Regeling vervallen per 01-01-2022

Gemeente Rhenen – Verordening afvalstoffenheffing 2021

Geldend van 01-05-2021 t/m 31-12-2021

Intitulé

Gemeente Rhenen – Verordening afvalstoffenheffing 2021

De raad van de gemeente Rhenen,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 10 november 2020

gelet op artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2021

Artikel 1 Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam ‘afvalstoffenheffing’ wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2.

    De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3 Voorwerp van de belasting

  • 1.

    Voorwerp van de belasting is een perceel.

  • 2.

    Als perceel wordt aangemerkt:

    • a.

      de onroerende zaak, bedoeld in artikel 16 onder a, c, d en f van de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      de roerende zaak, welke duurzaam aan een plaats gebonden is;

    • c.

      een gedeelte van een in onderdeel b bedoelde roerende zaak dat blijkens zijn indeling is bestemd om als afzonderlijk geheel te worden gebruikt;

    • d.

      een samenstel van twee of meer in onderdeel b bedoelde roerende zaken of in onderdeel c bedoelde gedeelten daarvan die bij dezelfde belastingplichtige in gebruik zijn en die, naar de omstandigheden beoordeeld, bij elkaar behoren.

    • e.

      het binnen de gemeente gelegen deel van de in onderdeel b bedoelde zaak, van een in onderdeel c bedoeld gedeelte daarvan of van een in onderdeel d bedoeld samenstel.

Artikel 4 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel.

Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1.

    De belasting bedraagt per perceel € 306,00.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid bedraagt de belasting voor degene die op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, alleenwonend is, € 229,00 per perceel.

  • 3.

    De belasting als bedoeld in het eerste of tweede lid wordt vermeerderd voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van een extra container van;

    • a.

      140 liter voor restafval (grijs) € 290,00 per jaar;

    • b.

      140 liter voor GFTafval (groen) € 150,00 per jaar.

  • 4.

    Onder een extra container wordt verstaan een container boven het aantal dat volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening aan het perceel is verstrekt.

  • 5.

    De belasting voor een extra container als bedoeld in artikel 3 wordt niet geheven indien door middel van een medische verklaring van een arts kan worden aangetoond dat de extra container het gevolg is van een medische noodzaak.

    6. Inwoners kunnen 8 keer per jaar gratis afval, met uitzondering van restafval en asbest, aanleveren bij het afvalbrengstation.

    7. Een inwoner kan na het bereiken van de in het vorige lid genoemde limiet bepaalde afvalstromen tegen betaling aanbieden bij het afvalbrengstation.

8. In tabel 1 staan de afvalstromen en tarieven als bedoeld in het zevende lid. In tabel 2 staan producten en diensten van het afvalbrengstation waar altijd voor betaald moet worden:

Afvalstroom

Prijs

Per

Matrassen

€10,-

Matras

B Hout

€9,-

1 M³

B Hout

€18,-

2 M³

KCA

€ 0,70

KG

Puin

€ 7,25

1 m³

TABEL 1: AFVALSTROMEN WAAR VANAF HET NEGENDE BEZOEK BIJ HET AFVALBRENGSTATION VOOR BETAALD MOET WORDEN.

Onderwerp

Prijs

Per

Brengen van asbest in dubbel plastic verpakt

€ 3,87

M² (max. 20 platen circa 35M²)

Grof vuil ophalen

€25,-

2M³

Afvalpas

€25,-

Zie voorwaarden website

TABEL 2: PRODUCTEN EN DIENSTEN VAN HET AFVALBRENGSTATION WAAR ALTIJD VOOR BETAALD MOET WORDEN.

9. De eenheden, zoals genoemd in de tabellen van het vorige lid, worden afgerond naar hele aantallen. 1,4 wordt 1 en 1,5 wordt 2. Minimale eenheid is 1.

Artikel 6 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 7 Wijze van heffing

De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.

Artikel 8 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Belastingbedragen van minder dan € 10,00 worden niet geheven.

  • 5.

    Voor de toepassing van het bepaalde in het vierde lid wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen afvalstoffenheffing of andere heffingen aangemerkt als één belastingaanslag.

Artikel 9 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in drie gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens één maand later.

  • 2.

    In afwijking in zoverre van het eerste lid, geldt ingeval een machtiging tot automatische incasso is verstrekt en het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen afvalstoffenheffing en/of andere heffingen meer is dan € 50,--, doch minder dan € 4.540,--, dat de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand, volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens één maand later.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het eerste lid, geldt ingeval een machtiging tot automatische incasso is verstrekt en het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen afvalstoffenheffing en/of andere heffingen minder is dan of gelijk is aan € 50,--, dat de aanslagen moeten worden betaald in drie gelijke termijnen, waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand, volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens één maand later.

  • 4.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 10 Overgangsrecht

De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2020’ van 10 december 2019 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 11, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 11 Inwerkingtreding

1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening afvalstoffenheffing 2021’.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 15 december 2020

De raadsgriffier, de voorzitter,

Ir. C.A.M. Apell drs. J.A. van der Pas