Gemeente Rhenen - Gedeeltelijke herziening Gevelreclame- en uitstallingenbeleid centrum Rhenen November 2013 Februari 2018

Geldend van 08-06-2018 t/m heden

Intitulé

Gemeente Rhenen - Gedeeltelijke herziening Gevelreclame- en uitstallingenbeleid centrum Rhenen November 2013 Februari 2018

Hoofdstuk 5 Gebruik van de openbare ruimte

Het centrum van Rhenen kenmerkt zich door de hoogteverschillen en de doorgaande weg N225. De openbare ruimte is verschillend vormgegeven.

De voetganger krijgt in het centrum alle ruimte. Er moet voldoende ruimte zijn voor twee voetgangers om elkaar te kunnen passeren. Volgens de normen heeft een voetganger een loopbreedte van 0.60 meter nodig. Onder voetgangers verstaan we echter ook voetgangers met kinderwagen, voetgangers met blindegeleidestok en rolstoelgebruikers en scootmobielen. Zij hebben een breedte van circa 1.20 meter nodig.

We hanteren een loopbreedte van 2.00 meter in het centrum als gewenste ruimte voor de voetganger. Dit is voldoende ruimte voor voetgangers om elkaar te kunnen passeren.

Niet op alle plekken in het centrum van Rhenen kan na de herinrichting worden voldaan aan deze vrije loopruimte. In die gevallen kunnen, onder voorwaarden en in overleg met de gemeente, aanvullende afspraken worden gemaakt over een aangepaste loopbreedte van minimaal 1.50 meter. Dit dient te worden opgenomen in een vergunning.

Bij harde punten zoals lichtmasten en verkeersborden is er een minimale loopbreedte van 0.90 meter toegestaan, mits er een uitwijkmogelijkheid is voor scootmobiel, rolstoel of voetganger met blindegeleidestok.

Voor voetgangers dient ook een vrije doorloophoogte te worden aangehouden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan te laaghangende luifels die ervaren worden als obstakel in het voetgangersgebied. In Rhenen wordt een vrij te houden hoogte van minimaal 2.20 meter gehanteerd zoals is aangegeven in de ASVV 2012.We maken gebruik van een zonering en onderscheiden vier profielen.

afbeelding binnen de regeling

De richtlijnen ten aanzien van de ruimte voor hulpdiensten zijn opgenomen in hoofdstuk 6 van het Gevelreclame- en uitstallingenbeleid Rhenen centrum.

Om voldoende ruimte voor de voetganger te garanderen is in principe een zone van 1 meter, vanuit de gevelrooilijn, aangewezen voor het plaatsen van de uitstallingen. Als het trottoir onvoldoende diep is, geeft de vrije doorgang altijd de doorslag en zal de uitstalruimte kleiner zijn.

In de vrije doorloop mogen winkeliers geen uitstallingen of andere belemmeringen plaatsen. Dit geldt tevens voor voetgangerszones waarbij rekening moet worden gehouden met een vrije ruimte voor de bereikbaarheid van hulpdiensten. Deze ruimte is ten alle tijden doorslaggevend.

We hanteren een zonering in het centrum en onderscheiden vier profielen.

O Profiel A: Voetgangersgebied.

Voetgangersgebied is te vinden in het grootste deel van de Molenstraat (vanaf nummer 1 tot aan nummer 31), de Muntstraat, de Mensostraat en de Plantsoenstraat.

Dit gebied is bedoeld voor gebruik door voetgangers. Gemotoriseerd verkeer is (m.u.v. laden en lossen) niet toegestaan.

O Profiel AA: Verbreed trottoir.

Verbreed trottoir is te vinden op de Frederik van de Paltshof zuid (vanaf nummer 12 tot en met 44).

Aan de zuidzijde van de Frederik van de Paltshof is een brede voetgangerszone, direct grenzend aan de gevels, op gelijke hoogte als de rijbaan. Dit gebied is bedoeld voor gebruik door voetgangers. Gemotoriseerd verkeer is (m.u.v. laden en lossen) niet toegestaan. Ook parkeren is niet toegestaan.

afbeelding binnen de regeling

O Profiel B: Basisprincipe trottoir naast weg.

Basisprincipe trottoir naast weg is te vinden in de Molenstraat (vanaf nummer vanaf nummer 31 en verder), de Nieuwe Veenendaalseweg (tussen rotonde Herenstraat en Molenstraat), de Herenstraat (aan de noordzijde tussen Nieuwe Veenendaalseweg en Muntstraat en aan de zuidzijde tussen Nieuwe Veenendaalseweg en Koningstraat), de Frederik van de Paltshof (nummers 2 tot en met 10 en nummers 1 tot en met 13)

Deze straten kenmerken zich allemaal doordat er naast de rijbaan aan weerszijden (seizoens- of avond) parkeerplaatsen zijn gelegen en een trottoir.

O Profiel BB: Verhoging van trottoir naast weg.

Verhoging van het trottoir naast weg is te vinden op de Frederik van de Paltshof noord (nummer 15 tot en met 39) en de Herenstraat (van nummer 1 tot en met nummer 19).

De noordzijde van de Frederik van de Paltshof en het eerste deel van de Herenstraat kenmerken zich door hoogteverschil. Door muren wordt het hoogteverschil tussen voetgangerszone en de rijbaan met parkeerstroken overbrugd. Dit gebied is bedoeld voor gebruik door voetgangers. Gemotoriseerd verkeer is (m.u.v. laden en lossen) niet toegestaan.

De profielen zijn te vinden op de volgende illustraties.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Hoofdstuk 8 Uitstallingen

Uitstallingen zijn toegestaan in de uitstallingenzone. Deze is aangegeven op bijgevoegde kaart met uitstallingenstroken. We onderscheiden een uitstalstrook van 1.00 meter, een uitstalstrook van 0.50 meter en uitstalstrook met de mogelijkheid om een sandwichbord te plaatsen.

Er is geen vergunning nodig voor uitstalling(en) en/of reclame-uitingen, die niet bevestigd zijn aan de gevel, wanneer deze staan in de uitstallingenzone. Voor uitstallingen binnen de uitstallingenzone is ook geen precario verschuldigd. We vragen ondernemers wel om, in ruil hiervoor, het deel voor hun bedrijf schoon te houden.

Mochten ondernemers uitstallingen willen plaatsen buiten de uitstallingenzone, dan moet vergunning worden aangevraagd bij de gemeente. Er zal ter plaatse beoordeeld moeten worden wat kan. Indien een vergunning wordt verleend voor uitstallingen buiten de uitstallingenzone moet er precario worden betaald.

Er gelden een aantal algemene criteria voor alle straten in het centrum.

Het gaat om de volgende criteria:

  • Uitstallingen mogen alleen tijdens openingstijden van de winkel of het de (horeca)bedrijf worden uitgestald.

  • Een uitstalling mag totaal 50% van de breedte van het pand beslaan en verspreid worden aangebracht tot 0.50 meter uit de zijkanten van de gevel.

  • Een uitstalling mag maximaal 2 meter hoog zijn.

  • Vlaggenmasten die worden gebruikt als reclamemast, die niet bevestigd aan de gevel, zijn niet toegestaan.

  • Vlaggenmasten bij een gebouw met een maatschappelijke functie zijn toegestaan.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Hoofdstuk 14 Invoering beleid en overgangsperiode

Het is belangrijk dat het beleid op de juiste wijze geïmplementeerd wordt om effectief te kunnen zijn. Zo is te voorkomen dat regels alleen op papier staan en niet in de praktijk toegepast worden.

Succesvolle implementatie vraagt om een combinatie van goede communicatie en handhaving. Het is belangrijk dat de betrokkenen weten welke regels gelden. Daarnaast moeten zij er, in het geval van overtreding, op worden gewezen. Om dit te bereiken, dienen drie activiteiten opgepakt te worden:

  • 1.

    Opnieuw communiceren

  • 2.

    Startende ondernemers direct informeren

  • 3.

    Handhaafacties

Hieronder lichten we deze kort toe.

  • 1.

    Opnieuw communiceren

    Na vaststelling van het beleid gaan we de regels opnieuw communiceren. Alle ondernemers in het centrum ontvangen een informatieblad met de nieuwe regels. Op dit informatieblad staat duidelijk kaartmateriaal en uitleg over de gemaakte keuzes. Ook lichten we de hoogte van eventuele boetes toe en geven we aan dat er meer inzet zal worden gepleegd vanuit Handhaving.

  • 2.

    Startende ondernemers direct informeren

    Startende ondernemers ontvangen direct na vestiging het informatieblad met de regels. Dit informatieblad kan onderdeel zijn van een map met de spelregels in het centrum. De gemeente doet dit in samenwerking met ondernemersvereniging STERC Rhenen. Bij voorkeur gaan bedrijfscontactfunctionaris van de gemeente en/of een vertegenwoordiger van STERC samen langs om dit af te geven. Een andere mogelijkheid is dit te laten lopen via vastgoedeigenaren. Het informatieblad met de regels kan een bijlage vormen bij het huurcontract.

  • 3.

    Handhaafacties

    Gewenst is dat team Handhaving een periode intensief aandacht schenkt aan het plaatsen van uitstallingen. Zonder handhaving is de kans groot dat men vervalt in het oude gedrag. Dit is echter binnen de huidige capaciteit niet in te passen. Om dit op te kunnen pakken, is uitbreiding van de capaciteit belangrijk.

Indien team Handhaving hiermee aan de slag gaat, zal men de eerste weken de ondernemers, die zich niet aan de regels houden, er alleen op aanspreken. Na drie weken zullen boetes worden uitgedeeld. Dit wordt vooraf aangekondigd. Na de eerste periode zal men periodiek het centrum aandoen om te controleren of men zich nog altijd aan de regels houdt.

Team Handhaving zal niet met een meetlat gaan meten in het geval van enkel centimeters overtreding, maar wel sanctioneren als het om een duidelijke overtreding gaat.

Ondertekening

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 13 februari 2018

De secretaris, de burgemeester

P. Bonthuis J.A. van der Pas