Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening commissie bezwaarschriften personele aangelegenheden Kempengemeenten

Geldend van 20-02-2007 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 12-02-2007

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften Personele Aangelegenheden Kempengemeenten

De raad, het college en de burgemeester van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel – De Mierden, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

overwegende dat het gewenst is om in het kader van de Samenwerking Kempengemeenten één centrale commissie voor bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden in het leven te roepen;

gelet op de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeentewet en de lokale CAR/UWO;

gelet op de schriftelijke overeenstemming van het Kempen BGO;

besluiten vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening commissie bezwaarschriften Personele Aangelegenheden Kempengemeenten

Hoofdstuk I - Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ambtenaar: de ambtenaar ingevolge artikel 1:1, lid 1, sub a, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling / Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO) van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel – De Mierden. Voor de toepassing van dit artikel wordt eveneens als ambtenaar beschouwd hij die aangesteld is als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) en vrijwilliger bij de gemeentelijke brandweer;

  • b.

    commissie: de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften, als bedoeld in artikel 2, genaamd: Commissie bezwaarschriften Personele Aangelegenheden Kempengemeenten;

  • c.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • d.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • e.

    kempengemeenten: de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel – De Mierden;

  • f.

    kempen BGO: het Bijzonder Georganiseerd Overleg (BGO) van de samenwerkende Kempengemeenten;

  • g.

    stuurgroep P&O: de portefeuillehouders P&O van de samenwerkende Kempengemeenten.

  • h.

    servicegemeente: de gemeente Reusel – De Mierden dan wel de gemeente die de servicegemeente Reusel – De Mierden opvolgt krachtens aanwijzing door de Kempengemeenten.

Hoofdstuk II - De commissie

Artikel 2 Taak

    • 1.

      Er is een commissie bezwaarschriften Personele Aangelegenheden Kempengemeenten als bedoeld in artikel 7:13 van de wet, ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de wet.

    • 2.

      De commissie adviseert over de door het verwerend orgaan te nemen beslissing op bezwaar, ingediend door een ambtenaar, voor wat betreft een besluit ten aanzien van hem genomen met betrekking tot een personele aangelegenheid.

    • 3.

      Van de advisering door de commissie kan worden afgezien, indien reeds geheel aan het bezwaar is tegemoetgekomen en de indiener van het bezwaarschrift naar het oordeel van het verwerend orgaan geen belang heeft bij een oordeel over het oorspronkelijke besluit.

Artikel 3 Samenstelling en nevenfuncties

  • 1. De commissie bestaat uit:

  • a. één lid en één plaatsvervanger, voor te dragen door de stuurgroep P&O;

  • b. één lid en één plaatsvervanger voor te dragen door de vakorganisaties vertegenwoordigd in het Kempen BGO;

  • c. de onder a en b genoemde leden dragen, in onderling overleg, een deskundige voor als lid, die tevens zal optreden als voorzitter.

    • 2.

      De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

    • 3.

      Leden dienen onafhankelijk te zijn en deskundig op het gebied van de regelingen die het werkterrein van de commissie betreffen. De diverse deskundigheden van de afzonderlijke leden dragen bij aan een zo breed mogelijke samenstelling van de commissie.

    • 4.

      Artikel 12 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing op de leden van de commissie.

Artikel 4 Benoeming, zittingsduur en ontslag

  • 1. De voorzitter en de overige leden, alsmede hun plaatsvervangers, worden door het college van de servicegemeente, op voordracht van de stuurgroep P&O, benoemd, geschorst en ontslagen. De benoeming vindt plaats voor de duur van vier jaar. Zij kunnen voor ten hoogste éénmaal worden herbenoemd.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 5 Incompatibiliteiten

De voorzitter en de overige leden van de commissie vervullen niet de volgende betrekkingen:

  • a.

    Lid van de colleges van de vijf Kempengemeenten;

  • b.

    Lid van de raden van de vijf Kempengemeenten;

  • c.

    Werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van de colleges of de raden van de vijf Kempengemeenten, of op andere wijze hiervoor werkzaam zijn;

  • d.

    Bestuurder zijn van een vakorganisatie;

  • e.

    Lid van een herplaatsingscommissie van de vijf Kempengemeenten.

Artikel 6 Secretaris

De secretaris van de commissie wordt aangewezen door het college van de servicegemeente.

Hoofdstuk III - De procedure

Artikel 7 Ontvangst bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bestuursorgaan stelt het door of namens de ambtenaar ingediende bezwaarschrift op grond van artikel 2, eerste lid, met de daarbij overgelegde stukken zo spoedig mogelijk in handen van de commissie.

  • 3. Bij het bericht van ontvangst, als bedoeld in artikel 6:14 van de wet, vermeldt het bestuursorgaan dat een commissie over het bezwaarschrift zal adviseren.

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De volgende in de wet neergelegde bevoegdheden worden, voorzover de voorbereiding van de beslissing op bezwaren in handen van de commissie is gesteld, uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

  • §

    artikel 2:1, tweede lid (vertegenwoordiging; verlangen schriftelijke machtiging);

  • §

    artikel 6:6, voor wat betreft het stellen van een termijn (niet ontvankelijkheid; gelegenheid tot herstel verzuim);

  • §

    artikel 6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling van het bezwaarschrift door de commissie (stukken naar gemachtigde);

  • §

    artikel 7:4, tweede lid (ter inzage leggen stukken);

  • §

    artikel 7:6, vierde lid (horen in elkaars aanwezigheid, tenzij).

Artikel 9 Verstrekking stukken aan de commissie

Het verwerend orgaan is verplicht aan de commissie alle stukken over te leggen die betrekking hebben op het bezwaarschrift.

Artikel 10 Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college van de betrokken gemeente vereist.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1. De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de ambtenaar en een vertegenwoordiger van het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld door de commissie te worden gehoord.

  • 2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 12 Uitnodiging hoorzitting

  • 1. De voorzitter nodigt de ambtenaar en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kan de ambtenaar of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de ambtenaar en het verwerend orgaan medegedeeld.

  • 4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 13 Quorum

Voor het houden van een hoorzitting is, onverminderd het bepaalde in artikel 7:13, derde lid, van de wet, vereist dat minimaal 2 leden, c.q. hun plaatsvervangers, aanwezig zijn.

Artikel 14 Onpartijdigheid

De voorzitter of een (plaatsvervangend) lid van de commissie neemt niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij zijn onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 15 Openbaarheid zitting

De zitting van de commissie is niet openbaar.

Artikel 16 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 4. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 17 Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de ambtenaar toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de ambtenaar kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dat verzoek.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 18 Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 19 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 16 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het verwerend orgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2. De commissie zendt tevens een exemplaar van het advies en verslag aan de ambtenaar.

  • 3. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 4. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de ambtenaar een afschrift.

Artikel 20 Toezending afschrift beslissing

Het verwerend orgaan doet de commissie een afschrift toekomen van zijn beslissing op het bezwaarschrift.

Artikel 21 Geheimhouding

De leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen bij de uitoefening van hun lidmaatschap ter kennis komt, voor zover het belang van de ambtenaar dit vereist.

Hoofdstuk IV - Rapportage van de commissie

Artikel 22 Jaarlijks verslag

De commissie brengt eenmaal per jaar een verslag over haar werkzaamheden uit. Dit verslag wordt in ieder geval ter kennis gebracht van de raden, de colleges en de burgemeesters van de vijf Kempengemeenten, het Kempen BGO en de Ondernemingsraden van de vijf Kempengemeenten.

Hoofdstuk V - Slotbepalingen

Artikel 23 Overgangsbepaling

Bezwaarschriften ingediend vóór 20 december 2006 worden afgehandeld volgens de regeling die in de afzonderlijke Kempengemeente op dat moment geldt.

Artikel 24 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 20 februari 2007 en werkt terug tot en met 20 december 2006.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening commissie bezwaarschriften Personele Aangelegenheden Kempengemeenten'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Reusel – De Mierden op 12 februari 2007.
de griffier, de voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Reusel – De Mierden op 23 januari 2007.
de secretaris, de burgemeester,
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Reusel – De Mierden op 23 januari 2007.
de burgemeester,