Regeling vervallen per 27-03-2020

Reglementhoudende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 7 februari 2017 nr. 589339

Geldend van 23-02-2017 t/m 26-03-2020

Intitulé

Reglementhoudende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 7 februari 2017 nr. 589339

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit:

vast te stellen het reglement Burgerlijke Stand 2016.

Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. Daarmee komt het bestaande reglement te vervallen.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    d e wet:

    Boek 1 Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    h et besluit:

    Besluit burgerlijke stand 1994, Staatsblad 1994, 160;

  • c.

    a mbtenaar van de burgerlijke stand:

    de ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, benoemd door het college van burgemeester en wethouders (artikel 16, lid 2 Boek 1 Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    b uitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    een ambtenaar in dienst van de gemeente Putten of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is maar als zodanig is benoemd door het college (artikel 16, lid 3 Boek 1 Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    g emeentehuis:

    alle gebouwen en de daaraan verbonden (buiten)ruimten die bij besluit van de raad, bij besluit van het college van burgemeester en wethouders dan wel bij besluit van de daartoe gemandateerde ambtenaar als zodanig zijn aangewezen;

  • f.

    r echtsfeit:

    onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2 Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst, specifieker front- en backoffice burgerzaken.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Putten worden benoemd: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn benoemd en waarvan de benoeming en beëdiging nog niet is verlopen. De benoeming geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Verzocht wordt om een recente verklaring te overleggen waaruit (het voortduren van) de benoeming en beëdiging blijkt.

  • 4. Wanneer men benoemd is ingevolge lid 1 of 2 van dit artikel, dient beëdiging bij de rechtbank plaats te vinden voordat een rechtsfeit kan worden voltrokken.

Artikel 3 Locatie

  • 1. De ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2. Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming.

  • 3. Welke gemeentehuizen met een permanente bestemming ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit zijn aangewezen, blijkt uit het geldende aanwijzingsbesluit van het college.

  • 4. Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen als gemeentehuis.

Artikel 4 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1. Als gemeentehuis kunnen onder de volgende voorwaarden worden aangewezen:

    • a.

      Gebouwen, dan wel aan wal aangemeerde vaartuigen, waarvan de ligging is gerelateerd aan een formeel adres en waarvan het geheel geen strijd oplevert met de openbare orde of de goede zeden;

    • b.

      Gebouwen en vaartuigen zoals onder a bedoeld, die voor de duur van de plechtigheid op eenvoudige wijze en openbaar toegankelijk zijn en;

    • c.

      Gebouwen en vaartuigen zoals bedoeld onder a, die - mede gelet op de aanwezigheid van het aantal gasten - voldoen aan de bouwtechnische veiligheidseisen zoals onder meer gesteld door de brandweer.

  • 2. Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis voor éénmalig gebruik geschiedt pas nadat de direct betrokkenen hebben gekozen voor de totstandkoming van een rechtsfeit in een locatie binnen de gemeentegrenzen anders dan bedoeld in artikel 3, tweede lid. De beheerder/eigenaar van de locatie stelt de locatie voor éénmalig gebruik voor de duur van de totstandkoming van het rechtsfeit om niet ter beschikking aan de gemeente.

  • 3. De ruimte van de aan te wijzen locatie moet naar behoren zijn ingericht. Hieronder wordt tenminste verstaan:

    • a.

      De aanwezigheid van tafel en stoelen;

    • b.

      Voldoende verlichting van de ceremonieruimte;

    • c.

      De aanwezigheid van een aparte ruimte voor de ambtenaar om zich te verkleden;

    • d.

      De voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap is openbaar. De locatie moet gedurende de ceremonie toegankelijk zijn voor iedereen;

    • e.

      Het voldoen aan de veiligheidsvereisten zoals bedoeld in de door de gemeente Putten gehanteerde "Overeenkomst Huwelijkslocatie";

  • 4. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit reglement kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

Artikel 5 Leiding

De afdelingsmanager Dienstverlening is belast met de dagelijkse leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend:

    • a.

      Voor de totstandkoming van een rechtsfeit van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur, met dien verstande dat het laatste rechtsfeit om 16.00 uur kan worden vastgelegd;

    • b.

      Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend;

  • 2.

    Het bureau is voor de totstandkoming van een rechtsfeit gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

    Voor overige werkzaamheden is het bureau gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of overige door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.

  • 3.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in lid 1 aangegeven uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende aan burgemeester en wethouders worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is. De belanghebbende moet daarvoor aantonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • 1. Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit.

  • 2. De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      De ceremonie kan plaatsvinden op maandag om 9.00 uur en 9.15 uur, in het gemeentehuis in een beperkte ruimte geschikt voor maximaal 8 personen;

    • b.

      Er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand en er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

Artikel 8 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1. De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op basis van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3 en 4 van dit reglement hebben geen recht op bezoldiging van de gemeente Putten.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2016.

  • 2. Bij dit reglement behoort de "Toelichting op het reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2016".

  • 3. Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is bekendgemaakt.

  • 4. Het reglement uit 2008 houdende bepalingen ten aanzien van de burgerlijke stand met kenmerk: WB/2008/4705, vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Ondertekening

Putten, 7 februari 2017
Burgemeester en wethouders van Putten,
de secretaris, de burgemeester,

Toelichting

Toelichting op het reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2016

Inleiding

Het reglement burgerlijke stand heeft betrekking op de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand en de momenten waarop een huwelijk kan worden gesloten, een partnerschap kan worden geregistreerd of een geregistreerd partnerschap kan worden omgezet in een huwelijk. Verder heeft het reglement betrekking op het aanwijzen van locaties als gemeentehuis, speciaal voor het sluiten van huwelijken en het registreren van partnerschappen of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. In het reglement is als begrip voor huwelijk, geregistreerd partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, gekozen voor het begrip "rechtsfeit". Daarmee wordt de veelvuldige herhaling van de uitgebreide tekst voorkomen.

Het reglement stelt voorwaarden aan de benoemingen en werkzaamheden van ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand. Benoeming, schorsing en ontslag van ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen gelegd van burgemeester en wethouders (art. 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, vastgesteld bij wet van 14 oktober 1993, Stb. 1993, nr. 555). Tevens is het college van burgemeester en wethouders het aangewezen orgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau en de ambtenaren van de burgerlijke stand. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand blijven op grond van de wet echter zelfstandig verantwoordelijk voor de inhoud van hun werkzaamheden.

Artikel 1 Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement.

Met name wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

In het verleden zijn besluiten tot aanwijzing van een locatie als gemeentehuis genomen, waarvan de bevoegdheid bij Raadsbesluit van 12 mei 2016, is overgedragen aan het college. De bestaande aanwijzingen worden geëerbiedigd. Bepaalde bevoegdheden zijn ondergemandateerd. Putten heeft in het verleden gekozen voor een ruim aanwijzingsregime in verband met de wens van de burger om een locatie waar het rechtsfeit zal moeten plaatsvinden, naar eigen inzicht en buiten de permanent aangewezen locaties, te mogen kiezen. De aanwijzingscriteria zijn verder uitgebreid met de mogelijkheid om in de buitenruimte bij de aangewezen locatie rechtsfeiten totstand te brengen.

Artikel 2 Benoeming van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Putten kent de mogelijkheid om een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, die al in een andere gemeente is benoemd en waarvan de benoeming (en de beëdiging) niet is verlopen, te benoemen voor het voltrekken van één enkel rechtsfeit.

N.B: De Commissie voor Advies betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit heeft in een Officiële Mededeling (OM 1/2001) geadviseerd om "in situaties waarin de ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zijn functie neerlegt of waarin zijn benoeming door tijdsverloop eindigt en betrokkene eerst op een later tijdstip opnieuw in die hoedanigheid benoemd wordt, waardoor er sprake is van een onderbreking in de uitoefening van zijn taken, ter gelegenheid van de nieuwe benoeming betrokkene opnieuw de eed of de belofte te laten afleggen". De gemeente Putten conformeert zich aan dit advies.

Artikel 3 Locatie

Dit artikel geeft aan waar de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand wettelijk hun taken uitoefenen.

Een gemeentehuis waarin de totstandkoming van een rechtsfeit plaatsvindt, moet een bestendig karakter dragen en bestemd zijn voor permanent gebruik. Een circustent of een kermisattractie is daarom niet geschikt om als gemeentehuis aan te wijzen, evenals een luchtballon. Algemeen wordt aangenomen dat een schip dat verankert ligt aan een kade en voor het overige voldoet aan de eisen van de wet- en regelgeving (openbaar toegankelijk, veilig etc.) als gemeentehuis kan worden aangewezen. Het trouwen in een tuin van een (land)huis is algemeen toegestaan, maar het tot stand komen van een rechtsfeit op de openbare weg, in een bos, park of in het veld is niet toegestaan. Het kan immers niet als een gemeentehuis worden aangewezen. Ook bestaat daarmee de mogelijkheid dat de bevoegdheid van de ambtenaar van de burgerlijke stand niet is te bepalen (denk daarbij aan gemeentegrensgebieden waarbij de vraag zich zou kunnen voordoen welke ambtenaar van welke gemeente bevoegd zou zijn). In dat kader gaat het om het tot stand komen van het rechtsfeit en niet om de ceremonie die daarbij doorgaans plaatsvindt. Dat betekent bijvoorbeeld dat het formele gedeelte van het tot stand komen van een rechtsfeit in een "gemeentehuis" dient plaats te vinden en het verdere, ceremoniële gedeelte van de plechtigheid op een andere locatie zoals een varende boot kan plaatsvinden.

Artikel 3 bepaalt verder, dat een locatie als gemeentehuis kan worden aangewezen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit. Dat betekent wél dat, indien een formele plechtigheid op de dag waarop het aanwijzingsbesluit doelt, niet door kan gaan of doorgaat, de aanwijzing van de locatie als gemeentehuis vervalt. Er zal dan een nieuwe afspraak moeten worden gemaakt en een nieuw aanwijzingsbesluit moeten worden genomen.

De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het officiële gedeelte van de huwelijksvoltrekking, waarvoor de gemeente een trouwambtenaar levert. Het reserveren van een locatie is de verantwoordelijkheid van het paar. De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor eventuele schade of kosten die worden gemaakt vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie heeft aangewezen als gemeentehuis. De gemeente is ook niet verantwoordelijk voor de (kwaliteit, schade, schoonmaak of diefstal van de) inrichting van de locatie. De ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet het formele gedeelte van de ceremonie naar eigen inzicht kunnen inrichten.

Artikel 4 Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

Een rechtsfeit kan in principe plaatsvinden in een gemeentehuis. Uitzonderingen daarop zijn wettelijk geregeld.

De gemeente wijst een locatie aan als gemeentehuis om daar een rechtsfeit tot stand te laten komen als de locatie voldoet aan de eisen van veiligheid en openbaarheid. De locatiebeheerder/eigenaar is verantwoordelijk voor de veiligheid. Deze verantwoordelijkheid kan niet worden afgewenteld op de gemeente vanwege het enkele feit dat de gemeente de locatie tot gemeentehuis heeft aangewezen.

Bij veiligheid moet onder meer gedacht worden aan een veilige bouwconstructie, maar ook aan brandveiligheid en goede toegangs- en vluchtwegen. Deze eisen dienen te worden gezien in het licht van het aantal gasten en de samenstelling van de groep met bijvoorbeeld de aanwezigheid van kinderen, ouderen, rolstoelgebruikers etc.

De totstandkoming van een rechtsfeit moet volgens de wet openbaar bijgewoond kunnen worden. Dat betekent dat iedereen die dat wil in principe de plechtigheid moet kunnen bijwonen.

Aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis mag niet in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Naast het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis dient aan alle vereisten voor het aangaan van het rechtsfeit te zijn voldaan (waaronder een door de eigenaar/beheerder van de locatie ondertekende "Overeenkomst huwelijkslocatie").

Artikel 5 Leiding

De verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is in handen van het college. Zij wijzen ingevolge artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994 de persoon aan die belast is met de leiding. Om praktische redenen en om adequaat te kunnen reageren op veranderingen, is de afdelingsmanager Dienstverlening aangewezen om de verdeling van de dagelijkse werkzaamheden van de burgerlijke stand te regelen.

Artikel 6 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (een en ander is gebaseerd op het gestelde in artikel 16c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek). Het artikel geeft naast een bepaling voor de reguliere dagelijkse openingstijden mogelijkheden weer om het bureau op buitengewone tijden open te stellen of om de openstelling juist te beperken.

De aanwijzing geschiedt door het college of door de afdelingsmanager Dienstverlening. Dit geldt ook voor de tijdstippen waarop rechtsfeiten plaatsvinden.

Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

In artikel 4 van de Wet tot regeling der heffing van regten wegens de verrigtingen van den ambtenaar van den burgerlijken stand (23 april 1897) is bepaald dat in gemeenten boven de tien duizend inwoners, minstens tweemaal per week gelegenheid gegeven moet worden tot kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap. Artikel 7 regelt hiervoor de tijden en in welke ruimte binnen het gemeentehuis de ceremonie plaatsvindt.

Artikel 8 Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

Het is niet de bedoeling om personen, die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.

De noodzaak tot vastlegging geldt ook voor de vraag of de kosten voor het tot stand komen van een rechtsfeit niet gereduceerd kunnen worden nu partijen zelf een buitengewoon ambtenaar aanbrengen die dan geen vergoeding krijgt voor zijn of haar diensten. De leges met betrekking tot de totstandkoming van het rechtsfeit zijn gebaseerd op een totaal aan kosten die zijn oorsprong vindt in (de organisatie van) het totale product. Daarnaast brengt het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één rechtsfeit andere (extra) werkzaamheden, dus kosten, met zich mee.