Regeling vervallen per 24-02-2014

Beleidsnotitie nadere regels evenementenbeleid 2011

Geldend van 24-12-2011 t/m 23-02-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-12-2011

Intitulé

Beleidsnotitie nadere regels evenementenbeleid 2011

1. Inleiding

In de gemeente Reusel-De Mierden vinden jaarlijks verschillende evenementen plaats. Om een indruk te geven hebben in 2010 een kleine honderdtal evenementen plaatsgevonden in de gemeente Reusel-De Mierden. Van kleinere evenementen zoals buurtfeesten en straatspeeldagen tot en met grotere evenementen waarbij het meestal gaat om muziek of sport evenementen.

Daarnaast wordt op onderdelen van evenementen vergunning verleend zoals de vergunning voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden, de ontheffing voor het schenken van alcoholische dranken of van het verbod op geluidhinder.

Deze evenementen zijn belangrijk voor de uitstraling van de gemeente. Ze geven een impuls aan de leefbaarheid en levendigheid van de gemeente Reusel-De Mierden en ze bevorderen het gemeenschapsgevoel en de betrokkenheid bij de lokale gemeenschap.

De gemeente heeft er belang bij dat een duidelijk beleid voor evenementen voldoende ruimte biedt aan lokale evenementen.

Anderzijds kunnen evenementen een belasting zijn voor de omgeving. Bijvoorbeeld met betrekking tot geluidsoverlast krijgt het gemeentelijk evenementenbeleid in het algemeen steeds meer aandacht. Afgezien van geluidsoverlast worden evenementen getoetst op de bereikbaarheid van omwonenden, parkeermogelijkheden, vervuiling of andere vormen van overlast.

Het is een taak van de gemeente om een balans te vinden in het spanningsveld van de verschillende belangen in haar gemeenschap bij de beoordeling van evenementen. Door onderscheid te maken tussen evenementen die vergunningsplichtig zijn en evenementen die niet vergunningsplichtig zijn, wordt naast de reguliere behandeling een vereenvoudigde procedure voor het toetsen van evenementen in het leven geroepen.

De vereenvoudigde procedure betekent voor de kleinschalige evenementen dat met een melding van het evenement kan worden volstaan waarbij de administratieve last voor organisaties kan worden beperkt.

Bij de afstemming van de verschillende vergunningen en afdelingen kan door middel van het onderscheiden van een vereenvoudigde toetsing van kleinschalige evenementen efficiënter worden gewerkt in de gemeentelijke organisatie.

Aan de hand van de bepalingen uit de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Reusel-De Mierden 2011(hierna APV) en aan de hand van de Nota evenementenbeleid van 2007 blijkt de vraag voor een duidelijk kader voor de vereenvoudigde toetsing van kleinschalige evenementen, om de meldingsmogelijkheid in praktijk met voldoende waarborgen en grondslagen te kunnen uitvoeren.

2. Doelstelling notitie

Met het vastgesteld beleidsmatig kader voor evenementen kunnen we voortaan een duidelijk onderscheid maken tussen de kleinschalige evenementen en de overige evenementen. De kleinschalige evenementen worden aan de hand van een vereenvoudigde behandeling beoordeeld en de organisator kan met een melding volstaan.

Een duidelijk kader voor een vereenvoudigde toetsing van evenementen zorgt voor een verminderde administratieve last voor organisaties van evenementen en een efficiëntere uitvoering van gemeentelijk beleid.

Deze beleidsnotitie geeft tevens een verduidelijking van de voorwaarden voor het organiseren van een evenement in algemene zin voor de gemeente Reusel-De Mierden. Hoe beoordelen we een aanvraag voor vergunning of een melding en welke faciliteiten bieden we.

Daarnaast moeten meldingen en vergunning voor evenementen met voldoende toetsingen zijn omkleed om de openbare orde en openbare veiligheid te waarborgen.

Door het proces voor vergunningen en meldingen van evenementen te standaardiseren willen we een zorgvuldige besluitvorming waarborgen als het gaat om evenementen in de gemeente.

3. Definities

1.evenement:

elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak (artikel 2:24 APV Gemeente Reusel-De Mierden 2011)

2.besloten feest:

feest dat alleen toegankelijk is voor genodigden, niet voor publiek toegankelijk, en waarvoor niet publiekelijk kaarten voor worden verkocht of reclame voor wordt gemaakt. Er is sprake van een besloten karakter wanneer een beperkte kring van personen toegang hebben tot het feest. De kring van personen staat daarbij in verband met elkaar dat min of meer duurzaam is en niet berust op een toevallige gemeenschappelijkheid.

3.tent:

een inrichting met een tijdelijk karakter met een overwegend gesloten karakter.

4.openbaar gebied:

een voor publiek toegankelijke plaats, waaronder begrepen de wegen als bedoeld onder 5.

5.wegen:

alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden, bermen en zijkanten.

4. Wat is een evenement? En wat is een kleinschalig evenement?

a.De definitie van een evenement is ontleend aan artikel 2:24 APV:

“Elke voor publiek toegankelijk verrichting van vermaak met uitzondering van:

  • -

    bioscoopvoorstellingen;

  • -

    weekmarkten;

  • -

    kansspelen;

  • -

    het in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

  • -

    betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet Openbare Manifestaties;

  • -

    activiteiten als bedoeld in artikel 2:9(straatartiest) en artikel 2:39(speelgelegenheid) van de APV.”

    • b.

      Een kleinschalig evenement staat aangegeven in artikel 2:25 APV:

“Evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten=

Evenementen die nagenoeg geen belasting vormen voor de leefomgeving, met een beperkt aantal bezoekers, een beperkte geluidsproductie en die veelal overdag of in de avonduren plaatsvinden. Een dergelijk evenement richt zich vaak op een bepaalde buurt of specifieke doelgroep en bezoekers kunnen vaak tevens als deelnemers worden aangemerkt. Het betreft dan een evenement waarbij sprake is van meerdere van de onderstaande kenmerken:

a. maximaal circa 100 bezoekers/deelnemers

b. overdag of uiterlijk tot 01.00

c. beperkte geluidsbelasting”

Deze definitie komt zo terug in de nota evenementenbeleid van de gemeente Reusel- De Mierden van 2007.

5. Vergunning nodig?

Niet voor elk evenement is een vergunning nodig.

5.1 Vergunningsvrij

a. besloten feesten

Een besloten feest valt niet onder de definitie evenement en heeft dus ook geen evenementenvergunning nodig.

Toestemming eigenaar

Wel is toestemming van de eigenaar van de plaats nodig waar het feest wordt georganiseerd. Wordt het evenement georganiseerd op of aan de openbare weg, is toestemming vereist van de gemeente.

Evenemententent

Als het besloten feest wordt georganiseerd in een tijdelijke inrichting, is hiervoor vanaf een bepaalde omvang een tijdelijke gebruiksvergunning vereist.

Bedrijfsloods

Als het besloten feest wordt georganiseerd in een bedrijfshal is ook geen evenementenvergunning vereist, maar dient een melding te worden gedaan op grond van het Gebruiksbesluit en mag dit het normaal gebruik van de bedrijfshal niet overstijgen.

Bedrijfsgerelateerde feesten

Ook voor incidentele bedrijfsgerelateerde feesten is geen evenementenvergunning nodig.

b. in horeca-inrichting

Voor evenementen, activiteiten en feesten in een horeca-inrichting is geen evenementenvergunning nodig. Wanneer het geheel of gedeeltelijk buiten de inrichting plaatsvindt dient wel een evenementenvergunning te worden aangevraagd.

c. kleinschalige evenementen

Evenementen die nagenoeg geen uitstraling hebben op de openbare orde, rust en veiligheid en nagenoeg geen belasting vormen voor de leefomgeving. Voor deze evenementen is het niet noodzakelijk om een vergunning te laten aanvragen.

Om deze evenementen van vergunningsplicht uit te sluiten kunnen de volgende voorwaarden worden overgenomen van de APV:

  • -

    maximaal circa 100 bezoekers en/of deelnemers.

  • -

    het evenement moet overdag of eindtijd uiterlijk 01.00 uur.

  • -

    er is sprake van slechts beperkte geluidsbelasting.

Als evenement met nagenoeg geen uitstralingseffecten kunnen o.a. worden aangemerkt buurt- en straatfeesten, wandel- en tourtochten.

In geval van spooktochten, het douanespel of een dropping in de bossen.

Overige losse vergunningsplichtige elementen hoeven niets af te doen aan de kleinschaligheid van een evenement en kunnen afzonderlijk aangevraagd en verleend worden. Te denken valt aan een gebruiksvergunning voor een evenemententent, een ontheffing artikel 35 DHW of vergunning voor het gebruik van de openbare weg.

Voor vergunningsvrije evenementen kunnen algemene regels worden opgesteld om de openbare orde, veiligheid, bescherming van het milieu en de volksgezondheid te waarborgen. Hierbij valt te denken aan:

  • -

    Eventuele aanwijzingen van met toezicht en/opsporing belaste personen dienen stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

  • -

    Na afloop van de activiteiten dient u het gebruikte terrein en de directe omgeving daarvan schoon en in de oorspronkelijk staat achter te laten.

  • -

    Eventuele schade aan gemeente eigendommen bent u verplicht te vergoeden.

  • -

    U dient ervoor te zorgen dat er geen overlast voor omwonenden en de verdere omgeving wordt veroorzaakt.

  • -

    U dient omwonenden tijdig vooraf te informeren over uw evenement.

  • -

    Voor het inzamelen van afval dienen op het evenemententerrein voldoende voorzieningen te worden getroffen.

5.2 Vergunningsplichtig

In de volgende gevallen is volgens de APV een vergunning nodig van de burgemeester:

  • -

    een activiteit die valt onder de definitie van evenement, als geen sprake is van een kleinschalig evenement.

  • -

    een activiteit in een inrichting, die het normale gebruik van de inrichting te buiten gaat.

Bijvoorbeeld een live optreden van een zeer bekende band, groep of DJ in een horecagelegenheid moet worden gezien als een evenement in verband met de mogelijke gevolgen voor de openbare orde en openbare veiligheid in de nabijheid van het horecabedrijf.

5.3 Weigeringsgronden

De burgemeester is bevoegd een vergunning te weigeren, maar alleen in het belang van:

  • -

    de openbare orde;

  • -

    de openbare veiligheid;

  • -

    de volksgezondheid;

  • -

    de bescherming van het milieu.

Daarnaast kan de burgemeester in geval van overlast of het niet nakomen van afspraken of voorschriften verbonden aan de vergunning de opvolgende aanvraag van de betreffende organisatie weigeren.

5.4 Termijnen

De termijn voor het doen van een melding is twee weken voorafgaand aan de activiteit. De termijn voor een aanvraag voor een evenementenvergunning is acht weken voorafgaand aan de activiteit. Voor een meerdaags groots evenement is de termijn voor aanvragen twaalf weken.

5.5 Publicatie

In geval van meldingen bestaat geen publicatieplicht voor de gemeente. Om toch inzichtelijk te maken voor de inwoners welke activiteiten plaatsvinden is de Activiteitenkalender publiekelijk beschikbaar op de website van de gemeente.

Verleende vergunningen voor evenementen worden gepubliceerd in D’n Uitkijk.

6. Onderscheid evenementen

6.1 categorieën evenementen

Gelet op de belasting voor de omgeving wordt een onderscheid gemaakt in drie soorten evenementen.

  • -

    Evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten

  • -

    Evenementen met beperkte uitstralingseffecten

  • -

    Evenementen met grote uitstralingseffecten

Evenementen met nagenoeg geen uitstralingseffecten betreffen de kleinschalige evenementen zoals buurtbarbecues, straatfeesten, tour- en wandeltochten e.d.

De kleinschalige evenementen kunnen worden afgedaan met een vereenvoudigde toetsing. In geval van de overige evenementen is het van belang om niet alleen het algemeen advies van hulp- en opsporingsdiensten te laten gelden, maar dient elke aanvraag individueel te worden beoordeeld op de eventuele risico’s en de daarbij behorende voorschriften en acties dienen te worden besproken.

6.2 risico’s evenementen

Bij een goede analyse van de risico’s van een evenement worden de volgende factoren bekeken.

  • -

    Het soort evenement

  • -

    Samenstelling van het publiek

  • -

    Plaats en tijdstip van het evenement

De gemeente dient bij voor elk evenement inzichtelijk te hebben in welke mate de bovenvermelde factoren leiden tot een risicoanalyse en welke acties daaraan worden verbonden.

7. Juridisch kader voor kleinschalige evenementen

Voorschriften en aandachtspunten

Om een evenement goed en veilig te laten verlopen en om de overlast voor omwonenden te beperken, moet een evenement aan gestelde voorwaarden voldoen. Bij de beoordeling van de risicofactoren(zie hoofdstuk 6) dienen we verschillende beleidskeuzes voor ogen te houden. In dit hoofdstuk komen de verschillende aspecten en aandachtspunten aan bod.

a.locatie/ terrein evenement

In geval van kleinschalige evenementen levert de locatie over het algemeen geen problemen op. Bij buurtfeesten of –barbecues vindt de activiteit weliswaar vaak plaats op de openbare weg, doordat over het algemeen geen gebruik wordt gemaakt van belangrijke doorrijdt routes, leveren deze geen problemen op voor hulpdiensten.

De locatie dient ten alle tijden te worden gemeld bij de gemeente zodat wij via het regionaal meldingssysteem hulpdiensten op de hoogte kunnen stellen van mogelijke hindernissen/objecten op de weg in geval van calamiteiten.

b.tent of ander tijdelijk object

Het feit dat een evenement plaats vindt in een evenemententent of ander (tijdelijk) object hoeft niets af te doen aan het feit dat het evenement kleinschalig is.

Voor het in gebruik nemen van een tent, waarin zich meer dan 50 personen gelijktijdig zullen bevinden is een tijdelijke gebruiksvergunning vereist.

Voor het in gebruik nemen van een (tijdelijk) bouwwerk / inrichting moet een onderscheid worden gemaakt tussen bedrijfsgerelateerde en niet gerelateerde bedrijfsactiviteiten. Niet bedrijfsgerelateerde bedrijfsactiviteiten moeten worden getoetst aan de overige reguliere mogelijkheden in de gemeente.

In jeugdaccommodaties en sportkantines van diverse verenigingen is het in beginsel niet toegestaan om evenementen te organiseren. Uitgezonderd zijn evenementen die direct met de vereniging te maken hebben.

Voor evenementen in een bestaand gebouw kan een evenementenvergunning worden verleend. Hiermee gaat het college akkoord met het gebruik van een bestaand gebouw niet overeenkomstig het bestemmingsplan. Het college zal dan ook slechts bij wijze van hoge uitzondering en incidenteel van het bestemmingsplan afwijken.

c.gebruik gemeentegrond en gebruik gemeentelijke materialen

Indien voor een evenement gebruik wordt gemaakt van het openbaar gebied dient hiervoor toestemming te worden gevraagd. Voordat toestemming wordt verleend dient vooraf te worden beoordeeld of het terrein geschikt is voor het organiseren van het betreffende evenement.

In geval van (kleinschalige) evenementen dient vooraf te worden bepaald of sprake kan zijn van mogelijke bezwaren.

d.geluid

Een evenement zonder muziek komt maar zelden voor. Muziek zorgt voor gezelligheid en verhoogt de sfeer. Daarnaast zijn vaak allerlei apparaten in gebruik tijdens evenementen die het geluid voortbrengen. Wanneer de geluidsbelasting voor de omgeving te groot is, kan dit aanleiding zijn voor ergernissen en klachten. Alle redenen om geluidhinder te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken.

Overeenkomstig het kader van de APV kunnen kleinschalige evenementen alleen overdag plaats vinden. Hierdoor is de mogelijkheid tot geluidhinder als beperkende voorwaarde opgenomen voor de beoordeling of kan worden afgedaan met een vereenvoudigde procedure.

Indien sprake is van een benodigde ontheffing voor het verbod op geluidhinder kan in beginsel dus slechts sprake zijn van een evenement met beperkte of met veel uitstralingseffecten.

Aangezien de voorwaarde van beperkte geluidsbelasting niet als noodzakelijke voorwaarde is gesteld, kan bij de beoordeling van individuele aanvragen ondanks mogelijke overschrijding van de norm voor geluidsbelasting worden besloten tot een vereenvoudigde behandeling.

e.eindtijden

Momenteel worden vaste eindtijden voor evenementen gehanteerd. In praktijk wordt voor een evenement nog wel eens ontheffing gevraagd voor de vigerende eindtijden.

In bijzondere gevallen kan de burgemeester, op verzoek van de organisatie afwijken van de vastgestelde eindtijden.

Daarnaast gelden de vastgestelde eindtijden niet voor de Kermissen en de Carnavalsdagen. Voor deze dagen kan door de burgemeester in de vergunning afwijkende eindtijden worden opgenomen.

zondag t/m donderdag

vrijdag en zaterdag

Eindtijd muziek geluid

00.30 uur

01.00 uur

Eindtijd schenken drank

00.45 uur

01.30 uur

Eindtijd evenement

01.00 uur

02.00 uur

De norm voor de eindtijd geldt net als bij de norm voor geluidsbelasting als beperkende voorwaarde voor kleinschalige evenementen.

Aangezien de voorwaarde van beperkte eindtijden voor evenementen niet als noodzakelijke voorwaarde is gesteld, kan bij de beoordeling van individuele aanvragen ondanks mogelijke overschrijding van de norm voor eindtijden worden besloten tot een vereenvoudigde behandeling.

f.verkoop alcoholische dranken

Voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende dranken buiten een horeca-inrichting is op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet een ontheffing van de burgemeester vereist. Hierbij wordt de eis gesteld dat de drankverstrekking van alcoholhoudende drank onder de onmiddellijke leiding van een persoon geschiedt die voldoet aan de wettelijke voorschriften en in het bezit is van bewijsstuk inzake sociale hygiëne.

Op aanvraag van de organisator van een evenement kan ontheffing worden verleend voor het schenken van zwakalcoholhoudende dranken. Een afschrift van deze ontheffing wordt verzonden aan de Voedsel en Warenautoriteit. Zij zijn op basis van de Drank- en Horecawet belast met het toezicht op de naleving van de wet.

Het verbod op het schenken van zwakalcoholhoudende dranken is niet als beperkende voorwaarde voor kleinschalige evenementen in de APV opgenomen. Dat betekent dat ongeacht de omvang van het evenement, voor het schenken van zwakalcoholhoudende dranken ontheffing kan worden aangevraagd en los kan worden getoetst.

In het kader van het alcoholmatigingsbeleid van de gemeente wordt in de voorschriften de eis gesteld dat voldoende niet alcoholhoudende dranken aanwezig moeten zijn. Tevens wordt nadrukkelijk gewezen op het verbod alcoholische dranken te schenken aan minderjarigen jonger dan zestien jaar.

g.reclame

Voor het aankondigen van een evenement is het mogelijk om aankondigingsborden (driehoeksborden/ sandwichborden) te plaatsen. Hiervoor is in het gemeentelijk beleid diverse locaties aangewezen en zijn voorschriften opgesteld. De locaties liggen langs de invalswegen van de diverse kerkdorpen van Reusel- De Mierden. Vooraf dient toestemming te worden gevraagd.

In geval van kleinschalige evenementen is een aanvraag voor vergunning voor het plaatsen van reclameborden op of aan de openbare weg niet als beperkende voorwaarde opgenomen. Ongeacht de omvang van het evenement kan een aanvraag voor het plaatsen van reclameborden worden getoetst.

h.kamperen

De mogelijkheden om buiten de reguliere kampeerterreinen te kunnen kamperen is in het vigerende beleid toegespitst op het kamperen bij de boer. Met betrekking tot kamperen tijdens evenementen zal nieuw gemeentelijk beleid verduidelijking moeten geven.

Voor kleinschalige evenementen is als beperkende voorwaarde opgenomen dat het evenement gedurende de dag moet plaatsvinden. Ofschoon de voorwaarde niet als noodzakelijk is opgenomen, is het moeilijk voor te stellen dat een evenement dat een overnachting met zich brengt met een vereenvoudigde behandeling kan worden afgedaan.

i.GHOR

De Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Zuidoost Brabant(GHOR) adviseert over de geneeskundige inzet bij evenementen. Voor kleinschalige evenementen heeft de GHOR standaard voorwaarden opgesteld die altijd als voorwaarde kunnen worden opgenomen bij de vereenvoudigde behandeling.

j.Controle en handhaving

Op grond van artikel 174 van de Gemeentewet is de burgemeester belast met het toezicht op evenementen. Bij de uitoefening van dit toezicht kan hij de bevelen geven die met het oog op de veiligheid en gezondheid nodig zijn. Dit betekent dat evenementen kunnen worden bezocht door een toezichthouder van de gemeente. De toezichthouder controleert of de voorschriften voor het evenement daadwerkelijk worden nageleefd. De toezichthouder van de gemeente kan zich hierbij laten adviseren door de partijen die ook geadviseerd hebben op de aanvraag van het evenement.

k.Leges en andere kosten

In geval van een vereenvoudigde behandeling van een melding van een kleinschalig evenement worden geen legeskosten in rekening gebracht. De kosten die het evenement met zich brengt, zoals het opruimen van afval na het evenement, kan de gemeente niet via leges op de organisatie verhalen. Deze kosten zal de gemeente door middel van een aparte factuur bij de organisatie in rekening brengen.

8. Slot

8.1 Overgangsregeling

Tot het moment van inwerkingtreding blijven reeds verleende vergunningen van kracht. Zodra de beleidsregel in werking treedt worden alle nieuwe aanvragen voor een evenementenvergunning hieraan getoetst. Voor de aanvrager geldt in beginsel het meest gunstige stelsel.

8.2 Totstandkoming en inwerkingtreding

Deze beleidsregel is tot stand gekomen door vaststelling door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, voor zoveel het ieders bevoegdheden betreft en treedt in werking op 1 december 2011.

8.3 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel onderscheid vergunningsplichtige en niet vergunningsplichtige evenementen

8.4 Bekendmaking

Deze beleidsregel valt aan te merken als een beleidsregel als bedoeld in artikel 1:3 Awb. De bevoegdheid is ontleend aan de APV en de Gemeentewet.

8.5 Evaluatie

Voor eind 2012 dient het beleid voor kleinschalige evenementen alsmede het proces van behandelen van aanvragen en meldingen te worden geëvalueerd.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 22 november 2011.
De Burgemeester van Reusel-De Mierden
H.A.J. Tuerlings
Burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden,
De secretaris, de burgemeester,
Drs. L.J.M. Bertens H.A.J. Tuerlings