Algemene Voorwaarden gemeente Ridderkerk

Geldend van 18-12-2001 t/m heden

Intitulé

Algemene Voorwaarden gemeente Ridderkerk

ALGEMENE VOORWAARDEN

GEMEENTE RIDDERKERK

Artikel 1. Definities

In deze Algemene voorwaarden worden de hierna gebruikte begrippen en uitdrukkingen als volgt gedefinieerd:

  • ·

    Gemeente Ridderkerk: gebruiker van deze Algemene voorwaarden;

  • ·

    Algemene Voorwaarden: de Algemene Voorwaarden van de Gemeente Ridderkerk, tenzij anders vermeld;

  • ·

    leverancier: de wederpartij van de Gemeente Ridderkerk;

  • ·

    overeenkomst: de schriftelijk vastgelegde afspraken tussen de Gemeente Ridderkerk en leverancier betreffende de levering van zaken en/of diensten;

  • ·

    levering: het één of meer zaken in bezit stellen van, respectievelijk in de macht brengen van de Gemeente Ridderkerk en de eventuele installatie/montage van deze zaken;

  • ·

    zaken: te leveren stoffelijke objecten;

  • ·

    diensten: het verrichten van de overeengekomen diensten en het in bezit stellen van, respectievelijk in de macht brengen van zaken aan de opdrachtgever en eventuele montage, installatie van deze zaken alsmede aanvullende diensten;

  • ·

    partijen: Gemeente Ridderkerk en leverancier.

Artikel 2. Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden

  • 1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanvragen en opdrachten van de Gemeente Ridderkerk, alsmede aanbiedingen van leverancier, met betrekking tot levering van zaken en diensten, inclusief vervolgleveringen door leverancier ten behoeve van de Gemeente Ridderkerk.

  • 2. De Algemene voorwaarden van de leverancier zijn uitdrukkelijk niet van toepassing op het bepaalde onder lid 1.

  • 3. De bepalingen van deze Algemene voorwaarden prevaleren boven bepalingen van overeenkomsten, welke hetzelfde beogen te regelen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

  • 4. Indien terzake van enige overeenkomst Algemene voorwaarden van leverancier van toepassing zijn, zullen, in geval van strijdigheid, de Algemene voorwaarden van de Gemeente Ridderkerk prevaleren.

  • 5. Afwijking van deze Algemene voorwaarden is slechts mogelijk bij uitdrukkelijke schriftelijke overeenkomst.

  • 6. De nietigheid of de ontoepasbaarheid van een bepaling van de Algemene voorwaarden is niet van invloed op de geldigheid of de toepasbaarheid van de overige bepalingen van de Algemene voorwaarden. De gemeente Ridderkerk verbindt zich de nietigheid of ontoepasbaar gebleken voorwaarden zo spoedig mogelijk te wijzigen of te vervangen door geldige voorwaarden die het beoogde doel van de oorspronkelijke bepalingen benaderen.

Artikel 3. Geldigheid aanbod en totstandkoming overeenkomst

  • 1. Een aanbod van een leverancier is onherroepelijk gedurende een termijn van 30 (dertig) dagen nadat het de Gemeente Ridderkerk heeft bereikt, tenzij de uitnodiging van de Gemeente Ridderkerk tot het doen van een aanbod een afwijkende termijn inhoudt. In geval van een inschrijving vangt de termijn aan op de dag waarop de inschrijving sluit.

  • 2. De overeenkomst komt tot stand doordat de Gemeente Ridderkerk een schriftelijk aanbod van de leverancier door middel van een schriftelijke order aanvaardt. Wordt de order na afloop van de in lid 1 bedoelde termijn verzonden of wijkt de order op meer dan ondergeschikte punten af van het aanbod, dan komt de overeenkomst overeenkomstig de order tot stand tenzij de leverancier de order binnen 14 (veertien) dagen na haar dagtekening schriftelijk verwerpt.

  • 3. Indien de leverancier geen aanbod of een mondeling aanbod heeft gedaan, komt de overeenkomst tot stand doordat de leverancier een schriftelijke order van de Gemeente Ridderkerk binnen 14 (veertien) dagen na haar dagtekening schriftelijk aanvaardt door toezending van een gelijkluidende opdrachtbevestiging. Deze opdrachtbevestiging dient de Gemeente Ridderkerk bereikt te hebben binnen de voornoemde termijn van 14 (veertien) dagen.

  • 4. De Gemeente Ridderkerk is gerechtigd om de order als omschreven in lid 3, en de order als omschreven in lid 2 laatste zin tweede deel, te annuleren tot het moment waarop de leverancier de order heeft aanvaard.

  • 5. De kosten voortvloeiend uit het opstellen en uitbrengen van de gevraagde offerte blijven voor rekening van de leverancier.

Artikel 4. Wijzigingen

  • 1. De Gemeente Ridderkerk is te allen tijde bevoegd de leverancier schriftelijk te verzoeken de omvang en/of de hoedanigheid van de te leveren zaken en/of diensten te wijzigen.

  • 2. Indien een wijziging naar het oordeel van de leverancier gevolgen heeft voor de overeengekomen vaste prijs en/of het tijdstip van levering, is hij verplicht, alvorens aan de wijziging gevolg te geven de Gemeente Ridderkerk hieromtrent zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 10 (tien) dagen na kennisgeving van de verlangde wijziging, schriftelijk te informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of levertijd, naar het oordeel van de Gemeente Ridderkerk, niet aanvaardbaar zijn, is de Gemeente Ridderkerk gerechtigd het verzoek tot wijziging in te trekken.

  • 3. Wijzigingen zijn uitsluitend van kracht indien zij schriftelijk zijn overeengekomen.

Artikel 5. Overdracht van verplichtingen

  • 1. Leverancier kan een verplichting uit hoofde van de overeenkomst slechts met voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente Ridderkerk overdragen aan een derde. Aan deze toestemming kan de Gemeente Ridderkerk redelijke voorwaarden stellen.

  • 2. De Gemeente Ridderkerk is te allen tijde gerechtigd de rechten en verplichtingen uit deze overeenkomst over te dragen aan een aan haar gelieerde derde.

  • 3. In gevallen van overdracht door leverancier aan een derde van (een gedeelte van) de verplichtingen uit de overeenkomst van de leverancier is deze verplicht aan de Gemeente Ridderkerk te melden welke zekerheden zijn gesteld voor de afdracht van BTW, loonbelasting en sociale premies, die wettelijk zijn voorgeschreven voor werkgevers. Leverancier blijft daarnaast hoofdelijk aansprakelijk.

Artikel 6. Kwaliteit en garantie

  • 1. Leverancier garandeert dat de zaken en/of diensten en de eventuele installatie/montage daarvan beantwoorden aan hetgeen is overeengekomen.

  • 2. De leverancier garandeert dat de zaken en/of diensten geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Hij zorgt ervoor dat onder meer alle onderdelen, hulpmaterialen, hulpstukken, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken in de Nederlandse taal, die noodzakelijk zijn voor het realiseren van het door de Gemeente Ridderkerk schriftelijk aangegeven doel, worden mee geleverd, ook indien zij niet met name zijn genoemd.

  • 3. Leverancier garandeert dat de zaken en/of diensten voldoen aan de daarvoor geldende specificaties, voorts dat zij met goed vakmanschap zijn vervaardigd en verricht, van goede kwaliteit en vrij van constructie-, fabricage- en materiaalfouten zijn en dat hun werking voldoet aan de in Nederland geldende wetten of andere van overheidswege gegeven voorschriften, zoals die onder andere met betrekking tot de gezondheid, veiligheid, milieuhygiënische en elektromagnetische storingen gelden.

  • 4. De leverancier garandeert tevens dat:

    • a.

      het resultaat van de door of namens hem te verrichten prestatie voldoet en blijft voldoen aan de overeengekomen specificaties;

    • b.

      gedurende de looptijd van de overeenkomst zijn personeel en door hem ingeschakelde derden voldoen en blijven voldoen aan de overeengekomen eisen met betrekking tot opleiding, deskundigheid en ervaring;

    • c.

      de verrichtingen kunnen worden ingezet voor het door de Gemeente Ridderkerk aan de leverancier ter kennis gebrachte doel en enig ander wettelijk toelaatbaar doel;

    • d.

      hij alle ten behoeve van de uitvoering van de overeenkomst benodigde vergunningen verkrijgt, tenzij de afgifte van de vergunning uitsluitend afhankelijk is van Gemeente en hierover schriftelijk overeenstemming is bereikt;

    • e.

      hij de toepasselijke milieuwetgeving en de ARBO-wetgeving zal naleven en zijn prestaties op het moment van levering voldoen aan geldende bepalingen van het dwingend recht.

  • 5. Leverancier is gehouden ieder schade terstond te herstellen die het gevolg is van (dreiging van) milieuverontreiniging van, door of vanwege de geleverde prestaties. Tevens is leverancier in dat geval gehouden de Gemeente Ridderkerk terzake volledig schadeloos te stellen. In het geval zulks leidt tot vorderingen van derden is leverancier gehouden Gemeente terzake volledig te vrijwaren.

  • 6. De garantieperiode op een zaak almede een prestatie bedraagt minimaal 12 maanden, tenzij anders wordt overeengekomen. In de garantieperiode dient de leverancier alle geconstateerde gebreken onverwijld en voor eigen rekening te herstellen, met inbegrip van de materiaalkosten, voorrijkosten en de kosten van arbeidsloon.

  • 7. Indien bij of na levering/ uitvoering wordt ontdekt dat het geleverde/ uitgevoerde geheel of gedeeltelijk niet overeenkomt met de overeengekomen prestatie en verrichtingen en andere redelijkerwijze te stellen eisen, wordt de levering, naar het oordeel van de Gemeente Ridderkerk, volledig of gedeeltelijk geretourneerd op kosten van de leverancier, wordt de verrichting geheel of gedeeltelijk opnieuw uitgevoerd of kan de Gemeente Ridderkerk de overeenkomst zonder nadere kennisgeving ontbinden.

  • 8. Indien zaken en/of diensten beschadigd en/of verloren gegaan zijn, dient de leverancier op eerste verzoek van de Gemeente Ridderkerk zaken en/diensten te vervangen door zaken en/of diensten van tenminste gelijke kwaliteit. Het verzoek van de Gemeente Ridderkerk dient met de hoogste prioriteit te worden behandeld.

  • 9. Indien naleveringen niet langer kunnen worden gegarandeerd binnen een overeengekomen naleverings- garantieperiode, dient dit zo spoedig mogelijk, voordat hiervan sprake is of op het tijdstip waarop dit aan de orde is, schriftelijk aan de Gemeente Ridderkerk ter kennis te worden gebracht. De leverancier zal in overleg treden met de Gemeente Ridderkerk ten einde op kosten van leverancier een gelijkwaardig of beter alternatief ten behoeve van de Gemeente Ridderkerk te realiseren.

  • 10. Indien de Gemeente Ridderkerk constateert dat het geleverde niet (geheel of gedeeltelijk) voldoet aan hetgeen de leverancier conform de voorafgaande leden van dit artikel heeft gegarandeerd, is de leverancier, zonder dat een nadere ingebrekestelling is vereist, in verzuim, tenzij laatstgenoemde kan aantonen dat de tekortkoming hem niet kan worden toegerekend.

  • 11. Bij gehele of gedeeltelijke vervanging der geleverde zaken, diensten of prestaties, begint voor het vervangen deel de hiervoor vermelde garantie periode opnieuw te lopen.

  • 12. De leverancier blijft na de garantieperiode aansprakelijk voor verborgen gebreken.

Artikel 7. Tijdstip van de prestatie

  • 1. De leverancier zal de zaken, diensten of prestatie leveren op het overeengekomen tijdstip of binnen de in de overeenkomst aangegeven (leverings)termijn(en). Indien een leveringstermijn is overeengekomen, vangt deze aan op de datum waarop de leverancier de opdracht heeft aanvaard.

  • 2. De leverancier dient dreigende levertijdsoverschrijdingen onverwijld schriftelijk te melden aan de Gemeente Ridderkerk. Dit laat onverlet de eventuele gevolgen van deze overschrijding ingevolge de overeenkomst of wettelijke bepalingen.

  • 3. Indien de zaken, diensten of prestatie niet of niet op tijd wordt geleverd, is de leverancier zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. In dat geval is de Gemeente Ridderkerk gerechtigd de overeenkomst te ontbinden door middel van een aan de leverancier gerichte schriftelijke mededeling en de prestatie op kosten van de leverancier door derden te doen leveren danwel uitvoeren. De leverancier is gehouden hieraan zijn medewerking te verlenen. De Gemeente Ridderkerk blijft gerechtigd vergoeding van schade te vorderen.

  • 4. Indien de leverancier op enigerlei wijze vervroegd wenst na te komen, is daarvoor de schriftelijke instemming van de Gemeente Ridderkerk vereist. Indien vervroegd wordt nagekomen, zal betaling in beginsel plaatsvinden alsof de oorspronkelijke termijn(en) word(en) aangehouden.

  • 5. De Gemeente Ridderkerk heeft het recht de levering uit te stellen. De leverancier zal in dit geval de zaken deugdelijk verpakt, afgescheiden en herkenbaar opslaan, conserveren, beveiligen en verzekeren.

Artikel 8. Boete

  • 1. Indien niet binnen de overeengekomen termijn op de overeengekomen plaats zaken, diensten en prestaties zijn afgeleverd, die aan de overeenkomst beantwoorden, is de leverancier aan de Gemeente Ridderkerk zonder aanmaning of andere voorafgaande verklaring een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van 0,1% van de prijs van de desbetreffende zaken en/of diensten, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10%. Indien de aflevering blijvend onmogelijk is geworden, is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.

  • 2. De boete komt de Gemeente Ridderkerk toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede begrepen:

    • a.

      zijn vordering tot nakoming van de verplichting tot aflevering van zaken en/of diensten die aan de overeenkomst beantwoorden;

    • b.

      zijn recht op schadevergoeding.

  • 3. De boete wordt verrekend met de door de Gemeente Ridderkerk verschuldigde betalingen, ongeacht of de vorderingen tot betaling daarvan op een derde is overgegaan.

  • 4. Indien leverancier zijn verplichtingen, zoals bedoeld in [de] artikel[en] 13 en [19] jegens de Gemeente Ridderkerk niet nakomt is de leverancier een direct opeisbare boete verschuldigd van € 45.000,-- per gebeurtenis.

Artikel 9. Prijzen en tarieven

  • 1. De prijzen zijn exclusief BTW en omvatten alle kosten in verband met de nakoming van de verplichting van de leverancier.

  • 2. De prijzen zijn vast, tenzij de overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze waarop de aanpassing plaatsvindt.

  • 3. De prijs luidt altijd in euro’s, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Artikel 10. Facturering en betaling

  • 1. Betaling van de factuur, inclusief omzetbelasting, door de Gemeente Ridderkerk zal plaatsvinden binnen 40 (veertig) dagen na ontvangst van de factuur. De administratie van de Gemeente Ridderkerk geldt in dezen als maatgevend, tenzij de leverancier het tegendeel kan bewijzen.

  • 2. Verzending van de factuur door de leverancier zal plaatsvinden na levering van de zaken en/of diensten.

  • 3. De betaling van de factuur zal plaatsvinden, mits goedkeuring door de Gemeente Ridderkerk van de zaken en/of diensten en de eventuele installatie/montage daarvan heeft plaatsgevonden.

  • 4. De Gemeente Ridderkerk is gerechtigd de betaling op te schorten indien zij een tekortkoming in de zaken en/of diensten en de eventuele installatie/montage daarvan constateert.

  • 5. Indien het wenselijk is naar het oordeel van de Gemeente Ridderkerk dat de Gemeente Ridderkerk betalingen verricht aan de leverancier voordat zij de zaken, diensten en/of prestaties volledig heeft ontvangen, zal de leverancier vooraf aan de Gemeente Ridderkerk een deugdelijke zekerheid ter hand stellen.

  • 6. De Gemeente Ridderkerk heeft het recht het bedrag van de factuur te verminderen met bedragen, die de leverancier, dan wel een tot leveranciers concern behorende onderneming, is verschuldigd aan de Gemeente Ridderkerk.

  • 7. Betaling door de Gemeente Ridderkerk houdt op geen enkele wijze afstand van rechten en vorderingen in.

  • 8. Overschrijding van enige betalingstermijn door de Gemeente Ridderkerk of niet-betaling door de Gemeente Ridderkerk van enige factuur op grond van vermoedde inhoudelijke onjuistheid van die factuur of van ondeugdelijkheid van de gefactureerde prestatie, geeft leverancier niet het recht zijn prestaties op te schorten, dan wel te beëindigen. Indien de Gemeente Ridderkerk ten onrechte niet of te laat betaalt, heeft leverancier, na deugdelijke ingebrekestelling, het recht op een vertragingsrente ter hoogte van de geldende wettelijke rente. Rente op rente kan niet worden gevorderd.

  • 9. De facturen dienen te worden gezonden aan: gemeente Ridderkerk, Postbus 271, 2980 AG RIDDERKERK.

Artikel 11. Tekortkoming

  • 1. Ingeval één der partijen verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet deugdelijk nakomt danwel anderszins tekort schiet in de nakoming van één of meer van zijn verplichting(en), zal de andere partij hem in gebreke stellen, tenzij de nakoming van de betreffende verplichting reeds blijvend onmogelijk is, of een uiterlijke datum is afgesproken, in welk geval de nalatige partij onmiddellijk in verzuim is. De ingebrekestelling zal schriftelijk geschieden waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn zal worden gegund om alsnog zijn verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale termijn.

  • 2. De partij die toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichting(en) is tegenover de andere partij aansprakelijk voor de vergoeding van de door de andere partij geleden danwel te lijden schade, zowel direct als indirect, onverminderd diens overige rechten, waaronder begrepen het recht op ontbinding van de overeenkomst.

  • 3. Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op niet toerekenbare tekortkomingen beroepen indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 5 (vijf) dagen na het intreden van de niet toerekenbare tekortkoming, onder overlegging van de nodige bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een dergelijk beroep in kennis stelt.

  • 4. Indien de leverancier stelt dat een of meer van zijn tekortkomingen hem niet zijn toe te rekenen en de Gemeente Ridderkerk deze stelling aanvaardt, heeft de Gemeente Ridderkerk niettemin het recht de overeenkomst te ontbinden. In een dergelijke situatie zullen partijen geen schade bij elkaar in rekening brengen.

  • 5. De wettelijke rente over bedragen die de Gemeente Ridderkerk vooruit heeft betaald, te berekenen over de periode van verzuim, worden verrekend met nog te betalen facturen. In geval volledige betaling reeds heeft plaatsgevonden, zal de leverancier deze rente onverwijld aan de Gemeente Ridderkerk vergoeden.

Artikel 12. Medewerkers van leveranciers/derden

  • 1. De leverancier verklaart zich bereid zijn medewerkers, met inbegrip van de door de leverancier ingeschakelde derden, te allen tijde te verplichten tot naleving van de gedragsregels en ARBO-regels voor werknemers of niet-werknemers, welke gelden voor die van Gemeente Ridderkerk of van diens verhuurders of andere aannemers.

  • 2. De Gemeente is gerechtigd te vorderen dat van de medewerkers van leverancier, met inbegrip van de door de leverancier ingeschakelde derden, die betrokken zijn bij de uitvoering van de werkzaamheden, voorzover die bij de Gemeente worden verricht, vooraf verklaringen omtrent het goed gedrag worden overgelegd.

  • 3. Indien een medewerker van leverancier bij de Gemeente Ridderkerk arriveert voor de uitvoering van een prestatie, dient de verantwoordelijke functionaris van de Gemeente Ridderkerk hiervan in kennis gesteld te worden. De leverancier dient een officieel legitimatiebewijs te kunnen overleggen, waaruit zowel de identiteit van de medewerker, als het feit dat de medewerker voor of namens de leverancier werkt, blijken. Indien de werknemer gedurende looptijd van een overeenkomst om welke reden dan ook niet meer voor de leverancier werkzaam zal zijn, meldt de leverancier dit schriftelijk en onverwijld bij de verantwoordelijke functionaris van de Gemeente Ridderkerk.

  • 4. Indien het gedrag of de kwaliteit van het werk van een werknemer van de leverancier en/of een door de leverancier ingezette derde naar gemotiveerd oordeel van de Gemeente Ridderkerk niet voldoet, zal de leverancier de werknemer op eerste verzoek van de Gemeente Ridderkerk zo spoedig mogelijk vervangen. De kosten verband houdende met de inwerkperiode van de vervangende werknemer komen geheel voor rekening van de leverancier.

  • 5. Indien de leverancier ter uitvoering van de overeenkomst gebruik wil maken van diensten van derden, hetzij via onderaanneming, hetzij door tijdelijke huur van personeel, dan zal hij daartoe slechts bevoegd zijn na verkregen schriftelijke toestemming van de Gemeente Ridderkerk, welke toestemming niet op onredelijke gronden zal worden onthouden. Bij het verlenen van goedkeuring als in dit lid bedoeld, is de Gemeente Ridderkerk gerechtigd aan de goedkeuring voorwaarden te verbinden en/of deze in de tijd te beperken.

Artikel 13. Intellectuele en industriële eigendomsrechten

  • 1. Leverancier staat in voor het vrije en ongestoorde gebruik door de Gemeente Ridderkerk van de geleverde zaken en/of diensten

  • 2. Leverancier is gerechtigd de informatie welke verstrekt is door de Gemeente Ridderkerk te gebruiken, echter uitsluitend in verband met de overeenkomst. Deze informatie is en blijft eigendom van de Gemeente Ridderkerk.

  • 3. Leverancier erkent dat de gegevens danwel de informatie welke aan hem bekend worden in het kader van de overeenkomst een strikt vertrouwelijk karakter dragen. Dit geldt ook voor informatie die niet voor leverancier is bestemd maar toch onbedoeld ter kennis komt van leverancier.

  • 4. Met betrekking tot de door de Gemeente Ridderkerk verstrekte gegevens danwel informatie die bij de leverancier berusten, verbindt leverancier zich:

    • a.

      alle redelijke maatregelen in acht te nemen voor een veilige bewaring;

    • b.

      de gegevens danwel de informatie niet langer onder zijn berusting te houden dan voor de uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs noodzakelijk is en deze gegevens, inclusief gemaakte kopieën, onmiddellijk na volledige nakoming van de overeenkomst wederom ter beschikking te stellen van de Gemeente danwel, na verkregen toestemming, te vernietigen in welk geval aan de Gemeente Ridderkerk een bewijs van vernietiging ter hand dient te worden gesteld.

  • 5. Indien en voorzover het ontwerp voor de te leveren zaak door de Gemeente Ridderkerk is verstrekt, vrijwaart de Gemeente Ridderkerk de leverancier tegen aanspraken van derden wegens inbreuk op hun intellectuele of industriële eigendomsrechten, op voorwaarde dat de gewraakte handelingen vallen binnen de grenzen van het gebruik, waarvoor de zaak was geleverd.

Artikel 14. Aansprakelijkheid

  • 1. Leverancier is aansprakelijk voor alle schade die ontstaat bij de Gemeente Ridderkerk in verband met de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst.

  • 2. Leverancier vrijwaart de Gemeente Ridderkerk tegen alle aanspraken van derden terzake van een gestelde inbreuk op een eigendomsrecht (zowel in intellectuele, industriële als stoffelijke zin) danwel enig ander door enig derde geleden schade. De aangesproken partij zal de andere partij onverwijld schriftelijk op de hoogte stellen van zodanige aanspraken. Deze vrijwaring heeft eveneens betrekking op alle kosten die de Gemeente Ridderkerk moet maken om zich tegen zodanige aanspraken te verweren.

  • 3. Indien door middel van een gerechtelijke uitspraak of onderlinge schikking wordt vastgesteld dat de door de leverancier aan de Gemeente Ridderkerk geleverde prestaties inbreuk maken op enige intellectuele eigendomsrechten van derden, dient de leverancier op eigen kosten en naar eigen inzicht:

    • a.

      voor de Gemeente Ridderkerk het recht te verwerven om het gebruik van de prestatie te continueren; of

    • b.

      de prestatie te vervangen door een andere zaak of dienst, die hierop geen inbreuk maakt; of

    • c.

      de prestatie op zodanige wijze te wijzigen dat de inbreuk wordt beëindigd;

      zulks onverminderd het recht van de Gemeente Ridderkerk om een vordering in te dienen wegens aanvullende schade of vervangende schade en/of de overeenkomst te ontbinden. Vervanging en/of wijziging van de prestatie zal er niet toe leiden dat de Gemeente Ridderkerk in haar gebruik van de zaak en prestaties wordt beperkt.

  • 4. De Gemeente Ridderkerk heeft het recht van de leverancier te verlangen een verzekering af te sluiten ter dekking van de risico’s. De leverancier heeft op eerste verzoek van de Gemeente Ridderkerk de plicht inzage in de daartoe strekkende polis te geven alsmede bewijs van premiebetaling te verschaffen.

  • 5. Leverancier cedeert bij dezen bij voorbaat aan de Gemeente Ridderkerk alle aanspraken ter zake van uitkeringen van verzekeringspenningen op basis van de hierboven genoemde verzekeringen.

  • 6. Indien wordt overeengekomen dat de leverancier een boete verschuldigd is in het geval dat er sprake is van een tekortkoming zijnerzijds, blijft te allen tijde de bevoegdheid van de Gemeente Ridderkerk om nakoming en/of schadevergoeding te vorderen in stand.

Artikel 15. Risico- en eigendomsoverdracht

  • 1. De Gemeente Ridderkerk aanvaardt de eigendom van zaken en/of diensten:

    • a.

      indien hij de zaken en/of diensten na de aflevering / montage / installatie keurt of controleert en hij de keuring of de controle binnen 4 (vier) weken na aflevering/ montage/ installatie voltooit, op het tijdstip van de goedkeuring;

    • b.

      indien hij de zaken en/of diensten niet met inachtneming van het onder a bepaalde keurt of controleert, 4 (vier) weken na de aflevering/ montage/ installatie.

  • 2. Ingeval de Gemeente Ridderkerk aan leverancier materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen, gereedschappen, tekeningen, specificaties en software ter beschikking stelt ten behoeve van de nakoming van zijn verplichtingen, blijven deze eigendom van de Gemeente Ridderkerk. De leverancier zal deze bewaren, afgescheiden voor voorwerpen welke toebehoren aan hemzelf of derden. Leverancier zal ze merken als eigendom van de Gemeente Ridderkerk.

  • 3. Op het moment dat materialen, zoals grondstoffen, hulpstoffen en software van de Gemeente Ridderkerk zijn verwerkt in zaken en/of diensten van de leverancier, is er sprake van een nieuwe zaak, waarvan de eigendom aan de Gemeente Ridderkerk toebehoort. Dit geldt onverminderd het bepaalde in lid 2.

  • 4. Het risico van zaken en/of diensten gaat over op de Gemeente Ridderkerk nadat de zaken en/of diensten zijn afgeleverd bij de Gemeente Ridderkerk.

  • 5. Indien de Gemeente Ridderkerk de zaken en/of diensten afkeurt, bij controle niet akkoord bevindt of op goede gronden het recht op ontbinding van de overeenkomst of op vervanging van de zaken en/of diensten inroept, komen zij weer voor risico van de leverancier.

Artikel 16. Keuring

  • 1. De Gemeente Ridderkerk is te allen tijde gerechtigd zaken zowel tijdens de productie, bewerking en opslag als na levering te (doen) keuren, onder meer op beschadiging, maat, hoeveelheid en gewicht.

  • 2. Op eerste verzoek zal de leverancier toegang verschaffen aan de Gemeente Ridderkerk of diens vertegenwoordiger tot de plaats van productie, bewerking of opslag. Leverancier zal kosteloos zijn medewerking verlenen aan de keuring.

  • 3. Indien een keuring als bedoeld in dit artikel door toedoen van de leverancier niet op het voorgenomen tijdstip kan plaatsvinden dan wel indien een keuring moet worden herhaald, komen de daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de leverancier.

  • 4. Indien als gevolg van de keuring blijkt dat de leverantie niet voldoet aan de in de overeenkomst omschreven eisen, kan de Gemeente Ridderkerk naar haar keuze, onverminderd haar verdere rechten:

    • a.

      eisen dat de leverancier binnen 7 (zeven) dagen zorg draagt voor herstel of vervanging van de geleverde zaken. Indien de leverancier niet aan deze verplichtingen voldoet binnen de in dit artikel gestelde termijn, is de Gemeente Ridderkerk gerechtigd de benodigde zaken van een derde af te nemen, dan wel zelf maatregelen te treffen of maatregelen door een derde te laten treffen voor rekening en risico van de leverancier;

    • b.

      de bestelling of opdracht geheel of gedeeltelijk annuleren of ontbinden zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst.

  • 5. Indien bij een keuring de zaken beschadigd of verbruikt worden, heeft de leverancier ter zake geen aanspraken op de Gemeente Ridderkerk indien de zaken geheel of gedeeltelijk worden afgekeurd, en heeft de Gemeente Ridderkerk ter zake geen aanspraken op de leverancier indien de zaken worden goedgekeurd.

  • 6. Indien de leverancier niet binnen 7 (zeven) dagen nadat de Gemeente Ridderkerk hem dit heeft medegedeeld de afgekeurde geleverde zaken terughaalt, heeft de Gemeente Ridderkerk het recht de zaken aan de leverancier voor diens rekening te retourneren.

  • 7. Keuring van zaken houdt geen levering in.

Artikel 17. Overmacht

  • 1. In geval van overmacht wordt de nakoming van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk opgeschort voor de duur van de overmachtperiode, zonder dat partijen over en weer tot enige schadevergoeding ter zake gehouden zijn. Partijen kunnen zich jegens elkaar alleen op overmacht beroepen, indien de desbetreffende partij zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk op het moment dat hij had moeten presteren, onder overlegging van de bewijsstukken, de wederpartij schriftelijk van een dergelijk beroep op overmacht in kennis stelt.

  • 2. Indien enige partij door overmacht definitief in de onmogelijkheid verkeert te presteren, of indien de overmachtperiode langer dan 30 (dertig) dagen heeft geduurd of tenminste 30 (dertig) dagen zal duren, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst, te ontbinden zonder dat daarbij enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

  • 3. Onder overmacht aan de zijde van de leverancier wordt in ieder geval niet verstaan gebrek aan personeel, stakingen, wanprestatie van door leverancier ingeschakelde derden, uitval van hulpmaterialen, liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen bij de leverancier.

Artikel 18. Ontbinding

  • 1. Ingeval van tekortkoming door de leverancier in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst of van andere overeenkomsten die daaruit voortvloeien, alsmede in geval van faillissement, surséance van betaling en in geval van stillegging, intrekking van eventuele vergunningen, beslag op (een deel van) bedrijfseigendommen of zaken bestemd voor de uitvoering van de overeenkomst, liquidatie of overname of daarmee vergelijkbare toestand van het bedrijf van de leverancier, is hij van rechtswege in verzuim.

  • 2. Onverminderd alle andere rechten kan de Gemeente Ridderkerk de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden, indien door leverancier of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon, die deel uitmaakt van de Gemeente Ridderkerk of aan een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers.

  • 3. In de bovengenoemde gevallen heeft de Gemeente Ridderkerk het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst eenzijdig geheel of gedeeltelijk te ontbinden.

  • 4. Ontbinding geschiedt door middel van een aangetekende brief of deurwaardersexploot aan de leverancier.

  • 5. De beëindiging of ontbinding van deze overeenkomst ontslaat partijen niet van hun lopende verplichtingen uit hoofde van deze overeenkomst, zoals bijvoorbeeld: geheimhouding, aansprakelijkheid, intellectuele eigendom en overdracht verplichtingen.

Artikel 19. Geheimhouding

  • 1. Partijen erkennen dat de relatie, de inhoud van de overeenkomsten en enige informatie (met inbegrip van informatie over klanten) die hun ter kennis zal komen in het kader van enige overeenkomst strikt vertrouwelijk is. Geen van de partijen mag direct of indirect de inhoud van de relatie of de gegevens of informatie die haar ter kennis komt, bekend maken aan derden of anderen in hun onderneming, voor zover dit niet nodig is voor de juiste invulling van de uit hoofde van deze overeenkomst op hen rustende verplichtingen. Deze verplichting geldt niet alleen gedurende de looptijd van deze overeenkomst, maar ook nadien, zonder enige beperking.

  • 2. In geval de ene partij een overtreding door de andere partij en/of zijn medewerkers constateert van het gestelde in dit artikel verbeurt de andere partij een onmiddellijk opeisbare, niet voor compensatie vatbare boete van € 45.500 per gebeurtenis, onverminderd alle overige rechten van de ene partij waaronder het recht op ontbinding, nakoming en schadevergoeding.

Artikel 20. Wijziging van de voorwaarden

  • 1. De Gemeente Ridderkerk is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in op het aangekondigde tijdstip van in werking treden.

  • 2. De gemeente Ridderkerk zal de gewijzigde voorwaarden direct aan de wederpartij toezenden.

  • 3. Indien geen tijdstip van in werking treden is medegedeeld treden de wijzigingen jegens de wederpartij in werking zodra haar de wijziging is medegedeeld, tenzij binnen 14 (veertien) dagen na inwerkingtreding respectievelijk mededeling als dit artikel bedoeld, de wederpartij schriftelijk aan de Gemeente Ridderkerk heeft meegedeeld de wijziging(en) niet te aanvaarden.

  • 4. Indien zulk een mededeling door de wederpartij is gedaan, blijven de onderhavige voorwaarden op reeds gesloten overeenkomsten van toepassing; op nieuw aan te gane overeenkomsten worden de onderhavige algemene voorwaarden niet meer geacht van toepassing te zijn. Het staat de Gemeente Ridderkerk alsdan vrij haar gewijzigde algemene voorwaarden op nieuwe overeenkomsten van toepassing te verklaren.

Artikel 21. Terreinen en gebouwen van de Gemeente Ridderkerk

  • 1. Leverancier dient zich, voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt, op de hoogte te stellen van de omstandigheden op de terreinen en in de gebouwen van de Gemeente Ridderkerk waar de werkzaamheden moeten worden verricht.

  • 2. Kosten van vertraging in de uitvoering van de overeenkomst veroorzaakt door omstandigheden zoals in lid 1 bedoeld, zijn voor rekening en risico van leverancier.

  • 3. Leverancier draagt er zorg voor dat zijn aanwezigheid en de aanwezigheid van zijn medewerkers op de terreinen en in de gebouwen geen belemmering vormen voor de ongestoorde voortgang van de werkzaamheden van de Gemeente Ridderkerk en derden.

  • 4. Leveranciers en diens medewerkers dienen zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van de inhoud van de op de terreinen en in de gebouwen van de Gemeente Ridderkerk geldende interne voorschriften en reglementen, onder andere inzake veiligheid, gezondheid en milieu, en zich dienovereenkomstig te gedragen.

  • 5. Een exemplaar van voornoemde voorschriften en reglementen wordt leverancier op zijn verzoek door de Gemeente Ridderkerk ter beschikking gesteld.

Artikel 22. Orde veiligheid en milieu

  • 1. Leverancier en zijn werknemers, evenals door hem ingeschakelde derden, zijn gehouden alle wettelijke veiligheids-, gezondheids- en milieuvoorschriften in acht te nemen.

  • 2. Ook eventuele bedrijfsvoorschriften en reglementen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu van de Gemeente Ridderkerk dienen te worden opgevolgd. Een exemplaar van deze voorschriften en reglementen is op aanvraag onverwijld voor de leverancier gratis ter beschikking.

Artikel 23. Documentatie

  • 1. Leverancier is verplicht bijbehorende documentatie voorafgaand of tegelijk met de levering ter beschikking te stellen aan Gemeente.

  • 2. De Gemeente Ridderkerk is vrij in het gebruik van deze documentatie, waaronder begrepen het vermenigvuldigen daarvan voor eigen gebruik.

Artikel 24. Opleidingen

De leverancier verplicht zich om op verzoek van de Gemeente Ridderkerk medewerkers van de Gemeente Ridderkerk een opleiding te geven met betrekking tot eigenschappen, gebruik en onderhoud van desbetreffende zaken. Afspraken met betrekking tot onder meer inhoud en didactiek van de cursus, kwaliteit van de docenten en het cursusmateriaal, cursus lokatie en daaraan te stellen eisen, alsmede te gebruiken hulpmiddelen (computers/randapparatuur) worden schriftelijk vastgelegd.

Artikel 25. Samenwerking

Partijen zullen elkaar op de hoogte houden van organisatorische en persoonlijke ontwikkelingen en/of veranderingen binnen hun organisaties die van belang zijn voor de uitvoering van deze overeenkomst.

Artikel 26. Geschillen en toepasselijk recht

  • 1. Geschillen tussen partijen, daaronder begrepen die welke slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, zullen zoveel mogelijk door middel van goed overleg tot een oplossing worden gebracht.

  • 2. Indien partijen niet tot een oplossing komen, zullen de geschillen worden berecht door de daartoe bevoegde rechter, tenzij partijen alsnog arbitrage of bindend advies overeenkomen.

  • 3. Aanspraken van partijen welke uit de tussen hen bestaande rechtsverhouding voortvloeien vervallen indien deze niet binnen 24 maanden na intreden van de gebeurtenis die tot de aanspraak leidt worden geëffectueerd.

  • 4. Indien er sprake is van discrepanties tussen de Nederlandse tekst en enige vertaling, prevaleert de Nederlandse tekst.