Regeling vervallen per 01-01-2017

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

De raad van de gemeente Reusel-De Mierden;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 oktober 2015, nummer 399--2015;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2016

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel;

  • b.

    Het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1. 1.Persoonlijke vrijstellingen.

    Van de verplichting tot het betalen van de in deze verordening genoemde leges zijn, voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen in deze verordening is voorzien, vrijgesteld:

    • a.

      openbare besturen, ambtenaren of instellingen voor diensten, door hen in het openbaar belang verzocht;

    • b.

      verenigingen of instellingen, die het uitoefenen van liefdadigheid tot doel hebben.

  • 2. Zakelijke vrijstellingen.

    De in deze verordening genoemde leges worden, voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen in deze verordening is voorzien, niet geheven voor:

    • a.

      het afgeven van attestaties de vita tot het ontvangen van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden en dergelijke ten laste van de staat, provincies, gemeenten, waterschappen en veenschappen;

    • b.

      het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;

    • c.

      de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas;

    • d.

      de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage dan wel verhoging hiervan, betrekking hebbende op enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

    • e.

      de aan aanvrager uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een aanvraag om vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Reusel-De Mierden, welke zonder winstoogmerk bestemd is voor inwoners van onze gemeente beneden de 18 jaar, georganiseerd door verenigingen of instellingen gevestigd in deze gemeente.

    • f.

      diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

    • g.

      diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet (Stb. 1994, 762) en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen)

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Legesverordening 2015, 2e wijziging, en de bijbehorende tarieventabel, vastgesteld op 23 juni 2015, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2016. Zij blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: “Legesverordening 2016”.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van 15 december 2015.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
J.C.M. van Berkel. H.A.J. Tuerlings

Bijlage Tarieventabel leges 2016

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2016

Indeling tarieventabel

 

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie en nutsbderijvem

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 Archeologie

Hoofdstuk 11 Persoonsgebonden beschikking en in deze titel niet benoemde beschikking

 

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

 

1.1.1.1

Maandag van 10.00 tot 16.00 uur

€ 297,00

1.1.1.2

Dinsdag en woensdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

€ 297,00

1.1.1.3

Donderdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

€ 297,00

1.1.1.4

Vrijdag van 09.00 uur tot 14.00 uur

€ 297,00

1.1.1.5

Vrijdag van 14.00 uur tot 16.00 uur en zaterdag van 10.30 tot 15.00 uur

€ 389,00

1.1.1.6

Indien een huwelijk wordt gesloten in een andere aangewezen trouwlocatie

€ 564,00

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

 

1.1.2.1

Maandag van 10.00 tot 16.00 uur

€ 297,00

1.1.2.2

Dinsdag en woensdag van 09.00 uur tot 16.00 uur

€ 297,00

1.1.2.3

Donderdag van 10.00 uur tot 16.00 uur

€ 297,00

1.1.2.4

Vrijdag van 09.00 uur tot 14.00 uur

€ 297,00

1.1.2.5

Vrijdag van 14.00 uur tot 16.00 uur en zaterdag van 10.30 tot 15.00 uur

€ 389,00

1.1.2.6

Indien een huwelijk wordt gesloten in een andere aangewezen trouwlocatie

€ 564,00

1.1.3

De in 1.1.1 en 1.1.2 genoemde bedragen worden vermeerderd met een bedrag van

Indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap plaats vindt in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 18,65

1.1.4

Het tarief voor de benoeming van een Ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

€   55,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje/partnerschapsboekje of duplicaat-trouwboekje/partnerschapsboekje

€ 30,25

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,65

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

Van een nationaal paspoort:

 

1.2.1.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,40

1.2.1.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.2

Van een nationaal paspoort, een groter aantal bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

 

1.2.2.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,40

1.2.2.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.3

Van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1.2.3.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,40

1.2.3.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

1.2.4

Van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,20

1.2.5

Van een Nederlandse identiteitskaart

 

1.2.5.1

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 50,40

1.2.5.2

Voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,45

1.2.6

Voor een spoedlevering van de in onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, worden de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,30

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€   38,80

1.3.1.1

Het bedrag van 1.3.1 wordt verhoogd indien bij een omwisseling van een buitenlands rijbewijs het originele rijbewijs aangetekend moet worden verzonden

€ 9,65

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€     34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€  7,00

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,90

1.4.4

Het tarief bedraagt voor schriftelijke vestrekkingen ingevolge artikel 10, Regeling BRP

€ 7,50

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 6,60

 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (gereserveerd)

 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 91,50

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€ 91,50

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

€ 91,50

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.7.2.1

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.2.1.1

op de voorstellen en verslagen van de raadsvergaderingen

€ 65,60

1.7.2.1.2

op de voorstellen en verslagen van de vergaderingen van de raad

indien men deze zelf komt ophalen

€ 31,95

 

1.7.3.

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

 

1.7.3.1

op de voorstellen en verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie, per raadscommissie

€ 22,00

1.7.3.2

op de voorstellen en verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie, indien men deze zelf komt afhalen, kosten per raadscommissie

€ 10,20

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.7.4.1

Een exemplaar van de bouwverordening met toelichting

€ 91,50

1.7.4.2

Een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 27,00

1.7.4.3

Een exemplaar van de Brandbeveiligheidverordening

€ 27,00

1.7.4.4

Een exemplaar van het bestemmingsplan Buitengebied (toelichting, planregels en verbeeldingen)

€   261,00

1.7.4.5

Een set verbeeldingen van het bestemmingsplan Buitengebied

€ 213,00

1.7.4.6

Overige bestemmingsplannen, per stuk

€ 91,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie c.q. ingescande pagina van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, Verordening Ruimte , wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurvisie Noord-Brabant of stadsvernieuwingsplan:

 

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€   0,45

1.8.1.1.2

in formaat A3

€   0,55

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, Verordening Ruimte, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurvisie Noord-Brabant of stadsvernieuwingsplan,  dan zijn de werkelijk gemaakte kosten verschuldigd

 

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

1.8.2.1

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€  12,00

1.8.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 1,48

1.8.2.3

de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 12,00

 

1.8.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 12,00

1.8.2.5

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€   12,00

 

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1.1

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag t/m 29-2-2016

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het bedrag vanaf 1-3-2016

€     30,05

€ 41,35

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€     7,00

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€    7,00

1.9.4

tot het verkrijgen van een Bewijs van Nederlandschap

€ 7,00

1.9.5

tot het Waarmerken van een document

€ 7,00

  Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 10,85

1.10.2

Het tarief voor het verstrekken van een afschrift, fotokopie c.q. ingescande pagina van een in het gemeentearchief berustend stuk bedraagt:

 

1.10.2.1

Kopie A-4 formaat, per bladzijde

Kopie A-3 formaat, per bladzijde

Kopie A-2 formaat, per bladzijde

Kopie A-1 formaat, per bladzijde

Kopie A-0 formaat, per bladzijde

Kleurenkopie, per bladzijde

Lichtdrukken van tekeningen

€   0,45 € 0,55

€ 3,05

€ 3,65

€ 4,90

€ 0,65

€ 17,65

1.10.3

Het tarief voor het verstrekken van een uittreksel van een document of een samenvatting van de inhoud van een document van een in het gemeentearchief berustend stuk bedraagt per bladzijde van het uittreksel of de samenvatting

€ 2,55

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet (gereserveerd)

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€ 45,75

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

€ 22,85

 

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (gereserveerd)

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen (gereserveerd)

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

in het kader van de Winkeltijdenwet;

 

1.15.1

Voor een ontheffing

€ 59,50

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 29,50

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€  29,50

 

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

 

1.16.1.1

Voor een periode van twaalf maanden voor één  kansspelautomaat

€ 56,50

1.16.1.2

Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten:

Een basisbedrag van Vermeerderd met een bedrag per kansspelautomaat van

 

€ 22,50

€ 34,00

1.16.1.3

Voor een periode van 12 maanden tot en met 3 jaar wordt het tarief uit artikel 1.16.1 of 1.16.2 verdubbeld met het aantal jaren waarvoor vergunning wordt verleend

 

1.16.1.4

Voor een periode van vier jaar of voor onbepaalde tijd voor één kansspelautomaten

€ 226,50

1.16.1.5

Voor een periode van 4 jaar of voor onbepaalde tijd voor twee of meer kansspelautomaten een basisbedrag van:

€ 90,50

 

Vermeerderd met een bedrag per kansspelautomaat van

€ 136,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€  42,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot opname in het Landelijk Register Kinderopvang

 

1.17.1.1

Voor kinderdagopvang, buitenschoolse opvang en gastouderbureau bij onderzoek voor aanvang

€ 857,00

1.17.1.2

Voor gastouders (via gastouderbureau), indien zowel een papieren toets

Als een onderzoek door de GGD op locatie is benodigd

€  495,00

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie en nutsbedrijven

1.18.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van vergunning of instemming omtrent het tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 2.1 c.q. 3.1 van de Verordening Ondergronds Infrastructuur (VOI), waarbij de graaflengte grote of gelijk aan 100 m1 is, bedraagt

€ 368,42

1.18.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van vergunning of instemming omtrent het tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 2.1. c.q. 3.1 van de Verordening Ondergronds Infrastructuur (VOI), waarbij de graaflengte minder is dan 100 m1 is of een lasgat/montagegat met een oppervlakte van meer dan 2 m² bedraagt:

 

 

 

 

 

€ 184,21

1.18.3

 

Het tarief conform voorafgaand artikel 1.18.1 c.q. 1.18.2 wordt met een toeslag verhoogd. Deze toeslag wordt berekend over de totaal bemeten sleuflengte, voor zover binnen de bebouwde kom gelegen. De toeslag bedraagt per strekkende meter sleuf:

 

 

 

€ 1,77

 

1.18.4

Het tarief conform voorafgaand artikel 1.18.1 c.q. 1.18.2 wordt met een toeslag verhoogd. Deze toeslag wordt berekend over de totaal bemeten sleuflengte, voor zover buiten de bebouwde kom gelegen, tot en met een maximale lengte van 2000 meter. De toeslag bedraagt per strekkende meter sleuf:

 

 

 

€ 1,26

 

1.18.5

Het tarief conform voorafgaand artikel 1.18.1 c.q. 1.18.2 wordt met een toeslag verhoogd. Deze toeslag wordt berekend over de totaal bemeten sleuflengte, voor zover buiten de bebouwde kom gelegen, met een lengte van meer dan 2000 meter. De toeslag bedraagt per strekkende meter sleuf:

 

 

 

€ 0,75

 

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor een periode van maximaal 72 uren

€    15,12

1.19.1.2

Tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor een periode van langer dan 72 uren, met een maximum van 5 jaren

€ 75,60

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€   36,40

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 20,15

1.19.3.1

Het bedrag van 1.19.3 wordt verhoogd met de kosten van de medische

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

1.20.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,36

1.20.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina op papier van A-4 formaat:

 

1.20.1.2.1

voor minder dan 6 kopieën c.q. ingescande pagina’s welke op grond van de Wob worden afgegeven

voor 6 tot 13 kopieën

voor 14 of meer kopieën: per kopie

Gratis

€ 4,85

€ 0,50

1.20.1.2.2

Het tarief voor het verstrekken van kopieën c.q. ingescande pagina’s:

Per bladzijde op papier van A-4 formaat

per bladzijde op papier van A-3 formaat

per bladzijde op papier van A-2 formaat

per bladzijde  op paper van A-1 formaat

per bladzijde op papier van A-0 formaat

kleurenkopie

€ 0,45

€ 0,55

€ 3,05

€ 3,65

€ 4,90

€ 0,70

1.20.1.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 17,65

1.20.1.3

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

Indien deze gepubliceerd moet worden

 

€ 18,65

€ 37,45

1.20.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde

 

€ 12,25

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

Gebruiksoppervlakte:

 

 

De gebruikersoppervlakte (GO) van een ruimte of van een groep van ruimten is de oppervlakte van alle bouwlagen en alle gebruiksfuncties, gemeten op vloerniveau, tussen de opgaande scheidingsconstructies, die de desbetreffende ruimte of groep van ruimten omhullen. Bij de bepaling van de GOG worden niet meegerekend:

de oppervlakte van delen van vloeren, waarboven de netto-hoogten kleiner is dan 1,5 meter, met uitzondering van vloeren onder trappen, hellingbanen e.d.;een liftschacht;een trapgat, schalmgat of vide, indien de oppervlakte daarvan groter is dan of gelijk aan 4 m²;een vrijstaande bouwconstructie (niet zijnde een trap) indien de horizontale doorsnede daarvan groter is dan of gelijk aan 0,5 m²;een leidingschacht, indien de horizontale doorsnede daarvan groter is dan gelijk aan 0,5 m²;een dragende binnenwand.

 

2.1.1.2

Gebruiksfunctie:

De gedeelten van één of meer bouwwerken op een perceel of standplaats, die dezelfde gebruiksbestemming hebben of categorie zijn en die samen een gebruikseenheid vormen;

 

 

2.1.1.3

Sloopkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning

50 % van de  leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld

 

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, wordt het tarief bepaald op basis van de gebruiksfunctie(s) en de gebruiksoppervlakte daarvan. Wanneer een bouwactiviteit meer dan één gebruiksfunctie kent wordt het tarief bepaald op basis van de som van de tarieven per gebruiksfunctie en de daaraan gekoppelde gebruiksoppervlakte. Er kan naast een nieuwe gebruiksfunctie ook sprake zijn van activiteiten binnen een bestaande gebruiksfunctie. In het laatste geval wordt gerekend met de gebruiksoppervlakte waar de bouwactiviteiten (bijvoorbeeld interne wijzigingen) plaatsvinden ook al blijft de gebruiksfunctie in aard ongewijzigd. Dit wordt berekend aan de hand van het onderstaande, waarbij het minimumbedrag is:

€ 196,50

 

Wanneer sprake is van één of meer van de volgende gebruiksfuncties, wordt voor de betreffende gebruiksfunctie(s) afzonderlijk de gebruiksoppervlakte bepaald en aan de hand hiervan het volgende tarief per gebruiksfunctie gehanteerd:

 

 

2.3.1.1.1

2.3.1.1.2

2.3.1.1.3

2.3.1.1.4

Nieuwbouw, uitbreiding en verbouwing

 

1.1. Woningen, recreatiewoningen, zorgwoningen en woonwagens

€ 24,50 / m²

1.2 Uitbreiding, verbouwing, kelder, serre etc. bij cat. 1.1.

€ 26,00 / m²

1.3 Overige veranderingen bij cat. 1.1 (inpandig, constructie, dak etc.)

1.4 Gevelwijziging

€ 11,50 / m²

€ 13,75 / m²

 

Bijgebouwen, overkappingen en tuinmuibilair

 

2.3.1.1.5

2.3.1.1.6

2.3.1.1.7

 

2.1. Berging/garage/tuinhuis

€  13,00 / m²

2.2. carport/overkapping/zwembad

€ 10,00 / m²

2.3 Erfafscheiding/pergola

 

€ 182,00/stuk

 

 

Bedrijfsruimten (niet agrarisch)

 

2.3.1.1.8

2.3.1.1.9

2.3.1.1.10

2.3.1.1.11

3.1 Bedrijfshal/opslagruimte (dicht)

€ 9,50 / m²

3.2 Bedrijfskantoor in de bedrijfsruimte extra

€ 11,50 / m²

3.3 Open loods/overkapping bij bedrijfsruimte

3.4 Gevelwijziging

€ 5,00 / m²

€ 13,75 / m²

 

 

 

Overige gebouwen

 

2.3.1.1.12

 

2.3.1.1.13

 

2.3.1.1.14

2.3.1.1.15

4.1 Kantoor, showroom, winkel, horeca, sporthal, school, kinderdagverblijf, kampeerboerderij, gezondheidscentrum etc.

€ 19,25 / m²

4.2 Overige veranderingen overige gebouwen (inpandig, constructie, dak etc.)

€   7,75/ m²

4.3 Gevelwijziging

4.4 Tuinbouwkas

€ 13,75 / m²

€  1,10 / m²

2.3.1.1.16

2.3.1.1.17

4.5 (Parkeer) kelder (onder- en bovengronds of deels bovengronds)

€ 13,00 / m²

4.6 Semi-permanente unit

€ 7,50 / m²

 

 

 

Stallen, overige agrarische bedrijfsgebouwen en bouwwerken

 

2.3.1.1.18

 

2.3.1.1.19

 

2.3.1.1.20

2.3.1.1.21

5.1 Stallen (varkens, rundvee, pluimvee, paarden, nertsen, konijnen, geiten, schapen etc.)

€ 5,50 / m²

5.2 Werktuigenloods, aardappelloods, opslagloods, open loods of veldschuur etc.

€  2,50 / m²

5.3 Mestsilo/-kelder

5.4 Sleufsilo

€ 3,00 / m²

€ 182,00/stuk

2.3.1.1.22

2.3.1.1.23

 

Overige gebouwen en bouwwerken (niet eerder genoemd)

 

6.1 Overige gebouwen en bouwwerken

€ 8,00 / m²

6.2 Windmolens, antennemasten en uitkijktorens

€ 208,00/ m1

2.3.1.1.24

Overige bouwwerken, geen gebouwen zijnde

€ 182,00/stuk

2.3.1.2

Achteraf ingediende gegevens

 

 

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.1 worden de leges met betrekking tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning verhoogd met 50 % van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges,

met een minimum van:

€ 84,00

 

en met een maximum van:

€ 2.500,00

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

2.3.2.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€  693,00

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

 

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1 van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€   127,50

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2 van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), voor zover het geen wijziging

van gebruik betreft:

 

 

€  127,50

2.3.3.2.1

 

 

2.3.3.3

Indien artikel 2.12, eerste lid onder a, onder 2 van de Wabo wordt

toegepast (buitenplanse afwijking), voor zover het een wijziging van

gebruik betreft:

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3 van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 612,00

 

€   6.936,00

2.3.3.4

 

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 232,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 232,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 232,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 232,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1 van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

€ 408,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2  van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), voor zover het geen wijziging van gebruik betreft

€ 408,00

2.3.4.2.1

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2 van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking), voor zover het betreft een wijziging van gebruik

€ 892,50

2.3.4.3

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3 van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)

€ 6.936,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€  526,50

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)

€ 232,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)

€ 232,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)

€ 232,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, of artikel 3.3 van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€ 232,00

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 510,00

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

 

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument

€ 408,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht

€ 408,00

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

2.3.7.1.1

In gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

€ 387,00

2.3.7.1.2

In gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo

€  387,00

 

Aanleggen of veranderen weg

 

2.3.8

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief

€ 197,00

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit

 

 

Voor het maken van een uitweg/inrit in reeds bestaande bouwrijp gemaakte gebieden, waarvoor op grond van artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

De kosten welke vooraf aan de aanvrager zijn medegedeeld. Voor de daadwerkelijke aanleg worden (op basis van eenheidsprijzen) kosten in rekening gebracht,

 

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

€   82,00

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken op grond van  artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo

€ 82,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo

€ 82,00

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief

€ 232,00

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

€ 232,00

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

€ 232,00

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief

€   232,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning

€  232,00

2.3.14.2.2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.15

 

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Toets Verordening Ruimte/Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij

 

 

 

 

 

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor de beoordeling van de aanvraag aan de Verordening Ruimte en/of Brabantse Zorgvuldigheidsscore Veehouderij of daarmee gelijk te stellen regels van de Provincie Noord-Brabant

€ 1.750,00

2.3.16

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.16.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft, vermeerderd met

€ 207,00

2.3.16.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft, vermeerderd met

€ 207,00

 

2.3.17

 

Beoordeling bodemrapport

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport intern wordt beoordeeld:

 

2.3.17.1.1

Voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 176,50

2.3.17.1.2

Voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

€ 710,00

2.3.17.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport extern wordt beoordeeld:

 

2.3.17.2.1

Voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport de kosten, zoals dat voorafgaand aan de aanvrager is medegedeeld.

 

2.3.17.2.1

Voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport de kosten, zoals dat voorafgaand aan de aanvrager is medegedeeld.

 

2.3.18

Advies

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.18.1.1

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

2.3.18.2

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk is, als de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan of verzoek waarvoor extern advies moet worden ingewonnen, dan is de aanvrager de hieruit voortvloeiende advies- en controlekosten verschuldigd, zoals dat voorafgaand aan de aanvrager is medegedeeld

 

2.3.18.3

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk is, als voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de Adviescommissie Agrarische Bouwaanvragen vereist is, bedraagt het tarief

 

 

 

 

€    865,00

 

 

 

Verklaring van geen bedenkingen

 

2.3.19.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

2.3.19.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€   390,00

2.3.19.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.3.19.2

 

 

 

 

 

2.3.20.1

Indien een begroting als bedoeld in artikel 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

 

Milieueffectrapportage

Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief voor de beoordeling van de aanvraag voor een project waarvoor tevens een verplichte milieueffectrapportage is opgesteld of aan de aanvrager is voorafgaan, verhoogd met € 15.000,00, tenzij deze kosten anderszins in rekening zijn gebracht.

 

 

2.3.20.2

 

 

Onverminderd het bepaalde in voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt het tarief voor de beoordeling van de aanvraag voor een project waarvoor tevens een vrijwillige milieueffectrapportage is opgesteld of aan de aanvrager is voorafgaan, verhoogt met € 4.000,00, tenzij deze kosten anderszins in rekening zijn gebracht.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van buiten behandeling laten van een aanvraag voor omgevingsvergunning

 

2.5.1.1

Indien de aanvraag om omgevingsvergunning niet voldoet aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag, of indien de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking, wordt deze aanvraag buiten behandeling gelaten en wordt het volgende tarief in rekening gebracht

 

 

 

 

€ 196,50

2.5.2

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning (gereserveerd)

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project

€  199,00

2.7.2

Het tarief bedraagt voor het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning

 

€ 38,80

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.8.1.1

om vooroverleg voor het verkrijgen van een indicatie of voor een voorgenomen project een herziening van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening mogelijk is:

€ 1.475,00

2.8.1.2

om vooroverleg voor het verkrijgen van een indicatie of voor een voorgenomen project een wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a, van de Wet ruimtelijke ordening mogelijk is:

€ 1.475,00

2.8.2.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in het artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening via een afzonderlijk bestemmingsplan bedraagt:

€ 9.000,00

2.8.2.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in het artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening via een veegplan bedraagt

€ 4.625,00

2.8.3.1

Het tarief voor het in behandeling van een aanvraag tot het vaststellen

als bedoeld in het artikel 3.6, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening

via een afzonderlijk wijzigingsplan bedraagt

€   9.000,00

2.8.3.2

Het tarief voor het in behandeling van een aanvraag tot het vaststellen

als bedoeld in het artikel 3.6, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening

via een veegplan bedraagt

 

 

€ 4.625,00

2.8.4

Advies stedenbouwkundig bureau

 

2.8.4.1

Indien voor de in onderdelen 2.8.2 en 2.8.3 bedoelde herziening/wijziging een stedenbouwkundig bureau advies moet uitbrengen over stedenbouwkundige randvoorwaarden bedraagt het tarief

het bedrag van de voorafgaand aan het laten uitbrengen van het stedenbouwkundig advies de aan aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

 

2.8.4.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.8.4.1 is uitgebracht, wordt het stedenbouwkundige advies opgevraagd op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

Advies derden

 

2.8.5

Indien voor de beoordeling van de in onderdelen 2.8.2 en 2.8.3 bedoelde herziening/wijziging extern advies moet worden ingewonnen, dan is de aanvrager de hiervoor verschuldigde advieskosten verschuldigd, zoals dat voorafgaand aan aanvrager is medegedeeld.

 

 

 

 

Wet geluidhinder

 

2.8.6

Indien bij de in onderdelen 2.8.2 en 2.8.3 bedoelde herziening/wijziging artikel 83 en verder van de Wet geluidhinder moet worden toegepast, wordt het overeenkomstig 2.8.2 en 2.8.3 bedoelde tarief verhoogd met:

 

 

€ 315,00

 

 

Flora- en faunawet

 

2.8.7

Indien de in onderdelen 2.8.2 en 2.8.3 bedoelde herziening/wijziging betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, wordt het overeenkomstig 2.8.2 en 2.8.3 bedoelde tarief verhoogd met:

 

 

€ 521,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding (Gereserveerd)

Hoofdstuk 10 Archeologie

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het schriftelijk verstrekken van adviezen inzake archeologische waarden en verwachtingen op basis van uurtarief , per uur

€ 115,00

2.10.2

Het tarief bedraagt voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Programma’s van Eisen inzake archeologisch (voor) onderzoek, overeenkomstig het Protocol opstellen Programma van Eisen, KNA 3.1

 

 

€ 682,00

2.10.3

Het tarief bedraagt voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van aangeleverde Plannen van Aanpak inzake archeologisch (voor) onderzoek

 

 

€ 230,00

2.10.4

Het tarief bedraagt voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van offertes voor het doen van archeologisch (voor) onderzoek

 

€ 230,00

2.10.5

Het tarief bedraagt voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van rapporten die voortvloeien uit archeologisch onderzoek, ex. Artikel 39, lid 2 MW

 

 

€ 691,00

2.10.6

Het tarief bedraagt voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van rapporten die voortvloeien uit archeologisch onderzoek, ex. Artikel 40, lid 1 MW

 

 

€ 920,00

2.10.7

Het tarief bedraagt voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van rapporten die voortvloeien uit archeologisch onderzoek, ex. Artikel 41, lid 1 MW

 

 

€ 345,00

2.10.8

Het tarief bedraagt voor de beoordeling, namens het bevoegd gezag, van tweede versies van rapporten die voortvloeien uit archeologisch onderzoek, ex. Artikel 39, lid 2 MW, ex artikel 40 lid 1 MW en ex artikel 41, lid 1 MW

 

 

€ 345,00

 

Hoofdstuk 11 Persoonsgebonden beschikking en in deze titel niet benoemde beschikking

2.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om persoonsgebonden beschikkingen voor recreatiewoningen

€  596,00

2.11.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking

€ 155,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€    520,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4, vierde lid van de Drank- en Horecawet

€ 176,50

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding  tot het wijzigen van de vergunning als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 176,50

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag/melding  tot het wijzigen het aanhangsel bij de vergunning als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet

€ 176,50

3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€  65,00

Hoofdstuk 2 Vergunningen e.d. op basis van de Algemene plaatselijke verordeningen

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (APV) (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1

De organisatie van een vergunningsplichtig evenement (score 7 en 8 ingevolge het evenementenbeleid)

€ 331,00

3.2.1.2

De organisatie van een hoog risico-evenement (score 9 of hoger ingevolge het evenementenbeleid)

€ 2.335,00

3.2.2

Een evenement dat niet voldoet aan de eisen voor een melding als bedoeld in artikel 2.25, lid 4 van de APV

€ 65,00

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23  van de Algemene plaatselijke verordening

€  489,50

3.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een markt als bedoeld in artikel 4 van de Marktverordening 2008 (vergunning organisatie)

€ 65,00

3.2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2:28, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening

 

 

 

€  215,00

 

3.2.6

 

 

Het tarief bedraagt voor een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 APV

(standplaatsvergunning)

 

 

€ 195,00

 

3.2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor voorwerpen op of aan de weg

als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke

verordening (APV)

€ 65,00

3..2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om ontheffing van het sluitingsuur als bedoeld in artikel 2:29 van de APV

€ 97,00

3.2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om ontheffing geluidhinder als bedoeld in artikel 4:6 van de APV

€ 41,00

3.2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om ontheffing voor het houden van recreatief nachtverblijf buiten een kampeerterrein als bedoeld in artikel 4:18 van de Algemene plaatselijke verordening (APV)

€ 41,00

3.2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het houden van een collecte als bedoeld in artikel 5:13 van de APV

€ 41,00

3.2.12

Onverminderd het bepaalde in Titel 3 van deze verordening worden de leges met betrekking tot het verkrijgen van een evenementenvergunning, een vergunning of ontheffing Drank- en Horecawet, gebruiksvergunning Brandbeveilgingsverordening en/of een andere vergunning of ontheffing op grond van de Algemene wet bestuursrecht verhoogd met € 65,00 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, indien de aanvraag korter dan drie weken voor aanvang van de aangevraagde activiteit wordt ingediend

 

3.2.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld in de hoofdstukken 2 t/m 5 van de Algemene plaatselijke verordening, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een ander wettelijke regeling een tarief is opgenomen

 

 

 

€ 215,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

 

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€    973,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€    973,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting en/of terrein, als bedoeld in artikel 2 van de Brandbeveiligingsverordening dan wel de AmvB brandveilig gebruik overige plaatsen

€ 130,00

 

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€    215,00

 

Behorende bij raadsbesluit van 15 december 2015.

 

De griffier van Reusel-De Mierden,

 

J.C.M. van Berkel