Regeling vervallen per 01-01-2012

Mandaatlijst 2011

Geldend van 01-06-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Mandaatlijst 2011

Artikel 1

MANDAATLIJST 2011Geldig vanaf 1 juni 2011

 

 

ALGEMENE VOOR ALLE AFDELINGEN GELDENDE MANDAATBEVOEGDHEDEN

 

nr.   omschrijving mandaat

beslissing

A.   Het doen van aankopen en het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken/levering van goederen en diensten voorzover betrekking hebbend op het taakgebied van het dienstonderdeel en binnen het kader van de gewone taakuitoefening, met inachtneming van geldende werkafspraken en binnen de daartoe vastgestelde budgetten. 

allen

B.   Mandaten en ondermandaten als gevolg van het aanwijzingsbesluit heffingsambtenaar op basis van de Regeling gemeentelijke belastingen 2005. Deze mandaten worden jaarlijks bij besluit van het college van burgemeester en wethouders vastgesteld.

zie betreffende regeling

 

 

Afdeling Bestuur, Informatie en Automatisering (BIA) 

 

nr.   omschrijving mandaat

gemandateerd aan:

1.   Beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, met uitzondering van weigeringen.

Voorlichter

2.   Opvragen van gegevens uit de strafregisters en justitiële documentatiedienst alsmede afgifte van verklaringen omtrent gedrag.

Voorlichter

3.   Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof.

Afdelingshoofd

4.   Toekennen van studiefaciliteiten in het kader van het Persoonlijk Ontwikkel Plan binnen de geldende afspraken rond maximale financiële hoogte.

Afdelingshoofd

 

 

Afdeling Bouwen, Milieu en Handhaving (BMH)

 

nr.   omschrijving mandaat

gemandateerd aan:

5.   Indienen bij Inspectie van aanvragen om ontheffing voor het houden van verkoping in inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet.

Medewerker vergunningverlening B

6.   Opvragen van justitiële inlichtingen over personen uit de algemene documentatieregisters ten behoeve van de Drank- en Horecawet.

Medewerker vergunningverlening B

7.   Verlenen van drank- en horecavergunningen.

Afdelingshoofd

8.   Verlenen ontheffing op grond van de Winkeltijdenwet.

Medewerker vergunningverlening B

9.   Verlenen aanwezigheidsvergunningen voor speelautomaten ingevolge de Wet op de kansspelen.

Afdelingshoofd

10.   Verlenen vergunning houden loterij ingevolge de Wet op de kansspelen.

Afdelingshoofd

11.   Verlenen van vergunningen en ontheffingen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).

Afdelingshoofd

12.   Het met toepassing van de Algemene wet bestuursrecht buiten behandeling laten van aanvragen voor een omgevingsvergunning ingevolge de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo).

Afdelingshoofd

13.   Verlenen omgevingsvergunning die is voorbereid met de uitgebreide procedure als bedoeld in artikel 3.10 van de Wabo, indien geen zienswijzen zijn ontvangen.

Afdelingshoofd

14.   Verlenen omgevingsvergunning die is voorbereid met de reguliere procedure als bedoeld in artikel 3.9 van de Wabo.

Afdelingshoofd

15.   Afhandelen van een melding als bedoeld in artikel 8.40 Wet milieubeheer.

Afdelingshoofd

16.   Vooraankondiging bestuursdwang c.q. dwangsombeschikking.

Afdelingshoofd

17.   Besluit voorgenomen bestuursdwang c.q. dwangsom met mogelijkheid Awb-zienswijze.

 Afdelingshoofd

18.   Ambtshalve aanpassen van de bouwsom bij een aanvraag omgevingsvergunning activiteit bouw.

Medewerker vergunningverlening AMedewerker Beleid en Advies C 

 19.   Verlenen omgevingsvergunning activiteit bouw waarin een afwijking als bedoeld in de bouwverordening wordt toegestaan, of waarbij een ontheffing wordt verleend als bedoeld in het Bouwbesluit.

Afdelingshoofd

 20.   Intrekken omgevingsvergunning indien geen bezwaren zijn ingediend door derde belanghebbende.

Afdelingshoofd

 21.   Eerste aanschrijving tot stillegging clandestiene bouw.

Afdelingshoofd

 22.   Beslissen op aanvragen om subsidie voor particuliere woningverbetering in het kader van de Subsidieverordening Dorpsvernieuwing Reimerswaal.

Afdelingshoofd

 23.   Afhandelen gebruiksmelding in het kader van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken.

Afdelingshoofd

 24.   Goedkeuren programma van eisen van een brandmeldinstallatie of ontruimingsinstallatie als bedoeld in het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken.

Medewerker proactie en preventie BMedewerker proactie en preventie C 

 25.   Besluiten tot het toepassen van bestuursdwang voor het ontmantelen van een hennepkwekerij en het nemen van besluiten tot het opleggen van een invorderingsbeschikking.

AfdelingshoofdMedewerker handhaving AMedewerker handhaving B 

 26.   Ondertekening van voorgeschreven openbare bekendmakingen voorzover tot het werkveld van sector behorend (zie ook afd. REO).

Afdelingshoofd

 27.  Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof.

Afdelingshoofd

 28.   Toekennen van studiefaciliteiten in het kader van het Persoonlijk Ontwikkel Plan binnen de geldende afspraken rond maximale financiële hoogte.

Afdelingshoofd

 

 

Afdeling Financiën (FIN)

 

nr.   omschrijving mandaat

gemandateerd aan:

29.   Verlenen van uitstel van betaling aan debiteuren.

Afdelingshoofd

30.   Oninbaar verklaren van vorderingen tot € 453,78 indien vordering niet mogelijk/reëel is.

Portefeuillehouder

 31.   Aangaan van vaste geldleningen en kasgeldleningen en uitlenen (kas)geldleningen binnen het raam van de jaarlijks te nemen moederraadsbesluiten.

Afdelingshoofd

 32.  Beslissen over schadegevallen waarvoor WA-verzekering geldt, maximaal tot eigen risico en conform de polisvoorwaarden.

Afdelingshoofd

 33.   Uitvoeren van mutaties in afgesloten verzekeringscontracten.

Afdelingshoofd

 34.   Aansprakelijkstelling voor schade aan gemeente-eigendommen.

Afdelingshoofd

 35.   Ondertekening begrotingswijziging.

Afdelingshoofd

 36.   Nummering van gebouwen.

AfdelingshoofdMedewerkers beleid en advies cluster gegevensbeheer 

 37.   Naamgeving openbare ruimte.

AfdelingshoofdMedewerkers beleid en advies cluster gegevensbeheer 

 38.   Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof.

Afdelingshoofd

 39.   Toekennen van studiefaciliteiten in het kader van het Persoonlijk Ontwikkel Plan binnen de geldende afspraken rond maximale financiële hoogte.

Afdelingshoofd

 

 

Afdeling Gemeentewerken (GW)

  

nr.   omschrijving mandaat:

gemandateerd aan:

40.   Uitgifte graven, koopaktes; verlening grafsteenvergunningen.

Administratief medewerker AFinancieel medewerker BMedewerker beleid en advies E

41.   Uitgeven en opzeggen van ligplaatsen havens voor zowel bedrijfsmatig gebruik (vissers e.d.) als voor privé jachten.

Financieel medewerker B

42.   Uitgifte volkstuintjes.

Administratief medewerker A

43.   Opzegging volkstuintjes.

Afdelingshoofd

44.   Aanwijzen en intrekken invalidenparkeerplaatsen.

Afdelingshoofd

45.   Aansprakelijkstellingen.

Afdelingshoofd

46.   Ontheffingen Wegenverkeersreglement t.b.v. bijzonder vervoer.

Afdelingshoofd

47.   Vergunningverlening sportvissersvaartuigen.

Afdelingshoofd

48.   Verlenen vergunningen kabels en leidingen t.b.v. nutsbedrijven met uitzondering van hoofdtransportleiding.

Afdelingshoofd

49.   Instemmingsbesluiten op grond van de Telecommunicatiewet.

Afdelingshoofd

50.   Het nemen van een positief besluit naar aanleiding van een melding voor het realiseren van een uitweg.

Afdelingshoofd

51.   Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof.

Afdelingshoofd

52.   Toekennen van studiefaciliteiten in het kader van het Persoonlijk Ontwikkel Plan binnen de geldende afspraken rond maximale financiële hoogte.

Afdelingshoofd

 

 

Afdeling Onderwijs en Welzijn (O+W)

  

nr.   omschrijving mandaat:

gemandateerd aan:

53.   Verlenen van uitstel van indiening budgetproducten (begroting/rekening/rapportages) van derden op basis van de Algemene Subsidieverordening.

Afdelingshoofd

54.   Subsidiëring kadervormende activiteiten, inclusief afwijzing.

Administratief medewerker B

55.   Aanwijzing/benoeming sporters die jaarlijks voor huldiging in aanmerking komen, inclusief de afwijzingen.

Administratief medewerker B

56.   Vaststelling jaarsubsidies.

Afdelingshoofd

57.   Besluitvorming ten aanzien van eenmalige subsidies (zowel positief als negatief) op grond van de diverse deelverordeningen, voorzover het betreffende plafondbedrag niet wordt overschreden.

Medewerker beleid en advies A t/m EAdministratief medewerker B 

58.   Besluitvorming m.b.t. het leerlingenvervoer binnen de regio (= Midden-Zeeland + West-Brabant). 

Medewerker beleid en advies AAdministratief medewerker B 

59.   Besluitvorming inzake leerlingenvervoer buiten de regio.

Afdelingshoofd

60.   Opleggen van een aanwijzing ingevolge art. 65, lid 3 van de Wet Kinderopvang.

Medewerker beleid en advies D

61.   Subsidiëring godsdienstlessen op openbare basisscholen.

Medewerker beleid en advies E

62.   Besluiten tot het aangaan van verhuurovereenkomsten voor gemeentelijke accommodaties.

Administratief medewerker B

63.   Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof.

Afdelingshoofd

64.   Toekennen van studiefaciliteiten in het kader van het Persoonlijk Ontwikkel Plan binnen de geldende afspraken rond maximale financiële hoogte.

Afdelingshoofd

 

 

Afdeling Organisatie en Personeelszaken (OPZ)

  

nr.   omschrijving mandaat:

gemandateerd aan:

65.   Beslissen op aanvraag zwangerschaps- en/of bevallingsverlof.

Medewerker beleid en advies AMedewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies E

66.   Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof

Afdelingshoofd

67.   Toekennen van gratificaties bij jubilea.

SecretarisMedewerker beleid en advies AMedewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies E

68.   Toepassing verplaatsingskostenverordening

Medewerker beleid en advies AMedewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies E

69.   Jaarlijks indexeren vergoedingen leden commissie bezwaar- en be-roepschriften.

AfdelingshoofdJuridisch medewerker A

70.   Beslissen op aanvraag vergoeding reis- en verblijfskosten t.b.v. vrijwilligers brandweer.

Commandant

71.   Beslissing omtrent deelname aan dienstcursussen alsmede toekenning van verlof en onkostenvergoeding terzake t.b.v. vrijwilligers brandweer.

Commandant

72.   Toekennen van gratificaties bij jubilea t.b.v. vrijwilligers brandweer.

Commandant

73.   Het verlenen van toestemming voor het ruimen van conventionele explosieven.

Ambtenaar openbare orde en veiligheid

74.   Goedkeuren programma van eisen van een brandmeldinstallatie of ont-ruimingsinstallatie als bedoeld in het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken.

Medewerker proactie en preventie BMedewerker proactie en preventie C

75.   Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof.

Afdelingshoofd

76.   Toekennen van studiefaciliteiten in het kader van het Persoonlijk Ontwikkel Plan binnen de geldende afspraken rond maximale financiële hoogte.

Afdelingshoofd

 

 

Afdeling Ruimtelijke- en Economische Ontwikkeling (REO)

 

nr.   omschrijving mandaat:

gemandateerd aan:

77.   Beslissen op verzoek tot vaststelling subsidiabele restauratiekosten rijksmonumenten.

Medewerker beleid en advies D

78.   Verlenen van een omgevingsvergunning ingevolge artikel 2.12, lid 1, onder a, sub 1 van de Wabo

Afdelingshoofd

79.   Verlenen van een omgevingsvergunning ingevolge artikel 2.12, lid 2 van de Wabo

Afdelingshoofd

80.   Verlenen van een omgevingsvergunning ingevolge artikel 2.12, lid 1, onder a, sub 2 van de Wabo

Afdelingshoofd

81.   Beslissen op aanvraag voor een omgevingsvergunning ingevolge artikel 2.1, lid 1, onder b van de Wabo (= uitvoeren werk/werkzaamheden; voorheen “aanlegvergunning”).

Afdelingshoofd

82.   Instemmen met verkoop van huurwoningen van R&B Wonen (incl. royeren hypotheek en aanvragen boekwaardeverlaging).

Afdelingshoofd

83.   Beslissen op verzoeken tot omzetting gegarandeerde geldleningen.

Administratief medewerker C

84.   Reserveren en verkoop van bouwgrond voor woningbouw volgens vastgestelde prijzen.

Juridisch medewerker BMedewerker beleid en advies BMedewerker beleid en advies D

85.   Reserveren en verkoop van bouwgrond voor bedrijfsvestiging volgens vastgestelde prijzen.

Juridisch medewerker BMedewerker beleid en advies BMedewerker beleid en advies D

86.   Periodieke trendmatige aanpassing van huren en pachtsommen; het tijdig opzeggen van pachtcontracten.

Juridisch medewerker BAdministratief medewerker C

87.   Ondertekenen van voorgeschreven openbare bekendmakingen voorzover tot het werkveld van de sector behorend (zie ook afd. BMH).

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies A

88.   Afwikkelen aansprakelijkstelling gemeente als gevolg van vernietigde besluiten of te nemen besluiten.

Afdelingshoofd

89.   Toekennen van een starterslening op basis van artikel 3 van de Verordening Stimuleringsfonds Starterslening.

Medewerker beleid en advies C

90.   Verhuur plaatsen vrachtwagenparkeerterrein.

Secretaresse C

91.   Indienen van zienswijzen omtrent aanvragen en ontwerpvergunningen ex artikel 19d Natuurbeschermingswet 1998.

Afdelingshoofd

92.   Opdracht verlenen aan extern adviseur tot het laten uitvoeren van onderzoeken naar aanleiding van een planschadeclaim.

AfdelingshoofdMedewerker projecten A

93.   Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof.

Afdelingshoofd

94.   Toekennen van studiefaciliteiten in het kader van het Persoonlijk Ontwikkel Plan binnen de geldende afspraken rond maximale financiële hoogte.

Afdelingshoofd

 

 

Afdeling Sociale- en Burgerzaken (SBZ)

  

nr.   omschrijving mandaat:

gemandateerd aan:

95.  Fiattering uitbetalingslijsten uitkeringen, voorlopige betalingen en overige betalingsopdrachten aan de hand van ontvangen facturen etc.

Financieel medewerker AFinancieel medewerker BICT medewerker A

 96.   Besluiten op verzoeken/heronderzoeken/rapportages inzake de WWB (incl. minimabeleid), BBZ, WI, IOAW, IOAZ, Reïntegratie, WSW en terugvordering en verhaal inclusief negatieve beslissingen met uitzondering van gesanctioneerde uitkeringe (wekelijkse rapportage aan portefeuillehouder).

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AMaatschappelijk werker AMaatschappelijk werker BMaatschappelijk werker CFinancieel medewerker A

 97.   Beslissingen tot sanctionering van uitkeringen.

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AFinancieel medewerker A

 98.   Specificaties t.b.v. bedrijfsverenigingen, S.V.B. e.d. betreffende verrekening van uitkeringe. Maandelijkse aangifte en afdracht loonheffing.

Financieel medewerker AFinancieel medewerker B

 99.   Afgifte verklaringen aan diverse instanties (zoals woningbouwverenigingen, studiefinanciering) betreffende het inkomen van uitkeringsgerechtigden.

Financieel medewerker AFinancieel medewerker B

 100.  Beslissen op aanvragen om uitkeringen/heronderzoeken/ beëindiging etc. (inclusief negatieve beslissingen).

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AMaatschappelijk werker AMaatschappelijk werker BMaatschappelijk werker C

 101.  Besluiten over verhaal en terugvordering van uitkeringen en overige besluiten betreffende de debiteuren-administratie en beslaglegging.

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AFinancieel medewerker AFinancieel medewerker B

 102.  Besluiten op aanvragen, trajectplannen, heronderzoeken en beëindigingen in het kader van de Wet Inburgering (WI).

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AMaatschappelijk werker AMaatschappelijk werker C

 103.  Beslissing en ondertekening voor het afgeven van een verklaring en een verzoekschrift ten behoeve van de schuldenaar gericht aan de Rechtbank Middelburg voor het doen van een beroep op de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP).

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AMaatschappelijk werker A

 104.  Beslissing en ondertekening van uitstroom gerichte trajectplannen en de daarbij behorende beschikkingen in het kader van de Wet werk en bijstand.

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AMaatschappelijk werker AMaatschappelijk werker B

 105.  Besluiten rolstoelvoorzieningen, woonvoorzieningen en huishoudelijke hulp ingevolge de Wet maatschappelijke ondersteuning.

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AMaatschappelijk werker AMaatschappelijk werker BMaatschappelijk werker C

 106.  Besluiten collectief vervoer ingevolge de Wet maatschappelijke ondersteuning.

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies AMaatschappelijk werker AMaatschappelijk werker BMaatschappelijk werker C

 107.  Behandelen en afhandelen van alle adviesverzoeken om geslachtsnaamwijziging.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies E

 108.  Behandelen van alle adviesverzoeken om naturalisatie.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies E

 109.  Positief adviseren verband houdende met de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies E

110. Het uitoefenen van de in de Kieswet, Kiesbesluit en Uitvoeringsvoorschriften aan burgemeester en wethouders en aan de burgemeester opgedragen taken m.b.t. het werkveld verkiezingen m.u.v: - vernietiging van de verzegelde pakketten;- benoeming leden stembureaus;- aanwijzing stemlokalen;- indeling gemeenten in stemdistricten;- vaststelling vergoedingen;- de taken van de burgemeester als voorzitter van hoofdstembureau.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies E 

 111.  Het uitoefenen van, in de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland, opgedragen taken, zoals aanvraag/afgifte van paspoorten en Europese identiteitskaart.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies EMedewerker Publieksbalie

 112.  Opvragen van gegevens uit de strafregisters en justitiële documentatiedienst alsmede afgifte van verklaringen omtrent gedrag.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies EMedewerker Publieksbalie

 113.  Verstrekken en weigeren van inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies EMedewerker Publieksbalie

 114.  Afgifte van rijbewijzen en inhouding van afgegeven rijbewijzen.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies EMedewerker Publieksbalie

 115.  Het nemen van besluiten in het kader van de Wet GBA.

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies E

 116.  Legalisatie van handtekeningen.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies EMedewerker Publieksbalie

 117.  Het verlenen van vergunning, verlof of laissez-passez op basis van de Wet op de lijkbezorging.

Medewerker beleid en advies DMedewerker beleid en advies EMedewerker Publieksbalie

 118.  Afgifte of weigering van een gehandicaptenparkeerkaart.

AfdelingshoofdMedewerker beleid en advies DMaatschappelijk werker B

 119.  Beslissen op aanvraag buitengewoon verlof.

Afdelingshoofd

 120.  Toekennen van studiefaciliteiten in het kader van het Persoonlijk Ontwikkel Plan binnen de geldende afspraken rond maximale financiële hoogte.

Afdelingshoofd

 

 

Vastgesteld op 18 mei 2011, in werking met ingang van 1 juni 2011,

 

De secretaris,                      De burgemeester,

 

mr. F. Marquinie MBA         A.J. Huisman