Regeling vervallen per 01-02-2011

Uitvoeringsregeling 'ouderenvervoer 65+ zonder Medische indicatie 2004'

Geldend van 01-04-2004 t/m 31-01-2011

Intitulé

Uitvoeringsregeling 'ouderenvervoer 65+ zonder Medische indicatie 2004'

Datum: 10 februari 2004

Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Ridderkerk

gelezen het voorstel ‘Aanbesteding WVG- en Ouderenvervoer Barendrecht en Ridderkerk’

(SPO/ 2003/15633)

besluit

Artikel 1. Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze uitvoeringsregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    burgemeester en wethouders: burgemeester en wethouders van de Gemeente Ridderkerk;

  • b.

    de aanvraag: een persoonlijk ingediend en ondertekend formulier dat ten behoeve van deze

    uitvoeringsregeling is ontwikkeld;

  • c.

    bewijsstukken: door de aanvrager, op verzoek van burgemeester en wethouders, in te

leveren afschriften van documenten, die voor de beoordeling van de aanvraag noodzakelijk

zijn;

  • d.

    de aanvrager: persoon van 65 jaar of ouder;

  • e.

    Ouderenvervoer: een systeem van gecombineerd taxivervoer binnen de gemeentegrenzen

    van Ridderkerk met een vastgesteld vervoerstarief;

  • f.

    eigen vervoersbijdrage: een vaste prijs voor alle vervoersopdrachten gebaseerd op het

    dubbele Openbaar Vervoer-tarief (strippenkaarttarief) voor 2 zones.

Artikel 2. Doelstelling

Burgemeester en wethouders beogen met deze uitvoeringsregeling een aanvullende

vervoersmogelijkheid te bieden aan inwoners van Ridderkerk van 65 jaar of ouder, die om ander

dan strikt medische redenen problemen ondervinden in het gebruik van reguliere openbare

vervoer en die bij het ontbreken van deze aanvullende vervoersvoorziening in een sociaal

isolement dreigen te geraken. Deze nieuwe regeling past binnen het gemeentelijke ouderenbeleid

Artikel 3. Ouderenvervoer 65+ zonder medische indicatie

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen Ouderenvervoer 65+ zonder medische indicatie

    toekennen, wanneer:

    • a.

      de aanvrager geen beroep heeft kunnen doen op een voorliggende vervoersvoorziening in het

      kader van de Wet voorzieningen gehandicapten.

    • b.

      de aanvrager 65 jaar of ouder is;

    • c.

      de aanvrager niet in het bezit is danwel gebruik maakt van een eigen auto.

Artikel 4. Aanvraagprocedure, inlichtingen, toekenning, afwijzing

  • 1. De aanvraag wordt ingediend door middel van een door burgemeester en wethouders ter

    beschikking gesteld aanvraagformulier.

  • 2. De aanvrager is verplicht alle door burgemeester en wethouders gevraagde inlichtingen en

    bewijsstukken bij de aanvraag te voegen.

  • 3. Na de indeling door de aanvrager van een volledig ingevuld en ondertekend formulier en de

    overlegging van de gevraagde bewijsstukken ontvangt de aanvrager een bevestiging van de

    aanvraag.

  • 4. Op de aanvraag wordt door de burgemeester en wethouders in principe binnen 8 weken een

    beslissing genomen. Bij overschrijding van deze termijn wordt dit aan de aanvrager

    gemotiveerd medegedeeld.

  • 5. Bij toekenning van de gevraagde voorziening ontvangt de aanvrager een beschikking van

    burgemeester en wethouders en informatie over het gebruik van de voorziening.

  • 6. Bij een negatieve beslissing ontvangt de aanvrager een gemotiveerde beschikking, waarin de

    bezwaar- en beroepsmogelijkheden worden aangegeven conform het bepaalde in de

    Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 5. Gronden voor weigering

  • 1. Burgemeester en wethouders weigeren in ieder geval de gevraagde voorziening indien:

    • a.

      niet wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 3;

    • b.

      niet wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 4 lid 2;

Artikel 6. Inlichtingenplicht

1.De aanvrager is verplicht alle wijzigingen in zijn persoonlijke omstandigheden, die van invloed

1. kunnen zijn op het recht op de verleende voorziening, onverwijld te melden bij burgemeester

1. en wethouders.

Artikel 7. Beëindiging van de voorziening

  • 1. De voorziening wordt beëindigd:

    • a.

      op verzoek van de aanvrager;

    • b.

      bij overlijden van de aanvrager;

    • c.

      bij verhuizing van de aanvrager naar een andere gemeente;

    • d.

      indien bij heronderzoek door de burgemeester en wethouders blijkt, dat de verleende voorziening

      niet meer wordt gebruikt;

    • e.

      indien bij heronderzoek door de burgemeester en wethouders blijkt, dat de aanvrager onjuiste of

      onvolledige gegevens heeft verstrekt;

    • f.

      indien de aanvrager op grond van zijn gezondheid een beroep kan doen op een

      vervoersvoorziening in het kader van de Wet voorzieningen gehandicapten;

    • g.

      indien de aanvrager niet voldoet aan zijn inlichtingenplicht, zoals bedoeld in artikel 6

Artikel 8. Hardheidclausule

Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van het bepaalde in deze uitvoeringsregels, indien

De toepassing ervan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 9. Onvoorziene situaties

In gevallen, waarin deze uitvoeringsregeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze uitvoeringsregeling treedt in werking op 1 april 2004 en wordt bekend gemaakt op de voorgeschreven wijze.

Artikel 11. Citeertitel

Deze uitvoeringsregeling kan worden aangehaald als ‘Uitvoeringsregeling Ouderenvervoer 65+

zonder medische indicatie’ 2004.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 24 februari 2004

De secretaris , De burgemeester,