Regeling vervallen per 01-01-2017

Beleidsregel Tegenprestatie naar vermogen gemeente Rhenen 2015

Geldend van 15-12-2015 t/m 31-12-2016

Intitulé

Beleidsregel Tegenprestatie naar vermogen gemeente Rhenen 2015

Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Rhenen;

Overwegende dat het wenselijk is een nadere beschrijving te geven van de wijze waarop het college uitvoering geeft aan de Verordening Tegenprestatie naar vermogen gemeente Rhenen 2015;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

Besluit vast te stellen de Beleidsregel Tegenprestatie naar vermogen gemeente Rhenen 2015.

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Artikel 1 Begrippen

  • 1. In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • ·

      v rijwilligerswerk: werk dat in enig verband onverplicht en onbetaald wordt verricht, voor anderen of de samenleving;

    • ·

      t egenprestatie: het verrichten van naar vermogen door het college opgedragen onbeloonde maatschappelijk nuttige werkzaamheden, die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt

    • ·

      mantelzorg: langdurige zorg die niet in het kader van een hulpverlenend beroep wordt geboden aan een hulpbehoevende door personen uit diens directe omgeving, waarbij zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie en de gebruikelijke zorg van huisgenoten voor elkaar overstijgt.

  • 2. Alle begrippen die in deze beleidsregel worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW), Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht.

Hoofdstuk 2 De tegenprestatie naar vermogen

Artikel 2 Procesomschrijving

  • a. De medewerker van de afdeling Economie en Werk in Veenendaal informeert belanghebbende dat van hem/haar een tegenprestatie wordt verwacht.

  • b. De belanghebbende krijgt de gelegenheid om aantoonbaar te maken dat hij of zij reeds iets doet dat naar aard en omvang minimaal vergelijkbaar is met een tegenprestatie of redelijkerwijs noodzakelijk is (bijvoorbeeld mantelzorg, vrijwilligerswerk of parttime betaalde arbeid).

  • c. De medewerker van de afdeling Economie en Werk in Veenendaal beziet of belanghebbende in aanmerking komt voor een ontheffing op grond van artikel 6 van de verordening Tegenprestatie Rhenen 2015.

  • d. Als er geen sprake kan zijn van een ontheffing krijgt belanghebbende 8 weken de tijd om op zoek te gaan naar een geschikte tegenprestatie. Deze zoekperiode van 8 weken kan door het college tweemaal met 4 weken worden verlengd.

  • e. Belanghebbenden die zelf geen tegenprestatie kunnen vinden worden ondersteund bij het zoeken naar een geschikte tegenprestatie.

  • f. Indien het college niet binnen 8 weken na het verstrijken van de zoekperiode zoals bedoeld in sub d. van dit artikel een geschikte activiteit kan aanbieden aan betrokkene, zal het college betrokkene tijdelijk ontheffen van de verplichting tot het verrichten van een tegenprestatie.

  • g. Belanghebbenden die echt niet willen krijgen een aanbod. Als iemand uiteindelijk niet wil voldoen aan de verplichting tot tegenprestatie kan op basis van de afstemmingsverordening een maatregel worden opgelegd.

Artikel 3 Duur en omvang

In de verordening zijn de maximale duur en omvang van een tegenprestatie opgenomen. De tegenprestatie wordt opgedragen voor maximaal 4 uur per week, voor de maximale duur van 6 maanden per jaar.

Artikel 4 Vergoedingen

  • a. Een belanghebbende mag van een desbetreffende organisatie een onkostenvergoeding op basis van de daadwerkelijke kosten ontvangen.

  • b. Wanneer een Verklaring omtrent gedrag noodzakelijk is voor het uitvoeren van de tegenprestatie wordt deze bekostigd door de organisatie waarvoor de tegenprestatie wordt uitgevoerd

  • c. Wanneer de belanghebbende niet onder de verzekering valt van de organisatie waar de tegenprestatie wordt uitgevoerd, sluit de gemeente hiervoor een verzekering af.

Artikel 5 Verplichting en controle

  • a. De verplichting tot een tegenprestatie naar vermogen wordt door middel van een beschikking opgelegd. In een bijlage bij de beschikking wordt een plan van aanpak opgenomen waarin de afspraken met de klant en de organisatie waar de tegenprestatie wordt uitgevoerd, zijn vastgelegd.

  • b. Als de belanghebbende niet of in onvoldoende mate meewerkt aan de opgelegde tegenprestatie naar vermogen, wordt deze gedraging conform de Afstemmingsverordening Participatiewet IOAW en IOAZ gemeente Rhenen 2015 gesanctioneerd.

Artikel 6 Klussen die in aanmerking komen voor de tegenprestatie

Bij de tegenprestatie gaat het om maatschappelijk nuttige activiteiten; er is sprake van maatschappelijk nuttige activiteiten als de gemeenschap kan profiteren van het resultaat van de inspanningen. In Rhenen hanteren we daarbij dat ook groot belang wordt gehecht aan de persoonlijke ontwikkeling van degene die de tegenprestatie uitvoert.

De belanghebbende krijgt altijd eerst de keuze en de ruimte om zelf activiteiten te vinden die aansluiten bij zijn of haar behoeften en kwaliteiten.

Bij de uitvoering van de tegenprestatie moet verdringing worden voorkomen.

Spelregels ter voorkoming van verdringing

In artikel 3 van de verordening is opgenomen dat voorkomen van verdringing één van de criteria is bij de keuze van de tegenprestatie, respectievelijk de maatschappelijk nuttige activiteiten.

  • a.

    Het mag niet gaan om activiteiten waarvoor betrokkene of een ander normaal gesproken betaald wordt of eerder (minder dan een jaar geleden) nog betaald werd. Dit is het geval als eerde bestaande arbeidsplaatsen met vergelijkbare werkzaamheden binnen deze periode zijn wegbezuinigd bij de betreffende (overheids-) organisatie.

  • b.

    Er mag geen vacature openstaan voor dezelfde of bijna dezelfde activiteiten als die bij de tegenprestatie zouden worden uitgevoerd.

  • c.

    Het gaat om onbeloonde maatschappelijk nuttige activiteiten die worden verricht naast of in aanvulling op reguliere arbeid (additioneel) en die niet leiden tot verdringing op de arbeidsmarkt.

  • d.

    Additionele werkzaamheden omvatten aanvullende activiteiten die onder normale bedrijfseconomische omstandigheden niet rendabel zijn om een gezonde bedrijfsvoering op orde te houden.

  • e.

    Het betreft kortdurende werkzaamheden, beperkt in omvang en duur.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 7 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze beleidsregel, indien onverkorte toepassing zou leiden tot onredelijkheid of onbillijkheid. In gevallen waarin deze beleidsregel niet voorziet, beslist het college.

Artikel 8 Inwerkingtreding

De beleidsregel treedt in werking na vaststelling door het college.

Artikel 9 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Beleidsregel Tegenprestatie naar vermogen gemeente Rhenen 2015’.

Vastgesteld in de vergadering van 15 december 2015

Wg

de heer P. Bonthuis

de heer drs. J.A. van der Pas

secretaris

burgemeester