Welstandsnota gemeente Raalte 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m heden

Intitulé

Welstandsnota gemeente Raalte 2016

De raad van de gemeente Raalte,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 september 2015

Besluit:

  • 1.

    de zienswijze door Oversticht te Zwolle niet over te nemen conform de ‘Nota van zienswijzen’;

  • 2.

    de Welstandsnota gemeente Raalte 2016 als opgenomen onder bijlage 1 vast te stellen en per 1-1-2016 in werking te laten treden;

  • 3.

    de Welstandsnota 2010 (vastgesteld op 13-01-2011 nr. I / 9 ) per 31-12-2015 in te trekken;

  • 4.

    de 15 beeldkwaliteitsplannen zoals opgenomen in bijlage 2 in te trekken;

  • 5.

    de ‘Welstandsnota gemeente Raalte 2016’ na een periode van 2 jaar (in 2018) te evalueren.

Aldus besloten in de vergadering van 29 oktober 2015.

de griffier

Jan Bouke Zijlstra

de voorzitter

Martijn Dadema

Voorwoord

Raalte Welstandsvrij

In de gemeente Raalte schaffen we met ingang van 2016 het welstandstoezicht af. In deze ‘Welstandsnota gemeente Raalte 2016’ is het nieuwe beleid vastgelegd. Het afschaffen van

het welstandstoezicht is één van de bezuinigingen die de gemeenteraad heeft vastgesteld. Hiermee zetten we een stap om te komen tot minder regels en een lagere lastendruk voor onze inwoners.

Het welstandsvrij bouwen past binnen de landelijke ontwikkeling van wet- en regelgeving binnen de bouwsector, zoals het verruimen van vergunningsvrij bouwen en het privatiseren van de bouwtoets. Belangrijke stappen in een ontwikkeling waarbij de verantwoordelijkheid veel meer komt te liggen bij de bouwers en de overheid zich er minder mee bemoeid.

Dit sluit ook aan bij onze ontwikkeling om minder te regelen en te regisseren en meer in te zetten op faciliteren en los te laten op basis van vertrouwen en verbinden.

De gemeente Raalte is één van de voorlopers in Nederland door het gehele grondgebied welstandsvrij te verklaren. Er zijn wel veel gemeenten waar (grote) delen van het grondgebied welstandsvrij zijn. Evaluaties in die gemeenten hebben veelal niet geleid tot het terugdraaien van dit beleid. Het vertrouwen in de markt heeft daar dus goed gewerkt.

De ervaringen van andere gemeenten geven mij voldoende vertrouwen om in Raalte de stap te zetten naar volledig welstandsvrij. Na twee jaar (in 2018) gaan we evalueren hoe het nieuwe beleid heeft uitgepakt. Specifieke aandachtspunten voor deze evaluatie hebben we in deze nota benoemd.

Met vertrouwen gaan we deze nieuwe uitdaging aan.

Wethouder Wout Wagenmans

1 Inleiding

Welstand is één van de instrumenten om richting te geven aan de kwaliteit van de fysieke ruimte. Het belangrijkste instrument is het bestemmingsplan en voor monumenten geldt specifieke wet- en regelgeving. Daarnaast zijn we als gemeente natuurlijk ook vaak richtinggevend voor ontwikkelingen in de fysieke ruimte als (mede)opdrachtgever.

De gemeenteraad van Raalte heeft bij het vaststellen van de bezuinigingen op 3 juli 2014 besloten om het welstandstoezicht in de gemeente Raalte per 1 januari 2016 af te schaffen. Hiermee wordt een stap gezet om te komen tot minder regels en een lagere lastendruk voor de inwoners.

Met deze Welstandsnota gemeente Raalte 2016 maakt Raalte een radicale ommezwaai in het tot nu toe gevoerde welstandsbeleid en wordt uitvoering gegeven aan het besluit van de gemeenteraad.

De huidige maatschappelijke ontwikkelingen vragen van de overheid een nieuwe manier van werken die meer gebaseerd is op vertrouwen en minder op regelgeving. De sterke verruiming van het vergunningvrij bouwen en het wetsvoorstel ‘Private kwaliteitsborging voor het bouwen’ zijn landelijk voorbeelden hiervan binnen de bouwsector. Het verruimen van welstandsvrij bouwen past in deze ontwikkeling. In gemeenteland wordt hier al volop mee geëxperimenteerd. Enkele kleinere gemeenten hebben voor hun hele grondgebied een welstandsvrijbeleid, meerdere gemeenten zijn al grotendeels welstandsvrij en vele andere gemeenten experimenteren met deelgebieden. Evaluaties in deze gemeenten wijzen uit dat er (nagenoeg) geen nadelige effecten uit voort zijn gekomen. Natuurlijk zijn er situaties waar welstandsadvisering waarschijnlijk tot een andere verschijningsvorm zou hebben geleid, maar bijna geen enkele van deze gemeenten heeft de evaluatie geleid tot het terugdraaien van welstandsvrij bouwen. Het vertrouwen dat daar is gegeven aan de initiatiefnemers, veelal in samenwerking met de professionele partijen in de bouwsector, heeft dus goed uitgepakt.

Welstandsvrij bouwen betekent in de praktijk dat een bouwplan niet meer wordt voorgelegd aan de welstandscommissie en dus geen beoordeling meer krijgt op kleurstelling, materiaalgebruik en gevelindeling. Er geldt nog wel een excessenregeling om op te kunnen treden tegen ‘buitensporige bouwwerken’ die ernstige afbreuk doen aan de ruimtelijke kwaliteit.

Landelijk groeit de overtuiging dat we meer kunnen loslaten: meer vertrouwen en minder regelen. Dit geeft ruimte aan mensen die zelf hun omgeving willen en kunnen invullen. Deze ontwikkeling heeft zijn vertaling gekregen in deze welstandsnota.

2 Juridisch kader

Op grond van artikel 12 van de Woningwet mag een bestaand bouwwerk of een te bouwen bouwwerk, waarvoor op grond van artikel 2.1, derde lid Wabo geen omgevingsvergunning is vereist, niet in ernstige mate in strijd zijn met redelijke eisen van welstand, beoordeeld naar de criteria zoals vastgelegd in de welstandsnota.

Op grond van artikel 2.10, eerste lid, onder d Wabo moet een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen worden geweigerd indien het uiterlijk of de plaatsing van het bouwwerk, waarop de aanvraag betrekking heeft in strijd is met redelijke eisen van welstand.

Op grond van artikel 12, lid 2 Woningwet kan de gemeenteraad besluiten dat, in afwijking van het hiervoor vermelde, voor een daarbij aangewezen gebied of voor één of meer daarbij aan te wijzen categorieën van bestaande en te bouwen bouwwerken geen redelijke eisen van toepassing zijn.

Op grond van artikel 12a van de Woningwet stelt de gemeenteraad een welstandsnota vast. In deze nota worden in ieder geval criteria opgenomen, die het bevoegd gezag toepast bij de toetsing van een verzoek om omgevingsvergunning aan de redelijke eisen van welstand; ook moeten criteria worden opgenomen die het bevoegd gezag toepast bij de beoordeling of het uiterlijk van een bestaand bouwwerk in ernstige mate in strijd is met redelijke eisen van welstand (excessenregeling).

Deze welstandsnota wordt als welstandsbeleid vastgesteld door de gemeenteraad en geldt in juridische zin als een stelsel van beleidsregels. Aanvullingen en wijzigingen van dit welstandsbeleid worden door de gemeenteraad vastgesteld. Op grond van artikel 12, lid 4 van de Woningwet betrekt de gemeenteraad de ingezetenen van de gemeente en belanghebbenden bij de voorbereiding van de welstandsnota. De uitgebreide voorbereidingsprocedure (Woningwet: artikel 12 lid 4) is van toepassing waarbij het ontwerpbesluit voor inspraak ter inzage wordt gelegd.

3 Relatie met overige beleidsvelden

  • 3.1. Welstand en ruimtelijke kwaliteit in groter verband

    Het handhaven en liefst versterken van de ruimtelijke kwaliteit is een belangrijk uitgangspunt in het ruimtelijk beleid. Ruimtelijk kwaliteitsbeleid betekent: aandacht schenken aan cultuurhistorie en ruimtelijke identiteit, het creëren van een aantrekkelijke omgeving met ruimtelijke diversiteit in landschap, stedenbouw en architectuur en het verantwoord omgaan met natuur en ecologische waarden.

    Het welstandsbeleid staat niet op zich. Het is deels gebaseerd op beleidslijnen uit andere beleidsvelden. Vanuit de stedenbouw en de architectuur zijn er geen concrete beleidskaders opgesteld waarop het welstandsbeleid is gebaseerd; wel bestaat er een duidelijke visie op de benutting van de ruimte (o.a. Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening) en zijn er algemene architectonische aandachtspunten zoals vervat in de nota 'Werken aan ontwerpkracht'. Met deze nota wil het Rijk het voorbeeld geven op het gebied van ‘excellent opdrachtgeverschap’ in de architectuur en het ruimtelijk ontwerp. Er bestaan nauwelijks beleidsstukken waarin de relatie tussen natuurbeleid en welstand wordt uitgewerkt en geoperationaliseerd. Wel wordt met name in het bestemmingsplan buitengebied een relatie gelegd tussen de kwetsbaarheid en het bouwen in het algemeen.

  • 3.2. Welstand en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

    Het is wettelijk verplicht om een aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit Bouwen te toetsen aan het lokale welstandsbeleid. In de welstandsnota wordt het lokale welstandsbeleid vastgelegd. In bijlage II van het Besluit omgevingsrecht zijn categorieën van gevallen aangegeven waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is. De reikwijdte van vergunningvrij bouwen wordt telkens verruimd. De laatste ‘verruiming’ is van eind 2014. Deze ontwikkeling past binnen de nieuwe manier van werken binnen de overheid die meer gebaseerd is op basis van vertrouwen en minder op regelgeving. Enkele typen bouwwerken zijn door hun situering uitgezonderd en zijn dus niet vergunningvrij: bouwwerken en terreinafscheidingen op korte afstand van openbaar toegankelijk gebied en dakkapellen op het voordakvlak. In deze situaties zijn de bouwwerken wel vergunningvrij als geen redelijke eisen van welstand van toepassing zijn. Met het aanwijzen van het gehele grondgebied van de gemeente als welstandvrij worden ook deze bouwwerken vergunningvrij.

  • 3.3. Welstand en het bestemmingsplan

    De ruimtelijk relevante aspecten kunnen -wanneer wenselijk en noodzakelijk- vertaald worden in het bestemmingsplan. Voor niet-ruimtelijk relevante aspecten is een vertaling in het bestemmingsplan niet mogelijk Het stellen van kwalitatieve eisen aan een gebouw, bijvoorbeeld het materiaalgebruik ten opzichte van de naastgelegen woning, dient vastgelegd te worden in een welstandsnota. Het bestemmingsplan kan alleen kwantitatieve (ruimtelijk relevante) eisen stellen zoals ten aanzien van gebruik, volume, ligging, hoogte, breedte, dakhelling en nokrichting. Het welstandsbeleid is in die zin een aanvulling op het bestemmingsplan m.b.t. kleurstelling, materiaalgebruik en verschijningsvorm.

    Een aanvraag omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen wordt naast de technische eisen in het bouwbesluit en de bouwverordening, getoetst aan redelijke eisen van welstand en aan de bouwvoorschriften in het bestemmingsplan. Wanneer sprake is van gebieden waarvoor geen welstandscriteria gelden blijft alleen het bestemmingsplan als ruimtelijk toetsingskader over. Het bestemmingsplan is formeel juridisch ‘bindend’.

  • 3.4. Welstand en monumentenbeleid

    Ondanks dat het gebied waarin een monument is gelegen als welstandsvrij is aangewezen, dient bij een aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen in, op, aan of bij een monument of het wijzigen van een monument een advies gevraagd te worden aan de monumentencommissie.

  • 3.4.1. Rijksmonumenten

    De bescherming van het monument zelf is geregeld in de Monumentenwet (1988). Deze wet geeft het Rijk de mogelijkheid om objecten ouder dan 50 jaar als rijksmonument aan te wijzen. Rijksmonumenten worden wettelijk beschermd via het vergunningenstelsel en bij restauratie zijn financiële middelen beschikbaar. Rijksmonumenten zijn in het Monumentenregister ingeschreven door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Het hele object, of het nu een gebouw of een object in de openbare ruimte betreft, is beschermd. Veranderingen doorvoeren aan rijksmonumenten is niet verboden maar er dient te allen tijde een vergunning aangevraagd te worden. Het is verboden rijksmonumenten te beschadigen of te vernielen. Het is bovendien niet toegestaan een monument zo te herstellen, te gebruiken of laten gebruiken dat het monument in gevaar wordt gebracht of ontsierd wordt. Een vergunning wordt pas verleend na afweging van alle belangen van zowel de belanghebbende(n) als van het object zelf. Deze afweging wordt gemaakt door de Rijksmonumenten-commissie. Voorts kan de eigenaar een verzoek indienen bij de rijksoverheid om subsidie te krijgen voor restauratie of, bij bijzondere monumenten, voor onderhoud.

    In de gemeente Raalte zijn 98 rijksmonumenten. De lijst is als bijlage 5.2 bij deze nota gevoegd.

  • 3.4.2. Gemeentelijke monumenten

    De bescherming van het monument zelf is geregeld in de Erfgoedverordening. Net als bij rijksmonumenten dient bij bouwen en verbouwen aan een gemeentelijk monument van een afweging tussen de belangen van de belanghebbende(n) en de bescherming van het object zelf uitgegaan te worden. Bij een omgevingsvergunning voor het bouwen dient verplicht de gemeentelijke monumentencommissie om advies gevraagd te worden. Het besluit wordt genomen door Burgemeester en Wethouders. Een belangrijk verschil tussen rijksmonumenten enerzijds en gemeentelijke monumenten anderzijds is dat alleen de rijksmonumenten vallen onder het regime van de Monumentenwet en de ouderdomsnorm van 50 jaar kennen. De gemeente Raalte kent 74 gemeentelijke monumenten. De lijst is als bijlage 5.3 bij deze nota gevoegd.

  • 3.4.3. Karakteristieke panden

    In het bestemmingsplan buitengebied is een specifieke regeling opgenomen voor de daarin aangewezen karakteristieke panden. Het doel van deze aanwijzing is om de gebruiksmogelijkheden te verruimen om het behoud en de in stand houding van deze bouwwerken te stimuleren. Om dit doel te bereiken is in het bestemmingsplan Buitengebied voor deze panden geregeld dat het gehele pand voor ‘Wonen’ gebruikt mag worden. Zowel op grond van de welstandsnota 2010 als in deze welstandsnota 2016 krijgen deze panden geen extra bescherming. Het slopen van karakteristieke panden en boerderijen kan sowieso niet worden tegengegaan op basis van een welstandsnota. Dat kan alleen door ze aan te wijzen als gemeentelijk monument. In het bestemmingsplan buitengebied zijn 112 panden als karakteristiek aangewezen. De lijst is als bijlage 5.4 bij deze nota gevoegd.

  • 3.4.4. Beschermde stads- en dorpsgezichten

    De Monumentenwet geeft daarnaast de mogelijkheid tot aanwijzing van beschermde stads- en dorpsgezichten. Bouwen in beschermde stads- en dorpsgezichten is aan bepaalde regels gebonden. Deze zijn vervat in een aangepast bestemmingsplan en hebben primair betrekking op het respecteren van de lokale karakteristiek. Het opstellen van het aangepaste bestemmingsplan voor een beschermd stads- en dorpsgezicht gebeurt in nauwe samenspraak met de monumentencommissie en de Rijksdienst. Gemeente Raalte kent geen beschermde stads- en dorpsgezichten.

  • 3.5. Welstand en beeldkwaliteitplannen

    Voor gebieden met een planmatige functieverandering, zoals nieuwe woon- en werkgebieden en herontwikkelingsgebieden (stads- en dorpscentra, wijkontwikkelingsgebieden) kan voor de sturing van welstand ook een beeldkwaliteitplan worden opgesteld. De reikwijdte van een beeldkwaliteitplan betreft niet alleen de beeldkwaliteit van de bebouwing, maar kan ook een kader stellen voor de beeldkwaliteit van de openbare ruimte en landschap. Nadat het ontwikkelplan is gerealiseerd maakt het beeldkwaliteitsplan onderdeel uit van de welstandsnota.

    Als gevolg van het beleid in deze welstandsnota is het gehele grondgebied van de gemeente aangewezen als welstandsvrij. De bestaande beeldkwaliteitsplannen zijn vastgesteld als aanvulling van de welstandsnota en vormen daarmee een toetsingskader voor de welstand. Met het afschaffen van de welstandstoets dienen dus de bestaande beeldkwaliteitsplannen als aanvulling op de welstandsnota te worden ingetrokken. Nieuwe beeldkwaliteitsplannen worden ingevolge dit nieuwe beleid niet meer vastgesteld als aanvulling op de welstandsnota.

4 Welstandsbeleid gemeente Raalte

  • 4.1. Gemeente Raalte welstandsvrij

    Het uitgangspunt voor deze welstandsnota is dat voor alle gebieden in de gemeente Raalte een welstandsvrij beleid geldt. In de van toepassing zijnde wetgeving betekent dit dat in hoofdzaak geen ‘redelijke eisen van welstand’ worden toegepast op een aanvraag omgevingsvergunning. Dit heeft de volgende voordelen:

    • -

      deregulering: minder regels en dus makkelijker voor de aanvrager;

    • -

      zelfsturing: burgers zijn zelf verantwoordelijk voor het uiterlijk van hun bouwplan;

    • -

      diversiteit: meer ruimte voor individuele verantwoordelijkheid, vrijheid en creativiteit;

    • -

      lagere lastendruk doordat welstandsleges komen te vervallen;

    • -

      kortere behandeltijd (in voorkomende situaties).

    Welstandsvrij brengt ook aandachtspunten/nadelen met zich mee. Burgers en maatschappij worden niet meer door regelgeving beschermd tegen aantasting van de esthetische kwaliteit van hun leefomgeving. In voorkomende gevallen kan een (ver)bouw negatieve gevolgen hebben voor de vastgoedwaarde van de buren of wordt de uitstraling van een gebied negatief beïnvloed.

    Gebleken is dat negatieve gevolgen van welstandsvrij beleid mogelijk zijn, maar in de praktijk weinig voor komen; zoals dakkapellen op rare plek in het dakvlak, vreemde raamindeling in gevel en afwijkende kleuren en materialen. De evaluaties van gemeenten die welstandsvrij beleid (gedeeltelijk) hebben doorgevoerd wijzen uit dat zich nagenoeg geen (grote) negatieve effecten hebben voorgedaan. Bijna geen van deze gemeenten heeft op basis van de evaluatie besloten tot het terugdraaien van het welstandsvrije beleid. Dit komt veelal doordat initiatiefnemers de kenmerkende kwaliteit van de bestaande bebouwing waarderen en deze meenemen in nieuwe bouwplannen. Initiatiefnemers zijn ook gebaat bij een goede esthetische kwaliteit omdat dit van grote invloed is op de waarde van hun vastgoed en investering.

    De gemeente kan via de excessenregeling in buitensporige situaties (waarbij sprake is van ernstige strijd met redelijke eisen van welstand) nog steeds invloed uitoefenen op de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving. Deze regeling stelt de gemeente in staat om ook achteraf alsnog op te treden tegen excessen. In paragraaf 4.3 is de Excessenregeling nader uitgewerkt.

  • 4.2. Gebiedsgerichte onderbouwing

    In de bestaande ruimtelijke plannen is eenduidig kader af te leiden voor de gebiedsindeling ‘Kernen’ en ‘Buitengebied’ als bedoeld in deze nota. Daar is voor de gebiedsomschrijving ‘Kernen’ in deze welstandsnota aangesloten bij het raadsbesluit inzake de aanwijzing van de bebouwde komgrenzen op grond van de Wegenverkeerswet en de Wegenwet zoals deze door de raad is vastgesteld op 29 januari 2009 en daarna op 21 oktober 2010 en 20 december 2012 is gewijzigd. De kaarten met de bebouwde komgrenzen zijn als bijlage 5.1 bij deze welstandsnota gevoegd. Het overige grondgebied van de gemeente Raalte valt onder het welstandsgebied ‘Buitengebied’.

  • 4.2.1. Gebied: kernen

    De ruimtelijke kwaliteit in kernen wordt voornamelijk bepaald door de reeds aanwezige bebouwing en de invulling van de openbare ruimte. De basiskwaliteit is daarmee voldoende geborgd en nieuwe ontwikkelingen zijn voldoende te reguleren door middel van het bestemmingsplan en onze eigen positie bij de inrichting van de openbare ruimte. Nieuwe bijbehorende bouwwerken en verbouwingen in deze gebieden zijn vaak al vergunningsvrij en daarmee ook welstandsvrij.

  • 4.22 Gebied: buitengebied

    Ook met het huidige beleid blijkt dat het buitengebied het meest kwetsbare gebied is. Veelal van oudsher aanwezige boerderijen worden gesloopt en vervangen door een eigentijdse bebouwing. Het wel/niet slopen van bouwwerken kunnen we niet met een welstandsnota regelen. Het enige middel hiervoor is het aanwijzen als gemeentelijk monument. Dit middel moet wel gericht worden ingezet en leent zich minder voor alleen het tegengaan van sloop.

    De huidige ontwikkelingen in de landbouw vragen om innovativiteit van de ondernemers in deze sector. Traditionele kaders zijn vaak belemmerend. Welstandsvrij biedt ruimte aan die ontwikkeling. Vele andere gemeenten hebben al geëxperimenteerd met een welstandsvrij buitengebied en evaluaties hebben daar niet geleid tot herziening van dit beleid. Daar is gebleken is dat bouwers voldoende verantwoordelijkheid nemen om de kwaliteit van het buitengebied te bewaken. Bovendien wordt de kwaliteit van het totale buitengebied meer bepaald op basis van de inrichting van de natuur, landbouw en de erven in hun onderlinge samenhang dan op basis van incidentele specifieke verschijningsvormen van boerderijen en woningen.

    Gezien de constatering dat het buitengebied een kwetsbaar gebied is, verdient dit wel specifieke aandacht bij de evaluatie van het nieuwe beleid na een periode van twee jaar.

  • 4.23 Bedrijventerreinen

    Bedrijventerreinen kennen een grote diversiteit aan bebouwing die in een belangrijke wordt bepaald specifieke functie van het gebouw. Door vrijheid te geven aan bedrijven worden ontwikkelingen gestimuleerd. Representativiteit speelt normaliter een belangrijke rol bij bedrijven en geeft daarmee een borging voor de kwaliteit van de ontwikkelingen. We houden er rekening mee dat welstandsvrij bouwen de diversiteit zal vergroten. Wij vinden dit acceptabel voor de bedrijventerreinen.

  • 4.24 In- en uitbreidingslocaties

    We willen eigentijdse ontwikkelingen stimuleren waarbij ook ruimte is voor een nieuwe beeldkwaliteit. Deze kans doet zich met name voor bij in- en uitbreidingslocaties. Welstandsvrij biedt de ruimte om deze eigentijdse ontwikkeling mogelijk te maken. In de bestemmingsplannen sturen we om de basiskwaliteit te borgen en bij het inrichten van de openbare ruimte trekken we steeds meer samen op met de gebruikers/bewoners van de wijk. Deze combinatie biedt ruimte en borgt de basis. Vele andere gemeenten hebben al geëxperimenteerd met welstandsvrije ontwikkeling van in- en uitbreidingslocaties. Evaluatie hiervan heeft daar niet geleid tot herziening van het beleid welstandsvrij beleid. Het verdient wel aandacht om te evalueren of dit nieuwe beleid het gewenste effect heeft of dat meer sturing gepast is. Dan kan alsnog overwogen worden om dit in het bestemmingsplan te doen dan wel een ander middel in te zetten zoals het beeldkwaliteitsplan.

  • 4.3. Welstandsbeleid gemeente Raalte: Excessenregeling

    Op basis van wet en regelgeving (zie juridisch kader) is de excessenregeling pas van toepassing als in de welstandsnota uitdrukkelijk wordt bepaald dat in een overigens welstandsvrij gebied de excessenregeling geldt. In hoofdstuk 4 is aangegeven dat in de welstandsvrije gebieden de excessenregeling van toepassing is. Indien geen excessenregeling is opgenomen, is het niet mogelijk om repressief, corrigerend op te treden tegen een bouwwerk dat uit welstandsoverwegingen als een exces moet worden beschouwd.

    De criteria voor ‘ernstige strijd met redelijke eisen van welstand’ zijn bedoeld voor buitensporigheden in het uiterlijk, die ook voor niet-deskundigen evident zijn. De excessenregeling is dus bedoeld voor uitzonderlijke situaties. Blijkens de jurisprudentie volgt daaruit dat toepassing van de excessenregeling een bijzondere behandeling vergt. Altijd zal precies gemotiveerd moeten worden waarom een specifiek geval inderdaad beschouwd wordt als een zodanig ingrijpend exces, dat handhavend optreden geëigend is. De naar hun aard globale excessencriteria zullen op de specifieke situatie expliciet geïnterpreteerd moeten worden.

    De gemeente hanteert bij het toepassen van de excessenregeling het criterium dat er sprake moet zijn van een buitensporigheid in het uiterlijk die ook voor niet-deskundigen evident is en die afbreuk doet aan de ruimtelijke kwaliteit van een gebied.

    In de volgende gevallen kan sprake zijn van een exces:

    • -

      het visueel of fysiek afsluiten van een bouwwerk voor zijn omgeving;

    • -

      het ontkennen of vernietigen van architectonische bijzonderheden bij aanpassingen;

    • -

      armoedig materiaalgebruik bij erfafscheidingen, bijgebouwen en overkappingen die zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte (toepassing van beddenspiralen, oude deuren, golfplaten of zeildoek etc.);

    • -

      armoedig materiaalgebruik bij gevelbetimmeringen die zichtbaar zijn vanuit de openbare ruimte (bijvoorbeeld kunststof schroten en industriële beplating);

    • -

      verloedering door achterstallig onderhoud;

    • -

      verstoring van ritme in gevelwand door gedeeltelijke afbraak, instorting of verwaarlozing etc.;

    • -

      toepassen van felle of contrasterende kleuren mits daarvoor geen redelijke aanleiding is.

    • -

      een grove inbreuk op wat in de omgeving gebruikelijk is;

    • -

      het plaatsen van bouwketen en/ of zeecontainers anders dan functioneel voor bouw-, onderhouds-, of sloopactiviteit.

  • 4.4. Relatie welstandsnota 2010

    In de Welstandnota 2010, vastgesteld op 13 januari 2011, zijn de volgende gebieden (met bijbehorende beoordelingsniveau) beschreven:

    Gebied

    Welstandsniveau

    Centrum (Raalte en Heino)

    Bijzonder

    Kernen en linten

    Plus

    Dorpsgebieden

    Basis

    Woonwijken

    Basis

    Bedrijventerreinen

    Basis

    Sport- en recreatieterreinen

    Welstandsvrij

    Groene complexen

    Basis

    Buitengebied

    Basis

    Landgoederen

    Basis

    In de Welstandsnota 2010 zijn de sport- en recreatieterreinen aangewezen als welstandsvrij. De groene complexen kenmerken zich door de openheid rond de aanwezige (veelal grootschalige) bebouwing. Voor dit gebied zijn amper criteria opgenomen. Voor het gebied Landgoederen zijn basis criteria opgenomen. Voor deze gebieden geldt primair de status als (rijks) monument.

    Voor de overige gebieden zijn in meer of mindere mate criteria beschreven waaraan de aanvraag omgevingsvergunning wordt getoetst.

  • 4.5. Welstandsnota gemeente Raalte 2016: Evaluatie 2018

    In de ‘Welstandsnota gemeente Raalte 2010’ is aan de gebieden ‘Centrum’ en ‘Kernen en linten’ een hoger welstandsniveau toegekend dan ‘Basis’. De hogere kwaliteit van die gebieden gaf hiertoe aanleiding. Na een ervaringsperiode van twee jaren willen we met name ten aanzien van deze gebieden evalueren wat de consequenties zijn van het nieuwe welstandsbeleid.

    Bij deze evaluatie willen we ook invloed van welstandsvrij op de kwetsbaarheid van het ‘Buitengebied’ betrekken en de ontwikkeling van de nieuwe beeldkwaliteit in ‘In- en uitbreidingslocaties’ als gevolg van het welstandsvrijbeleid.

5 Bijlagen

  • 5.1. Kaart met ‘Kernen’ en ‘Buitengebied’

    afbeelding binnen de regeling

    afbeelding binnen de regeling

    afbeelding binnen de regeling

    afbeelding binnen de regeling

    afbeelding binnen de regeling

  • 5.2. Rijksmonumenten

    Adres

    Monumentnummer

    Omschrijving

    Bornweg 3 te Heino

    21361

    Boerderij

    Buurtschapsweg 2 te Luttenberg

    32266

    Jachtboerderij

    Canadastraat 8 te Heino

    21362

     

    Colckhof 2 te Laag Zuthem

    519985

    Bouwhuis

    Colckhof 4 te Laag Zuthem

    519986

    Bouwhuis

    Colckhof 6 te Laag Zuthem

    519942

    Landhuis

    Colckhof bij 6 te Laag Zuthem

    519943

    Historische aanleg

    Colckhof bij 6 te Laag Zuthem

    519987

    Hooiberg

    Colckhof bij 6 te Laag Zuthem

    519988

    Houtschuur

    Colckhof bij 6 te Laag Zuthem

    519989

    Eendenhuisje

    Colckhof bij 6 te Laag Zuthem

    519990

    Theehuisje

    Colckhof bij 6 te Laag Zuthem

    519991

    Moestuinmuur met kas

    Colckhof bij 6 te Laag Zuthem

    519992

    Hekpijlers Zuthemerweg

    Colckhof bij 6 te Laag Zuthem

    519993

    Hekpijlers Hubertsallee

    Colckhof 8 te Laag Zuthem

    519997

    Boerderij met put en berg

    De Plas 7 te Raalte

    32268

    Kerk

    De Plas bij 7 te Raalte

    32269

    Toren

    Den Alerdinckweg 1 te Laag Zuthem

    520649

    Hoofdgebouw

    Den Alerdinckweg bij 1 te Laag Zuthem

    520748

    Historische aanleg

    Den Alerdinckweg bij 1 te Laag Zuthem

    520750

    Toegangshek (voorplein)

    Den Alerdinckweg bij 1 te Laag Zuthem

    520751

    Toegangshek (begin Den Alerdinckweg)

    Den Alerdinckweg bij 1 te Laag Zuthem

    520753

    Tuinmuur

    Den Alerdinckweg bij 1 te Laag Zuthem

    520754

    Siervazen

    Den Alerdinckweg 3 te Laag Zuthem

    520749

    Bouwhuis

    Den Alerdinckweg 5 te Laag Zuthem

    520752

    Oranjerie

    Deventerstraat 64 te Raalte

    32263

    Boerderij Strunk

    Dorpsstraat 16 te Heeten

    32277

    Kerk

    Heetenseweg 26 te Raalte

    32278

    Boerderij Erve Groot Zwaaftink

    Heinoseweg 8 te Raalte

    32270

    Eenvoudig boerderijtje van landgoed ’t Reelaer

    Herenstraat 1 te Raalte

    408811

    Winkel-woonhuis

    Holterweg 50 te Heeten

    513677

    Boerderij

    Hubertsallee 1 te Laag Zuthem

    519994

    Portierswoning

    Hubertsallee 7 te Laag Zuthem

    519995

    Tuinmanswoning

    Hubertsallee bij 7 te Laag Zuthem

    519996

    Tuinmuur

    Kerkstraat 6 te Raalte

    32265

    Kerk

    Kerkstraat bij 6 te raalte

    513666

    Rouwkapel

    Kerkstraat bij 6 te Raalte

    513667

    Baarhuisje

    Kerkstraat 8 te Raalte

    513665

    Pastorie

    Kolkweg 44 te Laag Zuthem

    21364

    Boerderij

    Luttenberg

    513678

    Lourdesgrot

    Marktstraat 1 te Heino

    513199

    Kerk

    Nijverdalseweg 10 te Mariënheem

    32267

    De Bagatelle

    Nijverdalseweg 32 te Mariënheem

    513669

    Kerk

    Nijverdalseweg 34 te Mariënheem

    513670

    Pastorie

    Portlanderdijk 45 te Heeten

    32274

    Voormalige herberg

    Rozendaelseweg 3 te Heino

    510287

    Huis

    Rozendaelseweg bij 3 te Heino

    510288

    Historische aanleg

    Rozendaelseweg bij 3 te Heino

    510290

    Brug

    Rozendaelseweg bij 3 te Heino

    510291

    Tuinmuur

    Rozendaelseweg bij 3 te Heino

    510292

    Duivenhok

    Rozendaelseweg bij 3 te Heino

    510293

    Tuinsieraad

    Rozendaelseweg bij 3 te Heino

    513200

    Voetgangersbrug

    Rozendaelseweg 7 te Heino

    510289

    Koetshuis

    Schoonhetenseweg 52 te Heeten

    384386

    Portiers / chauffeurswoning

    Schoonhetenseweg 56 te Heeten

    38365

    Landhuis

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384366

    Park en tuinaanleg

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384367

    Toegangsbrug met balustrade, hekpijlers en sierhek

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384370

    Klein bouwhuis

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384372

    Houten volière

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384373

    Kleine poort met muur langs zuidzijde plein

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384374

    Grote poort met muurwerk

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384375

    Bakstenen oranjerie

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384376

    Grote verwarmde kas

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384377

    Kleine druivenkas

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384378

    Vier broeikassen

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384379

    Muur

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384382

    Tennishuisje

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384383

    Bouwhuis

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384384

    Houten schuur

    Schoonhetenseweg bij 56 te Heeten

    384385

    Duiventil

    Schoonhetenseweg tegenover 56 te Heeten

    384371

    Zonnewijzer

    Schoonhetenseweg tegenover 56 te Heeten

    384380

    IJskelder

    Schoonhetenseweg tegenover 56 te Heeten

    384381

    Tuinhuisje

    Schoonhetenseweg 56a te Heeten

    384368

    Noordelijk bouwhuis

    Schoonhetenseweg 58 te Heeten

    384369

    Zuidelijk bouwhuis

    Spekschateweg 2 te Heeten

    513672

    Boerderij

    Spekschateweg bij 2 te Heeten

    513673

    Kookhuisje

    Spekschateweg bij 2 te Heeten

    513674

    Hooiberg

    ’t Reelaer 1 te Raalte

    333587

    Landhuis

    ’t Reelaer 5 te Raalte

    513675

    Koetshuis

    ’t Reelaer 9 te Raalte

    32272

    Boerderij

    ’t Reelaer 15 te Raalte

    513676

    Boerderij

    ’t Reelaer 23 te Raalte

    333592

    Boerderij

    Twentseweg 7 te Heino

    21366

    L – vormig boerderijtje

    Vlaminckhorstweg 38 te Heino

    21367

    Boerderij

    Vlaminckhorstweg 40 te Heino

    21368

    Buitenhuis

    Zuthemerweg 19 te Laag Zuthem

    519998

    Landarbeiderswoning

    Zwolseweg 50 te Heino

    521425

    Hoofdgebouw (huis de Gunne)

    Zwolseweg bij 50 te Heino

    521424

    Historische aanleg

    Zwolseweg bij 50 te Heino

    521427

    Toegangshek

    Zwolseweg bij 50 te Heino

    521428

    Twee tuinvazen op sokkels

    Zwolseweg bij 50 te Heino

    521429

    Tuinvaas op sokkel

    Zwolseweg bij 50 te Heino

    521430

    Tuinvaas

    Zwolseweg bij 50 te Heino

    521431

    Sokkel

    Zwolseweg bij 50 te Heino

    521432

    Tuinschuurtje

    Zwolseweg bij 50 te Heino

    521433

    Stoeppalen

    Zwolseweg 54 te Heino

    521434

    Tuinmanswoning

    Zwolseweg 70 te Laag Zuthem

    21371

    Boerderij

  • 5.3 Gemeentelijke monumenten

    Bendijksweg

    50

    8141 RP

    Heino

    Boerderij behorend bij landgoed

     

    Brugstraat

    29 + 31

    8102 EP

    Raalte

    Woonhuis

    Burgemeester Kerssemakersstraat

    11

    8101 AL

    Raalte

    Woonhuis, voormalig huis van bewaring

     

    Burgemeester Kerssemakersstraat

    14

    8101 AN

    Raalte

    Woonhuis

     

    Burgemeester Kerssemakersstraat

    29

    8101 AL

    Raalte

    Woonhuis, Villa Entepol

     

    Burgemeester Kerssemakersstraat

    40

    8101 AP

    Raalte

    Woonhuis

     

    Burgemeester Kerssemakersstraat

    46

    8101 AP

    Raalte

    Woonzorgcentrum Angeli Custodes

     

    Burgemeester Kerssemakersstraat

    53

    8101 AM

    Raalte

    Voormalige burgemeesterswoning

     

    Butzelaarstraat

    24

    8105 AR

    Luttenberg

    R.K.-kerk

     

    Butzelaarstraat

    24

    8105 AR

    Luttenberg

    Pastorie behorend bij naastgelegen kerk

     

    Butzelaarstraat

    64

    8105 AR

    Luttenberg

    Vakantiehuis

     

    Canadastraat

    2 + 4

    8141 AC

    Heino

    Woonhuis / winkel

    Canadastraat

    5

    8141 AA

    Heino

    Woonhuis

     

    Canadastraat

    6

    8141 AC

    Heino

    Bezoekerscentrum in voormalige maalderij

     

    Canadastraat

    7 + 7a

    8141 AA

    Heino

    Woonhuis

    Canadastraat

    24 + 26

    8141 AC

    Heino

    R.K.-kerk met pastorie

     

    Canadastraat

    37

    8141 AB

    Heino

    Schoolgebouw

     

    Dorpsstraat

    41

    8111 AC

    Heeten

    Schoorsteen voormalige melkfabriek

     

    Grotestraat

    3

    8102 CD

    Raalte

    Winkelpui

     

    Holterweg

    46

    8111 NR

    Heeten

    Boerderij

     

    Holterweg

    52

    8111 NR

    Heeten

    Boerderij

     

    Holterweg

    53

    8112 PH

    Nieuw Heeten

    Woonhuis

     

    Horstweg

    7 + 7a

    8107 AA

    Broekland

    Boerderij

    Kanaal

    BBK

     

    Raalte

    Overijssels kanaal

     

    Kanaalstraat / Enkstraat

    Ong.

     

    Raalte

    Enkbrug

     

    Kerkslagen

    1

    8144 RD

    Lierderholthuis

    R.K.-kerk

     

    Kleinjansweg

    6

    8141 PN

    Heino

    Boerderij “De Wildenberg”, met betegelde kamer

     

    Kloosterdijk

    1

    8106 RE

    Mariënheem

    Boerderij

     

    Kolkweg

    Ong.

     

    Laag Zuthem

    Dijkstoel

     

    Korenstraat

    25

    8102 BA

    Raalte

    Watertoren

     

    Langeslag

    38 + 40

    8055 PR

    Laag Zuthem

    Gereformeerde kerk met pastorie

     

    Looweg

    17

    8105 SL

    Luttenberg

    Boerderij

     

    Mettingenlaan

    Ong.

     

    Raalte

    M.O.K.-werfjes

     

    Molenweg

    10

    8141 NS

    Heino

    Boerderij “De Bredenhorst’

     

    Neppelenbroekerdijk

    1

    8107 AS

    Broekland

    Boerderij

     

    Neppelenbroekerdijk

    4

    8107 AT

    Broekland

    Boerderij

     

    Nieuwe Deventerweg

    33a

    8101 PM

    Raalte

    Trafohuis

     

    Nieuwe Wetering

    Ong.

     

    Heino

    Kadaverput

     

    Nieuwe Wetering

    Ong.

     

    Heino

    Schrikhekken

     

    Nieuwe Wetering

    1

    8144 RA

    Lierderholthuis

    Boerderij “Kraijenschot”

     

    Oude Molenweg

    Ong.

     

    Raalte

    Joodse begraafplaats

     

    Rozendaelseweg

    Ong.

     

    Heino

    Schrikhekken

     

    Rozendaelseweg

    Ong.

     

    Heino

    Brug over de vloedgraven

     

    Rozendaelseweg

    14

    8141 ND

    Heino

    Woonhuis behorend bij landgoed

     

    Rozendaelseweg

    26

    8141 ND

    Heino

    Boerderij

     

    Scholtensstraat

    1

    8112 AA

    Nieuw Heeten

    R.K.-kerk

     

    Scholtensstraat

    3

    8112 AA

    Nieuw Heeten

    Pastorie

     

    Scholtensstraat

    Bij 1 en 3

    8112 AA

    Nieuw Heeten

    Pastoorstuin en begraafplaats

     

    Schoonhetenseweg

    46

    8111 ME

    Heeten

    Boerderij

     

    Schoonhetenseweg

    60

    8111 PV

    Heeten

    Boerderij

     

    Spanjaardsdijk

    2

    8111 RJ

    Heeten

    Boerderij

     

    Speelmansweg

    5

    8111 MH

    Heeten

    Boerderij

     

    Spekschateweg / Weeleweg

    Ong.

     

    Heeten

    Brug

     

    Stationsstraat

    21

    8102 EB

    Raalte

    Voormalige synagoge

     

    Stationsweg

    1

    8141 SB

    Heino

    Villa

     

    Stationsweg

     2 + 2a

    8141 SC

    Heino

    Woonhuis

    Stationsweg

    14

    8141 SC

    Heino

    Villa

     

    Stationsweg

    30

    8141 SL

    Heino

    Dienstwoning

     

    Stationsweg

    34 + 36

    8141 SL

    Heino

    Voormalig stationsgebouw

     

    Stobbenbroekerweg

    33

    8101 NS

    Raalte

    Boerderij

     

    Sumpelweg

    3

    8102 PA

    Raalte

    Boerderij

     

    Ten Haveweg

    39

    8106 PH

    Mariënheem

    Woonhuis

     

    Van der Capellenweg

    1

    8141 EE

    Heino

    Herenhuis

     

    Van Dongenstraat

    8

    8107 AG

    Broekland

    Pastorie

     

    Van Dongenstraat

    10

    8107 AG

    Broekland

    R.K.-kerk

     

    Velnerweg

    6 + 8

    8101 NX

    Raalte

    Boerderij

     

    Weeleweg

    13

    8111 RN

    Heeten

    Boerderij

     

    Westdorplaan

    122

    8101 BJ

    Raalte

    Wederopbouwkerk

     

    Westdorplaan

    132c

    8101 PP

    Raalte

    Baarhuisje

     

    Woolthuisweg

    28

    8141 RX

    Heino

    Boerderij

     

    Wijheseweg

    56

    8101 MC

    Raalte

    Boerderij

     

    Zonnenbergerdijk

    Ong.

     

    Heeten

    Brug

     

    Zuthemerweg

    Ong.

     

    Heino

    Grenspaal Zwollekerspel / Heino

     

    Zuthemerweg

    11

    8141 PC

    Heino

    Boerderij

     

    Zwarteweg

    18 + 20

    8112 AD

    Nieuw Heeten

    Dubbel woonhuis

     

    Zwolsestraat

    18

    8101 AC

    Raalte

    Schoolgebouw

     

    Zwolsestraat

    61

    8101 AB

    Raalte

    Voormalig tolhuis

     

  • 5.4 Karakteristieke panden

    Achterweiweg 2 te Raalte

    Berghuisweg 1 te Heeten

    Berghuisweg 15 en 15a te Heeten

    Berghuisweg 9 te Heeten

    Bornweg 4 te Heino

    Broeklanderdijk 21 te Broekland

    Broeklanderdijk 58 te Broekland

    Butzelaarstraat 67 te Luttenberg

    Cellenweg 12 te Heeten

    Cellenweg 14 te Heeten

    Centsweg 1 te Heino

    Crismansweg 1 te Raalte

    Dalfserweg 1 te Heino

    Dalfserweg 3 te Heino

    Dalfserweg 12 te Heino

    De Wesenberg 1 te Broekland

    Grote Hagenweg 3 te Laag Zuthem

    Grote Hagenweg 9 te Laag Zuthem

    Grote Hagenweg 11 te Laag Zuthem

    Haarlesedijk 27 te Heeten

    Haarlesedijk 8 te Heeten

    Hagenweg 17 te Heeten

    Heetenseweg 25 te Heeten

    Heetenseweg 5 te Heeten

    Heetenseweg 6 te Heeten

    Heinoseweg 11 te Raalte

    Het Hoogeland 20 te Heeten

    Heuvelweg 48 te Luttenberg

    Hofmeijersweg 2 en 4 te Raalte

    Hoge Bosweg 2 en 4 te Laag Zuthem

    Hogebroeksweg 27 te Raalte

    Hogebroeksweg 30 te Raalte

    Holterweg 27 te Heeten

    Holterweg 46 te Heeten

    Holterweg 52 te Heeten

    Holteveensweg 5 te Luttenberg

    Horstweg 15

    Kleinjansweg 4

    Kleinjansweg 6

    Langeslag 43

    Lierderholthuisweg 21 en 23

    Lierderholthuisweg 42

    Linderteseweg 34

    Linderteseweg 44

    Linderteseweg 52

    Linderteseweg 57

    Luttenbergerweg 25

    Luttenbergerweg 66

    Moerweg 2

    Molenweg 10

    Neppelenbroekerdijk 15

    Neppelenbroekerdijk 4

    Neulemanswe 35

    Neulemansweg 33

    Nieuwe Deventerweg 22

    Nieuwe Deventerweg 46 en 46a

    Nieuwe Deventerweg 54

    Nieuwe Wetering 1

    Nieuwe Wetering 4

    Nijverdalseweg 1

    Oosterenkweg 7 te Heeten

    Oude Dalfserweg 9

    Oude Twentseweg 48

    Overmeenweg 19

    Overmeenweg 23

    Pleegsterdijk 19

    Pleegsterdijk 20 en 20a

    Portlanderdijk 10 en 12

    Portlanderdijk 21

    Portlanderdijk 24

    Portlanderdijk 25

    Portlanderdijk 29

    Portlanderdijk 32

    Portlanderdijk 50 en 52

    Portlanderdijk 58 en 60

    Portlanderdijk 7 te Heeten

    Raarhoeksweg 20

    Schanekampsweg 2

    Schoonhetenseweg 24

    Schoonhetenseweg 36

    Schoonhetenseweg 44

    Schoonhetenseweg 60

    Speelmansweg 5

    Spekschateweg 8

    Stobbenbroekerweg 33

    Stoevenweg 15

    Stoevenweg 15

    Stokvisweg 1

    Stokvisweg 14

    Sumpelweg 1

    Sumpelweg 3

    ’t Reelaer 13

    ’t Reelaer 3

    Ten Haveweg 24 en 26

    Ten Haveweg 34

    Tolhuisweg 11 en 13

    Veldhoekerweg 1

    Velnerweg 4

    Verversweg 12

    Voortmansweg 6 en 6a

    Voortmansweg 8 en 10

    Weeleweg 13

    Weeleweg 16

    Weeleweg 20

    Weseperweg 34

    Weseperweg 51

    Wolthaarsdijk WZ 5

    Wolthaarsdijk WZ 9

    Zonnenbergerdijk 7

    Zuthemerweg 25

    Zuthemerweg 30

    Zuthemerweg 9