Reglement burgerlijke stand gemeente Reimerswaal 2019

Geldend van 10-09-2019 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Reimerswaal 2019

Burgemeester en wethouders van de gemeente Reimerswaal,

gelet op het bepaalde in artikel 16d, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders, ook wel ABS genoemd;

d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders, ook wel BABS genoemd;

e. gemeentehuis: plaats die bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig is aangewezen.

Artikel 2 Benoeming

1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd, zie ook de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3 Leiding burgerlijke stand

Het hoofd van de afdeling Dienstverlening en de senior beleidsmedewerker van de afdeling Dienstverlening zijn belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Openstelling

1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend gedurende de openingstijden zoals vermeld op de website van de gemeente Reimerswaal.

2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 6 Reservering huwelijk/geregistreerd partnerschap

Een huwelijksdatum of datum voor geregistreerd partnerschap kan maximaal 1 jaar vóór de voltrekkingsdatum worden gereserveerd.

Artikel 7 Wijze voltrekking van kosteloze huwelijken/kosteloze geregistreerde partnerschappen (artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand)

a. Bruidsparen of partners kunnen alleen een kosteloos huwelijk of een geregistreerd partnerschap sluiten op dinsdagmorgen om 9:00 uur of om 9:30 uur;

b. Tijdens ‘de kosteloze ceremonie’ zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het ‘jawoord’ en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en het tekenen van de akte bij een geregistreerd partnerschap;

c. Voorafgaand aan de ceremonie vindt er géén gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk of het geregistreerd partnerschap zal gaan voltrekken;

d. Er wordt geen toespraak gehouden;

e. Er wordt geen bode ingezet;

f. Het huwelijk of geregistreerde partnerschap wordt voltrokken in kamer 3.02 in het gemeentehuis, Oude Plein 1 te Kruiningen, er wordt dus geen gebruik gemaakt van de raadzaal;

g. In de daarvoor beschikbaar gestelde ruimte mogen maximaal 10 personen (inclusief het bruidspaar, de getuigen en de ambtenaar van de burgerlijke stand) aanwezig zijn;

h. Het huwelijk of het geregistreerde partnerschap zal worden voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand van de afdeling Dienstverlening van de gemeente Reimerswaal;

i. Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een ambtenaar die het huwelijk of het partnerschap zal sluiten;

j. Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek, het drinken van champagne of bijvoorbeeld het verstrooien van rijst is niet toegestaan.

Artikel 8 Slotbepalingen

1. Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

2. Dit reglement treedt in werking op 10 september 2019.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van 17 september 2019.