Gedragscode bestuurlijke integriteit voor raadsleden van de gemeente Reimerswaal in het kader van de vernieuwingsimpuls dualisme en lokale democratie

Geldend van 22-02-2005 t/m heden

Intitulé

Gedragscode bestuurlijke integriteit voor raadsleden van de gemeente Reimerswaal in het kader van de vernieuwingsimpuls dualisme en lokale democratie

De raad van de gemeente Reimerswaal,gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 februari 2005, nummer 8BESLUITvast te stellen de "Gedragscode bestuurlijke integriteit voor raadsleden van de gemeente Reimerswaal in het kader van de vernieuwingsimpuls dualisme en lokale democratie"

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.1 Onder bestuurder wordt verstaan: raadsleden.

  • 1.2 Deze gedragscode geldt voor alle bestuurders.

  • 1.3 In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in de agendacommissie.

  • 1.4 De code is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 1.5 Alle bestuurders ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de gedragscode.

  • 1.6 De gedragscode is voor elk bestuurder het uitgangspunt voor de verwachtingen omtrent het optreden van de bestuurder.

  • 1.7 Een bestuurder onthoudt zich van al hetgeen ten aanzien van het bestuurslidmaatschap en het aanzien van het bestuur schaadt. De bestuurders zijn aanspreekbaar op de naleving van de gedragscode. Bestuurders spreken elkaar aan op ongewenst gedrag.

  • 1.8 De burgemeester treedt vanuit zijn functie als voorzitter van de gemeenteraad op als bewaker/stimulator van bestuurlijke integriteit van de bestuurders, daarin ondersteund door de griffier.

Artikel 2 Belangenverstrengeling en aanbesteding

  • 1 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 2.1 Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de bestuurder (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 2.2 Een oud-bestuurder wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het buiten dienstbetrekking tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente.

  • 2.3 Een bestuurder die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming omtrent de betreffende opdracht.

  • 2.4 Een bestuurder neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente of de provincie geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.

Artikel 3 Nevenfuncties

  • 1 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 3.1 Een bestuurder vervult geen nevenfuncties waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

  • 3.2 Een bestuurder doet de wettelijk voorgeschreven melding van al zijn nevenfuncties waarbij tevens wordt aangegeven of de functie wel of niet bezoldigd is. Hiertoe behoren ook tussentijds aanvaarde nevenfuncties. Deze gegevens zijn openbaar en worden eens per jaar ter inzage gelegd op het gemeentehuis.

  • 3.3 De kosten die een bestuurder maakt in verband met een nevenfunctie uit hoofde van het ambt, worden door de gemeente vergoed. Doorberekening van de gemeentelijke kosten kan plaatsvinden bij de instantie waar de nevenfunctie wordt uitgeoefend. Overige vergoedingen worden rechtstreeks gestort in de gemeentekas.

Artikel 4 Informatie

  • 1 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 4.1 Een bestuurder gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij verstrekt geen geheime informatie.

  • 4.2 Een bestuurder houdt geen informatie achter, tenzij dit geheim of vertrouwelijk is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 4.3 Een bestuurder maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

  • 4.4 Door bestuurders te verstrekken informatie is juist, tijdig, eenduidig, volledig en helder.

Artikel 5 Meningsuitingen

  • 1 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 5.1 De bestuurder onthoudt zich van beledigingen, laster en leugens.

  • 5.2 De bestuurder stelt de persoonlijke integriteit van andere bestuurders, het college, de burgemeester en ambtelijke organisatie pas dan ter discussie, indien daaraan een gedegen onderbouwing ten grondslag ligt.

  • 5.3 De bestuurder draagt er zorg voor, dat de toonzetting van de beweringen niet geschiedt in persoonlijke grievende bewoordingen.

  • 5.4 Naderhand onjuist gebleken beweringen worden door de bestuurder publiekelijk gerectificeerd.

Artikel 6 Aannemen van geschenken en uitnodigingen voor lunches, diners en recepties.

  • 1 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 6.1 Geschenken en giften die een bestuurder uit hoofde van zijn functie of in zijn hoedanigheid als vertegenwoordiger van de gemeente ontvangt, worden gemeld bij en geregistreerd door de griffier en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht dan wel worden deze geretourneerd.

  • 6.2 Indien een bestuurder geschenken of giften ontvangt die een waarde van minder dan 50 euro vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden en behoeven ze niet te worden gemeld en geregistreerd.

  • 6.3 Geschenken en giften die op het huisadres worden ontvangen met een waarde van meer dan € 50, -- worden niet geaccepteerd. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld in de agendacommissie waar een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

  • 6.4 Faciliteiten geboden door derden dienen in verband te staan met het functioneel handelen van bestuurders en kunnen derhalve niet privé worden aangewend.

  • 6.5 Bij het accepteren van uitnodigingen voor lunches, diners, recepties e.d. van relaties van de gemeente kunnen bestuurders immer het belang van het contact verantwoorden.

Artikel 7 Bestuurlijke uitgaven

  • 1 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 7.1 Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond en als zij vergoed kunnen en mogen worden op grond van daartoe vastgestelde regelgeving.

  • 7.2 Ter bepaling van de functionaliteit van bestuurlijke uitgaven worden de volgende criteria gehanteerd:- Met de uitgave is het belang van de gemeente gediend en- De uitgave vloeit voort uit de functie.

Artikel 8 Declaraties

  • 1 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 8.1 Er wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt van declaraties; kosten dienen rechtstreeks in rekening te worden gebracht.

  • 8.2 De bestuurder declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 8.3 Declaraties worden afgewikkeld volgens een daartoe vastgestelde administratieve procedure.

  • 8.4 Een declaratie wordt ingediend door middel van een daartoe vastgesteld formulier. Bij het formulier wordt een betalingsbewijs gevoegd en op het formulier wordt de functionaliteit van de uitgave vermeld.

  • 8.5 Gemaakte kosten worden binnen een maand gedeclareerd. Eventuele voorschotten worden voor zover mogelijk binnen een maand afgerekend.

  • 8.6 De griffier is verantwoordelijk voor een deugdelijke administratieve afhandeling en registratie van declaraties.

  • 8.7 In geval van twijfel omtrent een declaratie, wordt deze voorgelegd aan de burgemeester. Zonodig wordt de declaratie ter besluitvorming aan de agendacommissie voorgelegd.

Artikel 9 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

  • 9.1 Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden – behoudens het bepaalde in artikel 9.2 - is niet toegestaan.

  • 9.2 Bestuurders kunnen op basis van een bruikleenovereenkomst ter zake voor zakelijk gebruik een fax en computer in bruikleen ter beschikking krijgen. De griffier ziet toe op de ondertekening en registratie van deze overeenkomsten.

Artikel 10 Reizen

  • 10.1 Ten aanzien van binnenlandse reizen, werkbezoeken en verblijf geldt wat daaromtrent overeenkomstig de afzonderlijke rechtspositiebesluiten van bestuurders is bepaald.

  • 10.2 Een bestuurder die het voornemen heeft een buitenlandse reis of werkbezoek te maken of tijdelijk in het buitenland te verblijven, heeft toestemming nodig van de agenda-commissie.

  • 10.3 Een bestuurder die het voornemen van een reis, werkbezoek of buitenlands verblijf meldt, verschaft informatie over het doel, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap en de geraamde kosten.

  • 10.4 Uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken en dergelijke op kosten van derden worden altijd besproken in de agendacommissie en onder meer getoetst op het risico van belangenverstrengeling en de eisen van controleerbaarheid en verifieerbaarheid. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.

  • 10.5 Van de reis wordt een verslag opgesteld. Buitenlandse reizen worden vermeld in een jaarverslag.

  • 10.6 Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een bestuurder is niet toegestaan. Indien de bestuurder door een partner wordt vergezeld, komt dit voor eigen rekening.

  • 10.7 Het anderszins meereizen van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is toegestaan en wordt in dat geval bij de besluitvorming van het college betrokken.

  • 10.8 Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privé-doeleinden is toegestaan, mits dit wordt betrokken bij de besluitvorming van de agendacommissie. De extra reis- en verblijfkosten komen volledig voor rekening van de bestuurder.

  • 10.9 De in verband met de buitenlandse dienstreis gedane functionele uitgaven worden vergoed conform de geldende regelingen. Uitgaven worden vergoed voor zover zij redelijk en verantwoord worden geacht. Indien gereisd wordt per vliegtuig, wordt er touristclass gereisd. Het reizen in een duurdere klasse komt voor eigen rekening.

Artikel 11 Administratie en Organisatie

  • 11.1 Door of namens de griffier wordt toegezien op de registraties als bedoeld in deze gedragscode.

  • 11.2 De griffier fungeert als vertrouwenspersoon voor bestuurders ten aanzien van aangelegenheden voortvloeiend uit deze gedragscode.

Artikel 12 Overige bepalingen

  • 12.1 De gedragscode wordt eenmaal per 2 jaar geëvalueerd in de raad en wordt zo nodig bijgesteld.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Reimerswaal, gehouden op 22 februari 2005.de griffier,
T. Jansen
 
de voorzitter,
A.J. Huisman