Regeling vervallen per 01-01-2008

Legesverordening 2007

Geldend van 01-01-2008 t/m 31-12-2007

Intitulé

Legesverordening 2007

De raad van de gemeente Ridderkerk;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 7 november 2006, nummer 48;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Legesverordening 2007

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a.

dag

:

de periode de periode van 0.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt.

b.

week

:

een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c.

maand

:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

d.

jaar

:

het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e.

kalenderjaar

:

de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a.attestaties de vita tot het ontvangen van pensioenen;

b door het college van burgemeester en wethouders en het Presidium te bepalen bestuursstukken ( Hoofdstuk 2 ), bestemd voor door hen aan te geven personen en organisaties. Het Presidium deelt zijn besluit mee aan de raad.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de leges betaald worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    De “3e Wijzigingsverordening Leges 2006” wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2007.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2006.

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,

RO/330

Gemeentestukken: 2006-48

Tarieventabel behorende bij de legesverordening 2007

Tarief 2007

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen; € 0,15 per pagina met een maximum van € 10,- per aanvraag

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken een afschrift van de:

a.Kadernota

€ 13,55

b.Programmabegroting

€ 28,65

c.Programmarekening

€ 28,65

d.Notulen van een raadsvergadering

€ 2,10

e.Voorstellen van het college van burgemeester en wethouders aan de raad, per raadsvergadering

€ 4,70

f.Bouwverordening

€ 50,00

g.Algemene Plaatselijke Verordening

€ 25,00

h.Wijzigingen op verordeningen

€ 1,60

i.Overige verordeningen

€ 4,95

j.Overige beleidsnota’s Deze kosten worden aanvrager schriftelijk medegedeeld. Niet eerder dan na 5 werkdagen na verzending van deze mededeling wordt de aanvraag voor het verstrekken van overige beleidsnota’s in behandeling genomen. De leges zullen het bedrag van € 10,-- niet te boven gaan.

2.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor

een kalenderjaar op de:

a.Notulen van de raadsvergaderingen

€ 30,50

b.De complete stukken van raad en raadscommissies.

€ 101,00

2.3

De stukken als bedoeld in 2.1 onderdeel e en 2.2 onderdeel b zijn exclusief de stukken als bedoeld in 2.1 onderdelen a t/m c alsmede f, g en j.

Hoofdstuk 3 Burgerlijke Stand

3.1

Het tarief van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in het gemeentehuis aan het Koningsplein bedraag op:

a maandagochtend tussen 9:00 en 10:00 uur

kosteloos

b maandag tot en met woensdag

€ 277,00

c donderdag en vrijdag

€ 353,00

d zaterdag

€ 590,00

e maandag tot en met zondag, indien er sprake is van een spoedeisendheid, met een doktersverklaring en toestemming van de officier van justitie

€ 277,00

3.2

Het tarief van de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap in een bijzonder huis of in een ander gemeentehuis, als bedoeld onder 3,1 bedraagt op

a maandag tot en met woensdag

€ 353,00

b donderdag en vrijdag

€ 429,00

c zaterdag

€ 681,00

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

a.een trouwboekje of partnerschapboekje inclusief een uittreksel van de huwelijksakte of partnerschapregistratieakte

€ 29,00

b.een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb.1997,72) het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. Dit tarief wordt niet geheven, indien van het onvermogen van partijen blijkt door een verklaring van de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats.

3.4

Het tarief bedraagt voor gemeentelijke getuigen, per getuige

€ 25,60

4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.1.1

tot het verstrekken van gegevens (inlichtingen en/ of uittreksel) aan particulieren en aan particuliere instellingen en bedrijven, per verstrekking

€ 11,00

4.1.2

tot het verstrekken van gegevens (inlichtingen en/ of uittreksel omtrent nalatenschap en genealogisch onderzoek) aan particulieren en aan particuliere instellingen en bedrijven, per kwartier

€ 11,00

4.1.3

tot het verstrekken van gegevens aan afnemers en bijzondere derden op papier

€ 2,25

4.1.4

tot een selectie uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, per kwartier

€ 15,00

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

Algemeen

5.1

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. Dit model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.5. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de: a. de Woningwet; b. de Wet op de Ruimtelijke Ordening; c. de gemeentelijke bouwverordening; d. de Monumentenwet en de gemeentelijke Monumentenverordening. Voorzover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daardonder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing wordt toegepast op de volgende vier hoofdcategorieen: 1. legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2) 2. verhoging/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3) 3. legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4) 4. legesheffing overig en voor administatieve kosten (zie onderdeel 5.5) Binnen deze vier hoofdcategorieën gelden nadere subindelingen.

5.2

Bouwvergunningen

5.2.1

Algemeen

Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een: - schetsplan; - lichte bouwvergunning; - reguliere bouwvergunning; - gefaseerde reguliere bouwvergunning Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

Begripsbepaling bouwkosten

5.2.2

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

5.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan

€ 150,00

Aanvraag lichte bouwvergunning

5.2.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning, indien de bouwkosten

a.€ 7.500,-- of minder bedragen

€ 100,00

b.meer dan € 7.500,- bedragen

€ 200,00

Aanvraag reguliere bouwvergunning/reguliere bouwvergunning 1e fase

5.2.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning of een reguliere bouwvergunning 1e fase, indien de bouwkosten:

a.€ 7.500,-- of minder bedragen

€ 200,00

b.meer dan € 7.500,-- doch minder dan of gelijk aan € 25.000,-- bedragen

€ 200,00

vermeerderd met 3% van het bedrag waarmee de bouwkosten € 7.500,-- te boven gaan

c.meer dan € 25.000,-- doch minder dan of gelijk aan € 250.000,-- bedragen

€ 725,00

vermeerderd met 2,9% van het bedrag waarmee de bouwkosten € 25.000,-- te boven gaan

d.meer dan € 250.000,-- doch minder dan of gelijk aan € 1.000.000,-- bedragen

€ 7.250,00

vermeerderd met 2,4% van het bedrag waarmee de bouwkosten € 250.000,-- te boven gaan

e.meer dan € 1.000.000,-- bedragen

€ 25.250,00

vermeerderd met 1,2% van het bedrag waarmee de bouwkosten € 1.000.000,-- te boven gaan

5.3

Verhogingen/aanvullende leges

Algemeen

5.3.1

Wanneer de gemeente in het kader van de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden apart hogere leges geheven. Het gaat om de volgende extra toetsingen: - toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2); - beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3); - verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.3.4); - achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 5.3.5); - aanvraag vrijstelling geldende bestemmingsplan artikel 19, eerste of tweede lid, WRO (zie onderdeel 5.3.6); - andere vrijstellingen en ontheffingen bestemmingsplan (zie onderdeel 5.3.7).

Welstand

5.3.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een lichte, een reguliere of een reguliere 1e fase bouwvergunning moet worden verleend en toetsing aan welstandscriteria als bedoeld in artikel 12a van de Woningwet moet plaatsvinden en indien hierover het advies van de welstandscommissie van de Stichting Dorp, Stad en Land, gevestigd te Rotterdam of een andere door het college van burgemeester en wethouders aan te wijzen terzake deskundige, moet worden ingewonnen wordt het onder 5.2 berekende bedrag verhoogd met de verschuldigde advieskosten, inclusief BTW.

Deze advieskosten worden als volgt berekend. Indien de bouwkosten:

a.€ 4.000,-- of minder bedragen

€ 15,00

b.meer dan € 4.000,-- doch minder dan € 25.000,-- bedragen

€ 26,00

vermeerderd met 2‰ van de bouwkosten

c.meer dan € 25.000,-- doch minder dan € 120.000,-- bedragen

€ 52,00

vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten

d.meer dan € 120.000,-- doch minder dan € 230.000,-- bedragen

€ 98,00

vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten

e.meer dan € 230.000,-- doch minder dan € 455.000,-- bedragen

€ 237,00

vermeerderd met 0,6‰ van de bouwkosten

f.meer dan € 455.000,-- bedragen

€ 469,00

vermeerderd met 0,25‰ van de bouwkosten

Reclame uitingen

Per advies

€ 15,00

Beoordeling bodemrapport

5.3.3

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.2 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

5.3.3.1

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, met

€ 125,00

5.3.3.2

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, met

€ 125,00

Verplicht agrarisch advies

5.3.4

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.2 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een agrarisch advies wordt beoordeeld, met

€ 574,00

Achteraf ingediende aanvraag

5.3.5

In afwijking van de onderdelen 5.2.4 en 5.2.5 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een na aanvang of gereedkomen van de bouw ingediende aanvraag van een bouwvergunning 150% van de leges zoals deze op grond van die onderdelen zouden zijn bii een vooraf ingediende aanvraag.

Vrijstelling geldende bestemmingsplan artikel 19, 1e of 2e lid, WRO

5.3.6

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 19, eerste lid of tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, verhoogd met

€ 1.300,00

Andere vrijstellingen of ontheffingen bestemmingsplan

5.3.7

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 11 (wijzigingsbevoegdheid), 15, 16, 17 of 19, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening of artikel 50, vierde, vijfde of zesde lid, van de Woningwet, verhoogd met

€ 131,00

5.4

Sloopvergunning

5.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in hoofdstuk 8 van de Bouwverordening bedraagt

€ 250,00

5.4.2

Indien de inhoud zoals gebouwd van het te slopen bouwwerk minder bedraagt dan 250 m3 wordt de overeenkomstig onderdeel 5.4.1 verschuldigde leges verminderd met 50%.

5.5

Overig/administratief

Algemeen

5.5.1

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

Overschrijven vergunningen

5.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning:

€ 75,00

Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

5.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan:

€ 100,00

5.5.4

Bestemmingswijzigingen

5.5.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 11 (wijzigingsbevoegdheid), 15, 17 of 19, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 131,00

5.5.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 19, eerste of tweede lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 1.300,00

Monumentenvergunning

5.5.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermd monument als bedoeld in de Monumentenwet of de Monumentenverordening:

€ 100,00

5.5.6

Aanlegvergunning

5.5.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 14 of 21, derde lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (aanlegvergunning):

€ 93,00

5.5.6.2

Indien de aanvraag betrekking heeft op werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 16, 19, 46, achtste lid, of artikel 47, zevende lid, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, wordt het overeenkomstig 5.6.1 berekende bedrag verhoogd met

€ 531,00

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag vergunning

5.5.7

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt 50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges.

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouwvergunning

5.5.8

Wanneer de gemeente een verleende bouwvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25% van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 en 5.2.5, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100,- niet wordt teruggegeven.

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouwvergunning

5.5.9

Wanneer de gemeente een bouwvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraag 25% van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100,- niet wordt teruggegeven

5.5.10

Gebruiksvergunning

5.5.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 6.1.1 van de bouwverordening en artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening 2002.

€ 227,00

Met dien verstande dat dit bedrag wordt verhoogd voor een inrichting met een oppervlakte tussen:

a.< 100 m2

€ 201,75

b.100 m2 - 500 m2

€ 100,90

vermeerderd met per m2 van de oppervlakte van de inrichting

€ 1,31

c.501 m2 - 2.000 m2

€ 514,50

vermeerderd met per m2 van de oppervlakte van de inrichting

€ 0,50

d.       2.001 m2 - 5.000 m2

€ 1.286,50

vermeerderd met per m2 van de oppervlakte van de inrichting

€ 0,12

e.       5.001 m2 - 50.000 m2

€ 1.757,85

vermeerderd met per m2 van de oppervlakte van de inrichting

€ 0,03

f.> 50.000 m2

€ 2.770,65

vermeerderd met per m2 van de oppervlakte van de inrichting

€ 0,01

5.5.10.2

Indien een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 6.1.1 van de bouwverordening c.q. artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening 2002 wordt aangevraagd voor een inrichting waarvoor reeds eerder een gebruiksvergunning is afgegeven en deze gebruiksvergunning door burgemeester en wethouders uit eigener beweging is ingetrokken, bedragen de leges het dubbele van de bedragen genoemd onder punt 5.5.1.

5.5.10.3

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een gebruiksvergunning afwijkend van c.q. aanvullend op een eerder afgegeven gebruiksvergunning als bedoeld onder artikel 6.1.1 van de bouwverordening c.q. artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening 2002, wordt voor wat betreft het gewijzigde c.q. aanvullende gedeelte berekend volgens de onder punt 5.5.1 vermelde tarieven.

5.5.10.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 6.1.1. van de bouwverordening en artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening met een geldigheidsduur van maximaal één maand

€ 71,00

5.5.10.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring of ontheffing ingevolge de Brandbeveiligingsverordening 2002, niet zijnde de vergunning bedoeld in 6.1.1. van de bouwverordening en 2.1.1. van de Brandbeveiligingsverordening 2002

€ 40,00

5.5.10.6

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een toestemming, dan wel ontheffing als omschreven in een gebruiksvergunning c.q. veiligheidsverklaring, ingediend na de in de vergunning, toestemming c.q. verklaring genoemde termijn

€ 59,00

5.5.10.7

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling van een aanvraag tot het testen van technische installaties

€ 149,00

Verlenen van assistentie bij de ter inzage legging

5.5.11

Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van assistentie bij de inzage van de volgende aan de Woningwet en de Wet op de Ruimtelijke Ordening gelieerde stukken:

een (ontwerp-)bestemmingsplan, een voorbereidingsbesluit, een vergunning, een aanvraag, tekeningen en constructieve gegevens; voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 14,00

Overig

5.5.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen.

€ 80,00

Hoofdstuk 6 Archief

6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief te Rotterdam berusten stukken, de tarieven zoals deze op het moment van aanvraag geldt in de legesverordening Rotterdam

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet (Stb.2989,423)

€ 3,15

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

8.1

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale of hypothecaire toestand van een kadastraal perceel, bedraagt het tarief het bedrag dat is opgenomen in het Besluit Kadastrale Tarieven.

8.2

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van analoog kaartmateriaal bedraagt het tarief het bedrag het tarief:

per A4

€ 7,65

per A3

€ 15,40

per A2

€ 30,70

per A1

€ 61,45

per A0

€ 122,85

8.3

Indien de aanvraag tot de afgifte van analoog kaartmateriaal strekt tot gebruik maken van ander materiaal dan het standaard gehanteerd materiaal wordt het overeenkomstig 8.2. berekende bedrag verhoogd met

€ 15,40

8.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een straatnaamlijst van de gemeente

€ 5,30

8.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van de aanvraag voor de levering van digitale bestanden van de Ridderkerkse basiskaart bedraagt

€ 51,20

plus per hectare

a.categorie 1, landelijk gebied

€ 5,15

b.categorie 2, open bebouwing

€ 13,30

c.categorie 3, aaneengesloten bebouwing

€ 30,70

8.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet, structuurplan of stadvernieuwingsplan wordt op aanvraag verstrekt.

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 47,45

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 ( zakenpaspoort )

€ 51,90

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort )

€ 47,45

9.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument per kind

€ 8,20

9.1.5

tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 per kind

€ 19,20

9.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

€ 31,25

9.1.7

tot het in behandeling nemen van een aangifte van vermissing van een reisdocument als bedoeld in 9.1.1 tot en met 9.1.6  

€ 30,75

9.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3 alsmede in 9.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 40,40

9.2.2

Het tarief als genoemd in 9.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

9.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 9.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,20

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van

10.1.1

een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 45,50

10.1.2

een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 6,60

10.1.3

een aangifte van vermissing van een rijbewijs

€ 30,75

10.1.4

Het tarief in onderdeel 10.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 40,40

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen

11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 56,50

11.1.2

Voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

€ 90,50

11.1.3

Voor een periode langer dan twaalf maanden doch ten hoogste vier jaren worden de in 11.1.1 en 11.1.2 genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verhoogd.

11.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 13,00

11.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 13,00

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 200,00

12.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 50,00

12.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot een wijziging in de omschrijving van de gegevens in de vergunning op grond van artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 50,00

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

13.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de

Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet

€ 35,00

Hoofdstuk 14 Huisvestingswet

14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

€ 35,00

Voor het bepalen van urgentie conform een op grond van artikel 4 lid 1 Huisvestingswet gesloten overeenkomst

Hoofdstuk 15 Verkeer en vervoer

15.1.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

a.voor een dag

€ 6,80

b.voor een week

€ 16,25

c.voor een jaar

€ 79,30

15.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart of gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 11,50

15.1.3

De bijdrage in de kosten van het medisch onderzoek verbonden aan het verkrijgen van een invalidenparkeerkaart of Gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in 15.1.2 bedraagt

€ 26,00

15.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor voertuigen en/of lading welke niet voldoen aan de voorschriften van het Voertuigenreglement

€ 8,90

15.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 22, eerste lid, van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

€ 95,90

Hoofdstuk 16 Diversen

16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van

16.1.1

een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

16.1.2

een attestatie de vita

€ 11,00

16.1.3

een legalisatie van een handtekening

€ 11,00

16.1.4

een waarmerking van een stuk

€ 11,00

16.1.5

een verklaring inzake Nederlanderschap

€ 11,00

16.1.6

een medisch paspoort

€ 3,60

Wet openbaarheid bestuur

16.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van fotokopieën van stukken, vervaardigd op grond van een aanvraag ingevolgde de Wet openbaarheid van bestuur, per fotokopie A4

€ 0,25

Wet bescherming persoonsgegevens

16.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens

16.3.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

a.ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,23

met een maximum per bericht van

€ 4,50

b.meer dan 100 pagina’s

€ 22,50

16.3.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,50

16.3.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverstrekking

€ 22,50

16.4

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 16.3.1, 16.3.2 en 16.3.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

16.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,50

Algemene Plaatselijke Verordening

16.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning c.q. ontheffing als bedoeld in Algemene Plaatselijke Verordening (APV)

16.6.1

Ingevolge artikel 2.1.3.1 (feest,muziek en wedstrijd)

€ 21,50

16.6.2

Ingevolge artikel 2.1.4.1. (voorwerpen e.d. aan of boven de openbare weg)

a.voor onbepaalde tijd

€ 37,00

b.voor maximaal vier weken

€ 13,00

16.6.3

ingevolge artikel 2.3.1.2 (exploitatievergunning horecabedrijf inclusief terrassen)

€ 100,00

16.6.4

Ingevolge artikel 2.3.1.3. (later sluitingsuur)

€ 50,00

16.6.5

Ingevolge artikel 2.4.13.(alarminstallaties)

€ 43,00

16.6.6

Ingevolge artikel 2.5.2 (waarmerken register)

€ 5,00

16.6.7

Ingevolge artikel 3.3. (vergunning tot exploiteren van een seksinrichting of escortbedrijf)

€ 250,00

16.6.8

Ingevolge artikel 4.1.5 (geluidhinder)

€ 11,00

16.6.9

Ingevolge artikel 4.2.2. (lichtreclame)

€ 100,00

16.6.10

Ingevolge artikel 5.1.2.3. (parkeren voertuigen autobedrijf)

€ 43,00

16.6.11

Ingevolge artikel 5.2.1 (inzamelen geld/ goederen)

€ -

16.6.12

Ingevolge artikel 5.2.2. (venten e.d.)

€ 25,00

16.6.13

Ingevolge artikel 5.2.3. (standplaatsen, uitstallingen)

a.voor onbepaalde tijd

€ 100,00

b.voor maximaal zes weken

€ 35,00

16.6.14

Ingevolge een hiervoor niet genoemd artikel van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 22,00

Telecommunicatiewet/ niet-openbare netwerken

16.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en / of werkwijze van uitvoering van:

a.werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2., derde lid van de Telecommunicatiewet (aanleg van openbare telecommunicatiewerken en omroepnetwerken); of

b.werkzaamheden als bedoeld in artikel 2.1.4.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening en voortvloeiend uit de aanleg van niet-openbare netwerken ( lijnen in eigen beheer of voor eigen exploitatie)

16.7.1

a.indien het tracé niet meer dan 1.000 strekkende meter is

€ 95,00

b.indien het tracé meer dan 1.000 strekkende meter doch niet meer dan 3.999 meter is

€ 177,15

c.indien het tracé meer dan 3.999 strekkende meter is

€ 267,04

16.7.2

De in 16.7.1 genoemde bedragen worden indien met betrekking als bedoeld in 16.7 overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieders van het netwerk, verhoogd met

a.indien het tracé niet meer dan 1.000 strekkende meter is

€ 50,00

b.indien het tracé meer dan 1.000 strekkende meter doch niet meer dan 3.999 meter is

€ 59,52

c.indien het tracé meer dan 3.999 strekkende meter is

€ 87,25

16.7.3

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, worden de in 16.7.1 genoemde bedragen verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding als bedoeld in 16.7 aan de melder medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Indien een begroting is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken

Overige vergunningen

16.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot

16.8.1

het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening Kinderopvang Ridderkerk, voor het openstellen of openhouden van een peuterspeelzaal

€ 132,00

16.8.2

Het verkrijgen van een uittreksel uit het register als bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per uittreksel

€ 1,00

16.8.3

verlof tot ontleding

€ 13,00

16.8.4

uitstel van lijkbezorging

€ 13,00

16.8.5

ontheffing voor exceptionele transporten

€ 31,00

16.8.6

de aanleg van een individuele gehandicaptenparkeerplaats

€ 93,00

16.8.7

naturalisatie tot Nederlander bij een enkelvoudig verzoek

€ 351,00

16.8.8

naturalisatie tot Nederlander bij een gemeenschappelijk verzoek

€ 446,00

16.8.9

Indien de aanvrager een verklaring overlegt van onvermogen bedraagt het tarief zoals genoemd in 16.8.8

€ 234,00

16.8.10

Indien de aanvrager een verklaring overlegt van onvermogen bedraagt het tarief zoals genoemd in 16.8.9

€ 329,00

16.8.11

Optie tot nederlander bij een enkelvoudig verzoek

€ 133,00

16.8.12

Optie tot nederlander bij een gemeenschappelijk verzoek

€ 228,00

16.8.13

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het plaatsen op de wachtlijst voor het verkrijgen van een vaste standplaats

€ 15,00

Behorende bij raadsbesluit van 14 december 2006.

De griffier,