Regeling vervallen per 30-10-2012

Gedragscode voor ambtenaren werkzaam bij Regio Twente

Geldend van 30-10-2012 t/m 29-10-2012

Intitulé

Gedragscode voor ambtenaren werkzaam bij Regio Twente

1. Goed ambtenaarschap; hoe doe je dat?

  • Als ambtenaar ben je onderdeel van de overheid. En dien je het algemeen belang en probeer je met jouw handelen het vertrouwen in de overheid te versterken.

  • Door je te houden aan de wettelijke voorschriften en aan algemeen aanvaarde gedragsregels. Ook treedt je correct op tegen burgers en bedrijven. Je discrimineert niet en verleent geen voorkeursbehandelingen.

  • Door je werk op een professionele manier uit te voeren. Je geeft de ambtelijke leiding en het bestuur juiste, relevante en volledige informatie. Situaties waarin je niet volgens jouw professionele normen kunt werken stel je intern aan de orde.

  • Je gaat respectvol met je collega’s om. Je houdt er rekening mee dat normen en waarden onderling kunnen verschillen. Je bent aanspreekbaar op je gedrag.

  • Je gaat verantwoord om met middelen van Regio Twente (gelden, diensten, goederen, kennis). Je vermijdt het maken van onnodige kosten.

  • Door verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen handelen en de keuzes die je binnen jouw werk maakt te verantwoorden.

  • Door de verantwoordelijkheid van jouw leidinggevende te ondersteunen en hem of haar waar nodig te informeren.

2. Hoe ga je om met informatie?

  • Binnen en buiten je werk ga je zorgvuldig om met persoonlijke gegevens van burgers, gegevens van bedrijven en instellingen, politiek gevoelige informatie en andere informatie die in handen van buitenstaanders de belangen van Regio Twente kan schaden.

  • Documenten van anderen gebruik je niet zonder de bron te vermelden en je voorziet documenten die anderen hebben opgesteld en die door jou zijn bewerkt niet zonder bronvermelding van jouw naam of initialen.

  • Je gaat functioneel om met gevoelige informatie. Respecteert de privacy van cliënten, zakelijke relaties en collega’s.

  • Financiële informatie en voorkennis van beleid gebruik je voor de uitoefening van jouw functie. Je gebruikt deze niet voor andere doeleinden.

  • Je ‘lekt’ geen vertrouwelijke informatie vanuit Regio Twente naar buiten en laat niet uit slordigheid buitenstaanders meeluisteren in/naar een gesprek over het werk of meekijken naar interne stukken.

  • Als je je werkplek verlaat, zorg je er voor dat stukken met vertrouwelijke gegevens veilig zijn opgeborgen.

  • Je houdt informatie waarover het bestuur een geheimhoudingsplicht heeft opgelegd geheim.

  • Je hanteert de memo ‘Hoe om te gaan met de pers’ als uitgangspunt wanneer de pers je om informatie vraagt.

3. Nevenfuncties en andere privéactiviteiten; hoe ga je hier mee om?

  • Door je ervan bewust te zijn dat activiteiten die je naast je werk verricht, het functioneren van Regio Twente op een of andere manier kunnen raken. Nevenactiviteiten zijn, o.a. bestuursfuncties, commissariaten, vrijwilligerswerk, een eigen bedrijfje en vennoot- of aandeelhouderschap.

  • Door een (voorgenomen) nevenactiviteit, die raakvlakken heeft met de uitoefening van jouw functie, schriftelijk te melden bij het dagelijks bestuur. Een raakvlak bestaat in elk geval wanneer je activiteiten verricht voor een organisatie, instantie of bedrijf dat op de een of andere manier banden heeft met Regio Twente. Bijvoorbeeld: in jouw functie adviseer je over een subsidie op het terrein van openbaar vervoer en in je vrije tijd vervul je een bestuursfunctie binnen een buurtbusvereniging.

  • Door activiteiten die (kunnen) leiden tot een botsing of onverenigbaarheid zijn met belangen van Regio Twente te melden wanneer je in je functie hiermee te maken hebt. Een voorbeeld: privé voert je actie tegen een ontwikkeling in ‘Het Hulsbeek’ en in je functie ben je betrokken bij dit recreatiepark. Je meldt een nevenactiviteit ook als deze het risico op schade met zich mee kan brengen voor de organisatie. Zo kan jouw productiviteit eronder lijden als jij in je vrije tijd als barkeeper regelmatig tot laat aan het werk bent. Ethisch of politiek omstreden privé-activiteiten van ambtenaren zijn andere voorbeelden. Dit soort activiteiten zouden schade kunnen toebrengen aan het imago of de geloofwaardigheid van Regio Twente. Wanneer je raadslid bent bij een aan Regio Twente deelnemende gemeente meld je dit.

  • Door je te realiseren dat het oordeel van de buitenwacht van belang is. Jij kunt je diverse ‘petten’ misschien zonder problemen scheiden, maar als jouw nevenactiviteit de schijn van belangenverstrengeling wekt, is dit ook schadelijk voor het vertrouwen in de overheid.

  • Ook financiële belangen in de privé-sfeer (bijvoorbeeld het hebben van aandelen) kunnen een onafhankelijke besluitvorming in de weg staan of de schijn daarvan hebben. Als de organisatie niets weet van jouw financiële belangen, ben jij de enige die kan inschatten of dat belang zich verdraagt met je functie-uitoefening. Wanneer je vanuit je functie een relatie hebt met een bedrijf waarin je persoonlijk een financieel belang hebt, vermijd dan risico’s en bespreek dit met je leidinggevende.

In de ART zijn regels opgenomen over het verrichten van nevenwerkzaamheden en de melding van financiële transacties.

4. Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen; wat doe je er mee?

  • Je overtuigt je er van dat jouw onafhankelijke opstelling ten opzichte van de gever niet beïnvloed wordt door het geschenk. Alleen dan kan je het geschenk accepteren. Ook ga je na of acceptatie van het geschenk verplichtingen schept voor de toekomst. Je bedenkt ook hoe de buitenwereld zou kunnen aankijken tegen het aannemen van een geschenk. In veel gevallen levert dit geen probleem op. Bijvoorbeeld een fles wijn voor een door jou verrichtte prestatie, een ceremonieel aan jou overhandigd rapport of bedrijfsattenties, zoals kalenders en pennen. Dergelijke geschenken zijn bedoeld als blijk van waardering voor jouw specifieke inspanning of voor een goede samenwerkingsrelatie.

  • Een geschenk van een derde dat je in verband met je werk hebt gekregen, is in principe eigendom van Regio Twente.

  • Wanneer je geschenken accepteert, meldt je dit bij je leidinggevende. Geschenken die naar jouw idee meer dan € 50,00 waard zijn, accepteer je niet. Je neemt van een en dezelfde organisatie niet vaker dan één keer per jaar een geschenk aan.

  • Wanneer je aangeboden geschenken niet hebt geaccepteerd, meldt je dit ook. Net zo als in het vooruitzicht gestelde geschenken.

  • Bedrijfsattenties, zoals agenda’s, kalenders, pennen, muismatten en hebbedingetjes, hoef je niet te melden.

  • Je accepteert geen aanbiedingen voor privéwerkzaamheden, kortingen op privégoederen en/of andere gunsten.

  • Als geschenken op je huisadres worden aangeboden, accepteer je ze niet. Wanneer er toch een geschenk bij je thuis is afgeleverd, bespreek je met je leidinggevende wat de bestemming voor het geschenk kan zijn.

  • Geschenken die een relatie die nog iets van je ‘nodig’ heeft (een opdracht, vergunning, subsidie, beslissing in bezwarenprocedure) je aangebiedt, accepteer je niet.

  • Je accepteert geen geldbedragen. Als afgesproken is dat een derde betaalt voor verrichtingen, gebeurt dat door middel van een factuur aan Regio Twente.

  • •·

    Vanzelfsprekend vraag je derden nooit om gunsten voor jezelf.

Je leidinggevende kan een registratie bijhouden waarin wordt opgenomen wie de aanbieder is, wat is aangeboden en of dit is geaccepteerd (als geheugensteun).

5 Hoe ga je om met uitnodigingen voor reizen, congressen, evenementen en diners?

  • Beoordeel of een uitnodiging relevant is voor Regio Twente. Accepteer geen uitnodiging voor een evenement in het buitenland, behalve wanneer deze plaatsvindt in het aan Twente grenzende deel van Duitsland en Brussel. Bij twijfel is het beter niet op de uitnodiging in te gaan. Van dezelfde organisatie neem je niet vaker dan één keer per jaar een uitnodiging aan. Je bespreekt alle uitnodigingen met je leidinggevende. Je leidinggevende houdt een registratie bij waarin wordt opgenomen wie de aanbieder is, wat is aangeboden en of dit is geaccepteerd.

  • Je reist niet op kosten van derden. Als deelname aan een reis functioneel is, dan is er sprake van een dienstreis en gelden de algemene regels: er is toestemming nodig van je leidinggevende en de kosten zijn voor Regio Twente.

  • Neem je verantwoordelijkheid bij informele contacten met derden, zoals recepties en etentjes waar alcohol wordt geschonken. Zorg dat je “nee” kunt blijven zeggen als het “nee” moet zijn.

  • Jij bent er voor verantwoordelijk dat de leidinggevende op de hoogte is van het reilen en zeilen binnen je functie-uitoefening. Wanneer achteraf blijkt dat een uitnodiging meer heeft omvat dan ingeschat, laat dit dan aan je leidinggevende weten.

6 Verantwoord omgaan met voorzieningen en personeelsregelingen van Regio Twente; hoe doe je dat?

  • Door je privégebruik van e-mailsysteem, internet (inclusief social media), (mobiele) telefoon, kopieerapparaat en dergelijke beperkt te houden. Je zorgt ervoor dat dit je dagelijkse werkzaamheden niet hindert. Je neemt hierbij het ‘Privacyreglement e-mail- en internetgebruik Regio Twente’ en de ‘Regeling gebruik elektronische post (e-mail) en faxberichten Regio Twente’ in acht.

  • Door privégebruik van apparatuur openlijk te laten zijn. Op deze manier kan je hierop worden aangesproken. Jouw leidinggevende of collega kan nl. een andere opvatting hebben van ‘beperkt’ gebruik dan jij.

  • Door geen eigendommen van Regio Twente mee naar huis te nemen, met uitzondering van verstrekte apparaten zoals mobiele telefoons en laptops. Je leent eigendommen voor privé-gebruik alleen wanneer je daarvoor toestemming van je leidinggevende hebt gekregen.

  • Door geen privébestellingen via Regio Twente te doen. Je verzendt geen ongefrankeerde privépost via de postkamer.

  • Je declareert alleen kosten die je hebt gemaakt en je maakt eerlijk gebruik van regelingen voor het personeel, zoals een fietsenplan.

Verantwoord gebruik van middelen van Regio Twente betekent ook: naleven van de werktijden, de regels bij ziekteverzuim en het beperkt houden van privé-activiteiten, zoals het bellen voor privédoeleinden.

7 Belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s; wat doe je?

  • Je bent alert op situaties in je werk waarin je met privérelaties te maken krijgt. Je licht je leidinggevende in over aanvragen en offertes van vrienden, familieleden, of bedrijven waarin familie of vrienden werkzaam zijn, op deze manier voorkomt je de schijn van vriendjespolitiek. Je behandelt dergelijke aanvragen niet zelf.

  • Je bent terughoudend met het geven van adviezen aan bekenden in de privésfeer. Je bent bedacht op het botsen van belangen.

  • Je let bij het inhuren van ex-collega’s goed op de gevolgen van de juiste procedure van inhuur en aanbesteding. Je kunt motiveren waarom de inhuur van een ex-ambtenaar als zelfstandige nodig en verantwoord is, daarbij realiseer je je hoe dit kan overkomen op de buitenwereld die geen achtergrondinformatie heeft. Je bespreekt de eventuele risico’s met je leidinggevende.

8 Hoe reageer je op niet-integere zaken?

  • Bespreek twijfels over de integriteit van collega’s zoveel mogelijk met henzelf. Is dit niet mogelijk of leidt dit niet tot resultaat, licht dan je leidinggevende in of diens eventuele leidinggevende of een vertrouwenspersoon.

  • Realiseer je dat je zelf ook aanspreekbaar bent op je handelen en je uitlatingen. Collega’s en burgers kunnen jouw werkwijze en jouw woorden anders ervaren dan jij ze bedoelt.

  • Wanneer je een vermoeden hebt van fraude of corruptie, meldt dit dan bij je leidinggevende, diens eventuele leidinggevende of een vertrouwenspersoon.

  • Bij vermoedens van fraude, maar ook bij andere twijfelachtige zaken, kan je gebruikmaken van de ‘Regeling Klokkenluiders Regio Twente’. Regio Twente is verplicht een reactie te geven op jouw melding. Wil je niet dat bekend wordt dat jij een misstand aankaart, dan kan je via een vertrouwenspersoon een melding doen. Alleen deze vertrouwenspersoon is dan op de hoogte van jouw identiteit.

9 Hoe draag je als leidinggevende het integriteitbeleid uit?

  • Door als leidinggevende het goede voorbeeld te geven.

  • Door open te zijn over jouw manier van werken, aanspreekbaar te zijn op jouw werkwijze en je houding naar medewerkers.

  • Door er duidelijk in te zijn dat, bij twijfel en vragen over de juiste handelwijze, medewerkers bij je terecht kunnen.

  • Je bespreekt twijfels en vragen over integriteit in het werkoverleg en stimuleert medewerkers hetzelfde te doen.

  • Door alert te zijn op risicogevoelige situaties waarin medewerkers terecht kunnen komen, waardoor je bijdraagt aan hun weerbaarheid daartegen.

  • Je spreekt medewerkers aan op dubieus gedrag, maakt afspraken en treft zonodig maatregelen.

10 Sancties

  • Handhaving van de regels in deze gedragscode wordt in eerste plaats gewaarborgd door de openheid rondom integriteitvraagstukken, zowel naar de leidinggevende toe als naar collega’s. Daarnaast, als de ‘Regeling Klokkenluiders Regio Twente’ van toepassing is, speelt de vertrouwenspersoon of het externe meldpunt een eigen rol.

  • Van stafbare feiten wordt in beginsel aangifte gedaan bij de politie. Ander normoverschrijdend gedrag kan leiden tot disciplinaire maatregelen, zoals berisping, schorsing, terugzetting in schaal, bevriezing van salaris, overplaatsing of oneervol ontslag.

Toelichting op de gedragscode voor ambtenaren werkzaam bij Regio Twente

1 Goed ambtenaarschap

De term ‘goed ambtenaarschap’ verwijst naar de verplichting zich te gedragen ‘zoals een goed ambtenaar betaamt’ . Deze verplichting is neergelegd in artikel 15:1:1 ART. Het niet nakomen van verplichtingen kan worden beschouwd als plichtsverzuim en worden bestraft.

In dit verband is ook hoofdstuk 23 van de ART van belang dat gaat over ‘Seksuele intimidatie, agressie en geweld’.

2 Omgaan met informatie

Het vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie waarborgt de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de overheid. De samenleving moet erop kunnen vertrouwen dat een ambtenaar de privacy van burgers respecteert. Ook jouw privacy als ambtenaar dient door de organisatie gerespecteerd te worden. Daarom gebruikt de overheid informatie alleen voor het doel waarvoor deze verkregen is.

De Ambtenarenwet verplicht de ambtenaar om geheimhouding te bewaren over bepaalde zaken die hij in zijn functie komt te weten (artikel 125a, lid 3).

De ART (artikel 15:1b) verbiedt oneigenlijk gebruik van kennis die ambtenaren in hun functie hebben opgedaan. Een voorbeeld daarvan is het doorgeven van informatie over een budget van Regio Twente voor een project, zodat aanbieders daar in een offerte rekening mee kunnen houden.

Bij of na indiensttreding kan men worden verplicht een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen.

3 Nevenfuncties en andere privé-activiteiten

Een ambtenaar dient het algemeen belang en werkt onpartijdig. Dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook de schijn van vermenging wordt vermeden. Raakvlakken tussen functionele taken en privé-activiteiten van ambtenaren kunnen leiden tot botsing of verstrengeling van belangen. Daardoor kan een onafhankelijke beoordeling in gevaar komen of kan de schijn daarvan ontstaan. Dergelijke nevenactiviteiten kunnen verboden worden (artikel 15:1e ART en ‘Nadere regels inzake verrichten nevenactiviteiten’)

Ambtenaren zijn verplicht nevenactiviteiten die een raakvlak met hun werk (kunnen) hebben te melden. De meldingen worden geregistreerd. Een voorbeeld is het in de vrije tijd voeren van acties tegen een nieuwe rijksweg, terwijl men als medewerker van Regio Twente bij de plannen tot aanleg betrokken is.

De begrippen nevenfunctie, nevenwerkzaamheid, nevenactiviteit en privé-activiteit zijn hier op één lijn gesteld. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen betaalde en onbetaalde activiteiten. Veel vormen van vrijetijdsbesteding beïnvloeden het werk bij Regio Twente overigens niet. Bijvoorbeeld bestuurlijke activiteiten bij een sportvereniging of in het culturele leven. Als er geen enkele relatie bestaat met de functie, hoeft de activiteit niet te worden gemeld.

Een ambtenaar heeft de vrijheid te kiezen welke activiteiten hij buiten zijn werk wil verrichten. Daarmee heeft hij dus ook de verantwoordelijkheid om af te wegen of deze activiteit te combineren is met zijn functie bij Regio Twente. Dat is niet altijd eenvoudig te beoordelen. Belangenverstrengeling kan zich op allerlei manieren voordoen. Bij de beoordeling van de risico’s van de nevenwerkzaamheden kunnen enkele vragen behulpzaam zijn:

  • Is er verwevenheid met het functionele beleidsterrein?

  • Bestaat het risico dat ambtelijke informatie wordt gebruikt?

  • Kunnen er persoonlijke confrontaties in de functie plaatsvinden?

  • Hoe is de reputatie van de organisatie, het bedrijf of de branche?

  • Hoe zal de buitenwereld tegen de combinatie van functies aankijken?

  • Wat is de tijdbelasting van de nevenwerkzaamheden?

 

Men moet erop bedacht zijn dat belangen elkaar in de loop van de tijd kunnen gaan raken door verandering in omstandigheden, bijvoorbeeld in de functie of in de relatie tussen Regio Twente en de privé-activiteit.

 

Sommige privé-activiteiten hoeven geen relatie te hebben met de inhoud van je werk, maar zitten toch in de gevarenzone. Zo kan een bijbaan in de avonduren en weekenden zo veel van een ambtenaar vergen dat zijn normale werk er door in het gedrang komt. Maar ook maatschappelijke afkeurenswaardige activiteiten van ambtenaren kunnen schade toebrengen aan ‘het aanzien van het ambt’. Nevenactiviteiten met (mogelijk) schadelijke gevolgen voor Regio Twente kunnen verboden worden.

 

Na melding van de activiteit toetst de organisatie of er voor Regio Twente risico’s kunnen kleven aan de privé-activiteiten. In sommige gevallen zullen risico’s ondervangen kunnen worden door afspraken tussen ambtenaar en leidinggevende. Zo’n afspraak kan zijn dat in de functie geen werkzaamheden verricht worden in relatie tot de organisatie of het bedrijf waar men privé bij betrokken is. Is dat niet mogelijk, dan is het ook denkbaar dat men een geheel andere functie binnen Regio Twente gaat uitoefenen. Een afspraak kan ook zijn dat alleen in de weekenden als muzikant opgetreden wordt. Of dat de werkzaamheden als zelfstandige alleen in andere regio’s uitgeoefend worden. Als de risico’s niet te beperken of te ondervangen zijn, dan zal het dagelijks bestuur de nevenwerkzaamheid (kunnen) verbieden.

 

Het belang van Regio Twente gaat niet altijd boven het privé-belang van een ambtenaar. De uitoefening van bepaalde grondrechten heeft voorrang op het belang van een werkgever. Een voorbeeld daarvan is het door de beheerder van een recreatiepark als burger bezwaar maken tegen een ontwikkeling vlak bij zijn dienstwoning. Zijn werkinhoud mag er niet toe leiden dat hij zijn recht op bezwaar en beroep tegen overheidsbeslissingen niet kan uitoefenen. Wel zal hij op kantoor werk en privé gescheiden moeten houden en kan hij dus niet betrokken worden met de behandeling van het bezwaarschrift.

 

Nevenactiviteiten kunnen positieve gevolgen hebben voor de functie-uitoefening. Het schrijven van artikelen in een vakblad kan gunstig zijn voor de professionele uitstraling van Regio Twente en voor de kennisverdieping van de ambtenaar. Wel moeten er afspraken worden gemaakt over de vraag of op eigen titel dan wel als ambtenaar van Regio Twente wordt gepubliceerd, over de inhoud van de artikelen in relatie tot het politieke beleid, in wiens tijd het werk verricht wordt en of een eventuele beloning mag worden behouden.

 

Een ambtenaar mag niet als zelfstandige ingehuurd worden door Regio Twente. De ART (artikel 15:1g) verbiedt de ambtenaar direct of indirect werk aan te nemen of diensten/goederen te leveren ten behoeve van Regio Twente. Het is dus niet toegestaan voor een deel van de week als ambtenaar werkzaam te zijn en voor een ander deel in het kader van een eigen bedrijf of als zelfstandige werkzaamheden uit te voeren voor Regio Twente.

 

Voor politieke nevenfuncties, zoals wethouder of raadslid, gelden aparte regels. Men kan bijvoorbeeld niet tegelijkertijd ambtenaar en bestuurder bij Regio Twente zijn. Ook het fungeren als raadslid bij een deelnemende gemeente moet per geval worden beoordeeld.

 

Vakbondsactiviteiten nemen een bijzondere plaats in. Er geldt een verlofregeling ten behoeve van vakbondsactiviteiten tijdens werktijd (artikel 6:4:2 ART).

 

De Ambtenarenwet (artikel 125, lid 2) bepaalt dat in de rechtspositie geregeld moet worden dat ambtenaren in risicovolle functies verplicht worden hun financiële belangen te melden. Deze meldplicht is vastgelegd in artikel 15:1f ART.

 

4 Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen

Een ambtenaar handelt onafhankelijk en onpartijdig. Burgers en organisaties worden op gelijke wijze bejegend. Een ambtenaar geeft geen voorkeursbehandelingen en vermijdt ook de schijn daarvan.

 

Het Wetboek van Strafrecht (artikelen 362 en 363) stelt het aannemen van giften, beloften of diensten door een ambtenaar strafbaar als deze hem zijn gegeven met de bedoeling in zijn werk iets te doen of na te laten. De ART verbiedt het aannemen van steekpenningen. De ART verbiedt ook het verzoeken om en aannemen van geschenken of beloften zonder toestemming van het dagelijks bestuur (artikel 15:1c).

 

Voor alle geschenken en voordelen geldt: bedenk wat de achterliggende bedoeling van de gever kan zijn. De bedoeling van de gever kan blijken uit de aard van het geschenk. Er is een verschil tussen een bedrijfskalender en een persoonlijk cadeautje, zoals een zeldzame postzegel die nog aan de collectie van een ambtenaar ontbreekt. Een duur cadeau (meer dan € 50,00) mag in geen geval geaccepteerd worden.

 

Ook het tijdstip waarop een geschenk wordt aangeboden is van belang. Een jaarlijkse attentie met de kerst is een gebruikelijk gebaar in zakelijke relaties. Een cadeaubon voor technische ondersteuning van een medewerker bij een congres kan beschouwd worden als een gebaar van dank dat geen verplichtingen voor de toekomst schept. Dat ligt anders als een medewerker een blijk van waardering ontvangt terwijl het werk nog niet beëindigd is. Dan zal een geschenk bedoeld kunnen zijn om hem te ‘paaien’ of op zijn minst die indruk te wekken. Daarom mag in een onderhandelingsfase of voorafgaand aan andere handelingen die beslissend zijn voor de gever, geen geschenk geaccepteerd worden.

 

De omstandigheid dat een geschenk in het openbaar wordt aangeboden of juist zonder dat anderen het zien, werpt ook een licht op de bedoeling van de gever. Geschenken die bij het huisadres worden aangeboden wekken de schijn van beïnvloeding en mogen niet aanvaard worden.

 

Door het melden en registreren van aanbiedingen en geschenken krijgt de organisatie zicht op de aard van relaties met derden en de handelwijze van het personeel. Zinvolle vragen zijn bijvoorbeeld of het geschenk een incidenteel geval is of dat de betrokken ambtenaar vaker iets ontvangt van dezelfde relatie. En of ook andere ambtenaren van dezelfde relatie regelmatig iets aangeboden krijgen en accepteren.

 

Inzicht in het gedrag geeft het management de mogelijkheid bij te sturen indien dat nodig is. Zo kan een relatie die een waardevol geschenk heeft aangeboden op de hoogte worden gebracht van het beleid van Regio Twente, bijvoorbeeld door deze gedragcode bekend te maken.

 

Geschenken die een ambtenaar van derden krijgt in verband met zijn functie zijn eigendom van Regio Twente. Binnen de afdeling of het team kan ervoor gekozen worden, ontvangen geschenken met alle collega’s te delen, te verloten, in het Regiokantoor te plaatsen of een andere bestemming te geven.

  

5 Uitnodigingen voor reizen, congressen, evenementen en diners

De aanwezigheid van medewerkers bij bijeenkomsten en evenementen zal doorgaans een directe functionele betekenis hebben voor Regio Twente: het profileren van een onderdeel van Regio Twente, het delen van ervaringen, het opdoen van kennis, de mogelijkheid waardevolle contacten te leggen of te onderhouden. Ontbreekt die betekenis, dan wordt de uitnodiging afgeslagen.

 

Als een ambtenaar wordt uitgenodigd om bijvoorbeeld een spreekbeurt te houden op een symposium zullen er, net als bij nevenactiviteiten, afspraken moeten worden gemaakt over de vraag of dat namens Regio Twente dan wel op persoonlijke titel gebeurt en of het tijdens dan wel buiten werktijd plaatsvindt. Voor een lezing op persoonlijke titel onder werktijd moet verlof worden gevraagd. Voor een lezing namens Regio Twente mag de ambtenaar geen geldelijke beloning aanvaarden.

 

Uitnodigingen voor ontspannende activiteiten kunnen tegelijkertijd functioneel zijn. Een etentje ter afsluiting van een goed verlopen project bestendigt de relatie tussen partijen.

 

Tijdens het onderhandelingsproces kan een gezamenlijke lunch of diner met een relatie zinvol zijn. Dit dient de ambtenaar samen met de leidinggevende te beoordelen. Er kunnen tegelijkertijd risico’s aan vastzitten. Een overdadig diner met attracties op kosten van een derde kan een sfeer van verplichtingen scheppen. Een uitnodiging moet daarom kritisch bekeken worden. Een ambtenaar moet vermijden dat hij meer dan eens door een zakelijke relatie op een lunch getrakteerd wordt zonder zelf op kosten van Regio Twente iets aan te bieden.

  

6 Verantwoord omgaan met voorzieningen van Regio Twente en personeelsregelingen

Alle zaken binnen het Regiokantoor en nevenlocaties worden bekostigd met gemeenschapsgeld. Ze zijn dus bestemd voor doeleinden van Regio Twente. Dat geldt van internetaansluiting tot suikerzakje. In de ART (artikel 15:1b) is bepaald dat een ambtenaar zonder toestemming privé geen gebruik mag maken van interne diensten en eigendommen van Regio Twente. In dit verband zijn van belang de regelingen over e-mail- en internetgebruik, mobiele telefoons, eigendommen van Regio Twente, werktijden en het ziekteverzuimprotocol.

  

7 Belangen van familieleden, vrienden en ex-collega’s

De ART kent geen bepaling die een ex-ambtenaar verbiedt tegen beloning werkzaamheden voor Regio Twente te verrichten. De Gemeentewet (en de modelcode voor bestuurders) kent wel zo’n verbod voor oud-bestuurders. In gunnings- en aanbestedingsregels van Regio Twente kunnen voorschriften zijn opgenomen over de positie van voormalige personeelsleden.

 

Het inhuren van een ex-collega heeft voor Regio Twente praktische voordelen, maar ook nadelen. Voormalige ambtenaren kunnen oneigenlijk gebruikmaken van hun kennis en contacten die ze hebben opgedaan in hun ambtelijke functie. Soms worden bij uitdiensttreding van een collega die voor zichzelf begint afspraken gemaakt over toekomstige opdrachten. Deze praktijken zijn concurrentievervalsend en kunnen de geloofwaardigheid en integriteit van de overheid aantasten.

  

8 Reageren op niet-integere zaken

Voor de integriteit van een organisatie is het belangrijk dat medewerkers zich vrij voelen misstanden intern aan te kaarten. Het begrip ‘misstand’ is breed: het kan gaan om fraude, diefstal van kantoormeubilair, het bevoordelen van vrienden bij het verlenen van een vergunning, het achterhouden van relevante informatie door een bestuurder, het door een manager onderhands regelen van vacature-invulling etc.

 

Er mag in principe niet ‘gelekt’ worden naar de pers. Vermoedens van misstanden in de organisatie zijn interne aangelegenheden waarmee vertrouwelijk omgegaan moet worden. Er zijn echter omstandigheden denkbaar dat het naar buiten brengen van vertrouwelijke informatie door een ambtenaar terecht is, bijvoorbeeld als de organisatie niet adequaat reageert bij een acuut gevaar voor de volksgezondheid.

 

Het Wetboek van Strafvordering (artikel 162) verplicht een ambtenaar aangifte te doen als hij kennis heeft van een ambtsmisdrijf. Het is niet de bedoeling dat de ambtenaar zelfstandig aangifte doet, maar dat hij contact opneemt met de leidinggevende. De organisatie is dan verantwoordelijk voor de contacten met politie en justitie.

 

In dit verband is verder het bestaan van een vertrouwenspersoon van belang, alsmede de ‘Regeling Klokkenluiders Regio Twente’.

 

9 Leidinggevende draagt het integriteitbeleid uit

Iedere medewerker is verantwoordelijk voor zijn individuele gedrag. De leidinggevende heeft daarnaast een verantwoordelijkheid voor de omgeving waarin de medewerkers hun werk doen. Een omgeving waarin grote openheid heerst, werkt remmend op ‘gesjoemel’ en ander ongewenst gedrag.

 

De leidinggevende bevordert de bewustwording van de medewerkers en ondersteunt hen in het omgaan met gevoelige en risicovolle situaties. De leidinggevende maakt ongewenst gedrag van een medewerker bespreekbaar, corrigeert en treft zonodig strafmaatregelen.

  

10 Regelgeving

 

  • 1.

    Memo ‘Hoe om te gaan met de pers’

    • a.

      Nevenactiviteiten en financiële transacties:

    • b.

      Artikel 15:1e en 15:1g ART;

  • 2.

    Nadere regels inzake verrichten nevenwerkzaamheden;

  • 3.

    Privacyreglement e-mail- en internetgebruik Regio Twente

  • 4.

    Regeling gebruik elektronische post (e-mail) en faxberichten Regio Twente

  • 5.

    Regeling Klokkenluiders Regio Twente.