Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR642875
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR642875/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Besluit van de heffingsambtenaar van de gemeente Ridderkerk houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit heffingsambtenaar Ridderkerk 2020)
Geldend van 24-07-2020 t/m 31-12-2023
Intitulé
Besluit van de heffingsambtenaar van de gemeente Ridderkerk houdende regels omtrent mandaat (Mandaatbesluit heffingsambtenaar Ridderkerk 2020)De heffingsambtenaar;
overwegende dat het college van burgemeester en wethouders d.d. 10 maart 2020 heeft besloten om de Stafgroepmanager Financiën en de Teamleider Belastingen aan te wijzen als heffingsambtenaar, bedoeld in artikel 231, lid 2, onderdeel b van de Gemeentewet en artikel 1, lid 2 van de Wet waardering onroerende zaken;
gelet op het bepaalde in de artikelen 10:1 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t :
- I.
Onder intrekking van de eerder door de heffingsambtenaar verleende mandaten, de uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld op het bij dit besluit behorend overzicht, op te dragen aan de daarbij aangegeven functionarissen;
- II.
De volgende algemene bepalingen vast te stellen en van toepassing te verklaren op de bevoegdheden, zoals bedoeld onder I. van dit besluit:
Artikel 1. Definities
Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan de machtiging tot het in naam en onder verantwoordelijkheid van de heffingsambtenaar uitoefenen van een besluitbevoegdheid, zulks met inbegrip van de ondertekeningsbevoegdheid.
Artikel 2. Kaderstelling
-
1. De bevoegdheden worden uitgeoefend met inachtneming van de kaders en specifieke voorwaarden, zoals aangegeven in het onder I. bedoelde overzicht.
-
2. Uitoefening van de bevoegdheden vindt plaats binnen de grenzen van het recht, waarop deze bevoegdheden steunen en de geldende uitvoeringsregels.
-
3. Voor zover de uitoefening van de bevoegdheden financiële consequenties voor de gemeente heeft, gebeurt dit met inachtneming van de gestelde budgettaire kaders.
Artikel 3. Terugkoppeling
-
1. Indien wordt getwijfeld of de voorgenomen uitoefening van de bevoegdheid in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 2, oefent de gemandateerde zijn bevoegdheid niet uit dan nadat hij daarover overleg heeft gepleegd met de heffingsambtenaar.
-
2. Het bepaalde in het eerste lid vindt in elk geval plaats indien:
- a.
de heffingsambtenaar de wens daartoe heeft kenbaar gemaakt;
- b.
de uitoefening van de bevoegdheid (vermoedelijk) bestuurlijke/ politieke consequenties zal hebben;
- c.
precedentwerking is te verwachten
- a.
Artikel 4. Ondertekening
De ondertekening van uitgaande stukken, waarop de besluitbevoegdheid betrekking heeft, geschiedt als volgt:
“De heffingsambtenaar, namens hem,” gevolgd door de functie-aanduiding van de gemandateerde, diens handtekening en naam. Het gebruik van handtekeningstempels of voorbedrukte formulieren is toegestaan.
Artikel 5. Ondermandaat
Buiten de, in bij dit besluit behorend overzicht, aangegeven gevallen is de gemandateerde niet bevoegd om ondermandaat te verstrekken ten aanzien van enige bij dit besluit aan hem verleende bevoegdheid, tenzij de heffingsambtenaar daarvoor toestemming heeft verleend.
Artikel 6. Toezicht en rapportage
-
1. De mandaatgever draagt zorg voor het toezicht op de rechtmatige uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.
-
2. De gemandateerde zorgt, op verzoek, voor periodieke rapportages aan de mandaatgever over de uitoefening van zijn gemandateerde bevoegdheden.
Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.
-
2. Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatbesluit heffingsambtenaar Ridderkerk 2020”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld bij besluit van 26 juni 2020.
De Heffingsambtenaar
Drs. C.P. Versluis
Manager Financiën
Mandatenregister heffings- en invorderingsambtenaar Ridderkerk
ACTIVITEITEN HEFFINGEN BELASTINGEN EN RECHTEN |
BEVOEGD BESTUURS ORGAAN |
TE MANDATEREN FUNCTIONARIS |
B-1. aanslagen/ kennisgeving belasting en rechten. Ondertekenen en verzenden voor de belastingheffing en rechten |
Heffingsambtenaar art. 231 en 232 Gemeentewet |
Heffingsambtenaar behoudens de gemandateerden in dit mandaatoverzicht |
B-2. lijkbezorgingsrechten Ridderkerk Het heffen, ondertekenen en verzenden van aanslagen/ kennisgevingen |
Heffingsambtenaar art. 231 en 232 Gemeentewet |
Medewerker Begraafplaatsen |
B-3. legesheffing - aanslagen/ kennisgeving. Voor het in behandeling nemen van aanvragen om verrichtingen ten behoeve van de Burgerlijke Stand, verstrekkingen uit de basisregistratie personen, het verstrekken van reisdocumenten en rijbewijzen en verstrekkingen als bedoeld in titel 1 van de bij de legesverordening behorende tarieventabel |
Heffingsambtenaar art. 231 en 232 Gemeentewet |
Medewerker Front Office/ Back Office |
B-4. legesheffing – aanslagen/ kennisgeving. Voor het in behandeling nemen van aanvragen als bedoelt in titel 2 van de bij de legesverordening behorende tarieventabel |
Heffingsambtenaar art. 231 en 232 Gemeentewet |
Teamleider Wabo- Vergunningen |
B-5. legesheffing voor het in behandeling nemen van een melding op grond van de telecommunicatiewet als bedoeld in de bij de legesverordening behorende tarieventabel |
Heffingsambtenaar art. 231 en 232 Gemeentewet |
Medewerkers stedenbouw en openbare ruimte |
B-6. aanwijzen belanghebbenden belastingen en rechten |
Heffingsambtenaar art. 231 Gemeentewet |
Medewerkers Financiën, team Belastingen |
B-7. verminderingen/ ontheffingen/ vrijstelling belastingen en rechten |
Heffingsambtenaar art. 231 Gemeentewet |
Medewerkers Financiën, team Belastingen en gemandateerden in dit register bij legesheffing |
B-8. het besluiten op bezwaarschriften inzake de heffing van gemeentelijke belastingen en rechten |
Heffingsambtenaar art. 231 Gemeentewet |
Bij afwezigheid van de heffingsambtenaar leden Financiën, team Belastingen |
B-9. verweerschriften rechter |
Heffingsambtenaar art. 231 Gemeentewet |
Medewerker bedrijfsvoering II, juridisch medewerker belastingen |
B-10. inlichtingenverplichting belastingen en rechten art. 56 AWR en 231 Gemeentewet |
Aangewezen medewerkers Financiën, team Belastingen |
Gemandateerd in dit mandatenregister |
B-11. lijkbezorgingsrechten inlichtingenverplichtingen voor deze rechten. Art. 56 AWR en 231 Gemeentewet |
Aangewezen medewerkers Financiën, team Belastingen |
Medewerkers Stedenbouw en openbare ruimte |
B-12. beleidsregels art. 56 AWR en 231 Gemeentewet |
Burgemeester en Wethouders |
Heffingsambtenaar |
B-13. horen op verzoek art. 25 AWR en 231 Gemeentewet |
Aangewezen medewerkers Financiën, team Belastingen |
Gemandateerd in dit mandatenregister |
B-14. lijkbezorgingsrechten horen art. 25 AWR |
Aangewezen medewerkers Financiën, team Belastingen |
Medewerkers Stedenbouw en openbare ruimte |
B-15. Leges horen art. 25 AWR |
Aangewezen medewerkers Financiën, team Belastingen |
Gemandateerden in dit register |
ACTIVITEITEN INVORDERING BELASTINGEN EN RECHTEN |
BEVOEGD BESTUURSORGAAN ART. 231, LID 2 SUB C |
TE MANDATEREN FUNCTIONARIS |
Publiekrechtelijke invordering. Awb titel 4.4. bestuursrechtelijke geldschulden, invorderingswet 1990, AWR, Kostenwet, Gemeentewet, belastingverordeningen, beleidsregels |
|
|
i-1. aanmaningen i-2. Dwangbevelen i-3. Betalingsregeling i-4. Uitstel van betaling |
Invorderingsambtenaar |
|
ACTIVITEIT WET WOZ |
BEVOEGD BESTUURSORGAAN |
TE MANDATEREN FUNCTIONARIS |
WETTELIJKE GRONDSLAG |
W-1. waardebepaling WOZ |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerker bedrijfsvoering II (functienaam WOZ Taxateur) |
Art. 20, 1e lid WET WOZ |
W-2. beschikking waardevaststelling WOZ |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerker bedrijfsvoering II (functienaam WOZ Taxateur) |
Art. 22, 26 t/m 29 Wet WOZ |
W-3. taxatieverslag WOZ |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerker bedrijfsvoering II (functienaam WOZ Taxateur) |
Art. 40, 2e lid Wet WOZ |
W-4. waardegegevens WOZ verstrekken |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerker bedrijfsvoering II (functienaam WOZ Taxateur) |
Art. 40, 1e lid Wet WOZ |
W-5. bezwaarschrift WOZ |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerker bedrijfsvoering II (functienaam juridisch medewerker belastingen) |
Art. 22 j t/m 25 AWR |
W-6. verweerschrift rechter- WOZ |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerker bedrijfsvoering II (functienaam juridisch medewerker belastingen) |
Art. 26 t/m 27 s AWR |
W-7. cassatie Hoge Raad - WOZ |
Burgemeester en Wethouders |
Medewerker bedrijfsvoering II (functienaam juridisch medewerker belastingen) |
Art. 28 AWR |
W-8. inlichtingen vragen door de afnemers WOZ: RBD en Waterschap |
Burgemeester en Wethouders |
Medewerker Financiën, team Belastingen |
Art. 32 Wet WOZ |
W-9. inlichtingen verplichting WOZ |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerkers Financiën, team Belastingen |
Art. 56 AWR jo. Art. 231 Gemeentewet, art 30 Wet WOZ |
W-10. horen op verzoek WOZ |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerkers Financiën, team Belastingen |
Art. 30 Wet WOZ |
W-11. beleidsregels WOZ |
Burgemeester en Wethouders |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar |
Art. 1 Wet WOZ en art. 24 Wet WOZ |
W-12. gegevensverstrekking aan Waarderingskamer |
Burgemeester en Wethouders |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Art. 4, 2e lid Wet WOZ |
W-13. aanspreekpunt Waarderingskamer |
Burgemeester en Wethouders |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Art. 10, 15 en 21 Wet WOZ |
W-14. geschil met afnemers |
Burgemeester en Wethouders |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Art. 11, 1e lid Wet WOZ |
W-15. aanwijzen WOZ belanghebbende |
Heffingsambtenaar in hoedanigheid WOZ- ambtenaar art. 1 Wet WOZ |
Medewerker Financiën, team Belastingen |
Art. 24, 5e lid Wet WOZ en beleidsregels |
W-16. vrijstellingen Wet WOZ |
Heffingsambtenaar |
Medewerkers Financiën, team Belastingen en gemandateerden in dit register bij legesheffing |
Uitvoeringsregeling uitgezonderde objecten Wet WOZ |
W-17. gegevensbeheer WOZ |
Burgemeester en Wethouders |
Medewerkers Financiën, team Belastingen |
Art. 38 Wet WOZ |
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (WOB) |
BEVOEGD BESTUURSORGAAN |
TE MANDATEREN FUNCTIONARIS |
WETTELIJKE GRONDSLAG |
|
Heffingsambtenaar |
Team advies contracten en juridische zaken |
Wet openbaarheid van bestuur en uitvoeringsbesluiten |
|
Invorderingsambtenaar |
Team advies contracten en juridische zaken |
Wet openbaarheid van bestuur en uitvoeringsbesluiten |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl