Verordening straatnaamcommissie 2011

Geldend van 19-01-2012 t/m heden

Intitulé

Verordening straatnaamcommissie 2011

De raad van de gemeente Rhenen,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 september 2011,

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening straatnaamcommissie 2011

Artikel 1 – De commissie

Zoals aangegeven in de verordening naamgeving en nummering (adressen), artikel 2, is het een bevoegdheid van het college om straatnamen vast te stellen voor delen van de openbare ruimte. Hierbij wordt zij geadviseerd door een adviescommissie straatnaamgeving, hierna te noemen ‘de commissie’.

Artikel 2 – Taak

De commissie brengt op aangeven van de voorzitter schriftelijk advies uit aan het college over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte. Hierbij houdt de commissie rekening met de uitgangspunten die zijn beschreven in de als bijlage toegevoegde handreiking straatnaamgeving.

Artikel 3 – Samenstelling en lidmaatschap

  • 1. De commissie bestaat uit:

    • a.

      de burgemeester, die tevens optreedt als voorzitter;

    • b.

      een lid van de historische vereniging oudheidkamer Rhenen en omstreken;

    • c.

      een lid, woonachtig in Rhenen, een lid woonachtig in Elst Ut en een lid woonachtig in Achterberg.

  • 2. De leden worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd voor de periode van vier jaar.

  • 3. De leden kunnen tussentijds het lidmaatschap beëindigen. Zij doen hiervan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de commissie, die maatregelen neemt om in de vacature te voorzien, daarbij rekening houdend met de hierboven genoemde artikelen 1 at/m c.

  • 4. In de commissie worden geen raadsleden benoemd.

  • 5. Voor alle leden zullen plaatsvervangers worden benoemd, waarop dit artikel eveneens van toepassing is. De plaatsvervangend voorzitter is lid van het college.

Artikel 4 – Secretaris

  • 1. Het college wijst de ambtelijk secretaris en diens plaatsvervanger aan.

  • 2. De ambtelijk secretaris en diens plaatsvervanger worden geworven uit het team Burgerzaken en Belastingen. De gegevensbeheerders van dit team zijn door het college gemandateerd voor de uitvoering van de wettelijke taken voortvloeiend uit de wet BAG en beschikken over de gewenste deskundigheid.

  • 3. De secretaris is geen lid van de commissie.

  • 4. De secretaris dient de commissie desgevraagd van advies.

Artikel 5 – Werkwijze

  • 1. De commissie komt bijeen op verzoek van de voorzitter of van de secretaris.

  • 2. De secretaris roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3. De commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn.

  • 4. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de secretaris een nieuwe vergadering en stelt de leden hiervan schriftelijk in kennis. In deze vergadering kunnen besluiten over het uit te brengen advies genomen worden, ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 5. De commissie beslist over het uit te brengen advies met meerderheid van stemmen. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dit verlangt. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 6. De commissie vergadert en besluit in het openbaar. Daartoe worden vergaderingen op de gebruikelijke wijze aangekondigd.

Artikel 6 – Deskundigenadvies

De commissie is bevoegd om derden en belangstellenden te horen, bij deskundigen advies of inlichtingen in te winnen en hen zo nodig uit te nodigen bij de vergadering aanwezig te zijn. Wanneer er kosten gemoeid zijn met het inwinnen van het advies wordt dit vooraf met de voorzitter afgestemd.

Artikel 7 – Vergoeding

De leden van de commissie ontvangen geen vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen.

Artikel 8 – Tekenen van stukken

De adviezen van de commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Ze worden door de secretaris verwerkt in het collegevoorstel waarin de naamgeving van de openbare ruimte ter besluitvorming aan het college wordt voorgelegd.

Artikel 9 - Inwerkingtreding

De verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 10 – Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening straatnaamcommissie 2011”

Artikel 11 – Slotbepaling

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 25 oktober 2011.

De raadsgriffier,

de voorzitter,

J.H. van Beem

drs. J.H.A. van Oostrum