Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling nevenwerkzaamheden

Geldend van 01-12-2008 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling nevenwerkzaamheden

Regeling nevenwerkzaamheden

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    Medewerker:ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1 lid 1 sub a CAR;

  • b

    Nevenwerkzaamheden:nevenwerkzaamheden als bedoeld in artikel 15:1e CAR;

  • c

    Registratie:de registratie zoals bedoeld in artikel 15:1e lid 2 CAR.

Artikel 2 Doel

Het doel van deze regeling is regels te stellen voor nevenwerkzaamheden van medewerkers die de belangen van de dienst kunnen raken, voor zover deze in verband staan met de functievervulling.

Artikel 3 Nevenwerkzaamheden

Lid 1

Het is de medewerker in overeenstemming met artikel 15:1e lid 3 CAR verboden nevenwerkzaamheden te verrichten, waardoor de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

Lid 2

De medewerker doet opgave van de nevenwerkzaamheden op grond van artikel 15:1e lid 1 CAR via het Opgave formulier melding nevenwerkzaamheden (zie bijlage). Opgave voortvloeiend uit deze regeling moet gebeuren aan de gemeentesecretaris. Voor de gemeentesecretaris geldt dat opgave moet plaats vinden aan het college.

Lid 3

De medewerker moet de beëindiging van nevenwerkzaamheden schriftelijk te melden aan het college.

Artikel 4 Verbod nevenwerkzaamheden

Lid 1

Als het college van mening is dat de geregistreerde nevenwerkzaamheden in strijd zijn met artikel 15:1e CAR ontvangt de medewerker een gemotiveerd besluit over een verbod op deze nevenwerkzaamheden.

Lid 2

De medewerker beëindigt met onmiddellijke ingang de nevenwerkzaamheden in het geval zoals omschreven in lid 1.

Lid 3

Het college kan de nevenwerkzaamheden alleen verbieden indien artikel 3 lid 1 van toepassing is.

Lid 4

Het college kan in plaats van het in lid 1 gestelde nadere afspraken maken met de medewerker of beperkingen opleggen aan de medewerker, zodanig dat de mogelijkheid van belangenverstrengeling zich niet meer voordoet.

Lid 5

Bij voorgezette vervulling van verboden nevenwerkzaamheden kan een disciplinaire straf worden opgelegd.

Artikel 5 Openbaarmaking

Lid 1

Ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst is voor nevenwerkzaamheden van een aantal medewerkers openbaarmaking als bedoeld in artikel 15:1e CAR van geregistreerde nevenwerkzaamheden noodzakelijk. Openbaarmaking is van toepassing op de volgende functies:

  • a

    gemeentesecretaris;

  • b

    griffier;

  • c

    manager;

  • d

    commandant van de brandweer.

Lid 2

Ten aanzien van functies welke in lid 1 niet zijn omschreven kan eveneens de verplichting tot openbaarmaking van nevenwerkzaamheden gelden. De openbaarmaking moet in dat geval van belang zijn in verband met de integriteit.

Lid 3

Als er sprake is van (een vermoeden van) nevenwerkzaamheden die de belangen van de dienst kunnen raken wijst het college de betreffende functie aan als functie ten aanzien waarvan verplichte openbaarmaking van nevenwerkzaamheden geldt.

Artikel 6 Werkwijze openbaarmaking

Lid 1

Openbaarmaking van nevenwerkzaamheden gebeurt door een actuele opgave van werkzaamheden in het gemeentehuis ter inzage te leggen en te publiceren op de website.

Lid 2

De plicht tot openbaarmaking moet een zwaarwegend maatschappelijk belang dienen en noodzakelijk te zijn om het doel te bereiken.

Lid 3

Openbaarmaking moet een wezenlijke bijdrage leveren aan transparantie van de gemeente Rhenen.

Lid 4

Jaarlijks worden de betreffende medewerkers via een brief met bijgevoegd formulier verzocht de gegevens met betrekking tot de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden te controleren en indien nodig aan te vullen.

Artikel 7 Opgave tot openbaarmaking

De opgave tot openbaarmaking vermeldt in elk geval:

  • a

    de hoofdfunctie;

  • b

    de nevenwerkzaamheden, voor zover het nevenwerkzaamheden betreft die de belangen van de dienst, voor zover deze in verband staan met de functievervulling, kunnen raken;

  • c

    de organisatie waarbinnen de nevenwerkzaamheden worden verricht;

  • d

    de datum met ingang waarvan de nevenwerkzaamheden worden verricht;

  • e

    eventueel door het college opgelegde beperkingen.

Artikel 8 Verantwoordelijkheid

De gemeentesecretaris is verantwoordelijk voor de opgave van nevenwerkzaamheden van de medewerkers die een functie als bedoeld in artikel 5 van deze regeling bekleden. Mocht er twijfel bestaan over de geoorloofdheid van de nevenwerkzaamheden dan bespreekt de gemeentesecretaris dit met het college.Ten aanzien van de gemeentesecretaris zelf draagt het college deze verantwoordelijkheid.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

Lid 1

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan het college een bijzondere voorziening treffen.

Lid 2

Het college beslist in alle gevallen over de uitleg van de bepalingen van deze regeling als verschil van inzicht bestaat.

Artikel 10 Slotbepalingen

Lid 1

Deze regeling maakt onderdeel uit van het integriteitbeleid van de gemeente Rhenen.

Lid 2

Deze regeling is niet van toepassing op vrijwilligers bij de brandweer.

Lid 3

Deze regeling kan aangehaald worden als “Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Rhenen” en treedt in werking met ingang van 1 december 2008.

Opgave formulier melding nevenwerkzaamheden

Opgave formulier melding nevenwerkzaamheden

Algemene toelichting

1.      Achtergrond

Sinds 1997 bevat de Ambtenarenwet bepalingen met betrekking tot nevenwerkzaamheden. De overheid heeft maatschappelijk gezien een voorbeeldfunctie te vervullen. Het is aan te raden verstrengeling van dienstbelangen en privé-belangen, en elke schijn daarvan, te vermijden. Overheidsorganisaties doen er dan ook goed aan maatregelen te nemen dit te voorkomen.De bepalingen uit diezelfde Ambtenarenwet  zien toe op het melden, registreren (artikel 125 lid 1 sub j) en verbieden (artikel 125 lid 1 sub k) van bepaalde nevenwerkzaamheden.Naast deze voorschriften heeft een medewerker de vrijheid om privé-activiteiten te ontplooien en heeft hij recht op bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer. Er kan een spanningsveld onstaan.De verplichting nevenwerkzaamheden bij de werkgever te melden, vormt een inbreuk op het privé-leven van de medewerker en raakt daarmee het grondrecht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Deze beperkingen zijn alleen toegestaan wanneer er een wettelijke grondslag is. De Ambtenarenwet voorziet hierin. Aangezien de beperkingen een grondrecht raken, moet er sprake zijn van een zwaarwegend belang. In dit geval is dat de bevordering van de integriteit van de overheid.

Van een ambtenaar mag worden verwacht dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt met betrekking tot integer handelen. De  waarborging van deze integriteit is aan de overheidsorganisatie voorbehouden. Dit heeft geleid tot aanscherping van de regels over nevenwerkzaamheden. In 2003 zijn hiertoe in de Ambtenarenwet al bepalingen opgenomen . Het betreft de volgende verplichtingen:

  • 1

    voorschriften vaststellen over de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden verricht door topambtenaren en

  • 2

    voorschriften vaststellen over  de melding van financiële belangen door ambtenaren die een functie uitoefenen waarin risico bestaat op financiële belangenverstrengeling evenals een verbod op financiële belangen die een goede functievervulling in de weg staan.

Deze wijzigingen in de Ambtenarenwet zijn recent in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en uitwerkingsovereenkomst voor de sector gemeenten (CAR/UWO) opgenomen. Dit heeft te maken met het feit dat het gaat om zware inbreuken op de privacy van de betrokken medewerkers. Inmiddels hebben ook andere overheidssectoren, waaronder het rijk, de wettelijke bepalingen in de rechtspositie opgenomen.

2.      Nadere toelichting

Nevenwerkzaamheden

 Voor bestuurders geldt al langere tijd, dat zij hun nevenwerkzaamheden openbaar moeten maken. De reden hiervan is dat publiekelijk over hun nevenwerkzaamheden geoordeeld moet kunnen worden. In het vervolg gaat dit ook gelden  voor bepaalde, door het college aangewezen, medewerkers. De Ambtenarenwet biedt de mogelijkheid tot actieve openbaarmaking van nevenwerkzaamheden door ambtenaren.

Verbod nevenwerkzaamheden

Indien de nevenwerkzaamheden van een medewerker niet toelaatbaar worden gevonden zal het college maatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat de nevenwerkzaamheden worden beëindigd. Daarbij wordt eerst naar de minst ingrijpende oplossing  gezocht. Gedacht kan worden aan nadere afspraken. Uit jurisprudentie blijkt dat het beginsel van vrije arbeidskeuze niet  bedoeld is beperkingen op te leggen  voor het daarnaast verrichten van andere werkzaamheden. Dit geldt ook voor nevenwerkzaamheden.Als de nevenwerkzaamheden na opgelegde beperkingen en/of een verbod van het college niet beëindigd worden, dan kan een disciplinaire straf worden opgelegd. Dit kan uiteen lopen van een schriftelijke berisping tot schorsing.

Meldingsplicht en Registratie

De meldingen worden geregistreerd in een apart systeem. De geregistreerde meldingen voor openbaarmaking worden jaarlijks onderworpen aan een update. Dit wordt gedaan via een standaardbrief die aan de desbetreffende medewerker wordt verzonden.Nieuwe medewerkers ontvangen bij de aanstellingsformulieren een Opgave formulier melding nevenwerkzaamheden. Huidige medewerkers die  van plan zijn nevenwerkzaamheden te gaan verrichten, hebben de verplichting dit te melden via het Opgave formulier melding nevenwerkzaamheden.

Openbaarmaking

De openbaarmaking van nevenwerkzaamheden is vrij. Dit kan gebeuren door het ter inzage leggen van de gegevens op het gemeentehuis of plaatsing op internet. Het College Bescherming Persoonsgegevens vindt de integriteit van het openbaar bestuur een voldoende zwaarwegend belang om elektronische openbaarmaking van nevenwerkzaamheden van topmanagers bij de rijksoverheid te rechtvaardigen. Deze redenering kan bij de gemeentelijke overheid eveneens worden gevolgd.

In de gemeente Rhenen is ervoor gekozen de openbaarmaking van nevenwerkzaamheden te laten plaatsvinden door middel van ter inzage legging van deze gegevens in het gemeentehuis en plaatsing op de website.

Toepassingsgebied openbaarmaking

Aanknopingspunten voor actieve openbaarmaking bij het bepalen van de functies zijn:

  • -

    de positie van de medewerker in de organisatie, niveau van bezoldiging;

  • -

    de banden met het bestuur;

  • -

    publiekelijk optreden;

  • -

    eindverantwoordelijkheid voor overheidsoptreden of beleid;

  • -

    belangrijke mate van beïnvloeding van overheidsoptreden of beleid.

De twee functies die hiervoor in de CAR/UWO worden genoemd  zijn:

  • 1

    de gemeentesecretaris;

  • 2

    de directeur van een gemeentelijke dienst of bedrijf. Bij de gemeente Rhenen zijn dit de sectorhoofden.

Ad. 1

De gemeentesecretaris heeft ambtelijke eindverantwoordelijkheid. Daarnaast is zijn of haar invloed op het overheidsoptreden en het beleid groot. De nauwe band met het bestuur maakt dat  actieve openbaarmaking geldt.

Ad. 2

De sectorhoofden leggen over hun optreden direct verantwoording af aan de gemeentesecretaris. De invloed op het overheidsoptreden of beleid op het eigen werkterrein is groot. Zij zijn in staat het overheidsbeleid en/of –handelen te beïnvloeden. Om de transparantie van de overheid te waarborgen geldt  actieve openbaarmaking.

Lokaal dient te worden bepaald of, en zo ja voor welke, andere functies actieve openbaarmaking geldt. Als richtlijn wordt hierbij de leden van het managementteam of de eerste managementlaag onder de gemeentesecretaris genoemd. Wil actieve openbaarmaking gelden, dan moet er sprake zijn van “andere ambtenaren aangesteld in een functie waarvoor ter bescherming van de integriteit van de openbare dienst openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden noodzakelijk is”.

Vanuit het LOGA is geadviseerd ook  voor  de functie van griffier de actieve openbaarmaking van toepassing te verklaren in verband met integriteit.Na overleg in het MT is besloten dat ten aanzien van de functies zoals genoemd in artikel 5 openbaarmaking van nevenwerkzaamheden geldt.

Opgave tot openbaarmaking

Integriteit binnen gemeenten is erg belangrijk. Met alle zaken hiermee samenhangend dient zeer zorgvuldig te worden omgegaan. Het is dan ook van groot belang dat registratie zorgvuldig plaatsvindt.