Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Reimerswaal 2010

Geldend van 25-11-2010 t/m 05-01-2014

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Reimerswaal 2010

De raad van de gemeente Reimerswaal;

 

overwegende, dat het gewenst is, op grond van Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, een verordening vast te stellen ten behoeve van de verstrekking van gegevens uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 7 oktober 2010,

 

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

 

besluit vast te stellen:

 

De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Reimerswaal 2010

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

1. Daar waarin deze verordening de mannelijke persoonsvorm wordt gebruikt dient ook de vrouwelijke persoonsvorm te worden gelezen.2. De bijlagen vormen een onderdeel van deze verordening.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder (in alfabetische volgorde):

a. aangehaakte gegevens: de in de GBA opgenomen gegevens die niet behoren tot de persoonslijst of de verwijsgegevens, over één persoon in de GBA;b. afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;c. algemene gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid onder a van de Wet GBA;d. authentieke gegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 3a van de Wet GBA en benoemd in artikel 58a Besluit GBA en vermeld in bijlage 1d Besluit GBA;e. autorisatie: het verlenen van (rechtstreekse) toegang tot de GBA-gegevens;f. beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de GBA;g. binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente. Hieronder valt tevens te verstaan door de verantwoordelijke aangewezen instanties die taken uitoefenen die door het gemeentebestuur zijn opgelegd en/of belast zijn met de uitvoering van publiekrechtelijke taken;h. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;i. Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;j. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;k. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen;l. persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid, van de Wet GBA, over één persoon in de GBA;m. verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;n. verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;o. verwijsgegevens: het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 35, eerste lid van de Wet GBA, over één uitgeschreven persoon uit de GBA.

Artikel 2 Doel van de toegang of verstrekking van de GBA-gegevens

  • 1 Binnengemeentelijke afnemers krijgen toegang tot, dan wel de verstrekking van beschikbare gegevens in de GBA voor de vervulling van hun taak.

  • 2 De toegang dan wel de verstrekking wordt door de verantwoordelijke vastgelegd in een convenant of overeenkomst.

  • 3 De verantwoordelijke wijst de binnengemeentelijke afnemers aan die aan de verplichtingen krachtens artikel 3b en 62 van de Wet GBA dienen te voldoen.

Artikel 3 Beheer van de GBA

  • 1 Beheerder van de GBA is het afdelingshoofd Sociale- en Burgerzaken.

  • 2 De beheerder geeft invulling aan het onder artikel 2 bedoelde convenant of overeenkomst.

Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de GBA

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in bijlage 1 vermelde afdelingen de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens verstrekt, ten behoeve van het actualiseren van de door hen beheerde administraties.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:1. de beheerder;2. de door de beheerder aangewezen medewerkers die werkzaam zijn aan de publieksbalie Sociale- en Burgerzaken3. met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers een autorisatie verleend, voor de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1 Met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in de tabel aangegeven algemene- en verwijsgegevens systematisch verstrekt, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2 De verantwoordelijke kan besluiten aan andere afnemers systematisch gegevens te verstrekken. In het besluit worden tenminste de volgende punten schriftelijk vastgelegd:- het doel waarvoor de gegevens uit de basisadministratie nodig zijn;- de op deze registraties betrekking hebbende wettelijke regelingen en privacyreglementen;- een limitatieve en exacte opsomming van de benodigde gegevens.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1 Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan in bijlage 4 vermelde instanties de gegevens, zoals vermeld in artikel 100, lid 2, van de Wet GBA op verzoek aan de in bijlage 4 vermelde instanties worden verstrekt voorzover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. 

  • 2 De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 8 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekkingen

Aan binnen- dan wel buitengemeentelijke afnemers kunnen op verzoek slechts incidenteel - in aantoonbaar spoedeisende gevallen - telefonisch gegevens worden verstrekt indien:a. buiten twijfel is dat het verzoek afkomstig is van een daartoe bevoegd persoon. Een en ander op basis van vooraf nadrukkelijk gemaakte afspraken en aan met name genoemde personen en:b. de gegevens nodig zijn voor vervulling van de taken van de afnemer en niet op een minder ingrijpende manier aan gegevens kan worden gekomen.

Hoofdstuk 3 Aangehaakte gegevens

Artikel 9 Doel van de aangehaakte gegevens

De GBA heeft voor wat betreft de aangehaakte gegevens tot doel:a. informatie te leveren aan de publieksbalie Sociale- en Burgerzaken ter uitvoering van activiteiten, verband houdende met de taken die bij deze dienst moeten worden gevoerd;b. de binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van taken van die afnemers;c. een ingeschrevene van hem betreffende gegevens te voorzien;d. statistische informatie te leveren.

Artikel 10 Categorieën van personen van wie gegevens zijn opgenomen en opgenomen gegevens

  • 1 Van ingeschrevenen kunnen in de GBA de in bijlage 5 genoemde aangehaakte gegevens opgenomen zijn.

  • 2 De verantwoordelijke kan besluiten de aangehaakte gegevens uit te breiden dan wel in te krimpen.

Artikel 11 Wijze van verkrijging

Aangehaakte gegevens in de GBA worden verkregen door opgave van de ingezetene, door het geautomatiseerde systeem gegenereerde gegevens, door ambtenaren burgerzaken in het kader van de uitvoering van wettelijke bepalingen en van afnemers en derden.

Artikel 12 Verbanden, toegang en verstrekkingen

Aan binnengemeentelijke afnemers, ten aanzien van wie deze verordening voorziet in verbanden (artikel 4), toegang (artikel 5) en verstrekkingen (artikel 6), kunnen de aangehaakte gegevens worden gekoppeld, ingezien dan wel verstrekt, mits deze noodzakelijk zijn ter uitvoering van hun taken of bevoegdheden.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de bevolkingsadministratie verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen één jaar nadat het besluit is genomen.

Artikel 14 Protocolplicht van aangehaakte gegevens

De beheerder houdt het verstrekken van aangehaakte gegevens als bedoeld in artikel 12, aan binnengemeentelijk afnemers als bedoeld in artikel 6, gedurende het jaar volgend op de verstrekking bij, voor zover aannemelijk is dat het achterwege laten daarvan het belang van de betrokken persoon onevenredig schaadt.

Artikel 15 Rechten van de burger

Op de aangehaakte gegevens zijn alle rechten van de burger, genoemd in de Wet GBA, van toepassing.

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

Artikel 16 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging maatregelen ter waarborging en beveiliging van de gevoelige gegevens welke in de GBA als zodanig zijn opgenomen.

Artikel 17 Terugmelding

  • 1 De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de GBA zijn verplicht de verschillen met de vastgelegde persoonsgegevens in de eigen administratie schriftelijk te melden aan de beheerder.

  • 2 De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen moeten worden gedaan.

  • 3 De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 Wet GBA en de artikelen 62 en 63 Besluit GBA

Artikel 18 Slotbepalingen

  • 1 De Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vastgesteld op 25 maart 2008 wordt ingetrokken.

  • 2 Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 3 Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens gemeente Reimerswaal 2010.

  • 4 De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

  • 5 Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om wijzigingen in de bij deze verordening vastgestelde bijlage aan te brengen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 23 november 2010.
 
De griffier,
T. JansenDe voorzitter,
A.J. Huisman

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 1

Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

1. De Basisregistratie wordt beheerd door het afdelingshoofd Financiën;2. De administratie Uitkering werk en bijstand wordt beheerd door het afdelingshoofd Sociale- en Burgerzaken;3. De administratie Winkelsluitingswet wordt beheerd door het afdelingshoofd Bouwen, Milieu en Handhaving;4. De administratie Drank- en Horecawet wordt beheerd door het afdelingshoofd Bouwen, Milieu en Handhaving;5. De administratie Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen wordt beheerd door het afdelingshoofd Sociale- en Burgerzaken;6. De administratie Wet Maatschappelijke Ondersteuning wordt beheerd door het afdelingshoofd Sociale- en Burgerzaken;7. De begraafplaatsenadministratie (grafrechten) wordt beheerd door het afdelingshoofd Gemeentewerken;8. De administratie Wet op de Kansspelen wordt beheerd door het afdelingshoofd Bouwen, Milieu en Handhaving;9. De administratie gehandicaptenparkeerkaart wordt beheerd door het afdelingshoofd Sociale- en Burgerzaken;10. De administratie pensioenen gemeentepersoneel wordt beheerd door het afdelingshoofd Organisatie- en Personeelszaken;11. De administratie wachtgelden gemeentepersoneel wordt beheerd door het afdelingshoofd Organisatie- en Personeelszaken. 

Red.: De exacte aard van de verbanden tussen de diverse administraties als bedoeld in de artikelen 1 tot en met 11 van deze bijlage worden hier NIET getoond vanwege de hoeveelheid ervan. Informatie kan worden verkregen op de afdeling Sociale- en Burgerzaken van de gemeente Reimerswaal.

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 2

Voor het uitvoeren van de wettelijke taken binnen een gemeente, is het van essentieel belang dat de GBA kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de GBA te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de wettelijk uit te voeren taak welke GBA-gegevens wél geraadpleegd kunnen worden.

De volgende afdelingen zijn geautoriseerd voor een rechtstreekse toegang tot de GBA.

1. Financiën, ten behoeve van de belastingadministratie;2. Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Uitkering werk en bijstand;3. Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Winkelsluitingswet;4. Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Drank- en Horecawet;5. Afdeling Financiën t.b.v. administratie Wet Onroerende Zaken;6. Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Bijzondere opneming psychiatrische zieken-huizen;7. Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie Wet Maatschappelijke Ondersteuning; 8. Gemeentewerken t.b.v. begraafplaatsenadministratie (grafrechten);9. Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling t.b.v. administratie Kansspelen;10. Onderwijs en Welzijn t.b.v. administratie leerplicht;11. Sociale- en Burgerzaken t.b.v. administratie gehandicaptenparkeerkaart;12. Organisatie- en Personeelszaken t.b.v. administratie pensioenen gemeentepersoneel;13. Organisatie- en Personeelszaken t.b.v. administratie wachtgelden gemeentepersoneel;14. Bouwen, Milieu en Handhaving t.b.v. administratie milieubeheer.

 

Red.: De exacte aard van de verbanden tussen de diverse administraties als bedoeld in de artikelen 1 tot en met 14 van deze bijlage worden hier NIET getoond vanwege de hoeveelheid ervan. Informatie kan worden verkregen op de afdeling Sociale- en Burgerzaken van de gemeente Reimerswaal. 

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 3

Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Aan de:

- Afdeling Sociale Zaken m.b.t.. teletaxivervoer;- Afdeling Bestuur, Informatie en Automatisering m.b.t. diverse jubilea;- Afdeling Sociale Zaken m.b.t. diverse sociale regelingen- Afdeling Sociale Zaken m.b.t. uitvoering van de Wet Inburgering Nieuwkomers;

kunnen periodiek systematische verstrekkingen uit de GBA plaatsvinden.

 

Red.: De exacte aard van de verbanden tussen de diverse administraties als bedoeld in deze bijlage worden hier NIET getoond vanwege de hoeveelheid ervan. Informatie kan worden verkregen op de afdeling Sociale- en Burgerzaken van de gemeente Reimerswaal. 

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 4

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Indien een persoon geheimhouding heeft ter voorkoming van verstrekking aan vrije derden wordt nimmer tot verstrekking overgegaan aan de in deze bijlage genoemde instanties.

Wanneer gegevens worden verstrekt aan particulieren, ten behoeve van een persoonlijk niet commercieel belang, is eerst de uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene vereist.

Aan de volgende instantie kunnen gegevens worden verstrekt ten behoeve van de actualisering van de onder hen rustende administraties:

1. Instellingen en voorzieningen voor regionaal onderwijs;2. Instellingen en voorzieningen op gebied van gezondheidszorg;3. Instellingen en voorzieningen met een maatschappelijk doel;4. Instellingen met een wetenschappelijk doel;5. Woningbouwverenigingen;6. Voogdij-instellingen en bewindvoeringsinstellingen;7. Particuliere begraafplaatsen;8. Vervoersmaatschappijen.

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens 5

Overzicht van aangehaakte gegevens • Voorletter(s) van de persoon, moeder, vader, partner en kinderen;• Burgerlijke staat (ongehuwd, gehuwd, gescheiden en weduwe/weduwnaar);• Gezinsverhouding;• Gezinssterkte;• Vorige woongemeente;• Adreshistorie, die voor 1-10-1994 is ontstaan;• Historische persoonslijsten van personen die verhuisd zijn naar een andere gemeente;• De historische persoonslijsten van personen die voor 1-10-1994 zijn overleden of vertrokken naar het buitenland;• Aantekeningenregels.