Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Nr. 109848

De raad van de gemeente Renswoude;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Renswoude van 23 november 2011,

gelet op

·artikel 47 van de Wet werk en bijstand

overwegende dat cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokaal beleid op het terrein van sociale zaken;

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende

Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.wet:

de Wet werk en bijstand;

b.aanverwante regelingen:

Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004(Bbz);

c.college:

het college van Burgemeester en Wethouders van Renswoude

d.portefeuillehouder:

de wethouder met de verantwoordelijkheid voor de portefeuille Sociale Zaken en Werkgelegenheid

e.sector MO:

[vervallen]

f.afdeling W en I:

[vervallen]

g.cliënt:

de persoon, die een uitkering ontvangt van de gemeente Renswoude op grond van de WWB of de aanverwante regelingen, alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de WWB onder de doelgroep vallen;

h.belangenorganisatie :

een organisatie, die de belangen van bijstandsgerechtigden uit Renswoude behartigt, werknemersorganisaties daaronder begrepen;

i.Cliëntenraad:

de cliëntenraad van Veenendaal, bestaande uit personen, die al of niet namens organisaties worden geacht de belangen van cliënten te behartigen binnen de taken en bevoegdheden, zoals in deze verordening omschreven.

j.Belangstellenden bestand:

·een bestand bestaande uit belangstellenden voor de functie van (plaatsvervangend) individueel lid;

·dat door de ambtelijk secretaris wordt bijgehouden, en;

·ontstaat na afloop van de reguliere zittingsperiode genoemd in artikel 4 lid 4 of als er geen geschikte reserve kandidaten voor een vacature beschikbaar zijn, nadat alle cliënten van de afdeling die de wet uitvoert schriftelijk in de gelegenheid zijn gesteld hun belangstelling kenbaar te maken voor de functie van (plaatsvervangend) individueel lid van de Cliëntenraad.

Artikel 2 Taak Cliëntenraad

  • 1. De taak van de Cliëntenraad bestaat uit het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college over beleid en uitvoering van:

    • a.

      de wet en aanverwante regelingen;

    • b.

      de re-integratie en sociale activering van cliënten;;

    • c.

      het gemeentelijk Minimabeleid.

  • 2. Tot de onder lid 1 genoemde onderwerpen behoren geen klachten, bezwaarschriften of andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen, richtlijnen en de wijze waarop deze worden uitgevoerd.

  • 3. Het opstellen van het jaarverslag van de Cliëntenraad.

  • 4. Niet kan worden geadviseerd inzake het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente Renswoude.

Artikel 3 Samenstelling Cliëntenraad

  • 1. De Cliëntenraad bestaat uit 9 stemgerechtigde leden, een voorzitter en een ambtelijk secretaris;

  • 2. Vijf leden en twee plaatsvervangende leden zijn individuele cliënten van de afdeling die de wet uitvoert, vier leden en vier plaatsvervangende leden zijn vertegenwoordigers van belangenorganisaties, zoals genoemd in artikel 1.

  • 3. De individuele leden van de Cliëntenraad vormen zoveel mogelijk een representatieve vertegenwoordiging van het cliëntenbestand van de afdeling die de wet uitvoert;

  • 4. De voorzitter van de Cliëntenraad is onafhankelijk en niet stemgerechtigd. De voorzitter mag geen cliënt zijn van de afdeling die de wet uitvoert , geen vertegenwoordiger zijn van een belangenorganisatie noch werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van Veenendaal of Renswoude. De plaatsvervangend voorzitter is een lid van de Cliëntenraad.

  • 5. De ambtelijk secretaris en diens vervanger worden aangewezen door het afdelingshoofd van de afdeling die de wet uitvoert.

  • 6. Het afdelingshoofd van de afdeling die de wet uitvoert bezoekt op verzoek van de leden van de Cliëntenraad de vergadering.

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur leden Cliëntenraad

  • 1. Het college van de gemeente Veenendaal benoemt en ontslaat de leden, plaatsvervangende leden en de voorzitter.

  • 2. De benoeming van de leden en plaatsvervangende leden vindt plaats op voordracht van de Cliëntenraad. Het college is niet gebonden aan de voordracht. De leden en plaatsvervangende leden van de belangenorganisaties worden door die organisaties als kandidaat aangemeld.

  • 3. De voorzitter wordt via een sollicitatieprocedure voorgedragen. Het college kan ook een voorzitter voordragen. De Cliëntenraad kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. De zittingsduur van de voorzitter, de leden en de plaatsvervangende leden is, behoudens tussentijds aftreden, gelijk aan de zittingsperiode van de leden van de gemeenteraad van de gemeente Veenendaal.

  • 5. De leden treden gelijktijdig af, maar blijven in functie totdat de nieuwe leden zijn benoemd; de voorzitter, de leden van de belangenverenigingen en hun plaatsvervangende leden zijn direct herbenoembaar.

  • 6. Aftredende individuele leden kunnen zich direct herbenoembaar stellen met een maximum zittingstermijn van 8 jaren aaneensluitend. Indien zij niet herbenoembaar zijn en bij tussentijdse vacatures, geldt het gestelde in de leden 7 en 8.

  • 7. Een kandidaat voor de functie van individueel lid wordt na het ontstaan van een vacature op voorstel van de voorzitter en de ambtelijk secretaris primair voorgedragen uit de groep plaatsvervangende individuele leden indien beschikbaar.

  • 8. Secundair worden andere kandidaten voor de functie van individueel lid of plaatsvervangend individueel lid aan het college voorgedragen waarbij wordt voldaan aan de volgende voorwaarden :

    • a.

      het betreft een kandidaat die is geselecteerd uit het belangstellenden bestand, en;

    • b.

      de voorzitter, de ambtelijk secretaris en tenminste één lid van de Cliëntenraad hebben een kennismakingsgesprek met de kandidaat gevoerd en deze unaniem geschikt bevonden voor de functie.

  • 9. De benoeming ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen vindt bij voorkeur plaats binnen twee maanden na het ontstaan van de vacature. De zittingsduur van deze leden eindigt op het tijdstip dat het lid, voor wie zij in de plaats zijn benoemd, regulier zou aftreden.

  • 10. Bij disfunctioneren van een lid kan de Cliëntenraad bij meerderheidsbesluit en met redenen omkleed het college voorstellen het betreffende lid te ontslaan.

Artikel 5 Onkostenvergoeding

  • 1. De voorzitter en de leden ontvangen een door het college vastgestelde onkostenvergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de Cliëntenraad. Indien de plaatsvervangende leden deelnemen aan de vergaderingen krijgen zij een evenredig deel uitbetaald

  • 2. De onkostenvergoeding is gekoppeld aan deelname aan de vergadering, tenzij er geldige redenen zijn gemeld via een afmelding.

  • 3. De vergoeding is een netto bedrag en wordt jaarlijks geïndiceerd.

Artikel 6 Taken voorzitter en ambtelijk secretaris

  • 1. Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het vaststellen van de agenda;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het schorsen van de vergadering;

    • f.

      het peilen van meningen en het mededelen van de uitslagen van stemmingen;

    • g.

      het bewaken van het beschikbaar gestelde budget;

    • h.

      het vertegenwoordigen van de Cliëntenraad naar buiten;

  • 2. Tot de taak van de ambtelijk secretaris behoort:

    • a.

      het medeopstellen van de agenda;

    • b.

      het tijdig verzenden van de agenda met bijbehorende stukken;

    • c.

      het bijwonen van alle vergaderingen en het zorgdragen voor een verslag en besluitenlijst; Het opstellen van het jaarverslag gebeurt door de Cliëntenraad voor 1 maart van enig jaar.

    • d.

      er zorg voor dragen dat de presentielijst door de aanwezige leden ter vergadering wordt getekend en de onkostenvergoedingen worden uitbetaald;

    • e.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten;

    • f.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • g.

      het mede bewaken van het beschikbaar gestelde budget;

    • h.

      in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goede ondersteuning van de cliëntentenraad en in het bijzonder de verstrekking van de benodigde informatie, opdat deze de taken op een goede wijze kan uitvoeren.

Artikel 7 Vergaderingen en vergaderorde

  • 1. De Cliëntenraad vergadert zoveel malen als de leden dat nodig achten.

  • 2. De vergaderingen zijn als regel openbaar, maar de Cliëntenraad kan besluiten een besloten of een huishoudelijke vergadering te houden.

  • 3. De agenda wordt zo mogelijk een week voor de vergadering aan de leden en plaatsvervangende leden toegezonden.

  • 4. Ieder lid heeft het recht schriftelijke voorstellen aan de Cliëntenraad te doen. Deze voorstellen dienen bij de ambtelijk secretaris te worden ingediend.

  • 5. Ieder lid heeft het recht agendapunten in te leveren bij de ambtelijk secretaris.

  • 6. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • 7. Toehoorders bij een vergadering kunnen de voorzitter bij aanvang van de vergadering om spreektijd verzoeken. De voorzitter bepaalt of hieraan gevolg wordt gegeven.

  • 8. De Cliëntenraad kan één of meer (externe) deskundigen uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies, voor zover het budget dat toelaat.

  • 9. Het verslag van de vergadering en de besluitenlijst worden ter vaststelling aan de Cliëntenraad aangeboden in de eerstvolgende vergadering.

  • 10. De Cliëntenraad mag niet beraadslagen of besluiten indien niet meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 11. Alle adviezen worden bij meerderheid van stemmen uitgebracht.

  • 12. Indien een lid verhinderd is de vergadering bij te wonen, wordt een plaatsvervangend lid gevraagd aan de vergadering deel te nemen. Men dient zich tijdig af te melden.

Artikel 8 Nadere regels

Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels stellen. Over zaken waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.

Artikel 9 Wijziging of intrekking verordening

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats zonder dat de Cliëntenraad hierover is gehoord.

Artikel 10 Intrekking oude verordening

De Verordening cliëntenparticipatie WWB gemeente Renswoude, vastgesteld op 1 februari 2005, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 11 genoemde datum van inwerkingtreding.

Artikel 11 Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking op de achtste dag na de datum van publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2012.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Cliëntenparticipatie WWB.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Renswoude, gehouden op 24 januari 2012.

de griffier, de voorzitter,