Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2019

Geldend van 10-03-2021 t/m heden

Intitulé

Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2019

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 28 mei 2019 nr. 1053201 en gewijzigd bij besluit van burgemeester en wethouders van 17 september 2019 nr. 1075770 (bijlage 1) (1e wijziging) en 2 maart 2021 nr. 1258458 (bijlage 1) (2e wijziging);

gelet op de Wet Basisregistratie Personen, de Algemene Verordening Gegevensbescherming en op de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014;

besluit:

vast te stellen het Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2019.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    BRP:

    de basisregistratie personen;

  • b.

    de wet:

    de Wet Basisregistratie personen (BRP);

  • c.

    besluit:

    het Besluit basisregistratie personen;

  • d.

    de basisregistratie:

    de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de wet;

  • e.

    verordening:

    de verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Putten 2014;

  • f.

    een bestuursorgaan:

    bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

  • g.

    overheidsorgaan:

    een orgaan van een rechtspersoon die krachtens het publiekrecht is ingesteld of een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

  • h.

    een orgaan van de gemeente:

    een overheidsorgaan, waar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten de verantwoording voor draagt;

  • i.

    beheerder:

    de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

  • j.

    een derde:

    elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;

  • k.

    de ingeschrevene:

    degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;

  • l.

    de ingezetene:

    de ingeschrevene die zijn adres heeft in de gemeente Putten;

  • m.

    de persoonslijst:

    het geheel van gegevens, bedoeld in artikel 2.7, eerste lid en artikel 2.69, eerste lid van de wet, over één persoon in de basisregistratie;

  • n.

    een authentiek gegeven:

    een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt (als zodanig aangeduid in bijlage 1 van het Besluit BRP);

  • o.

    terugmelding:

    de verplichte melding van bestuursorganen aan de beheerder van de BRP bij gerede twijfel aan de juistheid van de in de BRP opgenomen authentieke gegevens;

  • p.

    CMG/CML:

    staat voor Basis Registratie Systeem Civision Makelaar Gegevens en verzorgt zowel de fysieke opslag van onder andere BRP-gegevens als de distributie van deze gegevens aan gebruikersapplicaties van bestuursorganen;

  • q.

    gebruikersprofiel:

    een afgeschermd gedeelte van de BRP applicatie, gebaseerd op de specifieke taak/functie van de betreffende medewerker;

  • r.

    autorisatieprofiel:

    specifieke toekenning van een bepaalde set BRP-gegevens aan gebruikers, noodzakelijk voor het uitvoeren van een publiekrechtelijke taak, of een door het gemeentebestuur opgedragen taak, met een publiekrechtelijk karakter.

Artikel 2 Beheer van de basisregistratie personen

  • 1.

    De beheerder van de gemeentelijke basisregistratie is de manager van de afdeling of diens vervanger.

  • 2.

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan de:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie;

    • c.

      verstrekkingen, zoals bedoeld in de artikelen 6, 7 en 8.

Artikel 3 Verplicht gebruik authentiek gegeven en terugmeldplicht

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6 worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan bestuursorganen, die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat zij aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.

  • 2.

    Een bestuursorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hiervan mededeling te doen aan de beheerder.

Hoofdstuk 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 1, lid 2 onder a van de verordening BRP kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt. Aan CMG/CML worden gegevens verstrekt ten behoeve organen van de gemeente, genoemd in bijlage 1, voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.

Aan CMG/CML worden gegevens verstrekt ten behoeve van de bedrijfsvoeringsorganisatie Meerinzicht, genoemd in bijlage 1, voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen

Op grond van artikel 1, lid 2 onder b van de verordening BRP hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de in bijlage 2 genoemde medewerkers, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde gegevens;

  • c.

    de in bijlage 2 genoemde organen van de gemeente, door de beheerder aangewezen, voor de daarbij aangegeven taken en de daarbij vermelde autorisatieprofielen.

Artikel 6 Periodieke verstrekkingen

Op grond van artikel 1, lid 2, onder c van de verordening BRP, kunnen gegevens uit de basisregistratie periodiek worden verstrekt. Aan de in bijlage 3 genoemde organen van de gemeente worden gegevens verstrekt voor de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.

Artikel 7 Telefonische verstrekking

Op grond van artikel 1, lid 2, onder d van de verordening BRP kunnen aan overheidsorganen en derden, als bedoeld in artikel 3.5 en 3.6 van de wet, telefonisch en slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen worden verstrekt.

Hoofdstuk 3 Verstrekkingen aan derden

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Op grond van artikel 2 van de verordening BRP kunnen aan de in Bijlage 4 aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Ook mogen persoonsgegevens worden verstrekt nadat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 9 Privacy bescherming van de BRP gegevens

  • 1.

    De verkregen gegevens uit de basisregistratie mogen uitsluitend worden gebruikt voor de uitvoering van de bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 2.

    De richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging, bescherming en gebruik van deze gegevens moeten opgevolgd worden.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Beveiligingsplan basisregistratie personen.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als: Privacyreglement Basisregistratie Personen Putten 2019.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Putten, 2 maart 2021

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van Putten,

de secretaris,

mr. F.E. Contant

de burgemeester,

H.A. Lambooij

Bijlage 1

BIJLAGE 1

Verbandenmet andere gemeentelijke registraties

De basisregistratie personen van de gemeente Putten is gekoppeld aan het Basisregistratie Systeem Civision Makelaar Gegevens (CMG)

De volgende organisatieonderdelen van de gemeente hebben toegang tot de basisadministratie via CMG:

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader/taak

Gegevensset

Afdeling Dienstverlening

Gemeentelijke belastingen en heffingen

Wet waardering onroerende zaken

Persoonsgegevens

Oudergegevens

Huwelijksgegevens

Gegevens overlijden

Inschrijvingsgegevens

Adresgegevens

Kindgegevens

Afdeling Dienstverlening

Begraafplaatsadministratie

Verzoeken website middels Digid

Persoonsgegevens

Huwelijksgegevens

Kindgegevens

Inschrijvingsgegevens

Adresgegevens

Afdeling Dienstverlening

Publiekrechtelijke taken

Persoonsgegevens

Geslachtsnaam partner

Adresgegevens

Afdeling Samenleving

WMO

WWB

Persoonsgegevens

Oudergegevens

Huwelijksgegevens

Inschrijvingsgegevens

Adresgegevens

Kindgegevens

Gegevens overlijden

Afdeling Samenleving

Uitvoering Jeugdwet

Persoonsgegevens

Oudergegevens

Gegevens gezag

Huwelijksgegevens

Kindgegevens

Adresgegevens

Gegevens overlijden

Afdeling Samenleving

Uitvoering van de wet op het primair onderwijs

Persoonsgegevens met A-nummer

Oudergegevens

Gegevens nationaliteit

Gegevens gezag

Huwelijksgegevens

Adresgegevens

Indicatie geheim

Gegevens overlijden

Gegevens verblijfstitel

Afdeling Ruimte

Registreren vergunningen voor Bouwen en Milieu

Werkzaamheden i.v.m. handhavingszaken

Persoonsgegevens

Oudergegevens

Gegevens overlijden

Adresgegevens

Bedrijfsvoeringsorganisatie Meerinzicht

(Domein Sociaal)

Uitvoering taken met betrekking tot Leerplicht

Persoonsgegevens met A-nummer

Oudergegevens

Gegevens nationaliteit

Gegevens gezag

Huwelijksgegevens

Adresgegevens

Indicatie geheim

Gegevens overlijden

Gegevens verblijfstitel

De verantwoordelijke (=het college van burgemeester en wethouders) kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle genoemde organen hebben alleen toegang tot die gegevens die noodzakelijk zijn voor de aan hen opgedragen taak.

 

Bijlage 2

Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen hebben toegang tot de gegevens in de basisadministratie.

De toegang wordt als volgt geregeld:

Door inzage/raadpleging via Basis Registratie Systeem Civision Makelaar Gegevens (CMG/CML)

of:

Rechtstreekse inzage/raadpleging door het softwarepakket Cipers/GidaB

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader/taak

Gegevensset

Alle afdelingen voor zover nodig voor de taken genoemd in de naast liggende kolom

Gemeentelijke belastingen

Afvalstoffenheffing

WOZ

Gemeentelijke opsporingsambtenaren BOA

Uitkeringen werk en bijstand

Winkeltijden

Drank- en horecabedrijf

Kansspelen

Huisvesting

Omgevingsvergunning

(WABO)

Algemene plaatselijke verordening (APV)

WMO

Gehandicaptenparkeerkaart

Bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen

Grafrechten

Rampenbestrijding

Gevonden voorwerpen

Volmacht verlening Kieswet

Toestemming reisdocument

Naturalisatie

Sociale werkvoorziening

Dispensatie niet openbare archiefstukken

Actueel houden documentair informatiesysteem

Naamswijziging

Pensioenen raadsleden en wethouders

Wachtgelden

Gemeentepersoneel

BRP

Burgerlijke Stand

Burgerservicenummer en verder alle gegevens die relevant zijn voor de uitvoering van de desbetreffende taak.

Bewaking daarvan vindt plaats door toekenning van een autorisatie op voor de taak toegestaan niveau

 

De navolgende organisatieonderdelen hebben toegang tot de basisregistratie personen voor uitsluitend de binnengemeentelijke personen:

 

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader/taak

Gegevensset

Afdeling Dienstverlening, cluster Burgerzaken via Cipers/GIDAB

Wet justitiële documentatie

Paspoortwet

Wegenverkeerswet

Wet op de Lijkbezorging

Begraafplaatsadministratie

 

Alle gegevens van de persoonslijst en verwijsgegevens

Afdeling Staf via CMG

Bijhouden personeelsadministratie

Gegevens voor huwelijksjubilea

Persoonsgegevens

Huwelijksgegevens

Adresgegevens

Afdeling Samenleving via CMG

Wet Inburgering

Persoonsgegevens

Huwelijksgegevens

Verwijsgegevens

Gezinssamenstelling

Verblijfstitelgegevens

Kindgegevens

Nationaliteitsgegevens

Oudergegevens

Adresgegevens

Afdeling Ruimte via CMG

Handhavingsprocedures

Bouwvergunningsprocedures

Bezwaarprocedures

Opmaken contracten grondaankoop

Persoonsgegevens

Huwelijksgegevens

Verwijsgegevens

Adresgegevens

Afdeling Dienstverlening via CMG

Debiteuren en crediteuren administratie

Persoonsgegevens

Verwijsgegevens

Adresgegevens

 

Afdeling Dienstverlening via CMG

Actueel houden documentair informatiesysteem

Persoonsgegevens

Huwelijksgegevens

Gezinssamenstelling

Adresgegevens

 

De verantwoordelijke (=het college van burgemeester en wethouders) kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Bijlage 3

Periodieke verstrekkingen

Aan de volgende organisatieonderdelen van de gemeente worden systematisch gegevens verstrekt.

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

Burgemeester

Voor het uitoefenen van zijn taak

Persoonsgegevens

Overlijdensgegevens

Huwelijksgegevens

Afdeling Samenleving

Uitvoering WMO

Persoonsgegevens bij overlijden

Afdeling Dienstverlening

Uitvoering van heffingen en deurwaarderstaken

Persoonsgegevens bij:

Geboorten

Binnenverhuizingen

Vestigingen

Overlijden

Emigratie

Vertrek

Afdeling Ruimte

Uitoefenen taak als begraafplaatsbeheerder

Persoonsgegevens bij:

Overlijden

 

 

Bijlage 4

Lijst van derden waaraan gegevens worden verstrekt op basis van artikel 3.9 Wet BRP

Verstrekken aan wie

Waarvoor

Welke gegevens

Begraafplaatsen (niet gemeentelijke), crematoria

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Instellingen/organisaties ten behoeve van:

Algemene en Geestelijke Gezondheidszorg

Bevorderen lezen/bestrijden analfabetisme

Gehandicaptenzorg

Jeugdwelzijnswerk

Kinderopvang

Maatschappelijke dienstverlening

Onderwijs

Ouderenzorg

Reclassering

Verslaafdenzorg

Werkvoorziening

 

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Culturele organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Gezinsleden

Inschrijving op adres

Naam ingeschrevenen op adres

Pensioenfondsen

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

Woningstichting Putten

Voor de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing

Maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP

 

Mutatiegegevens (maximaal de gegevens genoemd in art. 3.9, lid 4 Wet BRP) worden verstrekt aan:

 

Wie

Waarvoor

Welke gegevens

Stichting Welzijn Putten

Welzijnswerk onder inwoners van Putten van 75 jaar en ouder

Mutatiegegevens van overlijden, vestiging, binnenverhuizing, vertrek en emigratie

Ziekenhuis St. Jansdal en Meander Ziekenhuis

Voor de bijhouding van patiëntengegevens

Mutatiegegevens van overlijden

 

Verstrekking vindt alleen plaats voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.