Regeling vervallen per 31-12-2018

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

Geldend van 01-01-2018 t/m 30-12-2018

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2018

De raad van de gemeente Renswoude;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 24 oktober 2017;

Gelet op artikel 229 van de Gemeentewet ;

BESLUIT :

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2018.

Artikel 1 Belastbaar feit

Onder de naam “ leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 2 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 3 Tarieven

De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 4 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of ander schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingplichtige bekendgemaakt.

Artikel 5 Tijdstip van betaling

Als de kennisgeving als bedoeld in artikel 4 wordt uitgereikt, moeten de leges worden betaald op het moment van uitreiken van de kennisgeving.

Als de kennisgeving als bedoeld in artikel 4 wordt toegezonden en geen betrekking heeft op de in het derde lid bedoelde diensten, moeten de leges worden betaald binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

Met betrekking tot de diensten als bedoeld in Titel 2, omgevingsvergunning, van de bij deze verordening behorende tabel en waarvoor de te heffen leges meer bedragen dan

€ 9.260,-- kunnen de leges worden betaald in drie maandelijkse termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die van de dagtekening van de kennisgeving, de tweede en derde telkens een maand later.

De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 6 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges, betaald voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in deze verordening en de daarbij behorende tabel opgenomen bepaling.

Artikel 7 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • stukken welke ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden afgegeven;

  • beschikkingen op bezwaar- en beroepschriften ter zake van een gemeentelijke belasting of retributie;

  • hulp bij het raadplegen van de onder het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken door rijks-, provinciale- en waterschapsambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • inlichtingen welke anders dan ten behoeve of in het belang van bepaalde personen, op aanvraag worden verstrekt aan gezantschappen en consulaten van vreemde mogendheden;

  • stukken vereist door vrijwillige militaire dienstneming;

  • attestaties de vita vereist voor de uitbetaling van pensioenen, wachtgelden of lijfrenten;

  • bewijzen van onvermogen;

  • stukken, inlichtingen of nasporingen verstrekt, gedaan of uitgevoerd ten behoeve van onvermogende in hun persoonlijk belang, mits het onvermogen wordt bewezen door de verklaring afgegeven door de burgemeester van hun woonplaats;

  • stukken of inlichtingen, door openbare besturen, ambtenaren en instellingen in het openbaar belang aangevraagd;

  • het verstrekken van vergunningen als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen t.b.v. plaatselijke verenigingen en/of plaatselijke instellingen met een charitatief of filantropisch karakter;

  • bouwvergunningen betreffende monumenten, vallende onder de Monumentenwet.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

De “ Verordening op de heffing en invordering van leges 2017 ” van 6 december 2016, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2018.

Deze verordening kan worden aangehaald als de “ Verordening op de heffing en invordering van leges 2018” .

Indeling tarieventabel 2018

wijziging

19-10-2017

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14

Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16

Kansspelen

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/ conceptaanvraag/ principeverzoek

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Teruggaaf

Hoofdstuk 5

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 6

Bestemmingsplanwijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Telecommunicatie

Hoofdstuk 5

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 6

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

Op maandag tussen 09.00 12.00 uur

kosteloos

1.1.1.2

Op maandag tussen 12.00 en 17.00 uur

€ 293,20

1.1.1.3

Op dinsdag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur

€ 293,20

1.1.1.4

Op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur

€ 748,60

1.1.1.5

Op zondag of daarmee gelijkgestelde dagen, indien de abs medewerking verleent en indien is aangetoond dat een andere dag onmogelijk is

€ 979,00

1.1.1.5.1

Benoeming van een BABS voor een dag kost extra

€ 106,60

1.1.1.6

In afwijking van eerder genoemde uren

€ 748,60

Op aangewezen locatie buiten het gemeenehuis

1.1.1.7

Op maandag t/m vrijdag

€ 293,20

1.1.1.8

Op zaterdag

€ 293,20

1.1.1.9

Op zondag of daarmee gelijkgestelde dagen, indien de abs medewerking verleent en indien is aangetoond dat een andere dag onmogelijk is

€ 870,20

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 36,65

1.1.5.2

Een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 41,80

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

1.1.6.1

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte

€ 7,65

1.1.6.2

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar

€ 7,65

1.1.7

Reserve

1.1.7.1

Voor elk volledig afschrift van een akte van de b.s. (art.28,1e lid boek 1 BW)

€ 13,10

1.1.7.2

Een uitreksel als bedoeld in artikel 28, derde lid Boek 1 van het BW

€ 13,10

1.1.7.3

Een verklaring van huwelijksbevoegdheid art. 49a Boek 1 van het BW

€ 23,25

1.1.7.4

Voor elk meertalig uitreksel uit een akte van de b.s.

€ 13,10

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,45

1.1.8.1

Tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 13,10

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 64,75

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 51,45

voor personen jonger dan 18 jaar

voor personen vanaf 18 jaar

€ 64,75

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 64,75

1.2.1.4

reserve

1.2.1.5

reserve

1.2.1.6

tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ n.v.t.

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen jonger dan 18 jaar

€ 28,60

1.2.1.8

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen ouder dan 18 jaar

€ 50,65

1.2.1.9

tot het verstrekken van een vervangende Nederlandse indentiteitskaart aan personen ouder dan 18 jaar

€ 28,60

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 47,55

1.2.3

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 39,60

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 44,00

1.3.3

voor het op schriftelijke aanvraag verstrekken van gegevens uit het Centraal register Rijbewijzen

€ 32,10

1.3.4

administratiekosten bij vermissing rijbewijs

€ 29,90

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

€ 7,60

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 7,60

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 7,60

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 7,60

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,20

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 7,60

Hoofdstuk 6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 12,00

met een maximum per bericht van

€ 119,65

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 59,80

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 29,95

Hoofdstuk 7

Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 64,30

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 64,30

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

reserve

1.7.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.5.1

een afschrift van een verordening

€ 24,65

Hoofdstuk 8

Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 0,60

1.8.1.1.2

in formaat A3

€ 0,85

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 7,60

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 7,60

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 7,60

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 7,60

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 7,60

Hoofdstuk 9

Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

1.9.2

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 7,60

Hoofdstuk 10

Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,45

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift, scan of fotokopie van een in het gemeentearcief berustend stuk, per pagina

€ 0,60

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 0,60

Hoofdstuk 11

Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid van de huisvestingswet 2014

€ 39,45

1.11.2

tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Huisvestingswet 2014

€ 39,45

1.11.3

Tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a., van de Huisvestingswet 2014

€ 39,45

1.11.4

tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b., van de Huisvestingswet 2014

€ 39,45

1.11.5

tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c., van de Huisvestingswet 2014.

€ 39,45

1.11.6

het tarief bedraagt voor het in behandeling tot het verlenen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014

€ 39,45

1.11.7

voor de kosten van het door een keuringsinstantie ten behoeve van de aanvraag

uit te brengen medisch advies

€ 93,00

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 39,45

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€ 39,45

Hoofdstuk 13

Gemeentegarantie

1.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1

tot het verkrijgen van een gemeentegarantie

€ 7,60

1.13.2

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening

€ 7,60

Hoofdstuk 14

Standplaatsen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

een standplaatsvergunning als bedoeld in art.5, lid 16van de A.P.V..

1.14.1.1

Geldig voor 1 dag

€ 16,45

1.14.1.2

Geldig voor 1 week

€ 49,45

1.14.1.3

Geldig voor 1 maand

€ 82,30

1.14.1.4

geldig voor 1 kwartaal

€ 164,70

1.14.1.5

Geldig voor 1 jaar

€ 329,45

Ventvergunningen

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

een ventvergunning als bedoeld in artikel 5:14 van de Algemene Plaatselijke

Verordening

€ 7,60

Hoofdstuk 15

Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet per dag

€ 13,10

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 7,60

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 7,60

Hoofdstuk 16

Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 85,05

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€ 85,05

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 51,00

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van ... [langer dan vier jaar] of voor onbepaalde tijd

€ 340,45

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van ... [langer dan vier jaar] of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€ 340,45

en voor iedere volgende speelautomaat

€ 203,10

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 52,60

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 52,60

Hoofdstuk 17

Kinderopvang

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.17.1

voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang:

1.17.2

Kinderdagverblijf

€ 746,55

1.17.3

Buitenschoolse opvang

€ 746,55

1.17.4

Gastouderbureau

€ 533,25

1.17.5

Gastouder Opvang

€ 319,90

1.17.6

Peuterspeelzalen

€ 746,55

Hoofdstuk 18

Telecommunicatie

Zie Titel 3, hoofdstuk 4

Hoofdstuk 19

Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 7,10

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 4,05

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 7,10

1.19.4

voor de kosten van deskundig medisch advies t.b.v. de aanvraag

€ 67,00

1.19.5

om plaatsing van een bord 54b van bijlage II van het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens.

€ 45,60

1.19.6

ten behoeve van de aanvraag noodzakelijke medische advies

€ 67,00

1.19.7

het vervangen van een onderbord i.v.m. wijzing kenteken

€ 18,05

1.19.8

Voor de aanvraag van een ontheffing voor de Route Gevaarlijke Stoffen

€ 84,25

Hoofdstuk 20

Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in afdeling 4 van de Algemene Plaatselijke Verordeningnaam met betrekking tot een onvoorwaardelijke of voorwaardelijke lozingsvergunning, alsmede voor een beschikking, waarbij een tijdelijke vergunning wordt omgezet in een vergunning zonder termijn

€ 119,40

Voor het verlenen van ee tijdelijke lozingsvergunning alsmede voor een verlenging van een tijdelijke vergunning

€ 24,45

1.20.1.2

Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in afdeling 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening met betrekking tot een vergunning op Grond van artikel 2 van de Geluidhinderverordening Renswoude

€ 94,50

Voor het wijzigen van een vergunning krachtens artikel 2 van de Geluidhinderverordening Renswoude op grond van artikel 9 van de verordening

€ 47,95

Voor het verlenen van een vergunning op grond van artikel 13, lid 1 van de Geluidshinderverordening Renswoude

€ 24,45

1.20.2

Reserve

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,60

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

€ 0,60

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,60

1.20.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 0,85

1.20.2.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning tot het maken van muziek door middel van een instrument en langs mechanische weg op of aan de openbare weg per dag

€ 7,60

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning voor een lichtreclame of verkoopautomaat per aanvraag

€ 47,95

1.20.2.4

Reserve

1.20.2.5

Voor vergunningen tot handelingen, waarvoor krachtens d wet of gemeentelijke verordening vergunning moet worden gevraagd, voor zover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voor zover daarvoor in deze tabel geen bijzondere regeling is opgenomen

€ 7,60

1.20.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkoop van consumentenvuurwerk wordt op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening hoofdstuk 2, afdeling 13, artikel 2:71 t/m 2:73 een tarief geheven van

€ 117,30

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

Om de hoogte van de bouwleges te bepalen, moeten de bouwkosten per Bouwwerk berekend worden. Deze worden bepaald met het (online) Rekenprogramma “Basisbedragen Gebouwen”. Dit is nader uitgewerkt in de beleidsregels voor het vaststellen van de bouwkosten

2.1.1.3

sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/ conceptaanvraag/ principeverzoek

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€ 106,60

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

€ 106,60

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van het conceptaanvraag uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.

2.2.3.

voor het afgeven van een schriftelijke verklaring omtrent het al dan niet zonder omgevingsvergunning mogen realiseren van een project, of omtrent de nog beschikbare ruimte om vergunningsvrij te bouwen

€ 76,10

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.2

indien de bouwkosten minder dan € 3.500,-- bedragen

€ 106,60

2.3.1.3

indien de bouwkosten € 3.500,-- of meer bedragen, maar minder dan € 200.000,--

3,05%

berekend over de bouwkosten;

2.3.1.4

indien de bouwkosten € 200.000,-- of meer bedragen, maar minder dan € 500.000,--

€ 1.000,00

vermeerderd met

2,55%

berekend over de bouwkosten;

2.3.1.5

indien de bouwkosten € 500.000,-- of meer bedragen, maar minder dan € 1.000.000,--

€ 2.250,00

vermeerderd met

2,30%

berekend over de bouwkosten;

2.3.1.6

indien de bouwkosten € 1.000.000,-- of meer bedragen, maar minder dan € 2.000.000,--

€ 4.750,00

vermeerderd met

2,00%

berekend over de bouwkosten;

2.3.1.7

indien de bouwkosten € 2.000.000,-- of meer bedragen

€ 8.750,00

vermeerderd met

1,80%

berekend over de bouwkosten;

2.3.2

Welstandstoets

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt in verband met de toetsing aan de redelijke eisen van welstand verhoogd. Het tarief hiervoor bedraagt:

2.3.2.1

indien het advies van de externe welstandsarchitect of -commissie van MooiSticht moet worden ingewonnen, dan geldt het tarief als genoemd in de tarieventabel zoals weergegeven in bijlage 'MooiSticht'.

2.3.2.2

indien er geen advies van de externe welstandsarchitect of -commissie hoeft worden ingewonnen:

€ 50,75

2.3.2.3

indien er niet aan de redelijke eisen van welstand wordt voldaan, of indien aanvrager een wijziging van het project doorvoert en daardoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, dan worden de werkelijk gemaakte welstandskosten in rekening gebracht.

2.3.3

Advies Agrarische beoordelingscommissie

Indien een aanvraag of verzoek op grond van een wettelijk voorschrift moet worden beoordeeld door een agrarische beoordelingscommissie, dan worden de werkelijk door deze commissie gemaakte kosten doorberekend aan aanvrager.

2.3.4

Beoordeling aanvullende gegevens

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€ 106,60

2.3.5

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 106,60

2.3.6

Planologisch strijdig gebruik

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo bedraagt het tarief:

2.3.6.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast:

€ 152,25

2.3.6.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast:

€ 253,75

2.3.6.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast:

€ 2.537,50

2.3.6.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, c of d van de Wabo wordt toegepast:

€ 253,75

2.3.7

Brandveilig gebruik

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 253,75

2.3.8

Monument of beschermd dorpsgezicht

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een (beschermd) monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f of h van de Wabo, of een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b of c van de Wabo, bedraagt het tarief;

€ 203,00

2.3.9

Sloopactiviteiten

2.3.9.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 106,60

2.3.10

(Uit)weg/ inrit

2.3.10.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 106,60

2.3.11

Kappen

2.3.11.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het (doen) vellen van een houtopstand als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 106,60

2.3.12

Andere activiteiten

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere acitiviteit of handeling dan in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk is bedoeld, bedraagt het tarief:

€ 106,60

2.3.13

Achteraf ingediende aanvraag.

2.3.13.1

Onverminderd het hiervoor bepaalde bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel

bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit:

10%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een minimum van

€ 106,60

en een maximum van :

€ 1.065,75

2.3.14

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.14.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

Beoordeling bodemrapport

2.3.16.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.2

voor de beoordeling van een milieukundig of archeologisch bodemrapport

€ 152,25

2.3.17

Advies/ verklaring van geen bedenkingen

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk is het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies of een verklaring van geen bedenkingen moet uitbrengen over de aanrvaag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, gelijk aan de hoogte van de kosten die door het betreffende bestuursorgaan in rekening worden gebracht.

2.3.17

Digitale ruimtelijke plannen

2.3.17.1

Indien er een wettelijke verplichting geldt dat een ruimtelijk plan digitaal beschikbaar dient te worden gesteld, dan worden de kosten voor het digitaal beschikbaar maken doorberekend aan de aanvrager van het plan.

Hoofdstuk 4

Teruggaaf

2.4.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning bouwen

2.4.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges als bedoeld onder 2.3.1;

2.4.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges als bedoeld onder 2.3.1;

2.4.1.3

indien een aanvraag om omgevingsvergunning wordt ingetrokken, doch er wordt binnen zes maanden na intrekking van de aanvraag een nieuwe, soortgelijke, aanvraag om omgevingsvergunning voor hetzelfde perceel en dezelfde activiteit ingediend

100%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges als bedoeld onder 2.3.1;

2.4.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning bouwen

2.4.2.1

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor het bouwen intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges als bedoeld onder 2.3.1;

2.4.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning bouwen

2.4.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor het bouwen weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges als bedoeld onder 2.3.1;

2.4.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.4.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

2.4.4.1

Een bedrag minder dan € 105,00 wordt niet teruggegeven.

2.4.4.2

Het bepaalde in 2.4.4.1 is niet van toepassing indien 2.4.1.3 wordt toegepast.

Hoofdstuk 5

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 106,60

Hoofdstuk 6

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2.791,25

2.6.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2.283,75

Hoofdstuk 7

In deze titel niet benoemde beschikking

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 105,00

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 130,10

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 12,90

3.1.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag topt het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 18, lid 1 van de verordening drank-en horecawet Renswoude 2013

€ 12,90

3.1.5

het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een anvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 18, lid 2 van de verordening drank-en horecawet Renswoude 2013

€ 12,90

€ 7,60

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Wat in dit hoofdstuk wordt verstaan onder evenementen A.1, A.2, B&C.1 en B&C.2 is vastgelegd in de beleidsregels “categorie-indeling evenementen”. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

Categorie A.1

3.2.1.2

Categorie A.2

€ 18,40

3.2.1.3

Categorie B&C.1

€ 132,60

3.2.1.4

Categorie B&C.2

€ 246,85

3.2.1.5

Een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

€ 506,30

3.2.1.6

Reserve

€ 14,65

3.2.2

Reserve

3.2.3

Reserve

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in <artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening>, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2:

3.3.1.1

voor een seksinrichting

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 509,65

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in <artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening>:

€ 509,65

3.3.2.1

voor een seksinrichting

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 509,65

€ 509,65

Hoofdstuk 4

Telecommunicatie

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag in verband

met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en werkwijze van uitvoering

van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4. eerste lid van de Telecommunicatiewet,

dan wel een aanvraag voor een vergunning voor het aanleggen van overige kabels en/of leidngen, voor tracés :

3.4.1.1.

tot 20 meter

€ 408,05

3.4.1.2

van 20 tot 100 meter

€ 529,85

3.4.2

Voor tracés van 100 meter of meer wordt het in subonderdeel 3.4.1.2

genoemde tarief voor elke 100 meter verhoogd met

€ 60,90

3.4.3

Het in onderdeel 3.4.1 genoemde tarief wordt voor elke te plaatsen

handhole, kast of daarmee gelijk te stellen |(ander) distributiepunt verhoogd

met:

€ 121,80

3.4.4

Het in onderdeel 3.4.1. genoemde tarief wordt verhoogd met het bedrag

van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan

melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting ter zake door het

college van burgemeester en wethouders is opgesteld

3.4.4.1

indien onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt;

3.4.4.2

indien, gezien de omvang van de wertkzaamheden, wijk-en/of gemeente-

brede communicatie plaatsvindt.

3.4.4.3

Indien een begroting als bedoeld in onderdeel 3.4.4 is uitgebracht, wordt een melding

in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting

aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor dee vijfde werkdag

schriftelijk is ingetrokken

3.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling

€ 408,05

nemen van een elektronische melding voor het aanleggen van een basisbreedbandnetwerk buiten de bebouwde kom met een tracélengte van tenminste

10 kilometer in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden bedoeld in artikel 5.4 eerste lid, van de

Telecommunicatiewet

vermeerderd met een bedrag per aansluiting van

€ 20,30

Hoofdstuk 5

Ontheffing stookverbod.

3.6.1

Een aanvraag voor een ontheffing van het stookverbod krachtens de A.P.V.:

€ 23,55

Hoofdstuk 6

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 23,55

behorende bij het raadsbesluit van 12 december 2017

De griffier van de gemeente Renswoude,

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Renswoude, gehouden op 12 december 2017.

de griffier, de voorzitter,