Regeling vervallen per 06-11-2019

Beleidsnotitie nadere regels tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken

Geldend van 14-04-2012 t/m 05-11-2019 met terugwerkende kracht vanaf 03-04-2012

Intitulé

Beleidsnotitie nadere regels tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken

1. Inleiding

Jaarlijks krijgen we een niet gering aantal verzoeken voor vergunning voor het plaatsen van reclameborden voor de aankondiging van evenementen en andere gebeurtenissen.

In het belang van de openbare orde en de verkeersveiligheid en in het belang van de woon- en leefomgeving kan de gemeente regels stellen ten aanzien van het plaatsen van tijdelijke aankondigingsborden, banners en spandoeken in de openbare ruimte.

De huidige regels voor tijdelijke reclameborden hebben we ontleend aan het beleidskader voor tijdelijke reclameborden in het kader van evenementen en een evenementenvergunning. Het merendeel van de vergunningen voor tijdelijke reclameborden dat we jaarlijks verlenen is een op zichzelf staande vergunning.

Met deze nadere regels willen we een duidelijk beleidskader neerzetten voor vergunningen voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken. Met deze nieuwe beleidskaders willen we de handhaafbaarheid van de vergunningen bevorderen en beschadiging en ontsiering van de openbare ruime zoveel mogelijk voorkomen.

2. Doelstelling van de nieuwe beleidskaders voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken.

In de eerste plaats willen we met het beleidskader voor tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken duidelijke regels stellen waarmee we alle vergunningaanvragen op een uniforme wijze kunnen beoordelen. Tot op heden is het beleidskader voor vergunningen toegespitst op tijdelijke reclameborden in het kader van evenementenvergunningen. Aangezien het merendeel van de vergunningen voor tijdelijke reclameborden op zich zelf staande vergunningen zijn, niet in het kader van een evenementenvergunning, willen we voor alle vergunningaanvragen een duidelijk toepasselijke beleidskader stellen.

In de tweede plaats zien we in de gemeente een vorm van wildgroei onder tijdelijke reclameborden, banners, spandoeken en andere vormen van reclame zoals een tijdelijk geparkeerd voertuig met reclame. Het bevorderen van de handhaafbaarheid van het beleid voor tijdelijke reclameborden is een belangrijk uitgangspunt geweest bij het stellen van de toepasselijke beleidskader.

Tenslotte hebben we de voorwaarden geactualiseerd die we verbinden aan de vergunningen voor tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken.

De vergunningen voor tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken onderscheiden we van vergunningen voor permanente reclameborden en overige uitstallingen.

3 Beleid

3.1 Definitie

Op grond van artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2011 gemeente Reusel-De Mierden is het verboden zonder vergunning objecten te plaatsen op of aan de openbare weg in strijd met de publieke functie.

Uit de jurisprudentie kunnen we ontlenen dat wanneer het tijdelijke reclameborden betreft het college niet de bevoegdheid kan worden ontzegd om een maximum te stellen aan het aantal locaties voor driehoeksborden(sandwichborden) in de gemeente.

3.2 Juridisch kader

3.2.1 Reclameboodschappen ideëel en niet ideëel

Reclame kunnen we onderverdelen in commerciële reclame en ideële reclame. Ideële reclame wordt grondwettelijk beschermd en op grond van artikel 7 van de Grondwet is bepaalt dat we als gemeente voorafgaand niemand kunnen verplichten verlof te vragen om via de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren.

3.2.2 Artikel 1:1 sub h Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

Handelsreclame: onder handelsreclame verstaan we dan wel mede verstaan we; “iedere openbare aanprijzing van goederen en/of diensten, waarmee kennelijk beoogd wordt een commercieel belang te dienen”.

3.2.3 Artikel 2:10 APV

Het is verboden zonder voorafgaande vergunning voorwerpen op of aan de openbare weg te plaatsen of zichtbaar vanaf de openbare weg, in strijd met de publieke functie van de weg.

Het verbod geldt niet voor evenementen, terrassen en standplaatsen als bedoeld in artikel 5:17 APV.

Voor de provinciale weg geldt de verbodsbepaling ook niet en verwijzen we vergunningaanvragen, op basis van het Provinciaal wegenreglement in Noord-Brabant, naar de provincie.

3.2.4 Artikel 2:42 APV

Het is verboden de weg of een gedeelte van een onroerende zaak dat vanaf de weg zichtbaar is, te bekrassen of te bekladden. Het doen aanbrengen van aanplakbiljetten onder de verbodsbepaling valt ook onder de reikwijdte van artikel 2:42 APV.

3.3 Beleidsmatige uitgangspunten

3.3.1 tijdelijke reclameborden

Op grond van artikel 2:10 APV kan het college vergunning verlenen voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden. In verband met de openbare orde en de woon- en leefomgeving mogen alleen borden worden geplaatst voor evenementen en activiteiten van ideële, sociaal- culturele of commerciële aard, die binnen de gemeente Reusel-De Mierden plaatsvinden of een sterke regionale betekenis hebben dan wel een duidelijke relatie hebben met de (bevolking van) de gemeente Reusel-De Mierden.

Voorschriften tijdelijke reclameborden

Het promoten met tijdelijke reclame is mogelijk met tijdelijke reclameborden gedurende 14 dagen voorafgaand aan het evenement of de activiteit. De reclameborden dienen 2 dagen na het evenement of de activiteit te zijn verwijderd.

Op grond van de Provinciale Landschapsverordening mogen reclameborden uitsluitend worden geplaatst in de dorpskom en niet in het buitengebied.

Degene die reclameborden plaatst of laat plaatsen moet ervoor zorgen dat de verkeersveiligheid niet in gevaar wordt gebracht.

Sandwichborden/Driehoeksborden

Reclameborden met een maximale afmeting van 122 x 61 cm, de zogenaamde sandwichborden/driehoeksborden, mogen worden geplaatst rondom lantaarnpalen, zodanig dat de lantaarnpalen niet worden beschadigd en het verkeer mag hiervan geen hinder ondervinden.

Het aantal te plaatsen sandwichborden voor evenementen en activiteiten in onze gemeente is 25 en voor evenementen en activiteiten in de regio mogen 10 borden worden geplaatst. Indien sprake is van een evenement of activiteit met een groot uitstralingseffect die alle kerkdorpen betreft, kan het college toestemming verlenen voor het plaatsen van meerdere aankondigingsborden.

Het aantal tegelijkertijd te voeren reclames voor evenementen en activiteiten in de regio is beperkt tot maximaal 2. Voor evenementen en activiteiten in onze gemeente is het aantal onbeperkt.

Grote reclameborden

Reclameborden met een afmeting van 244 x 122 cm mogen alleen worden geplaatst voor evenementen en activiteiten die plaatsvinden in onze gemeente. Deze grote borden mogen worden geplaatst op de volgende locaties:

  • a)

    Reusel, De Hoeven, ter hoogte van Wilhelminalaan 105, voorbij het LTA bord

  • b)

    Reusel, Zeegstraat, ter hoogte van het LTA Bord

  • c)

    Reusel, begin Lensheuvel, rand bebouwde kom, nabij het LTA bord

  • d)

    Lage Mierde, Bernardusweg ter hoogte van het LTA bord

  • e)

    Hooge Mierde, De Stad ter hoogte van het LTA bord

  • f)

    Hulsel, Willibrordlaan, ter hoogte van het LTA bord.

De grote borden moeten zodanig worden geplaatst dat het LTA aankondigingsbord goed zichtbaar blijft.

LTA aankondigingsborden

Het promoten van evenementen en activiteiten is verder mogelijk op de aankondigingsborden van LTA: de Lokaal Toeristische Adviesraad, die zijn te vinden bij de invalswegen bij elke dorpskom.

In de drie weken voorafgaand aan carnaval mag de naam van het kerkdorp door de carnavalsvereniging kenbaar worden gemaakt aan de invalswegen in de bebouwde kom van de gemeente.

Algemene voorschriften

  • -

    Eventuele beschadigingen van gemeentelijke eigendommen of aan eigendommen van derden, die zijn ontstaan door het aanbrengen , de aanwezigheid of het verwijderen van reclameborden, zijn voor rekening van de vergunninghouder.

  • -

    Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening kan worden opgetreden tegen zonder vergunning of verkeerd geplaatste reclameborden. De vergunninghouder moet ervoor zorgen dat geen reclame-aanduidingen worden bevestigd aan andere zaken dan lantaarnpalen en dat geen affiches worden geplakt op eigendommen van de gemeente of derden. De kosten voor het verwijderen van bedoelde reclameaanduidingen worden bij de vergunninghouder in rekening gebracht.

  • -

    We staan niet toe dat tijdelijke aankondigingsborden worden geplakt of anderszins worden bevestigd op elektriciteitshuisjes, verkiezingsborden en dergelijke.

  • -

    De tijdelijke aankondigingsborden dienen weerbestendig te zijn.

  • -

    In bijzondere gevallen kan door het college worden afgeweken van deze beleidsregels.

3.3.2 banners en spandoeken

In verband met het uiterlijk aanzien van de gemeente staan we alleen banners en spandoeken toe voor charitatieve doeleinden en voor evenementen en activiteiten van ideële, sociaal culturele of commerciële aard, die binnen de gemeente Reusel-De Mierden plaatsvinden of een sterke regionale betekenis hebben, dan wel een duidelijke relatie hebben met de (bevolking van) de gemeente Reusel-De Mierden.

Banners en spandoeken mogen worden geplaatst op de volgende locaties:

  • a)

    Reusel, nabij de kerk

  • b)

    Hooge Mierde, nabij de kerk

  • c)

    Lage Mierde, op het Dorpsplein

  • d)

    Hulsel, nabij de kerk

Algemene Voorschriften

  • -

    Indien een banner of spandoek wordt geplaatst boven een rijbaan moet de onderzijde van het spandoek minimaal 4,5 meter boven het wegdek te hangen.

  • -

    Banners of spandoeken moeten zodanig worden aangebracht dat verkeersdeelnemers en gebruikers van in de nabijheid gelegen onroerende zaken hiervan geen overlast ondervinden.

  • -

    Banners of spandoeken mogen maximaal voor een periode van twee weken voorafgaand aan het evenement of de activiteit worden opgehangen en dienen in twee dagen na het plaatsvinden van het evenement of de activiteit te zijn verwijderd.

  • -

    Eventuele beschadigingen van gemeentelijke eigendommen of aan eigendommen van derden, die zijn ontstaan door het aanbrengen, de aanwezigheid of het verwijderen van banners of spandoeken, zijn voor rekening van de vergunninghouder.

  • -

    Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening kan worden opgetreden tegen zonder vergunning of verkeerd geplaatste banners of spandoeken.

  • -

    Het materiaal waarvan het spandoek is gemaakt dient weerbestendig te zijn.

3.4 Weigeringsgronden

Op grond van artikel 2:10 lid 2 APV kan een aanvraag voor een vergunning worden geweigerd op de volgende gronden.

  • 1.

    Indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg.

  • 2.

    Indien het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand.

  • 3.

    In het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijgelegen onroerende zaak.

Met andere woorden, kunnen we een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden, banners of spandoeken weigeren wanneer we verwachten dat de openbare orde, openbare veiligheid of het welstandniveau in het gedrang komt of sprake van overlast kan zijn.

3.5 Handhavinginstrumenten

De wet en regelgeving wordt steeds complexer. Niet alle burgers en ondernemers handelen volgens de geldende wet en regelgeving. Het kan bijvoorbeeld zijn dat men niet op de hoogte is van een bepaalde regel of sprake kan zijn van verkeerd geïnterpreteerde regelgeving. Heldere communicatie van de gemeente is hierbij belangrijk. Helaas houden we ook burgers en bedrijven die willens en wetens de regels overtreden. Dit is niet alleen een doorn in het oog voor de gemeente maar ook voor alle inwoners die wel de regels volgen. Daarom dient de gemeente hiertegen daadkrachtig op te treden.

Met betrekking tot tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken merken we in de gemeente in toenemende mate dat sprake is van onvergunde reclameborden, illegale beplakking en reclameborden die niet zijn geplaatst overeenkomstig de voorwaarden in de vergunning. In de voorschriften van de vergunningen hebben we opgenomen dat we handhavend kunnen optreden tegen onvergunde of niet overeenkomstig de randvoorwaarden geplaatste tijdelijke reclameborden. De kosten voor het verwijderen van de betreffende tijdelijke reclameborden of andere reclame uitingen kunnen we verhalen op degene die de reclame heeft geplaatst of heeft doen plaatsen. Zonder ingrijpende wijzigingen in het beleidskader voor handhaving op tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken kunnen we als gemeente meer optreden door dit op te nemen in het handhavingsprogramma van de gemeente Reusel-De Mierden.

4. Slot

4.1 Overgangsregeling

Tot het moment van inwerkingtreding blijven reeds verleende vergunningen van kracht. Zodra de beleidsregel in werking treedt worden alle nieuwe aanvragen voor een evenementenvergunning hieraan getoetst. Voor de aanvrager geldt in beginsel het meest gunstige stelsel.

4.2 Totstandkoming en inwerkingtreding

Deze beleidsregel is tot stand gekomen door vaststelling door het college van Burgemeester en Wethouders, voor zoveel het ieders bevoegdheden betreft en treedt in werking op 14 april 2012 en werkt terug tot 3 april 2012.

4.3 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsnotitie nadere regels tijdelijke reclameborden, banners en spandoeken.

4.4 Bekendmaking

Deze beleidsregel valt aan te merken als een beleidsregel als bedoeld in artikel 1:3 Awb. De bevoegdheid is ontleend aan de APV en de Gemeentewet.

4.5 Evaluatie

Voor eind 2012 dient het beleid voor tijdelijke reclameborden, spandoeken en banners alsmede het proces van behandelen van aanvragen en meldingen te worden geëvalueerd.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 3 april 2012.
Burgemeester en wethouders van Reusel-De Mierden,
de secretaris (a.i.), de burgemeester,
M.J. Doeven H.A.J. Tuerlings