Regeling vervallen per 01-01-2016

Legesverordening 2015, eerste wijziging 2015

Geldend van 01-02-2015 t/m 31-12-2015

Intitulé

Legesverordening 2015, eerste wijziging 2015

De raad van de gemeente Reimerswaal;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 13 januari 2015, nummer 14.029017 gelet op artikel 229, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Legesverordening 2015, eerste wijziging 2015

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en in de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid gerekend.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

    • a.

      van zuiver redactionele aard zijn;

    • b.

      een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

  • 2.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • 3.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 4.

    onderdelen 1.4.5 en 1.4.6 (verstrekkingen uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media of schriftelijk);

  • 5.

    hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 6.

    onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • 7.

    hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds eerder bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2015” van 18 november 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 februari 2015.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2015, eerste wijziging 2015.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van de gemeente Reimerswaal, gehouden op 27 januari 2015.

De griffier, De voorzitter,

Tarieventabel

behorende bij de Legesverordening 2015.

INHOUDSOPGAVE

Tarieventabel 5

Titel 1 Algemene dienstverlening 7

Hoofdstuk 01 Burgerlijke stand 7

Hoofdstuk 02 Reisdocumenten 8

Hoofdstuk 03 Rijbewijzen 8

Hoofdstuk 04 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen 9

Hoofdstuk 05 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 9

Hoofdstuk 06 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 9

Hoofdstuk 07 Bestuursstukken 10

Hoofdstuk 08 Vastgoedinformatie 11

Hoofdstuk 09 Overige publiekszaken 11

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 11

Hoofdstuk 11 Huisvestingsverordening 1994 Reimerswaal 12

Hoofdstuk 12 Leegstandwet 12

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie 12

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen 12

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 13

Hoofdstuk 16 Kansspelen 13

Hoofdstuk 17 Kinderopvang 13

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 13

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 13

Hoofdstuk 20 Diversen 14

Hoofdstuk 21 Teruggaaf 16

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning 17

Hoofdstuk 01 Begripsomschrijvingen 17

Hoofdstuk 02 Beoordeling conceptaanvraag bij een bouwactiviteit 18

Hoofdstuk 03 Omgevingsvergunning 18

Hoofdstuk 04 Vermindering 27

Hoofdstuk 05 Teruggaaf 27

Hoofdstuk 06 Intrekking omgevingsvergunning 29

Hoofdstuk 07 Overschrijven omgevingsvergunning 29

Hoofdstuk 08 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 29

Hoofdstuk 09 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 30

Hoofdstuk 10 Principeverzoek 30

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking 30

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 31

Hoofdstuk 01 Horeca 31

Hoofdstuk 02 Organiseren evenementen of markten en andere toestemmingen uit de Algemene plaatselijke verordening 31

Hoofdstuk 03 Prostitutiebedrijven 32

Hoofdstuk 04 Splitsingsvergunning woonruimte 32

Hoofdstuk 05 Leefmilieuverordening 32

Hoofdstuk 06 Brandbeveiligingsverordening 32

Hoofdstuk 07 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 32

Hoofdstuk 08 Teruggaaf 32

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 01 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap:

1.1.1.1

in het huis der gemeente:

1.1.1.1.1

tijdens de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek is geopend, op werkdagen

€ 219,85

1.1.1.1.2

buiten de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek is geopend, op werkdagen

€ 303,60

1.1.1.1.3

tussen 10.00 en 12.00 uur op zaterdag

€ 707,50

1.1.1.2

in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 258,60

1.1.1.3

Op een door het college aangewezen trouwlocatie buiten het gemeentehuis

1.1.1.3.1

tijdens de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek is geopend, op werkdagen

€ 340,65

1.1.1.3.2

buiten de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand voor het publiek is geopend, op werkdagen

€ 462,20

1.1.1.3.3

tussen 10.00 en 12.00 uur op zaterdag

€ 826,10

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk:

1.1.2.1

in het geval van een administratieve omzetting

€ 60,30

1.1.2.2

in het geval van een ceremoniële omzetting gelden de tarieven als bedoeld in de artikelen 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.3.3

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.3.1

vervallen

1.1.3.2

een trouwboekje of partnerschap boekje in een luxe uitvoering

€ 28,65

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 18,25

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 02 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2.

Het tarief voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

Voor een nationaal paspoort:

1.2.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 67,10

1.2.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag op de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.2

Van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 67,10

1.2.2.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.3

Van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 67,10

1.2.3.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.4

Van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

1.2.4.1.

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 51,20

1.2.4.2.

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.5

Van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 53,05

1.2.5.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,45

1.2.6

Voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,30

Hoofdstuk 03 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.3.1.1

tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een (buitenlands) rijbewijs

€ 38,80

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 34,10

1.3.3

vervallen

Hoofdstuk 04 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan: één of meer gegevens omtrent één persoon, waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 6,80

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 6,80

1.4.4.2

tot het verstrekken van gegevens ingevolge artikel 2.55 van de wet basisregistratie personen: per verstrekking

€ 21,50

1.4.5

Vervallen

1.4.6

Vervallen

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder besteed kwartier

€ 18,25

Hoofdstuk 05 Naturalisatie- en optieverzoeken

1.5

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit gelet op de Rijkswet op het Nederlanderschap, het besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap (BvvN), het Besluit optie- en Naturalisatiegelden 2002, de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap (RvvN), het tarief zoals vastgesteld bij besluit van de Minister van Justitite.

Hoofdstuk 06 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1.

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,25

met een maximum per bericht van

€ 4,85

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 24,45

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,85

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 24,45

1.6.2

indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,85

Hoofdstuk 07 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een volledig exemplaar van de programmabegroting

€ 65,55

1.7.1.2

een volledig exemplaar van een begroting van één van de sectoren van de gemeente

€ 35,70

1.7.1.3

een volledig exemplaar van de bijlagen behorende bij de begroting van de gemeente

€ 17,85

1.7.1.4

een volledig exemplaar van de programmarekening van de gemeente

€ 65,55

1.7.1.5

een volledig exemplaar van de rekening van één van de sectoren van de gemeente

€ 35,70

1.7.1.6

een volledig exemplaar van de bijlagen behorende bij de rekening van de gemeente

€ 17,85

1.7.1.7

een volledig exemplaar van de Kadernota

€ 17,85

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het afsluiten van een abonnement (inclusief bezorging) op de agenda en stukken van de vergaderingen van de gemeenteraad en de daarbij behorende aan de raad uitgebrachte voorstellen per jaargang:

1.7.2.1.1

betreffende de themaraad

€ 89,25

1.7.2.1.2

betreffende de opinieraad

€ 119,65

1.7.2.1.3

betreffende de besluitraad

€ 119,65

Tot dit abonnement behoren niet het toezenden van stukken die betrekking hebben op de planning- en controlecyclus

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.3.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Reimerswaal

€ 38,00

1.7.3.2

een exemplaar van de Bouwverordening van de gemeente Reimerswaal met toelichting

€ 58,70

1.7.3.3

een exemplaar van een andere dan de onder 1.7.3.1 en 1.7.3.2 genoemde verordening van de gemeente

€ 21,70

1.7.3.4

aanvullingen op de onder 1.7.3.1 en 1.7.3.2 bedoelde verordeningen, per formaat A4

€ 0,15

Hoofdstuk 08 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het:

1.8.1.1

verlenen van inzage van de kadastrale leggers, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,55

1.8.1.2

in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale dan wel de plaatsaanduiding van een perceel, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,55

1.8.1.3

in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, per afschrift, uittreksel of verklaring

€ 12,55

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een beroeps- of bedrijfsmatig verzoek om:

1.8.2.1

bestemmingsplaninformatie over onroerende zaken

€ 44,65

1.8.2.2

informatie over onroerende zaken betreffende de bodemgesteldheid

€ 44,65

Hoofdstuk 09 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

1.9.2

tot afgifte van een internationaal inentingsbewijs/medisch paspoort

€ 3,35

1.9.3

voor legalisatie van een handtekening

€ 6,80

1.9.4

Tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de kieswet

€ 3,60

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen door een ambtenaar in de in het gemeentearchief berustende stukken, ongeacht het resultaat, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 12,55

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift, fotokopie of scan van een in het gemeentearchief berustend stuk, per formaat A4

€ 0,15

vermeerderd tot maximaal € 3,00 voor elk formaat A4 of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van het stuk het formaat A4 te boven gaat

Hoofdstuk 11 Huisvestingsverordening 1994 Reimerswaal

1.11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld in artikel 3.1.2, lid 1, van de Huisvestingsverordening 1994 Reimerswaal

€ 68,05

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 150,15

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

Niet van toepassing

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

een vergunning als bedoeld in de artikelen 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening (standplaats)

1.14.1.1

geldig voor één dag

€ 34,10

1.14.1.2

geldig voor één kalendermaand

€ 68,15

1.14.1.3

geldig voor één kalenderjaar

€ 204,70

1.14.1.4

Het tarief voor het beschikbaar stellen van gemeentegrond inzake een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de APV bedraagt per dagdeel per keer

€ 9,85

1.14.1.5

Indien gebruik wordt gemaakt van een door de gemeente geleverde stroomvoorziening inzake een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de APV, wordt het in onderdeel 1.14.1.4 genoemde tarief per dagdeel per keer vermeerderd

1.14.1.5.1

voor kleinverbruikers met

€ 1,90

(excl. btw)

1.14.1.5.2

voor grootverbruikers met

€ 6,05

(excl. btw)

Inschrijvingen op wachtlijst (nog) niet opgenomen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een vrijstelling of ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 26,45

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 26,45

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 26,45

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van één kwartaal voor één speelautomaat

€ 14,20

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

1.16.1.3

voor een periode van één kwartaal voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 5,75

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 8,50

1.16.1.4

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 22,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 34,00

1.16.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een loterijvergunning als bedoeld in artikel 3, lid 1 van de Wet op de kansspelen

€ 15,20

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het registreren in het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen van:

1.17.1

Een voorziening voor kinderopvang als bedoeld in de wet kinderopvang

€ 267,90

Hoofdstuk 18 Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren – AVOI

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding of aanvraag in verband met het verkrijgen van een instemmingsbesluit of vergunning voor het leggen, in stand houden, onderhouden, verleggen of verwijderen van kabels of leidingen als bedoeld in artikel 4, eerste lid, van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren - AVOI

€ 340,00

En per strekkende meter bodemsleuf

€ 1,10

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

Niet van toepassing

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen in samenhang met artikel 149, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994, niet ten behoeve van een ideëel doel

€ 40,30

1.19.3

tot het voor de eerste maal in de gemeente Reimerswaal verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 155,40

1.19.3.1

tot verlenging/opnieuw aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 Van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 73,10

1.19.3.2

Bij verlies of diefstal van de gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 Van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt het tarief genoemd in artikel 1.19.3.1 in rekening gebracht, dit geldt evenzo indien iemand een eerder afgegeven parkeerkaart niet kan overleggen.

€ 73,10

1.19.4

tot het verkrijgen van een ontheffing van artikel 10 Wegenverkeerswet op grond van artikel 148 Wegenverkeerswet, niet ten behoeve van een ideëel doel

€ 34,10

1.19.5.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, per afleveradres

€ 83,45

1.19.5.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22 van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen, bij meerdere adressen (verzamelontheffing)

€ 250,60

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor:

1.20.1.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 van de APV (gebruik openbare weg), niet ten behoeve van een ideëel doel:

€ 34,10

1.20.1.1.1

het in 1.20.1.1 verschuldigde bedrag wordt per maand per vierkante meter verhoogd met

€ 2,60

1.20.1.2.1

het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de APV (geluidswagen), niet ten behoeve van een ideëel doel

€ 12,55

1.20.1.2.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de APV (muziekvergunning), niet ten behoeve van een ideëel doel

€ 20,25

1.20.1.2.3

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 4:6 van de APV tot het maken van muziek door middel van muziekinstrumenten of langs mechanische weg in hotels, restaurants en andere voor het publiek toegankelijke inrichtingen of lokaliteiten:

1.20.1.2.3.1

geldig voor één dag

€ 6,15

1.20.1.2.3.2

met een geldigheidsduur van één jaar

€ 57,30

1.20.1.3

het inschrijven als belangstellende voor het innemen van een ligplaats met een vaartuig in de jachthaven

€ 10,00

1.20.1.3.1

Het verlengen van de in 1.20.1.3 genoemde inschrijving bedraagt jaarlijks

€ 10,00

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

Niet van toepassing

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.2.2.1

per formaat A4 in zwart/wit

€ 0,15

vermeerderd met € 0,28 voor elk formaat A4 of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening het formaat A4 te boven gaat

1.20.2.2.2

per formaat A4 in kleur

€ 1,10

vermeerderd met € 1,00 voor elk formaat A4 of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening het formaat A4 te boven gaat

1.20.2.3

kaarten, tekeningen dan wel kopieën of lichtdrukken daarvan, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening, kopie of lichtdruk, per formaat A4

€ 0,15

vermeerderd met € 0,28 voor elk formaat A4 of gedeelte daarvan, waarmede de oppervlakte van de kaart of tekening het formaat A4 te boven gaat

1.20.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding of een aanvraag om een vergunning, ontheffing of andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 53,60

1.20.4

Indien in één aanvraag voor een niet-commerciële activiteit meerdere vergunningen worden verstrekt als bedoeld in de onderdelen 1.14.1.1, 1.14.1.2, 1.19.4, 1.20.1.2.1, 1.20.1.2.2, 3.2.2, 3.2.3.1 en 3.2.3.2, wordt alleen het hoogste legesbedrag in rekening gebracht.

1.20.5

Vervallen

1.20.6

Indien gebruik wordt gemaakt van een door de gemeente geleverde stroomvoorziening, wordt een tarief per dagdeel per keer berekend

1.20.6.1

voor een kleinverbruiker van:

€ 1,90

(excl. btw)

1.20.6.2

voor een grootverbruiker van:

€ 6,05 (excl. btw)

Bibob

1.20.7

Indien met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een in deze tarieventabel genoemde vergunning, ontheffing of andere toestemming een advies als bedoeld in artikel 9, lid 1, Wet Bibob nodig is, wordt de op grond van artikel 16 van die wet in rekening gebrachte bijdrage in de kosten doorberekend aan de aanvrager, waarmee het legesbedrag voor het behandelen van de aanvraag om vergunning, ontheffing of toestemming, onverminderd het elders in deze tarieventabel bepaalde, wordt verhoogd met:

€ 522,75

Hoofdstuk 21 Teruggaaf

1.21.1

Indien van een verleende vergunning of ontheffing als bedoeld onder de onderdelen 1.14.1, 1.16.1 tot en met 1.16.1.4, 1.19.2, 1.19.4, 1.19.5.1, 1.19.5.2, 1.20.1.1 in samenhang met 1.20.1.1.1, 1.20.1.2.1 en 1.20.1.2.2 geen gebruik wordt gemaakt, vindt teruggaaf plaats van een deel van de verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:

25,0 %

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges

1.21.2

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld onder de onderdelen 1.14.1, 1.16.1 tot en met 1.16.1.4, 1.19.2, 1.19.4, 1.19.5.1, 1.19.5.2, 1.20.1.1 in samenhang met 1.20.1.1.1, 1.20.1.2.1 en 1.20.1.2.2 deze aanvraag wordt ingetrokken, dan wel indien de gevraagde vergunning geheel wordt geweigerd of de ontheffing niet wordt verleend, vindt teruggaaf plaats van een deel van de verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:

50,0 %

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges

1.21.3

Indien de vergunning als bedoeld onder de onderdelen 1.16.1.3 en 1.16.1.4 voor minder dan het gevraagde aantal toestellen of automaten wordt verleend, vindt teruggaaf plaats van een deel van de per geweigerd toestel of automaat verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:

50,0 %

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges per geweigerd toestel of automaat

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 01 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatieswerken 2012 (UAV 2012) voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

Indien gebouwd wordt anders dan met nieuwbouwmaterialen, dient bij de bepaling van de bouwkosten uitgegaan te worden van de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor nieuwbouwmaterialen.

2.1.1.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, kan het college van burgemeester en wethouders de bij de aanvraag opgegeven bouwkosten ambtshalve aanpassen, indien de opgegeven bouwkosten kennelijk niet overeenstemmen met de werkelijke kosten.

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.1.5

Onder het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning of een conceptaanvraag (vooroverleg) wordt verstaan: het registreren / inboeken van de (concept)aanvraag in het vergunningregistratiesysteem.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 02 Beoordeling conceptaanvraag bij een bouwactiviteit

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.2.1

een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning (vooroverleg):

2.2.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 20.000,-- bedragen:

€ 107,15

2.2.1.2

indien de bouwkosten meer dan € 20.000,-- bedragen:

10,0 %

2.2.1.2.1

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld, met een minimum van:

€ 242,15

2.2.1.2.2

en, indien de bouwkosten niet meer dan € 2.000.000,- bedragen, met een maximum van:

€ 927,30

2.2.1.2.3

dan wel indien de bouwkosten meer dan € 2.000.000,- bedragen, met een maximum van:

€ 3.709,15

2.2.2

Tot inning van de leges zal in de regel pas worden overgegaan als een conceptaanvraag geen vervolg krijgt in een aanvraag om omgevingsvergunning als bedoeld in de Wabo. Bij bijvoorbeeld grote, bijzondere of langdurige projecten wordt wel tot inning overgegaan conform de (sub)artikelen onder 2.2. Indien het vooroverleg wel een vervolg krijgt in een aanvraag om omgevingsvergunning, worden de leges uit dit onderdeel (2.2.1) verrekend met de leges voor het in behandeling nemen van die aanvraag om omgevingsvergunning (zie ook artikel 2.4.1).

Hoofdstuk 03 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 500.000,-- bedragen:

1,82 %

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 144,05

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 500.000,-- of meer bedragen:

€ 9.100,-- vermeerderd met

1,33 %

van de met € 500.000,-- verminderde bouwkosten;

2.3.1.1.3

De hoogte van de bouwkosten wordt in de onderstaande gevallen als volgt bepaald:

2.3.1.1.3.1

voor een woonunit met een tijdelijke instandhoudingstermijn, per m3:

€ 209,10

2.3.1.1.3.2

voor een kantoorunit met een tijdelijke instandhoudingstermijn, per m3:

€ 182,95

2.3.1.1.3.3

voor een opslagunit/container met een tijdelijke instandhoudingstermijn, per m3:

€ 156,80

2.3.1.1.3.4

voor tijdelijke (sta)caravans met een tijdelijke instandhoudingstermijn een vast bedrag van:

€ 15.682,40

Extra welstandstoets

2.3.1.2

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

€ -,--

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 840,95

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in Titel 2 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag na een legalisatieverzoek wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de Wabo-activiteit:

50,0 %

van de verschuldigde leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor het desbetreffende onderdeel (de desbetreffende onderdelen), met een minimum van:

2.3.1.4.1

indien de aanvraag bestaat uit alleen de activiteit als bedoeld in 2.3.9.1.1 of 2.3.10

€ 53,60

2.3.1.4.2

indien de aanvraag bestaat uit tenminste een van de overige activiteiten:

€ 281,70

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die op initiatief van de aanvrager zelf worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 38,40

Mededeling geen omgevingsvergunning noodzakelijk

2.3.1.6

Het tarief voor een schriftelijke mededeling conform de Awb, naar aanleiding van een aanvraag om omgevingsvergunning, dat geen omgevingsvergunning voor een specifieke activiteit noodzakelijk is, bedraagt:

€ 53,60

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,0 %

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€ 107,95

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik, waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 267,90

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 267,90

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) en het niet gaat om een aangewezen bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening of indien dat wel het geval is, een initiatief waarbij de maximaal verhaalbare kosten onder het drempelbedrag van € 10.000,-- blijven:

€ 8.000,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 375,10

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 267,90

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 329,60

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 329,60

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 68,05

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik, waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief :

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 267,90

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 267,90

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 8.000,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 375,10

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 267,90

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 329,60

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 329,60

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 267,90

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag:

€ 199,65

2.3.5.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk, waarin bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft, wordt het in artikel 2.3.5.1 genoemde bedrag verhoogd met:

2.3.5.2.1

in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 10 of meer doch minder dan 25 personen

€ 400,40

2.3.5.2.2

in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 25 of meer doch minder dan 50 personen

€ 806,05

2.3.5.2.3

in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 50 of meer dan 50 personen

€ 1.258,75

2.3.5.3

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten behoeve van een dagverblijf voor meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar en/of meer dan 10 personen lichamelijk of verstandelijk gehandicapt, wordt het in artikel 2.3.5.1 genoemde bedrag verhoogd met:

2.3.5.3.1

in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 10 of meer doch minder dan 25 personen

€ 400,40

2.3.5.3.2

in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 25 of meer doch minder dan 50 personen

€ 806,10

2.3.5.3.3

in het geval het betreft een bouwwerk, geschikt voor 50 of meer dan 50 personen

€ 1.258,75

2.3.5.4

Indien de aanvraag betrekking heeft op een wijziging van een bestaande omgevingsvergunning voor het gebruik van een bouwwerk en het betreft het aantal personen, interne verbouwingen, uitbreidingen, functiewijzigingen, uit omgevingsvergunningen voorkomende wijzigingen of anderszins de brandveiligheid beïnvloedende zaken, dan wordt voor alle categorieën het in artikel 2.3.5.1 genoemde bedrag verhoogd met:

€ 199,65

2.3.5.5

Indien meerdere categorieën op een bouwwerk van toepassing zijn dan wordt het in artikel 2.3.5.1 genoemde bedrag met het hoogste variabele bedrag verhoogd uit de artikelen 2.3.5.2 en 2.3.5.3.

2.3.5.6

Voor een omgevingsvergunning voor het gebruik van een bouwwerk voor een beperkte instandhoudingtermijn geldt, afhankelijk van de classificering, het volgende tarief:

Klasse

Toelichting

2.3.5.6.1

0

liefdadige en ideële doelen en activiteiten

Nihil

2.3.5.6.2

1

kleinschalig evenement met (zeer) geringe inspanning (< 1 uur) voor de brandweer

€ 37,65

2.3.5.6.3

2

standaard evenement. Tent 25-50 personen, markt 8-25 kramen, e.d. met een gemiddelde inspanning (meer dan 1 uur doch minder dan 3 uur) voor de brandweer

€ 74,25

2.3.5.6.4

3

groot evenement. Tent > 50 personen, circus (max. 3 kernen), markt > 25 kramen, kermis, e.d. met een boven gemiddelde inspanning (meer dan 3 uur doch minder dan 6 uur) voor de brandweer

€ 222,70

2.3.5.6.5

4

zeer groot evenement met een grote inspanning (meer dan 5 uur) voor de brandweer

€ 446,40

2.3.5.6.6

Voor instandhouding van langer dan 3 maanden wordt geen vergunning afgegeven met een beperkte instandhouding, maar een vergunning met een onbeperkte instandhoudingtermijn. Voor de tarifering die hiervoor wordt toegepast wordt verwezen naar de artikelen 2.3.5.1 t/m 2.3.5.3.

De classificering voor evenementen wordt bepaald door de omschrijving of de behandeltijd. Voor de overige bouwwerken geldt de classificering behandeltijd.

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Reimerswaal 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 462,75

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 462,75

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

€ 462,75

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo bedraagt het tarief:

€ 228,95

Aanleggen of veranderen weg

2.3.8

Niet van toepassing

2.3.9

Uitweg/inrit

2.3.9.1

Uitweg/inrit buiten bebouwde kom

2.3.9.1.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een uitweg te maken, te hebben, of te veranderen of het gebruik daarvan te veranderen, als bedoeld in artikel 2.2, lid 1, onder e van de Wabo, bedraagt:

€ 66,95

2.3.9.2

Uitweg/inrit als bedoeld in de APV (valt niet onder de Wabo)

Het tarief voor de realisatie van een uitweg/inrit als bedoeld in artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening bedraagt bij:

2.3.9.2.1

-een eenvoudige inrit

€ 270,00

2.3.9.2.2

-een standaard inrit

€ 470,00

2.3.9.2.3

Bij een bewerkelijke of afwijkende inrit worden de werkelijke kosten in rekening gebracht.

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:18 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, indien niet ten behoeve van een ideëel doel:

€ 49,10

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Vooralsnog niet van toepassing

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

€ 321,50

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 321,50

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 321,50

2.3.14

Andere activiteiten

Vooralsnog niet aan de orde

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport:

2.3.16.1.1

indien het een historisch bodemonderzoeksrapport betreft

€ 51,00

2.3.16.1.2

indien het een bodemonderzoeksrapport betreft als bedoeld in de indieningsvereisten in de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor), aangeleverd zonder digitaal Sikb-0101 xml-bestand (recentste versie)

€ 152,85

2.3.16.1.3

indien het een bodemonderzoeksrapport betreft als bedoeld in de indieningsvereisten in de Ministeriële regeling omgevingsrecht (Mor), aangeleverd met ook een digitaal Sikb-0101 xml-bestand (recentste versie)

€ 122,30

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport, alsmede bijkomende zaken als (opvragen) advisering, (laten) controleren van een Programma van Eisen en aanverwante zaken op het gebied van archeologie

€ 244,95

2.3.17

Advies

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning (voor zover hiervoor niet elders in de tarieventabel een bedrag is opgenomen), per advies:

€ 321,50

2.3.17.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief, indien de behandeling van de aanvraag een extra extern advies vereist (voor zover hiervoor niet elders in de tarieventabel een bedrag is opgenomen), verhoogd met het bedrag aan externe advieskosten dat aan de aanvrager binnen redelijke termijn na ontvangst van de aanvraag schriftelijk wordt meegedeeld.

2.3.17.3

Indien de werkelijke kosten als bedoeld in artikel 2.3.17.1 en 2.3.17.2 minder bedragen, vindt teruggaaf plaats van het teveel betaalde bedrag.

2.3.17.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het uitbrengen van een advies zoals bedoeld in artikel 2.26 van de Wabo: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in deze tarieventabel voor de activiteiten, de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning waarop het adviesverzoek betrekking heeft. In het kader van het adviesverzoek worden de in deze tarieventabel opgenomen tarieven toegepast als ware de activiteit, de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning waarop het adviesverzoek betrekking heeft rechtstreeks in behandeling genomen.

2.3.17.5

Indien een ander bevoegd gezag haar bevoegdheden uitoefent ‘in overeenstemming met’ (zoals bijvoorbeeld bedoeld in artikel 4 van de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels), bedraagt het tarief voor het uitbrengen van een advies in dat kader:

€ 321,50

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 321,50

2.3.18.1.2

indien een niet tot de gemeente behorend bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.19

(Externe) toetsing van de statische en/of bouwfysische gegevens

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien de bij een aanvraag van een omgevingsvergunning behorende statische of bouwfysische gegevens ter controle worden voorgelegd aan een extern adviseur:

Categorie

Statisch

Bouwfysisch

Verbouw/uitbreiding woning, licht

€ 107,20 (a)

X

Verbouw/uitbreiding woning, zwaar

€ 193,90 (b)

€ 291,45 (e)

Nieuwbouw woning

€ 291,45 (c)

€ 291,45 (f)

Nieuwbouw/verbouw bedrijfsgebouw

€ 233,65 (d)

€ 291,45 (g)

Indien de kosten voor externe toetsing bij meer complexe projecten met gebruikmaking van bovenstaande tarieven op voorhand als ontoereikend of als onbetrouwbaar worden ingeschat, kan het tarief uit dit onderdeel achteraf worden bepaald op basis van de urenopgaaf voor dat project.

2.3.20

Beoordeling akoestisch onderzoeksrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien de aanvraag krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een rapport van een akoestisch onderzoek, als bedoeld in de Wet geluidhinder wordt beoordeeld:

€ 135,95

2.3.21

Hogere grenswaarde

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien de aanvraag krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer het daarvoor bevoegde gezag een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder heeft vastgesteld:

€ 1.545,60

2.3.22

Toetsing aan exploitatieplan

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien:

2.3.22.1

getoetst moet worden of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan

€ 84,30

2.3.22.2

artikel 3.5, derde lid van de Wabo wordt toegepast

€ 84,30

2.3.23

Toetsing Nieuwe Economische Drager

2.3.23.1

Indien een aanvraag slechts kan worden afgehandeld wanneer een extern advies van de toetsingscommissie Nieuwe Economische Dragers is vereist, wordt het voor de aanvraag verschuldigde tarief verhoogd met

€ 338,80

2.3.23.2

Daarnaast wordt het bedrag verhoogd met kosten die gemaakt worden door de Stichting Landschapsbeheer Zeeland, die op basis van nacalculatie worden doorberekend.

2.3.24

Vervallen

Hoofdstuk 04 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van de beoordeling van de conceptaanvraag verschuldigde leges conform onderdeel 2.2.2, voor zover ook daadwerkelijk in rekening gebracht, verrekend met de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning als bedoeld in hoofdstuk 3.

2.4.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning buiten behandeling moet worden gesteld als bedoeld in artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht, bedraagt het afwijkende tarief:

25%

van de op grond van deze tabel voor de betreffende activiteit geldende leges, met een minimum van:

€ 49,10

en een maximum van:

€ 280,20

dan wel, indien er (mede) sprake is van de activiteit bouwen en de bouwkosten bedragen meer dan € 500.000,- met een maximum van:

€ 560,45

Hoofdstuk 05 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, maar voordat de beschikking is gegeven, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50,0 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25,0 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50,0 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw- en/of aanlegactiviteiten op verzoek van gemeente

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw- en/of aanlegactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1 en 2.3.2, intrekt op verzoek van de gemeente, bijvoorbeeld omdat de gemeente aan het initiatief medewerking wil verlenen door middel van het vaststellen van een bestemmingsplan, terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, maar de beschikking nog niet is gegeven, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

100,0 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.5

Minimumbedrag voor teruggaaf

Niet van toepassing

2.5.6

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend indien de betreffende dienst al geheel of gedeeltelijk is verleend.

2.5.7

Indien van een verleende vergunning als bedoeld onder onderdeel 2.3.10 (omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van houtopstand) geen gebruik wordt gemaakt, vindt teruggaaf plaats van de verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:

25,0 %

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld onder onderdeel 2.3.10 (omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van houtopstand) deze aanvraag wordt ingetrokken, dan wel indien de gevraagde vergunning/ontheffing niet wordt verleend, vindt teruggaaf plaats van de verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:

50,0 %

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

Hoofdstuk 06 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ -,--

Hoofdstuk 07 Overschrijven omgevingsvergunning

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een omgevingsvergunning met een activiteit bouw, sloop, aanleg, planologisch strijdig gebruik of brandveilig gebruik van een bouwwerk, dan wel tot het overschrijven van degene die namens de vergunninghouder is belast met de zorg voor de brandveiligheid:

€ 56,45

Hoofdstuk 08 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.8

Bij een aanvraag om omgevingsvergunning voor een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging van een project waarvoor eerder een omgevingsvergunning is verleend, worden voor het in behandeling nemen van die aanvraag om omgevingsvergunning de in deze tabel van toepassing zijnde tarieven in rekening gebracht, met dien verstande dat voor het bepalen van de bouw-, aanleg- of sloopkosten alleen de eventuele meerkosten ten opzichte van het oorspronkelijke plan worden betrokken.

Hoofdstuk 09 Nieuw (postzegel)bestemmingsplan en uitwerken bestemmingsplan

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening niet ten behoeve van een aangewezen bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening of indien dat wel het geval is, een initiatief waarbij de maximaal verhaalbare kosten onder het drempelbedrag van € 10.000,-- blijven

€ 8000,00

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het meenemen van een initiatief – niet ten behoeve van een aangewezen bouwplan als bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit ruimtelijke ordening of indien dat wel het geval is, een initiatief waarbij de maximaal verhaalbare kosten onder het drempelbedrag van € 10.000,-- blijven - in een, onafhankelijk van dat initiatief, nog te starten danwel reeds lopende bestemmingsplanprocedure

€ 803,75

Hierbij geldt - evenals bij een bestemmingsplan uitsluitend of nagenoeg uitsluitend ten behoeve van de aanvrager – dat wanneer de aanvraag wordt gehonoreerd, de kosten voor de ruimtelijke onderbouwing van het initiatief en eventueel in het kader daarvan uit te voeren onderzoeken geheel voor rekening van aanvrager zijn.

2.9.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen of uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a of b, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 4.929,50

Hoofdstuk 10 Principeverzoek

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om, voorafgaand aan een geconcretiseerde aanvraag, een principestandpunt in te nemen omtrent het al dan niet verlenen van medewerking aan een initiatief dat in strijd is met een geldend bestemmingsplan

€ 940,50

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

2.11

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding of een aanvraag om een vergunning, ontheffing of andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 53,60

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 01 Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet:

€ 140,05

3.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening:

€ 21,50

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid, van de Drank- en Horecawet:

€ 44,75

3.1.4

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 41,00

3.1.5

een aanvraag tot het wijzigen van het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Drank- en Horecawet

€ 41,00

3.1.6

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 44,75

Hoofdstuk 02 Organiseren evenementen of markten en andere toestemmingen uit de Algemene plaatselijke verordening

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

€ 104,55

3.2.1.2

een braderie

€ 104,55

3.2.1.3

een middelgroot evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 34,10

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5:23 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 34,10

3.2.3

Het legestarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een markt als bedoeld in artikel 6 van de Verordening op de weekmarkten Reimerswaal 2011:

3.2.3.1

geldig voor één dag

€ 34,10

3.2.3.2

geldig voor één kalendermaand

€ 68,15

3.2.3.3

geldig voor één kalenderjaar

€ 204,70

3.2.3.4

in alle gevallen vermeerderd met het belastingtarief als genoemd in artikel 4 en 5 van de Marktgeldverordening 2013

3.2.4

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:26a van de APV (circusvergunning)

€ 49,10

3.2.5

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:37a van de APV (pleziervaart/sportvisserij)

€ 21,35

3.2.6

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:13 van de APV, en de opbrengst is bedoeld voor een ideëel doel (collectevergunning, kledinginzameling, verkoopactie en actiemarkt)

€ 0,00

Hoofdstuk 03 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in artikel 3:15, tweede lid van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.1.1

voor een seksinrichting, geldig voor 3 kalenderjaren

€ 1.226,65

3.3.1.2

voor een escortbedrijf, geldig voor 3 kalenderjaren

€ 1.226,65

Hoofdstuk 04 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Niet van toepassing

Hoofdstuk 05 Leefmilieuverordening

3.5

Niet van toepassing

Hoofdstuk 06 Brandbeveiligingsverordening

Niet van toepassing

Hoofdstuk 07 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding of een aanvraag om een vergunning, ontheffing of andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 53,60

Hoofdstuk 08 Teruggaaf

3.8.1

Indien van een verleende vergunning of ontheffing als bedoeld onder de onderdelen 3.2.1 tot en met 3.2.5 geen gebruik wordt gemaakt, vindt teruggaaf plaats van een deel van de verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:

25,0 %

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges

3.8.2

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld onder de onderdelen 3.2.1 tot en met 3.2.5 deze aanvraag wordt ingetrokken, dan wel indien de gevraagde vergunning geheel wordt geweigerd of de ontheffing niet wordt verleend, vindt teruggaaf plaats van een deel van de verschuldigde leges. De teruggaaf bedraagt:

50,0 %

van de op grond van die onderdelen verschuldigde leges

Behoort bij besluit van de raad van de gemeente Reimerswaal van 27 januari 2015, nummer 14.029017

De griffier van de gemeente Reimerswaal,