Verordening Verwerking Persoonsgegevens gemeente Ridderkerk 2009

Geldend van 27-02-2009 t/m heden

Intitulé

Verordening Verwerking Persoonsgegevens gemeente Ridderkerk 2009

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ridderkerk, ieder voor zover het zijn of haar bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 januari 2009: nr. 221;

gelet op de bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens en de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

besluiten vast te stellen de volgende

VERORDENING VERWERKING PERSOONSGEGEVENS RIDDERKERK 2009

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    wet: de Wet Bescherming Persoonsgegevens ( Wbp, Staatsblad 2000, 302);

  • -

    verantwoordelijke: de natuurlijke persoon, rechtspersoon of ieder ander die of het bestuursorgaan dat, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;

  • -

    beheerder: degene die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast is met de dagelijkse zorg voor de verwerking van persoonsgegevens;

  • -

    betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

  • -

    bewerker: degene die ten behoeve van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen;

  • -

    verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;

  • -

    besluit: een beslissing als bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    beheerregeling: een regeling als bedoeld in artikel 14 van de Wet Gemeentelijke Basis Administratie persoonsgegevens(GBA);

  • -

    reglement: het (privacy)reglement voor de gemeentelijke basisadministratie personen van 27 januari 2009;

  • -

    verstrekken van persoonsgegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens.

HOOFDSTUK 2 BEHEER EN TOEZICHT

Artikel 2 Het bereik van de verordening

  • 1. Deze verordening is van toepassing op de gemeentelijke verwerkingen van persoonsgegevens waarop de wet van toepassing is.

  • 2. De verordening is tevens van toepassing op de basisadministratie persoonsgegevens welke door de gemeente worden bijgehouden in het kader van de uitvoering van de Wet gemeentelijke basis- administratie persoonsgegevens. Verdere uitwerking is geregeld in het reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen.

Artikel 3 De verantwoordelijke

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens.

  • 2. De burgemeester is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens die ten dienste staan van de burgemeester.

  • 3. De verantwoordelijke oefent toezicht uit op het beheer van de persoonsgegevensverwerking.

  • 4. De bekendmaking van de persoonsgegevensverwerkingen alsmede de aanmelding bij het College Bescherming Persoonsgegevens geschiedt door de verantwoordelijke.

Artikel 4 Beheerder

  • 1. Als beheerder van de gemeentelijke persoonsgegevensverwerkingen fungeren de afdelingshoofden van de organisatie, ieder voor wat betreft de bij dat organisatiedeel betrokken persoonsgegevensverwerkingen.

  • 2. De beheerder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      het aanmelden van een door hem beheerde persoonsgegevensverwerking bij het college van burgemeester en wethouders ten behoeve van opneming in het openbaar register zoals bedoeld in artikel 8;

    • b.

      het opstellen van procedures ter uitoefening van de rechten van betrokkenen;

    • c.

      het treffen van voorzieningen van technische en organisatorische aard ter bevordering van de juistheid en volledigheid van gegevens en ter voorkoming van onbevoegde kennisneming van gegevens (beveiligingsplannen en autorisatie).

Artikel 5 Beheerregeling

De hoofdlijnen van het beheer van de gegevensverwerking in het kader van de wet GBA zijn in een beheerregeling vastgesteld.

HOOFDSTUK 3 VERSTREKKEN EN BEWERKEN

Artikel 6 Verstrekkingen algemeen

  • 1.

    Besluiten tot verstrekking van persoonsgegevens worden genomen met in achtneming van hetgeen in de wet is bepaald.

  • 2.

    De besluiten van het eerste lid worden genomen door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 7 Verstrekkingen GBA

  • 1.

    Verstrekkingen als bedoeld in de Wet GBA artikel 96 en 100, binnengemeentelijke afnemers en vrije derden zijn nader geregeld in het reglement.

  • 2.

    Verstrekkingen aan andere personen of instanties dan die vermeld in het reglement mogen alleen plaatsvinden na schriftelijke toestemming van het college van burge-meester en wethouders.

  • 3.

    Afschriften van deze besluiten dienen als aanhangsel aan deze reglementen te worden toegevoegd en vormen daarvan een onlosmakelijk geheel.

Artikel 8 Het openbaar register

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders houdt een openbaar register bij waarin alle persoonsgegevensbestanden en besluiten tot verstrekking zijn opgenomen.

  • 2. Het register ligt voor iedereen kosteloos ter inzage op het gemeentehuis.

  • 3. De beheerregeling en het reglement liggen kosteloos ter inzage op het adres waar de beheerder contact met de betrokkene onderhoudt.

Artikel 9 Verbanden met andere gegevensverwerkingen

  • 1. Koppeling en integratie van gegevens mag alleen plaatsvinden op grond van een schriftelijk besluit van het college van burgemeester en wethouders.

  • 2. Afschriften van deze besluiten dienen als aanhangsel aan deze reglementen te worden toegevoegd en vormen daarvan een onlosmakelijk geheel.

Artikel 10 Inzage en correctie van gegevens

  • 1.

    Een ieder omtrent wie gegevens worden bewerkt, kan op zijn verzoek van die gegevens kennisnemen.

  • 2.

    Een verzoek tot kennisneming wordt schriftelijk of mondeling ingediend overeenkomstig de bepalingen behorende bij het reglement.

  • 3.

    Indien blijkt dat bepaalde gegevens onvolledig of onjuist zijn, danwel ten onrechte voorkomen, draagt de beheerder er voor zorg dat deze gegevens zo spoedig mogelijk worden aangevuld, verbeterd respectievelijk worden verwijderd.

  • 4.

    Een verzoek tot kennisneming of correctie kan geweigerd worden indien een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet.

Artikel 11 Klachten

4.Ingeval van klachten met betrekking tot deze verordening geldt de Verordening klachtenbehandeling gemeente Ridderkerk 2005.

Artikel 12 Algemene wet bestuursrecht

4.Op de besluiten als bedoeld in deze verordening zijn de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

4.HOOFDSTUK 4 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

4.Artikel 13 Inwerkingtreding

4.Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is afgekondigd. Op dat tijdstip wordt ingetrokken de Verordening Verwerking Persoonsgegevens gemeente Ridderkerk 2001, vastgesteld bij raadsbesluit van 18 juni 2001.

Ondertekening

4.Ridderkerk, 27 januari 2009,
4.Het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk,
4.de secretaris, de burgemeester,
4.Ridderkerk, 27 januari 2009,
4.de burgemeester,
4.Ridderkerk, 19 februari 2009
4.De raad voornoemd,
4.de griffier, de voorzitter,
4.AA/380/