Regeling vervallen per 08-06-2018

Besluit instelling Werkgeverscommissie

Geldend van 02-06-2016 t/m 07-06-2018

Intitulé

Besluit instelling Werkgeverscommissie

De raad van de gemeente Rhenen;

overwegende dat het wenselijk is nadere regels te stellen met betrekking tot hetwerkgeverschap van de griffie(r) en de rechtspositie van de griffie(r) en de medewerkers van de griffie;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet, en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

  • 1.

    een werkgeverscommissie in te stellen;

  • 2.

    aan de onder 1 genoemde commissie de bevoegdheden te delegeren die rechtstreeks voortvloeien uit de Ambtenarenwet, de op deze wet gebaseerde en door de raad vastgestelde rechtspositionele voorschriften en de artikelen 107 tot en met 107e Gemeentewet , met uitzondering van de bevoegdheden als bedoeld in artikel 107, 107a, tweede lid, 107d, eerste lid en 107e, eerste lid van de Gemeentewet ;

  • 3.

    de raadsleden Ana Hulsebosch, Hans de Wilt, enJacob Schouten te benoemen tot voorzitter respectievelijk lid van de werkgeverscommissie voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

  • 4.

    vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie Rhenen 2015':

Verordening Werkgeverscommissie Rhenen 2015

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, en beschikt hiertoe over de bevoegdheden zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd;

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

  • 4. In elk geval behoren tot de taken van de werkgeverscommissie:

    • a.

      het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier waaronder de functiebeschrijving en -waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent benoeming, schorsing en ontslag en de vaststelling van de instructie van de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet;

    • b.

      het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake benoeming, schorsing en ontslag en de instructie van de griffier;

    • c.

      het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

    • d.

      overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier;

    • e.

      het benoemen, schorsen en ontslaan van de plaatsvervangend griffier en medewerkers van de griffie als bedoeld in artikel 107e, lid 2 van de Gemeentewet;

    • f.

      de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de plaatsvervangend griffier en medewerkers van de griffie;

    • g.

      het voeren van functionerings- c.q. beoordelingsgesprekken met de plaatsvervangend griffier en medewerkers van de griffie;

    • h.

      de bevoegdheden als bedoeld in lid f en g van dit artikel worden door de griffier in mandaat uitgeoefend.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie;

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b. indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en de commissie, als adviseur, van informatie en advies voorzien.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie

  • f.

    de verslaglegging van de werkzaamheden van de commissie en het toelichten hiervan dan wel verantwoording afleggen hierover in een openbare vergadering van de raad.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De

besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1. Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

  • 2. Op dat tijdstip worden ingetrokken alle in het verleden genomen besluiten die betrekking hebben op het werkgeverschap ten aanzien van de (plaatsvervangend) griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordeningwerkgeverscommissie Rhenen 2015'.

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 20 januari 2015

Aldus besloten door de raad in zijn openbare

vergadering van 20 januari 2015

 

 

De griffier,

 

De voorzitter,

 

 

C. Apell

 

A. Hulsebosch

 

 

C.Toelichting

Toelichting

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

De delegatie ziet op het vaststellen en wijzingen van rechtspositieregelingen en het nemen van personele besluiten. Voor wat betreft de rechtspositieregelingen is het standpunt dat dit zich niet voor delegatie zou lenen verlaten (circulaire VNG 5 december 2011).

Artikelsgewijs

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van besluiten met betrekking tot het vaststellen en wijzigen van rechtspositieregelingen ende personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.

De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader is het zinvol om de burgemeester als voorzitter van de raad op te laten treden als vaste adviseur van de werkgeverscommissie. Het verdient dan ook aanbeveling om de burgemeester voor alle vergaderingen van de commissie uit te nodigen. Dat laat onverlet dat in sommige gevallen de aanwezigheid van de burgemeester tijdens een vergadering door de commissie niet wenselijk wordt geacht. Na afstemming tussen de commissie en de burgemeester kan een uitnodiging in dat geval achterwege blijven.

Artikel 3 Taken voorzitter

Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met het college, de secretaris of een afdelingshoofd. Voor het kunnen aangaan van deze overeenkomsten is het wel noodzakelijk dat het college zijn bevoegdheid tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandeling aan de griffier mandateert. Mandaat aan een niet-ondergeschikte is door de wetgever mogelijk gemaakt in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast moet de burgemeester aan de griffier de volmacht geven om overeenkomsten te kunnen ondertekenen.

Artikel 5 en 6 Besluitvorming en Verslaglegging

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken et cetera, aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

Beoordelings- of functioneringsgesprekken (als bedoeld in artikel 1, lid 4) worden niet beschouwd als vergadering van de werkgeverscommissie. Verder spreekt de inhoud van dit artikel voor zich.

Artikel 9 Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de raad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.

Artikel 10, 11 en 12 Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel

De commissie heeft onderzocht of er in het verleden al besluiten zijn genomen over het werkgeverschap van de griffie. Er konden geen ter zake doende besluiten worden teruggevonden. Vanwege beperkingen in de zoekfunctie van het documentbeheersysteem van de gemeente Rhenen lijkt het de commissie echter aanbevelenswaardig om datgene wat verwoordt is in artikel 11, lid 2, aan de verordening toe te voegen. Met dit lid wordt zeker gesteld dat de juridische basis voor het instellen en functioneren van de werkgeverscommissie alleen op de nu voorliggende verordening gebaseerd is en eventuele besluiten uit het verleden daarmee vanaf de dag van inwerkingtreding niet meer van toepassing zijn. De inhoud van deze artikelen spreken voor zich.