Regeling vervallen per 11-04-2024

Integraal handhavingsbeleid 2017 tot en met 2020

Geldend van 29-12-2016 t/m 10-04-2024

Intitulé

Integraal handhavingsbeleid 2017 tot en met 2020

Op 20 december 2016 is door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen het integraal handhavingsbeleid 2017 tot en met 2020 vastgesteld. Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking. De volledige tekst treft u hieronder aan. N.B. Omwille van een goede leesbaarheid is het document als pdf bestand in de bijlage toegevoegd.

Gemeentelijke toepassing van de Landelijke Handhavingstrategie

De Landelijke Handhavingstrategie (bijgevoegd) maakt onderdeel uit van deze sanctiestrategie. De gemeente hanteert deze strategie, mede gelet op de geldende wettelijke verplichtingen en haar deelname in de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Utrecht. Daarnaast vindt zij duidelijkheid en eenduidigheid voor de burgers, bedrijven, verenigingen en instellingen van groot belang. De gemeente past dan ook de Landelijke Handhavingstrategie toe voor de gehele fysieke leefomgeving. Deze is immers niet alleen voor milieutaken toepasbaar maar ook voor de overige taakvelden binnen het omgevingsrecht (bouwen, brandveiligheid, ruimtelijke ordening en overige taakvelden) met het oog op de komst van de Omgevingswet in 2018.

Toepassing

Bij het constateren van een overtreding, bijvoorbeeld naar aanleiding van een reguliere controle, een klacht of een verzoek om handhaving, is de interventiematrix uit de Landelijke Handhavingstrategie leidend.

Als de toezichthouder een overtreding heeft geconstateerd stelt hij of zij met behulp van de interventiematrix de sanctie vast. Daarbij zijn de volgende stappen aan de orde:

 

  • 1.

    Positionering bevinding in de interventiematrix

    De handhaver bepaalt in welk segment van de interventiematrix de bevinding gepositioneerd kan worden door:

    - het beoordelen van de gevolgen van de bevinding voor milieu, natuur, water, veiligheid, gezondheid en/of maatschappelijke relevantie en

    - het typeren van de normadressaat.

  • 2.

    Bepalen verzwarende aspecten

    De handhaver bepaalt of er verzwarende aspecten zijn die moeten worden betrokken bij de afweging om het bestuurs- en/of strafrecht toe te passen. Hoe meer verzwarende aspecten, des te groter de reden om naast bestuursrechtelijk ook strafrechtelijk te handhaven.

  • 3.

    Onderzoek samenwerking bestuur, politie en Openbaar Ministerie

    De handhaver bepaalt of overleg over de toepassing van het bestuurs- en/of strafrecht geïndiceerd is op basis van de beoordeling van de bevinding met de interventiematrix (stap 1) en de afweging van verzwarende aspecten (stap 2).

  • 4.

    Optreden met de interventiematrix

    De handhaver kijkt naar de interventies in het segment van de interventiematrix waarin hij de bevinding eerder met behulp van stap 1 heeft gepositioneerd. Vervolgens kiest de handhaver voor de minst zware (combinatie) van de in het betreffende segment opgenomen interventies, tenzij de handhaver motiveert dat een andere (combinatie van) interventie(s) in de betreffende situatie passender is. De interventies in de (segmenten van de) matrix lopen van beneden naar boven op in zwaarte.

  • 5.

    Vastlegging

    De doorlopen stappen en genomen beslissingen worden volgens de geldende procedure(s) vastgelegd.

    Voor een nadere uitleg over voornoemde stappen wordt verwezen naar hoofdstuk 3 van de Landelijke Handhavingstrategie.

Toelichting interventies

Om eventuele ongelijkheid van interpretatie van een aantal interventies te voorkomen en om de sanctionering naar aanleiding van overtredingen zoveel mogelijk gelijk te trekken wordt hierna de volgende toelichting opgenomen als aanvulling op Bijlage 2 van de Landelijke Handhavingstrategie.

 

LOD en LOB

Het opleggen van een last onder dwangsom (LOD) of een last onder bestuursdwang (LOB) gebeurt volgens zorgvuldig te volgen stappen. Binnen het werkgebied van de gemeente gelden bij de interventie LOD en LOB de volgende stappen:

  • 1.

    Bestuurlijke waarschuwing; dit is een voornemen om een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang op te leggen. In het voornemen wordt geen hersteltermijn opgenomen maar enkel een termijn genoemd om zienswijzen bekend te maken.

  • 2.

    Sanctiebeschikking, dat wil zeggen het opleggen van een last onder dwangsom of een last onder bestuursdwang.

  • 3.

    Verbeuren dwangsom of uitvoeren bestuursdwang.

 

In de hiervoor genoemde bestuurlijke waarschuwing wordt, anders dan hetgeen in Bijlage 2 van Landelijke Handhavingstrategie is opgenomen, geen hersteltermijn opgenomen teneinde de overtreding niet langer te laten voortbestaan en vanwege het uniformeren van de praktijk met het oog op de strategieën van overige handhavende instanties (gemeenten) binnen de provincie Utrecht. Er kan wel, als gevolg van de ingediende zienswijzen, aanleiding bestaan voor een (extra) controlemoment voordat er overgegaan wordt tot het definitief opleggen van de last onder dwangsom of de last onder bestuursdwang. Redenen hiervoor kunnen zijn bijvoorbeeld het reeds ongedaan maken van de overtreding door de overtreder of onduidelijkheid over het (nog voort)bestaan van de overtreding.

 

Proces-verbaal (PV)

Dit optreden valt onder het strafrechtelijk optreden. Een PV is de basis voor het verdere optreden van het Openbaar Ministerie dat kan leiden tot sancties als: een geldboete, een werkstraf, een gevangenisstraf, ontneming van wederrechtelijk verkregen voordeel, publicatie van het vonnis, stillegging van de onderneming en verbeurdverklaring.

 

Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie is standaard als toezichthouders de volgende ernstige bevindingen doen:

  • *

    Situaties waarin bewust het toezicht onmogelijk wordt gemaakt, in combinatie met het weigeren van toegang, intimidatie, geweldsdreiging, fraude, vernietiging van bewijs en/of poging tot omkoping.

  • *

    Situaties waarin de toezichthouder constateert dat er opzettelijk mensen in gevaar worden gebracht, door onder andere: sabotage, vernieling of het bewust verstrekken van verkeerde informatie.

 

Richtlijn dwangsombedragen en termijnen

Voor het bepalen van de hoogte van dwangsommen en de lengte van (begunstigings)termijnen geldt een vaste richtlijn. De (bijgevoegde) Richtlijn dwangsombedragen en termijnen bevat een weergave van de in de praktijk veelal toegepaste dwangsombedragen en termijnen bij diverse veelvoorkomende overtredingen binnen het omgevingsgebied. Bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom is er relatie gelegd met de interventiematrix van de Landelijke handhavingstrategie. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Richtlijn dwangsombedragen en termijnen.

De Richtlijn is ontwikkeld om binnen de regio op een uniforme wijze op te treden bij het hanteren van dwangsombedragen en termijnen voor eenzelfde soort overtredingen. Een uniforme aanpak draagt bij aan een gelijk speelveld voor bedrijven, burgers en betrokkenen.

     

Bijlage 4

Richtlijn dwangsombedragen en termijnen

In de onderstaande tabel zijn voor de meest voorkomende overtredingen de maximale dwangsombedragen en de maximale lengte van de (begunstigings)termijnen opgenomen. De tabel geeft een richtlijn aan en biedt enig houvast bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom en de te stellen termijn. De tabel is niet uitputtend bedoeld. Voor overtredingen die niet in deze tabel zijn opgenomen wordt de hoogte van de dwangsom en de te stellen termijn per specifieke situatie nader bepaald.

Afhankelijk van de specifieke feiten en omstandigheden van het individuele geval kan gemotiveerd worden afgeweken van de in de tabel genoemde waarden.

 

Dwangsom en modaliteit

De dwangsom dient voldoende prikkelend te werken om de overtreding te (laten) beëindigen. De dwangsombedragen dienen in redelijke verhouding te staan tot de zwaarte van het geschonden belang en tot de beoogde werking van de dwangsom.

Het opleggen van een last onder dwangsom geschiedt in verschillende wettelijk voorgeschreven vormen (modaliteiten). Deze modaliteiten zijn vastgelegd in artikel 5:32b, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht: een bedrag ineens; een bedrag per tijdseenheid dat de last niet is uitgevoerd dan wel per overtreding van de last. Het bestuursorgaan komt beleidsvrijheid toe bij de keuze voor een van deze modaliteiten.

Begunstigingstermijn: Een last onder dwangsom omvat naast de te nemen herstelmaatregelen ook een termijn, waarbinnen de overtreder de door het bestuursorgaan opgelegde lastgeving kan uitvoeren zonder dat deze het dwangsombedrag verbeurt. Deze begunstigingstermijn mag niet wezenlijk langer worden gesteld dan noodzakelijk om de overtreding te kunnen opheffen.

 

Vaststelling hoogte dwangsom volgens de interventiematrix LHS

De vaststelling van de hoogte van de dwangsom wordt afhankelijk gesteld van de gepositioneerde bevinding in de interventiematrix volgens de Landelijke Handhavingstrategie. Er zijn drie bevindingen te onderscheiden:

  • -

    De bevinding is gepositioneerd in de lichte segmenten van de interventiematrix (A1, A2, A3, B1, B2 en C1). In die situatie wordt de dwangsom per tijdseenheid of per overtreding vastgesteld op (plusminus) één derde van het maximumbedrag; het te stellen maximum is het in de tabel opgenomen maximumbedrag. Als de modaliteit ‘ineens’ is omschreven blijft het dwangsombedrag ‘ineens’ gelijk aan het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 5.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de lichte segmenten van de interventiematrix valt. De modaliteit is ‘per week’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 5.000 / 3 = ± € 1.667 per week met een maximum van € 5.000.

 

  • -

    De bevinding is gepositioneerd in de middensegmenten van de interventiematrix (A4, B3, B4, C2, D1 en D2). In die situatie wordt de dwangsom per tijdseenheid of per overtreding vastgesteld op de helft van het maximumbedrag; het te stellen maximum is het in de tabel opgenomen maximumbedrag. Als de modaliteit ‘ineens’ is omschreven blijft het dwangsombedrag ‘ineens’ gelijk aan het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 4.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de middensegmenten van de interventiematrix valt. De modaliteit is ‘per overtreding’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 4.000 / 2 = € 2.000 per overtreding met een maximum van € 4.000.

 

  • -

    De bevinding is gepositioneerd in de zware segmenten van de interventiematrix (C3, C4, D3 en D4). In die situatie wordt de dwangsom (per tijdseenheid, per overtreding of ineens) vastgesteld op het maximumbedrag. Een voorbeeld ter illustratie: in de tabel is een maximumbedrag van € 3.000 opgenomen voor een overtreding die binnen de zware segmenten van de interventiematrix valt.

 

De modaliteit is ‘per week’ omschreven. De dwangsom wordt in dat geval vastgesteld op € 3.000 per week waarbij een maximum geldt van € 3.000.

 

Hieronder volgt het schema van de interventiematrix.

  Interventiematrix

  •  

    Aanzienlijk, dreigend en/of onomkeerbaar

    4

    Strafrecht

    BSBm / PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

           

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

    Verscherpt toezicht

     

    Strafrecht

    BSBm / PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

           

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

    Verscherpt toezicht

    Strafrecht

    BSBm / PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning

    certificaat of erkenning

     

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

     

    Strafrecht

    PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning

    certificaat of erkenning

     

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

     

    DE (MOGELIJKE) GEVOLGEN ZIJN:

    Van belang

    3

    Strafrecht

    BSBm / PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

           

    Bestuursrecht

    herstellend

    Bestuurlijk gesprek,

    Waarschuwen

    Strafrecht

    BSBm / PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

           

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

    Verscherpt toezicht

     

    Strafrecht

    BSBm / PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

           

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

    Verscherpt toezicht

     

    Strafrecht

    PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Exploitatieverbod / sluiting, schorsen of intrekken vergunning

    certificaat of erkenning

     

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

     

    Beperkt

    2

                 

    Bestuursrecht

    herstellend

    Aanspreken / Informeren

    Strafrecht

    BSBm / PV

             

    Bestuursrecht

    herstellend

    Bestuurlijk gesprek,

    Waarschuwen

    Strafrecht

    BSBm / PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

     

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

    Verscherpt toezicht

    Strafrecht

    PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

     

    Bestuursrecht

    herstellend

    Tijdelijk stilleggen, LOB, LOD

    Vrijwel nihil

    1

                 

    Bestuursrecht

    herstellend

    Aanspreken / Informeren

                 

    Bestuursrecht

    herstellend

    Aanspreken / Informeren

    Strafrecht

    BSBm / PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

     

    Bestuursrecht

    herstellend

    Bestuurlijk gesprek,

    Waarschuwen

     

    Strafrecht

    PV

     

    Bestuursrecht bestraffend

    Bestuurlijke boete

     

    Bestuursrecht

    herstellend

    Bestuurlijk gesprek,

    Waarschuwen

     

     

     

    A

    B

    C

    D

     

     

     

    Goedwillend:

    • Onbedoeld

    • Proactief

    Moet kunnen:

    • Onverschillig

    Calculerend:

    • Belemmerend of

    risiconemend

    Bewust en structu-reel / Crimineel:

    • Fraude

     

     

     

          HET GEDRAG VAN DE OVERTREDER IS:

INTERVENTIEMATRIX 

Recidive

Na het bereiken van het maximale bedrag kan besloten worden om een nieuwe last onder dwangsom, dan wel een last onder bestuursdwang op te leggen. Indien sprake is van herhaling van een overtreding – door dezelfde overtreder op een bepaald perceel – waarvoor in het verleden (binnen de afgelopen twee jaren) reeds een dwangsombeschikking is afgegeven, wordt de te stellen dwangsom verhoogd met 100%.

Algemeen

  • Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Algemeen

    Geen medewerking verlenen aan toezichthouder

    per overtreding

     

    10.000

    direct

     

    Ontbrekende onderzoek zoals preventieonderzoek, bodemonderzoek, energiebesparingsonderzoek, akoestisch onderzoek etc.

    ineens

    5.000

    8 weken

     

    Overleggen ontbrekende gegevens, zoals logboek, administratie, energienota, lekdichtheid, registratie, rapportage etc.

    ineens

    1.000

    4 weken

 

Overtredingen milieu

  • Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Afval

    Opslag niet conform voorschriften

    per week

    5.000

    4 weken

     

    Afval niet correct afvoeren

    per overtreding

    5.000

    4 weken

     

    Scheiding afval niet conform voorschriften

    per overtreding

    5.000

    4 weken

    Bodem

    Afvalstoffen op/in de bodem brengen

    per overtreding

    5.000

    4 weken

     

    Keuring onder- of bovengrondse tank niet uitgevoerd

    per week

    4.000

    8 weken

     

    Kathodische bescherming of peilbuis niet gecontroleerd

    per week

    2.000

    4 weken

     

    Vloer niet vloeistofdicht

    per week

    400/m2

    8 weken

     

    Vloeistofdichte (lek)bak ontbreekt

    per week/bak

    2.000/bak

    4 weken

     

    Geen financiële zekerheid

    per week

    2.000

    4 weken

     

    Opslag vaste mest zonder voorzieningen

    per overtreding

    4.000

    4 weken

     

    Ontbreken (KIWA-)certificaat mestopslag

    per week

    3.000

    4 weken

     

    Foliebassin niet gekeurd

    per week

    3.000

    4 weken

     

    Mestbassin niet conform de bouwtechnische richtlijnen

    per week

    3.000

    4 weken

    Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Bodem (vervolg)

    Geen melding Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval

    ineens

    20.000

    1 week

     

    Afgifte van grond/bouwstoffen aan een onbevoegde be-/ verwerker

    per overtreding

    10.000

    4 weken

     

    Toepassen van grond/bouwstoffen op locatie zonder juiste keuringen en kwaliteitsverklaringen

    per overtreding

    12.000

    4 weken

     

    Geen melding Besluit bodemkwaliteit

    ineens

    4.000

    1 week

     

    Toepassing niet conform de voorschriften en/of voorgeschreven voorzieningen niet aangebracht.

    per week

    5.000

    4 weken

    (Externe) veiligheid

    Brandscheiding niet op orde

    per week

    1.000

    8 weken

     

    Opslag gevaarlijke stoffen niet volgens voorschriften

    per overtreding

    10.000

    1 week

     

    Opslag kluis/ kast ontbreekt

    per overtreding

    4.000

    6 weken

     

    Gasflessen niet tegen omvallen beschermd

    per overtreding

    1.000/fles

    1 week

     

    Keuring gastank verlopen

    per week

    2.000/tank

    8 weken

     

    Keuring gasfles verlopen

    per week

    1.000/fles

    4 weken

     

    Hekwerk bij gastank ontbreekt/niet tegen aanrijden beschermd

    per overtreding

    2.000

    4 weken

    Geluid

    Geluidnorm overschreden

    per overtreding

    10.000

    direct

     

    Geluidbegrenzer niet conform verzegeling

    per overtreding

    5.000

    direct

     

    Gedragsvoorschriften niet naleven

    per overtreding

    2.000

    direct

     

    In werking buiten vergunde uren

    per overtreding

    10.000

     

    direct

    Lucht

    Overschrijding emissie-eisen

    per overtreding

    10.000

    4 weken

     

    Metingen niet (juist) uitgevoerd

    per overtreding

    1.000

    4 weken

     

    Afvoerpijp niet op hoogte

    per week

    5.000

    8 weken

     

    Niet juist gebruiken of ontbreken emissiebeperkende apparatuur (zoals (stof)filters, ontgeuringsinstallatie)

    per overtreding

    5.000

    8 weken

     

    Geen keuring of onderhoud stook- of koelinstallatie

    per week

    2.500

    8 weken

     

    Niet naleven voorschriften stook- of koelinstallatie

    per week

    2.000/

    installatie

    4 weken

     

    Niet afgedekte mestsilo

    per overtreding

    2.000

    2 weken

     

    Emissiearm stalsysteem niet geplaatst, en/of niet onderhouden en/of werking niet correct

    per week

    5.000

    4 weken

 

  • Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Vuurwerk

    Opslag van vuurwerk niet conform de voorschriften en er kan direct aan de voorschriften worden voldaan

    per overtreding

    10.000

    direct

    Water

    Illegale lozing

    ineens

    5.000

    1 week

     

    Afscheider, controleput of zuiveringstechnische voorziening ontbreekt of niet conform voorschriften

    per week

    3.000

    6 weken

    Overig (milieu)

    In werking zonder vergunning (milieu)

    ineens

    10.000

    6 weken

     

    Geen melding (milieu)

    ineens

    3.000

    4 weken

     

    Ongewoon voorval niet gemeld (milieu)

    ineens

    5.000

    1 week

 

Overtredingen aanleggen, bouwen en slopen

  • Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Algemeen

    In strijd met stillegging bouw of sloop bouwwerk

    per overtreding

    50.000

    direct

     

    Aanleggen, bouwen of slopen in strijd met (planregles) bestemmingsplan

    per week

    20.000

    8 weken

    Aanleggen

    Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie licht: zoals kabels en leidingen, ophogen etc.

    per week

    10.000

    6 weken

     

    Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie middel: zoals heiwerkzaamheden, bodem verlagen, gronden afgraven etc.

    per week

    15.000

    6 weken

     

    Aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning kwalificatie zwaar: zoals watergangen, oppervlakteverhardingen van wegen, regels t.a.v. archeologie etc.

    per week

    20.000

    6 weken

    Bouwen

    Bouwen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning, kwalificatie licht: zoals erfafscheiding, tuinmeubilair, vlaggenmasten, schotelantennes, zonweringen etc.

    per week

    10.000

    8 weken

 

  • Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Bouwen (vervolg)

    Bouwen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning kwalificatie middel: zoals aanbouw aan bestaand hoofdgebouw, bijgebouw, overkapping, paardenbak, regels t.a.v. archeologie, afwijking van vergunnig t.a.v. woning of bedrijfsgebouw, etc.

    per week

    20.000

    8 weken

     

    Bouwen zonder omgevingsvergunning kwalificatie zwaar: zoals een woning, bedrijfsgebouw etc.

    ineens

    100.000

    8 weken

     

    Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie licht: zoals technische voorschriften bruikbaarheid etc.

    per week

    10.000

    8 weken

     

    Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie middel: zoals technische voorschriften energiezuinigheid etc.

    per week

    15.000

    8 weken

     

    Bouwen in strijd met het Bouwbesluit, kwalificatie zwaar: zoals technische voorschriften veiligheid, gezondheidheid etc.

    per week

    20.000

    8 weken

    Slopen

    Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie licht: zoals het slopen van een bijgebouw zonder asbest etc.

    per week

    5.000

    6 weken

     

    Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie middel: zoals slopen zonder asbest (overig)

    per week

    10.000

    6 weken

     

    Slopen zonder of in afwijking van omgevingsvergunning of een melding, kwalificatie zwaar: zoals slopen met (waarschijnlijk) asbest

    per week

    30.000

    6 weken

    Monumenten

    Verandering aan, op, in of bij een monument zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning.

    per week

    25.000

    4 weken

     

    Verandering in beschermd stad- en dorpsgezichten zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning.

    per week

    20.000

    4 weken

 

Overtredingen planologisch gebruik

  • Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Strijdig gebruik

    Gebruik in strijd met bestemmingsplan zoals verkeerd gebruik grond/erf, illegale handelingen buitengebied etc.

    per week

    10.000

    8 week

     

    Strijdig gebruik bestemming: wonen of bedrijfsmatige activiteiten waar niet toegestaan, etc.

    per week

    20.000

    10 weken

 

Overtredingen brandveiligheid

  • Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Brandveilig gebruik

    Geen omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik

    ineens

    15.000

    8 weken

     

    Geen melding voor brandveilig gebruik

    ineens

    5.000

    8 weken

     

    Niet naleven voorschrift omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik

    per week

    3.000

    8 weken

     

    Ontbreken document over adequate toepassing constructieonderdeel

    ineens

    3.000

    1 week

     

    Overschrijden totaal onechte en/of ongewenste meldingen brandmeldinstallaties

    per overtreding

    5.000

    direct

    Voorschriften Bouwbesluit

    Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie licht: zoals rookmelder, blustoestel, vluchtrouteaanduiding, zelfsluitende deur, etc.

    per week

    3.000

    2 weken

     

    Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie middel: zoals brandweeringang, brandmeldinstallatie, aankleding ruimten, verbindingsweg, etc.

    per week

    6.000

    4 weken

     

     

    Ontbreken voorzieningen of niet volgens eisen, kwalificatie zwaar: zoals ontruimingsinstallatie, bluswatervoorziening etc.

    per week

    10.000

    8 weken

     

 

Overtredingen Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

  • Taakveld

    Overtreding

    Modaliteit

    Maximum €

    Termijn

    Algemeen

    Voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie (zoals bloembakken, borden, containers)

    per overtreding

    2.500

    1 week

     

    Reclame(bord) zonder vergunning

    ineens

    3.000

    1 dag

     

     

    Maken of veranderen van uitweg zonder vergunning

    ineens

    3.000

    6 weken

     

    Langdurig parkeren van voortuigen zoals caravans, aanhangwagens, vrachtwagens

    per overtreding

    2.500

    1 week

     

    Verbranden van afval

    per overtreding

    5.000

    direct

     

    Standplaats innemen zonder vergunning

    per overtreding

    5.000

    1 dag

     

    Geluidsapparatuur/ toestel in werking zonder of in afwijking ontheffing

    per week

    5.000

    1 week

    Evenementen

    Evenement zonder of in afwijking van vergunning;

    klein evenement (tot 50 personen)

    per overtreding

    5.000

    direct

     

    Evenement zonder of in afwijking van; middelgroot evenement (50-100 personen)

    per overtreding

    10.000

    direct

     

    Evenement zonder of in afwijking van; groot evenement (100 of meer personen)

    per overtreding

    20.000

    direct

     

    Kappen

    Zonder of in afwijking omgevingsvergunning kappen dan wel het niet naleven herplantplicht

    per week

    5.000

    4 weken

    Kansspelen

    Kansspelautomten en/of speelgelegenheid aanwezig zonder vergunning

    per overtreding

    10.000

    direct

    Sluitingstijden

    Niet houden aan regels of ontheffing t.a.v. sluitingstijden

    per overtreding

    3.000

    direct

   

Volledige tekst