving inzake het toepassen van grond, baggerspecie en bouwstoffen.

 

Besluit Bodem-kwaliteit

 

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

   

Stellen van nadere eisen als gevolg van Bouwstoffenbesluit / Besluit bodemkwaliteit.

Artikel 12 lid 2, 15 Bouwstoffen- besluit, Besluit bodem-kwaliteit, Wet bodem- en oppervlakte-wateren-bescherming

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

 

Aanwijzen van toezichthouders.

Artikel 5.11 Awb jo artikel 5.10 lid 3 Wabo

 

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV

Mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het

ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (Rauwelijkse bestuursdwang).

Afdeling 5.3.1. Awb, artikel 125 Gemeentewet

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.

 

Houden van toezicht op de naleving van publiekrechtelijke regels en voorschriften.

Titel 5.2 Awb

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV

Spoedeisende last onder bestuursdwang.

Artikel 5:31 Awb

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV. Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.

Spoedeisende last onder dwangsom.

Artikel 5:31 Awb jo 5:32 Awb

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

Voor de taken die op grond van de DVO van de gemeente worden overgedragen aan de ODNV . Daarbij enkel toe te passen in spoedeisende situaties. De portefeuillehouder wordt zo spoedig mogelijk na toepassing geïnformeerd.

Het in behandeling nemen van een sloopmelding en mededeling geven over de ontvankelijkheid van de ingediende melding.

Artikel 1.26 Bouwbesluit 2012

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

 

Het opleggen van nadere voorwaarden aan het slopen en/of het wijzigen daarvan.

Artikel 1.29 en 1.30 Bouwbesluit 2012

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

 

Stilleggen van de sloopwerkzaamheden omdat de vereiste melding niet is ingediend, of wordt afgeweken van de gestelde nader opgelegde voorwaarden ten aanzien van een sloopmelding.

Artikel 5.17 Wabo

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

 

Het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het treffen van voorzieningen, gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of veiligheid in het kader van sloopwerkzaamheden.

Artikel 5.17 Wabo

Directeur Omgevingsdienst Noord-Veluwe

Ja

 

 

Mandatering Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN ) voor zover het betreft de aan de ODRN opgedragen taken voor de BRZO-inrichtingen

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Gemandateerd aan

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarden/opmerkingen

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de namens het bestuursorgaan te nemen besluiten.

Awb en Wabo

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het verstrekken van bevestigingen en bewijzen van ontvangst.

Awb en Wabo

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het doorzenden van geschriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Awb.

Awb en Wabo

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het nemen van besluiten inzake het vernietigen, het uitlenen, het geven ter inzage en het overdragen van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Archiefwet

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het besluiten tot het toepassen en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Awb.

Afd 3.4 Awb

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.1 Awb “De aanvraag” van de Algemene wet bestuursrecht zoals een besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen.

Afd 4.1.1. Awb

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het oefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.2 Awb “De voorbereiding” van de Algemene wet bestuursrecht zoals het horen van de aanvrager en belanghebbenden dan wel het afzien van het horen

Afd 4.1.2. Awb

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in afdeling 4.1.3 Awb “Beslistermijn” van de Algemene wet bestuursrecht, zoals het verlengen en opschorten van de beslistermijn en het vaststellen van de verschuldigdheid en hoogte van een dwangsom bij niet tijdig beslissen.

Afd. 4.1.3 Awb

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het uitoefenen van bevoegdheden als bedoeld in titel 5.3 “Herstelsancties” van de Awb zoals

het opleggen en (gedeeltelijk) intrekken van een last onder bestuursdwang

het opleggen en (gedeeltelijk) intrekken van een last onder dwangsom

het toepassen van spoedbestuursdwang

het besluit op een verzoek om handhaving

het besluit om tot invordering over te gaan van een verbeurde dwangsom of van de kosten voor bestuursdwang.

Titel 5.3 Awb

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

De bevoegdheid te besluiten over een enkelvoudige aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo.

Wabo

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

De bevoegdheid te besluiten over een meervoudige alsmede een gefaseerde aanvraag om omgevingsvergunning waarbij in ieder geval sprake is van een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo en één of meer van de activiteiten als bedoeld in artikel 2.1 en artikel 2.2 van de Wabo.

Wabo

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Handhaving van het bij of krachtens de Wabo bepaalde alsmede handhaving van het bepaalde bij of krachtens de wetten zoals genoemd in artikel 5.1 van de Wabo voor zover dit bij of krachtens die wetten is bepaald, voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo.

De bevoegdheid tot handhaving omvat ook de bevoegdheid te besluiten om niet handhavend op te treden, het weigeren en intrekken van een gedoogbeschikking en het verlengen van de termijn van een gedoogbeschikking.

Wabo

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het uitoefenen van alle overige bevoegdheden toegekend bij of krachtens de Wabo zoals:

het aanwijzen van toezichthouders

het verlengen van de beslistermijn

het besluit dat voor een activiteit geen omgevingsvergunning vereist is

het verlenen van een tijdelijke vergunning

het wijzigen van een omgevingsvergunning en vergunningvoorschriften ambtshalve of op verzoek

het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning

het verlenen van toestemming voor overdracht omgevingsvergunning aan een andere rechtspersoon

het intrekken van een beschikking met betrekking tot de eerste en/of tweede fase

het bepalen dat een besluit terstond na haar bekendmaking in werking treedt

het besluit over een seizoensgebonden bouwwerk

het besluit op een aanvraag om ontheffing.

Wabo

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens de Wet milieubeheer zoals:

het nemen van een mer-beoordelingsbesluit

het stellen van maatwerkvoorschriften

het in behandeling nemen en afhandelen van een melding

het besluit op een verzoek om geheimhouding

het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning die afwijken van de regels als bedoeld in artikel 8.42a Wet milieubeheer

het besluit op een aanvraag ex artikel 8.40a, derde lid van de Wet milieubeheer (gelijkwaardigheids-toets)

het besluit op een aanvraag om ontheffing

het wijzigen of intrekken van een ontheffing.

Wet milieubeheer

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens het Besluit risico’s zware ongevallen 1999 zoals:

besluiten over veiligheidsrapporten

handhaving van verplichtingen.

Brzo 1999

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

Het uitoefenen van bevoegdheden bij of krachtens het Bouwbesluit zoals:

het opleggen en wijzigen van nadere voorwaarden

het geven van een aanwijzing ex artikel 8.3 van het Bouwbesluit

het besluit op een verzoek om ontheffing voor bouwlawaai en trillingshinder.

Bouwbesluit

Directeur ODRN

Ja

Voor zover (de voorbereiding van) het besluit betrekking heeft op een BRZO-inrichting

 

Ondertekeningsmandaat

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarden/opmerkingen

Het ondertekenen van een besluit tot het (gedeeltelijk) weigeren van een omgevingsvergunning.

Artikel 160 Gemeentewet, 10:11 Awb

 

Ja

 

 

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Verlenen vergunning

Artikel 5 Markt- verordening, (artikel 2 Marktreglement)

Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers

Ja

-

Intrekken vergunning

Artikel 7 lid 1 Markt-verordening, artikel 7 lid 3 Marktverorde-ning

Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers

Ja

-

Schorsing vergunninghouder dagplaats of standwerkersplaats.

Artikel 9 lid 1 Markt-verordening

Marktmeester

Nee

Uitvoeren conform instructies als genoemd in bijlage 2

Onmiddellijke verwijdering

Artikel 10 Markt-verordening

Marktmeester

Nee

Uitvoeren conform instructies als genoemd in bijlage 2

Marktverordening

 

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Verlenen vergunning

Artikel 2 Marktregle-ment (Artikel 5 Marktverorde-ning)

Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers

Ja

-

Inschrijving anciënniteitslijst

Artikel 3 Marktregle-ment

Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers

Ja

-

Inschrijving op de wachtlijst

Artikel 4 lid 1, lid 2 en lid 3 Marktregle-ment

Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers

Ja

-

Doorhalen inschrijving op de wachtlijst.

Artikel 5 Marktregle-ment

Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers

Ja

-

Overschrijven vergunning

Artikel 7 lid 1, 2 en 3 Marktregle-ment

Afdelingsmanager Ruimte, alle afdelingsmanagers

Ja

-

Toewijzen dagplaats

Artikel 8 Marktregle-ment / beleid toewijzen dagplaatsen

Marktmeester

Nee

Uitvoeren conform instructies als genoemd in bijlage 2

Toewijzen standwerkersplaats

Artikel 9 Marktregle-ment

Marktmeester

Nee

-

Tijdelijke ontheffing aanwezigheidsver-plichting.

Artikel 12 lid 1 Marktregle-ment

Marktmeester

Nee

-

Ontheffing verplichting inname standplaats tot sluitingstijd.

Artikel 14 lid 2 Marktregle-ment

Marktmeester

Nee

-

Marktreglement

 

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Loting standwerkers

Artikel 1 aanvullende regels standwerkers

Marktmeester

Nee

-

Toelating gesaneerde artikelen eenmaal per 4 weken.

Artikel 3 aanvullende regels standwerkers

Marktmeester

Nee

-

Niet toestaan tweedehands goederen / showroomartikelen.

Artikel 4 aanvullende regels standwerkers

Marktmeester

Nee

-

Schorsing standwerker die past voor een vaste standwerkersplaats.

Artikel 5 aanvullende regels standwerkers

Marktmeester

Nee

-

Afdoening gezamenlijk optreden standwerker.

Artikel 6 aanvullende regels standwerkers

Marktmeester

Nee

-

Aanvullende regels standwerkers

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Opdrachten reclameactiviteiten

Artikel 4 Reglement reclamecommissie

Ja

-

Reclamecommissie

 

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Verwijderen voertuigen / goederen markt

Besluit college instellen markt. Artikel 125 Gemeentewet

Marktmeester

Nee

Uitvoeren conform instructies als genoemd in bijlage 2

Verwijderen voertuigen/goederen markt

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het beslissen op een aanvraag om ontheffing op grond van artikel 10 van de Wegenverkeerswet voor het houden van een puzzelrit en/of kaartleesrit.

Artikel 10 Wegenverkeerswet

Ja

-

Ontheffing puzzelrit/kaartleesrit

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Ontheffing afsluiting centrum (bord C1) conform vastgestelde beleid.

Artikel 87 RVV 1990

Ja

-

Ontheffing van als erf aangeduide parkeerschijfzone in de winkelstraten in het centrum.

Artikel 87 RVV 1990

Ja

-

Ontheffing afsluiting zandwegen conform vastgestelde beleid.

Artikel 87 RVV 1990

Ja

-

Ontheffing o.b.v. artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen.

Artikel 34 BABW

Ja

-

Tijdelijke plaatsing of toepassing van verkeerstekens en het tijdelijk uitvoeren van maatregelen/Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Bij verkeersbesluit aanwijzen van een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats conform het vastgestelde beleid.

Artikel 15 Wegenverkeerswet (WvW), Artikel 18 WVW, Artikel 12 BABW, Artikel 21 t/m 26 BABW

Ja

-

Verkeersbesluit gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Aanstelling

Artikel 56 BABW, artikel 3 regeling Verkeersbrigadiers

Nee

-

Vervallenverklaring

Artikel 8 regeling Verkeersbrigadiers

Nee

-

Verkeersbrigadiers

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Aanstelling eenmalige evenementenverkeersregelaar

Artikel 56 BABW, Artikel 11 regeling verkeersregelaars 2009

Nee

-

Aanstelling evenementenregelaars voor bepaalde tijd.

Artikel 56 BABW, Artikel 11 regeling verkeersregelaars 2009

Nee

-

Verkeersregelaars

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde/Opmerking

Verlenen vergunning voorwerpen op de weg.

Artikel 2:10 lid 1

Ja

 

Vergunning voor het aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg.

Artikel 2:11 lid 1

Ja

 

Aanschrijven i.v.m. hinderlijke beplanting of gevaarlijk voorwerp.

Artikel 2:15

Ja

 

Maatregelen ter bestrijding van de iepziekte.

Artikel 4:12b

Ja

 

Ontheffing verbod gevelde iepen in voorraad te hebben of te vervoeren.

Artikel 4:12b

Ja

 

Algemene plaatselijke verordening (Apv) Putten

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Aansluitvergunning riolering

Artikel 2

Ja

-

Informeren ontbrekende gegevens vergunningaanvraag/in gelegenheid stellen gegevens aan te vullen.

Artikel 3 lid 4

Ja

-

Aanhouden vergunningaanvraag

Artikel 5

Ja

-

Vaststellen termijn uitvoering aansluiting riolering

Artikel 7 lid 4

Ja

-

Vaststellen kosten aanleg aansluitleiding

Artikel 8 lid 1

Ja

-

Uitvoeren aanleg perceelsaansluitleiding door rechthebbende

Artikel 9 lid 2

Ja

-

Aansluiting op openbaar riool afsluiten

Artikel 11 lid 2

Ja

-

Intrekken vergunning aansluitleiding

Artikel 11 lid 3

Ja

-

Aansluitverordening Riolering gemeente Putten

 

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Instemmingsvereiste

Artikel 4

Ja

-

Aanvragen en melden

Artikel 5

Ja

-

Nadere regels stellen aan de te verstrekken gegevens

Artikel 6 lid 5

Ja

-

Beslistermijn

Artikel 7

Ja

-

Voorschriften en beperkingen

Artikel 8

Ja

-

Medegebruik van voorzieningen en vooroverleg

Artikel 9

Ja

-

Verleggingen

Artikel 10

Ja

-

Instellen breekverbod

Artikel 11

Ja

-

Verlangen overzicht

Artikel 14

Ja

-

Verlangen digitale overzicht

Artikel 15

Ja

-

Organiseren periodiek overleg

Artikel 16

Ja

-

Stilleggen werkzaamheden

Artikel 20

Ja

-

Toepassing uitvoeringsregels AVOI

Uitvoeringsregels AVOI

Ja

-

Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI)

  

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke titel

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het berekenen en toekennen van subsidie oud papier conform raadsbesluit inclusief opvragen van de ingezamelde hoeveelheden.

Raadsbesluit van 28 februari 2002 inzake het aanpassen van subsidie voor oud papier/karton

Ja

-

Raadsbesluit van 28 februari 2002 inzake het aanpassen van subsidie voor oud papier/karton

 

Volmachten en machtiging

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie volmacht wordt verleend

Voorwaarde

Het aansprakelijk stellen van veroorzaker schade aan gemeentelijke eigendommen.

Artikel 6:162 Burgerlijk Wetboek

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

-

Het versturen van nota’s op basis van aansprakelijkstellingen.

 

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

 

Het aanschrijven van opdrachtnemers die nog niet binnen de gestelde termijn de door het college opgedragen bevoegdheden hebben uitgevoerd.

Artikel 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Ruimte, overige afdelingsmanagers

 

Het op naam zetten van gemeentelijke voertuigen

Artikel 160 Gemeentewet

Bedrijfsleider

 

  

4. Dienstverlening

Financiën

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke regeling

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het beslissen op bezwaren tegen de heffing van de gemeentelijke belastingen en leges

Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet Woz, Legesverordening.

Senior Beleidsmedewer- ker WOZ / Belastingen

Nee

 

Het beslissen op bezwaren tegen de vaststelling van de waarde op grond van de Wet waardering onroerende zaken (Wet Woz)

Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet Woz

Senior Beleidsmedewer-ker WOZ / Belastingen

Nee

 

Het voeren van verweer en vertegenwoordiging van de heffingsambtenaar in beroeps- of hoger beroepsprocedures inzake de belasting- en legesheffing en/of Wet Woz

Algemene wet bestuursrecht, Gemeentewet, Wet Woz, Legesverordening

Senior Beleidsmedewer-ker WOZ / Belastingen

Nee

 

Het heffen van leges ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in de Legesverordening en de daarbij behorende Tarieventabel alsmede voor de begraafrechten op grond van de Verordening lijkbezorgingsrechten

Art 231, tweede lid, ond. b en c Gemeentewet

De afdelingsmana-gers van de afdelingen:

StafRuimteDienstverle-ningSamenleving

Ja

Van het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing.

de invordering met betrekking tot de marktgelden

Art 231, tweede lid, ond. c Gemeentewet

Marktmeester

Nee

Van het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing

de invordering met betrekking tot de rechten voor het aanbieden van grof huishoudelijk afval

Art 231, tweede lid, ond. c Gemeentewet

de subkassiers van de afdeling Ruimte

Nee

Van het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing

de invordering met betrekking tot de rechten voor de plaagdierenbestrijding

Art 231, tweede lid, ond. c Gemeentewet

de subkassiers van de afdeling Ruimte

Nee

Van het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing

de invordering van leges en lijkbezorgingsrechten

Art 231, tweede lid, ond. c Gemeentewet

subkassiers van de afdeling Dienstverlening voor zover werkzaam op het onderdeel Burgerzaken

Nee

Van het mandaat wordt uitgezonderd de bevoegdheid tot het beslissen op bezwaren tegen de heffing

De bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om bij heffing van gemeentelijke belastingen uitvoering te geven aan artikel 63 van de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen

Artikel 63 Algemene Wet inzake Rijksbelastingen.

Heffingsambte-naar

Nee

De heffingsambtenaar voert voorafgaand aan het doen van een uitspraak vooroverleg met de portefeuillehouder. Eens per jaar wordt aan de portefeuillehouder een overzicht verstrekt van de genomen mandaatbesluiten.

  

Interne Zaken

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke regeling

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het verzenden van ontvangstbevestigingen inzake verzoeken, zienswijzen, bezwaarschriften, beroepschriften, klaagschriften, en het doen uitgaan van brieven die een mededeling, inlichting of feitelijke informatie bevatten. De bevoegdheid ziet niet toe op het verzenden van ontvangstbevestigingen bij ingekomen aanvragen omgevingsvergunning.

Algemene wet bestuursrecht (Awb)

Ja

-

Doorzenden van geschriften tot behandeling waarvan een ander bestuursorgaan bevoegd is, niet zijnde verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

Artikel 2:3 Awb

 

Nee

-

 

Burgerzaken

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke regeling

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Aanvragen om inlichtingen uit het Justitieel Documentatieregister en de antecedentenadministratie

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens

Ja

 

Ontvangst en verwerking van aanvragen verklaring omtrent gedrag

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Besluit justitiële gegevens

Ja

 

Adviseren inzake naturalisatie

Rijkswet op het Nederlanderschap

Ja

 

Afgifte van verlof tot ontleding van een stoffelijk overschot

Wet op de Lijkbezorging

Ja

 

Afgifte van een laissez-passer voor het vervoer van een overledene naar het buitenland

Overeenkomst van Straatsburg inzake het vervoer van lijken

Ja

 

Afnemen Verklaring onder ede

Wet basisregistratie personen

Ja

 

Afgifte van verlof tot afwijkende termijnstelling voor begraven of cremeren van lijken

Wet op de lijkbezorging

Ja

 

Beslissen over de uitgifte van recht op een graf en de verlenging van de termijn van recht op een graf

Wet op de lijkbezorging

Ja

 

Het beslissen op een

aanvraag om een vergunning tot het hebben van een gedenkteken, gedenkplaat of herinneringsplaatje

Wet op de Lijkbezorging, Verordening begraafplaatsen gemeente Putten, Nadere regels voor grafbedekkingen

Ja

 

Besluiten op een aanvraag om een particulier graf te doen ruimen

Wet op de Lijkbezorging, Verordening beheer en gebruik gemeentelijke begraafplaatsen

Ja

 

In ontvangst nemen van verklaringen inzake Nederlandse Nationaliteit

Rijkswet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging verlies Nederlanderschap

Ja

 

Het legaliseren van handtekeningen

Wet basisregistratie personen

Ja

 

Uitoefenen van bevoegdheden en werkzaamheden krachtens de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling

Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregeling

Ja

 

Uitoefenen van bevoegdheden en werkzaamheden krachtens de Wegenverkeerswet en het reglement rijbewijzen

Wegenverkeerswet, Reglement Rijbewijzen.

Ja

 

Uitreiken optiebevestiging en uittreksel naturalisatiebesluit

Rijkswet op het Nederlanderschap, Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Ja

 

Het voor één dag benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van één huwelijk

Burgerlijk Wetboek

Ja

 

Het aanwijzen van éénmalige trouwlocaties.

Burgerlijk Wetboek

Nee

 

 

Wet Basisregistraties adressen en gebouwen

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan de afdelingsmanagers

Vermelding wettelijke regeling

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het opstellen van ‘ambtelijke verklaringen’ m.u.v. de verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet basisregistraties adressen en gebouwen aangewezen brondocument zijn opgenomen

Wet Basisregistraties adressen en gebouwen (Wet Bag)

Ja

 

Het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving

Artikel 11 Wet Bag

Ja

 

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers

Wet Bag

Ja

 

Het inschrijven van de in of op grond van artikel 10, eerste lid van de Wet Bag aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel het gebouwenregister

Artikel 10, eerste en tweede lid van de Wet Bag

Ja

 

Het verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is

Artikel 9 Wet Bag

Ja

 

Het zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie

Artikel 14 Wet Bag

Ja

 

Het op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de Wet Bag

Artikel 14A en 15 van de Wet Bag

Ja

 

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 van de Wet Bag en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet Bag, inclusief de verwerking daarvan

Artikelen 31, 37, 38, 39, 40 en 41 van de Wet Bag

Ja

 

Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening Bag zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet Bag

Artikel 31 Wet Bag

Ja

 

Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a van de Wet Bag

Artikel 32, eerste lid, onder a van de Wet Bag

Ja

 

Het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de wet Bag, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders

Wet Bag

Ja

 

Het vaststellen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet Bag

Artikel 8 Wet Bag

Ja

 

  

5. Samenleving

Samenleving

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd

Vermelding wettelijke

regeling

Functionaris aan wie mandaat wordt verleend

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het beslissen op aanvragen op grond van de Jeugdwet

Artikel 2.3 JeugdwetArtikel 3 lid 3 en artikel 4 Verordening Jeugd Jeugdhulp gemeente PuttenBijlage 1 Nadere regels jeugdhulp gemeente Putten

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen op grond van de Jeugdwet.

Artikel 2.3 Jeugdwet.Artikel 6 Verordening Jeugd Jeugdhulp gemeente Putten

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken Jeugdwet.

Artikel 2.3 Jeugdwet

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Doen van een verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming

Artikel 2.4

Jeugdwet

Regiomanager Jeugdbescher-ming Gelderland, waaronder RNV

Ja

-

Uitvoering jeugdhulp taken, zorg verlenen aan doelgroep, toegang naar niet vrij toegankelijke hulp

Artikel 2.11 Jeugdwet

directeur van de Stichting Buurtzorg Nederland

Ja

-

Ontvangen notificaties intake via de Collectieve opdracht routeer voorziening (CORV)

 

Coördinator CJG, senior beleidsmedewer-ker

 

-

Uitvoeren van taken zoals neergelegd in de dienstverlenings-overeenkomst ten behoeve van het regionaal account Jeugdhulp Regio Noord-Veluwe. Hieronder wordt mede verstaan:

-Het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen;

-Het voeren van correspondentie in het kader van de uitoefening van de opgedragen bevoegdheden.

-Het verstrekken van informatie.

 

Jeugdwet en daarop gebaseerde regelingen

Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur van het RNV

Ja

Geldig tot 31 december 2016.

De bevoegdheid houdt niet in de bevoegdheid om te besluiten over de vaststelling, wijziging of intrekking van beleid en/of beleidsregels, noch over wijziging/aanpassing van de overeenkomst.

Het beslissen op aanvragen op grond van de Wmo 2015.

Artikelen 2.3.1, 2.3.5 en 2.3.6 Wmo 2015

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Offerte aanvraag Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

 

Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Putten

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen op grond van de Wmo 2015.

Artikel 2.3.10 Wmo 2015

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken Wmo 2015.

Artikel 2.3.9 Wmo 2015

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Beslissingen omtrent verhaal van kosten gemaakt op grond van de Wmo 2015.

Artikel 2.4.1 Wmo 2015

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Uitvoering van de Wmo 2015

Artikelen 2.3.1, 2.3.6, 2.3.9, 2.3.10, 2.4.1 Wmo 2015

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het beslissen op aanvragen beschermd wonen of maatschappelijke opvang op grond van de Wmo 2015.

Artikelen 2.3.1, 2.3.5 en 2.3.6 Wmo 2015.

Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.

Ja

-

Intrekkingen, herzieningen en terugvorderingen beschermd wonen of maatschappelijke opvang op grond van de Wmo 2015.

Artikel 2.3.10 Wmo 2015.

Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.

Ja

-

Beslissingen naar aanleiding van heronderzoeken beschermd wonen of maatschappelijke opvang Wmo 2015.

Artikel 2.3.9 Wmo 2015.

Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.

Ja

-

Beslissingen omtrent verhaal van kosten beschermd wonen of maatschappelijke opvang gemaakt op grond van de Wmo 2015.

Artikel 2.4.1 Wmo 2015.

Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.

Ja

-

Uitvoering van de Wmo beschermd wonen of maatschappelijke opvang 2015

Artikel 2.3.1, 2.3.6, 2.3.9, 2.3.10 en 2.4.1 Wmo 2015.

Dagelijks bestuur van de GGD Noord- en Oost Gelderland.

Ja

-

Het beslissen op aanvragen ingevolge de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte gewezen zelfstandige (IOAZ)

Artikel 7 lid 1 jo 35, 36 en 36b Participatiewet, artikel 36 en 37 IOAW en artikel 36 en 37 IOAZ

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het beslissen over verhaal op onderhoudsplichtige, het uitvoeren van heronderzoeken, het wijzigen en beëindigen van de onderhoudsplicht

Artikel 61 Participatiewet

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het indienen en ondertekenen van een verzoekschrift met betrekking tot verhaal in rechte ingevolge de Participatiewet

 

Artikel 62h Participatiewet

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Heronderzoeken en ingevolge de Participatiewet, IOAW en IOAZ

Participatiewet, IOAW en IOAZ

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Mutaties Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Kinderopvang, Schoolvervoer, Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening

Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Kinderopvang, Schoolvervoer, Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Intrekken, herzien en/of terugvorderen van het recht op een uitkering

Artikel 53a, artikel 54, artikel 58, artikel 59 Participatiewet, artikel 25 IOAW en artikel 25 IOAZ

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Beëindigen alle regelingen:

Participatiewet IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), WI, Kinderopvang, Schoolvervoer, gemeentelijke Schuldhulpverle-ning

Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz, Wmo (2015), Wet Inburgering, Wet Kinderopvang, Wet op het primair onderwijs, Wet op de expertisecentra, Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het opleggen van een maatregel Participatiewet, IOAW en IOAZ

Artikel 18 Participatiewet, artikel 20 IOAW en artikel 20 IOAZ

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het opleggen van een bestuurlijke boete Participatiewet, IOAW, IOAZ en Wet Inburgering (WI)

Artikel 18a Participatiewet, artikel 20a IOAW, artikel 20a IOAZ en artikel 31 WI

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Ondersteuning bij arbeidsinschakeling Participatiewet, IOAW en IOAZ

Artikel 7 jo 9 t/m 10 Participatiewet, artikel 36 IOAW en artikel IOAZ

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het beslissen op aanvragen ingevolge het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz)

Artikel 78f en artikel 35 Bbz

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Heronderzoeken Bbz

Artikel 78f en Bbz

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Heronderzoek Bbz omzetting in bedrag om niet

Artikel 78f en Bbz

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Heronderzoek en mutaties debiteuren

Wmo (2015), Participatiewet, IOAW, IOAZ, Leerlingenvervoer, Wet inburgering

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Opdracht beslag Participatiewet, IOAW, IOAZ, WI en Wmo 2015

Artikel 60 en 60a Participatiewet, artikel 28 IOAW, artikel 28 IOAZ, artikel 2.4.1 Wmo 2015 en artikel 5:10 Awb

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Opschorten uitkering en verlenen van een hersteltermijn Participatiewet, IOAW en IOAZ

 

Artikel 54 Participatiewet

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Het verlenen van een voorschot ingevolge de Participatiewet

 

Artikel 52 Participatiewet

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Uitvoeren van de Participatiewet, IOAW en IOAZ

Participatiewet, IOAW en IOAZ

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Afdoening aanvragen inclusief afwijzingen kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Leidraad kwijtschelding gemeentelijke belastingen

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

 

Bezwaar, beroep en Hoger Beroep, indienen van een verweerschrift

Algemene wet bestuursrecht

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Aanvraag Minimabeleid

Beleidsregels minimabeleid

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Heronderzoek en declaraties minimabeleid

Beleidsregels minimabeleid

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Hersteltermijn bij aanvraag alle regelingen

Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Krediethypotheek

Artikel 7 jo 50 WWB

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Vestiging (krediet)hypotheek Participatiewet/BBZ

Artikel 7 jo 50 WWB, artikel 39 lid 3 BBZ, artikel 3:260 BW

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

 

 

Verzoek om voorschot in het kader van de Participatiewet

Artikel 52 Participatiewet

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Behandeling verzoek tot intrekking aanvraag

Participatiewet, Wmo 2015, IOAW, IOAZ, Leerlingenvervoer

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

Betreft brief ter bevestiging van de intrekking

Verzending brieven (geen rechtsgevolg)

 

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Opdracht aan SR i.v.m. fraudeonderzoek

 

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Wet sociale werkvoorziening (WSW): overdracht budgetten naar gemeenschappelijke regeling

Artikel 2, artikel 8 e.v. Wet sociale werkvoorziening

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Afdoening aanvragen Schuldhulp- verlening, weigeren van schuldhulpverlening, wijzigingen en beëindigingen schuldhulpverlening

Art 3. Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Ontheffen van de inburgeringsplicht

Artikel 6 Wet Inburgering

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Opleggen dan wel het afzien van het opleggen van een bestuurlijke boete dan wel een maatregel, het opmaken van een rapport en inning van de boete

Artikel 31, artikel 33 Wet Inburgering

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Afdoening van een aanvraag tot registratie tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of een gastouderbureau en het verwerken van wijzigingen in de registratie

Artikel 1.46 en artikel 1.47 Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Toezicht op de naleving van de regelingen en eisen in het kader van de kinderopvang

Artikel 1.61-1.63 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Schriftelijke aanwijzing of verbod van exploitatie van een kindercentrum of gastouderbureau

Artikel 1.65-1.66 Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Fiattering betaling

 

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelings-managers

 

Fiattering betaling is altijd een andere medewerker dan degene die invoert

Parafering betaling

 

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

 

Fiattering betaling is altijd een andere medewerker dan degene die invoert

Het ondertekenen van overeenkomsten

Artikel 171 Gemeentewet

Afdelingsmanager Samenleving

Ja

-

Het afdoen van onderwijshuisvestingsaanvragen in het kader van het door het college vastgestelde onderwijshuis- vestingsprogramma

 

Artikel 195 Wet Primair Onderwijs

Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente Putten

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het afdoen van aanvragen in het kader van de Verordening financiële en materiële gelijkstelling onderwijs gemeente Putten

Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting gemeente Putten

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het beslissen op aanvragen voor het verlenen van subsidie waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000 bedraagt, inclusief weigeringen en afwijzingen.

Algemene verordening welzijnssubsidies gemeente Putten, Algemene subsidieverordening.

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

Gebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de

in de gemeentebegroting

opgenomen

financiële middelen en

het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds

, en - indien de begroting nog niet

is vastgesteld

dan wel goedgekeurd

- onder

de voorwaarde

dat voldoende

gelden ter

beschikking

worden gesteld.

 

Het vaststellen van subsidies

Algemene verordening welzijnssubsidies gemeente Putten, Algemene subsidieverordening.

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

Gebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de

In de gemeentebegroting

opgenomen

financiële middelen en

het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds

, en - indien de begroting nog niet

is vastgesteld

dan wel goedgekeurd

- onder

de voorwaarde

dat voldoende

gelden ter

beschikking

worden gesteld.

Het verlenen van voorschotten vooruitlopend op definitieve vaststelling subsidies waarbij het totale bedrag niet meer dan € 50.000 bedraagt.

Algemene verordening welzijnssubsidies gemeente Putten

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

Gebruikmaking van dit mandaat dient te geschieden met inachtneming van de

In de gemeentebegroting

opgenomen

financiële middelen en

het subsidieplafond onderscheidenlijk subsidieplafonds

, en - indien de begroting nog niet

is vastgesteld

dan wel goedgekeurd

- onder

de voorwaarde

dat voldoende

gelden ter

beschikking

worden gesteld.

Het afdoen van aanvragen, wijzigingen, beëindigingen en mutaties schoolvervoer

Artikel 4 Wet op het primair onderwijs, artikel 4 Wet op de expertisecentra

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Het afdoen van aanvragen van subsidies in het kader van de voor- en vroegschoolse opvang

Subsidiebeleidsregels VVE gemeente Putten

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

Besluiten over besteding Participatiebudget en overeenkomst met ROC over educatie en betaling van de daaruit voortvloeiende bedragen aan ROC

Artikel 2.3.4. WEB

Afdelingsmanager Samenleving, overige afdelingsmana-gers

Ja

-

 

Volmacht

Omschrijving bevoegdheid

Vermelding wettelijke titel

Functionaris aan wie volmacht wordt verleend

Voorwaarde

Het ondertekenen van contracten binnen de scope van de opdracht als omschreven in de Dienstverleningsovereenkomst regionaal account Jeugdhulp Regio Noord-Veluwe van 1 januari 2015.

 

Voorzitter van het dagelijks bestuur van de Regio Noord-Veluwe

-

   

6. Overige

Suwinet

Omschrijving bevoegdheid die wordt gemandateerd aan het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk

Vermelding wettelijke regeling

Ondermandaat toegestaan

Voorwaarde

Het aanvragen van een aansluiting op Suwinet-Inkijk en het maken van uitvoeringsafspraken over het gebruik van Suwinet-Inkijk

 

Nee

Een afschrift van het mandaatbesluit toesturen aan het dagelijks bestuur van Regio Noord-Veluwe

  

 

Bijlage 2

Instructies bij die mandaten van Ruimte waar onder het kopje ‘voorwaarde’ verwezen wordt naar instructies die gevolgd moeten worden bij het toepassen van de gemandateerde bevoegdheid:

  • 1.

    Indien tijdens de opbouw van de kramen op de dinsdagavond hinder wordt ondervonden van één of meerdere op het marktterrein achtergelaten voertuigen, goederen of anderszins, kan door middel van natrekking van een kenteken of andere herkenningstekens worden getracht de eigenaar te achterhalen om deze eventueel onder dreiging van een geldboete te verzoeken zijn voertuig, goederen of anderszins te verwijderen. Als er vooralsnog geen eigenaar te traceren is, dan wel de eigenaar weigert tot verwijdering over te gaan, worden de aangetroffen voertuigen, goederen of anderszins achtergelaten tot het moment dat de marktmeester van de gemandateerde bestuursdwangbevoegdheid gebruik mag maken. Het wordt de marktmeester iedere woensdagmorgen vanaf 5.30 uur, voor de resterende periode dat het Kerk- en Fontanusplein (inclusief het gedeelte van de Kromme- en Papiermakerstraat) als marktterrein is aangewezen, toegestaan van de gemandateerde bestuursdwangbevoegdheid gebruik te maken. Alvorens feitelijke bestuursdwang aan de orde is, dient de marktmeester bij een achtergelaten motorvoertuig, goederen of anderszins in eerste instantie te pogen (bij voertuigen door middel van het kenteken) de eigenaar te achterhalen om deze vervolgens telefonisch te benaderen met het verzoek het voertuig, goederen of anderszins per direct te verwijderen. Indien de eigenaar aangeeft hiertoe niet bereid te zijn, dan wel in het geheel niet telefonisch bereikbaar is, wordt het de marktmeester vanaf 5.30 uur toegestaan op kosten van de overtreder een sleepdienst of in verband met achtergelaten goederen of anderszins een vervoersbedrijf in te schakelen. Als de eigenaar bereid is het achtergelaten voertuig, goederen of anderszins te verwijderen dient dit uiterlijk om 6.15 uur te zijn gebeurd, bij gebreke waarvan de marktmeester alsnog een sleepdienst of een vervoersbedrijf mag inschakelen. Indien er op de woensdagmorgen bij achtergelaten voertuigen, goederen of anderszins in het geheel geen aanknopingspunten zijn de eigenaar te traceren, wordt het de marktmeester vanaf 5.30 uur toegestaan op kosten van de overtreder een sleepdienst of in verband met achtergelaten goederen of anderszins een vervoersbedrijf in te schakelen.

  • 2.

    Indien van een situatie sprake is, zoals verwoord in artikel 5 van de uitvoeringsregels standwerkers en de artikelen 9 en 10 van de Marktverordening, dient de marktmeester de betrokken standwerker/vergunninghouder voor een vaste plaats/vergunninghouder van een dagplaats op de dag dat deze het niet gewenste gedrag vertoont een brief te overhandigen, waarin de aard van het gedrag en de te treffen sanctie wordt vermeld, één en ander conform de bij dit besluit gevoegde en als zodanig corresponderende "sanctiebrieven".

  • 3.

    De toewijzing van dagplaatsen dient te geschieden conform artikel 8 van het Marktreglement en het door burgemeester en wethouders vastgestelde beleid.