Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening externe klachtbehandeling 2006

Geldend van 01-01-2006 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening externe klachtbehandeling 2006

De raad van de gemeente Rhenen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 november 2005;

gelet op het advies van de raadscommissie middelen en bestuur van 24 november 2005 alsmede op artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening externe klachtbehandeling 2006

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel1 Instelling ombudsman

Er is een ombudsman.

De ombudsman is niet ondergeschikt aan enig bestuursorgaan.

Artikel 2 Gemeentelijke contactpersoon

  • 1. Het college wijst een contactpersoon aan.

  • 2. De contactpersoon heeft als taak het onderhouden van contacten tussen het bestuursorgaan en de ombudsman en het op verzoek van de ombudsman verstrekken van informatie die betrekking heeft op een door de ombudsman in behandeling zijnde klacht.

  • 3. De gemeentelijke contactpersoon is verantwoordelijk voor een tijdige reactie op de correspondentie van de ombudsman.

  • 4. De gemeentelijke contactpersoon draagt er zorg voor dat het standpunt van degene op wiens gedrag het verzoek betrekking heeft. wordt meegenomen in de reactie van de gemeente:

    • a.

      op vragen van de ombudsman;

    • b.

      op het verslag van bevindingen;

    • c.

      voor wat betreft kennisname van het rapport.

  • 5. De gemeentelijke contactpersoon zorgt ervoor dat aan geïnteresseerden een anonieme versie van een rapport van de ombudsman beschikbaar wordt gesteld.

  • 6. Een anonieme versie van een rapport kan door geïnteresseerden worden opgevraagd bij de ombudsman.

  • 7. Binnen vier weken na ontvangst van het rapport van de ombudsman bericht de gemeentelijke contactpersoon aan de ombudsman, of de gemeente de aanbeveling(en) uit het rapport van de ombudsman overneemt en op welke wijze dat geschiedt.

Artikel 3 Vergoeding voor de ombudsman

  • 1. De vergoeding die de ombudsman ontvangt voor zijn werkzaamheden is geregeld in de 'Verordening rechtspositie gemeentelijke ombudsman gemeente Utrecht'.

  • 2. Op contractuele basis vindt verrekening plaats met de gemeente Utrecht.

Hoofdstuk 2 Werkwijze

Artikel 4 Termijn waarbinnen klager verzoek kan indienen

1.In de kennisgeving aan klager over de klachtbehandeling wordt aangegeven:

  • a.

    dat klager-indien hij niet tevreden is over de klachtbehandeling in eerste instantie -binnen een jaar naar na ontvangst van de kennisgeving een verzoekschrift kan indienen;

  • b.

    dat het verzoekschrift in ieder geval dient te bevatten, de naam en het adres van de verzoeker, de dagtekening, de gedraging waartegen het verzoek is gericht en de gronden van het verzoek;

  • c.

    dat op welk adres en onder welk telefoonnummer de gemeentelijke ombudsman is te bereiken, alsmede de dag en de tijd van het inloopspreekuur.

  • d.

    dat in overleg met de ombudsman de intake, of de mondelinge toelichting op het verzoek, ook kan plaatsvinden op het gemeentehuis.

Artikel 5 Mededeling bevindingen

Indien de ombudsman oordeelt dat de gemeente onbehoorlijk heeft gehandeld volgt binnen vier weken na ontvangst van het rapport door het bestuursorgaan een schriftelijke reactie van de gemeente aan verzoeker.

Artikel 6 Evaluatie en jaarverslag

De ombudsman brengt jaarlijks aan de raad schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden. Dit verslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld en kan tevens bij de ombudsman worden opgevraagd.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 7 Bekendmaking

Het college van burgemeester en wethouders maakt de inhoud van deze verordening bekend in de Rhenense Betuwse Courant van 28 december 2005.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening worden aangehaald als: "Verordening externe klachtbehandeling 2006".

Artikel 9 Vervallen oude verordening

Met de inwerkingtreding van de onderhavige regeling vervalt de 'Verordening gemeentelijke ombudsman Rhenen' van 19 december 2001.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 6 december 2005

de griffier

de voorzitter

mr. A. Derks

G.F. Naafs