Regeling vervallen per 18-12-2015

Controleverordening gemeente Rijswijk 2015

Geldend van 18-12-2015 t/m 17-12-2015

Intitulé

Controleverordening gemeente Rijswijk 2015

De gemeenteraad van Rijswijk,

Bijeen in openbare vergadering op 24 november 2015

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders

d.d. 27 oktober 2015 nr. 15-050

BESLUIT:

Vast te stellen de Controleverordening 2015 onder gelijktijdige intrekking van de Controle-verordening die is vastgesteld op 11 november 2003.

Controleverordening Rijswijk 2015

Controleverordening Rijswijk 2015

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.Accountant

Een door de raad benoemde registeraccountant of accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in artikel 36, Wet op het Accountantsberoep of organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

b.Accountantscontrole

De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant ten behoeve van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen als bedoeld in artikel 213 Gemeentewet lid 3 respectievelijk lid 4

c.Accountantsverklaring

De accountantsverklaring - als bedoeld in artikel 213 lid 3 Gemeentewet - geeft op grond van de uitgevoerde controle aan of:

  • ·

    de jaarrekening een getrouw beeld geeft van zowel de baten en lasten als de grootte en samenstelling van het vermogen;

  • ·

    de baten en lasten, alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen;

  • ·

    de jaarrekening is opgesteld in overeenstemming met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels, bedoeld in artikel 186 en

  • ·

    het jaarverslag met de jaarrekening verenigbaar is.

    • d.

      Verslag van bevindingen

Het verslag van bevindingen - als bedoeld in artikel 213 lid 4 Gemeentewet - bevat in ieder geval bevindingen over:

  • ·

    de vraag of de inrichting van het financiële beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken en

  • ·

    fouten en onzekerheden m.b.t. de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening.

    • e.

      Rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole

Het tot stand komen van de baten, lasten en balansmutaties in overeenstemming met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving

f.Interim-controle

Een tussentijdse controle door de accountant, waarin de gemeentelijke procesinrichting getoetst wordt ter voorbereiding op de jaarrekeningcontrole

g.Management-letter

Het verslag van de interim-controle, met conclusies en bevindingen ten behoeve van de gemeentelijke organisatie

h.Normenkader

Het normenkader geeft inzicht in de voor het te controleren boekjaar relevante wet- en regelgeving. Relevant houdt in dit verband met name in dat de wet- en regelgeving bepalingen bevatten die invloed hebben op de financiële beheershandelingen binnen de gemeente. De accountant toetst de rechtmatige totstandkoming van de baten, lasten en balansmutaties aan de hand van het normenkader.

Artikel 2. Benoeming en opdrachtverlening accountant

  • 1 De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad - overeenkomstig nationale en Europese regelgeving en conform de bepalingen in de verordening auditcommissie gemeente Rijswijk - te benoemen accountant.

  • 2 De raad stelt de voor de jaarrekening van toepassing zijnde goedkeurings- en rapporteringstoleranties vast.

  • 3 Voor de toepassing van artikel 2 lid 1 gelden in beginsel artikel 5 en bijlage 2 van het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden.

  • 4 In de jaarlijkse opdrachtverlening aan de accountant kan de raad specifieke jaarrekeningposten aanwijzen waaraan de accountant incidenteel specifieke aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties daarbij gelden.

Artikel 3. Verantwoordelijkheden college van B&W

  • 1 Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne - en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2 Bij de jaarrekening bevestigt het college schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt; het te hanteren model wordt door de accountant verstrekt;.

  • 3 Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening tijdig, samen met de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen aan de raad, zodanig dat uiterlijk op 14 juli volgend op het verslagjaar gerapporteerd kan worden aan gedeputeerde staten.

  • 4 Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

  • 5 Het college biedt de gemeenteraad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole een overzicht aan met de voor het boekjaar geldende en relevante wet- en regelgeving, het zogeheten normenkader.

Artikel 4. Inrichting accountantscontrole

  • 1 De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2 De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan in voorkomende gevallen de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.

  • 3 Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek overleg plaats tussen de accountant en een vertegenwoordiging van de Auditcommissie, de portefeuillehouder financiën, de raadsgriffier, het hoofd Advies & Control, het hoofd van de financiële administratie en een vertegenwoordiger van de directie.

Artikel 5. Toegang tot informatie

  • 1 Het college draagt er zorg voor, dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 2 De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant onbelemmerde toegang hiertoe heeft.

  • 3 Het college draagt er zorg voor, dat de ambtenaren van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

Artikel 6. Specifieke controles en opdrachten

  • 1 Het college kan de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de Auditcommissie vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2 Het college is voor de controle van de verantwoording van subsidies/uitkeringen die niet standaard tot de jaarrekeningcontrole behoort bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

  • 3 Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel hiervan dient te worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.

Artikel 7. Rapportage

  • 1 Indien de accountant bij de controle van de gemeentelijke jaarrekening afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 2 De accountant brengt naar aanleiding van zijn tussentijdse controle jaarlijks verslag uit aan het college, de zogeheten managementletter. Het college zendt een afschrift van de managementletter met zijn besluit ter kennis van de Auditcommissie.

  • 3 De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan het college voorgelegd met de mogelijkheid voor het college om op deze stukken te reageren.

  • 4 De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met de auditcommissie.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2016. Per dezelfde datum vervalt de controleverordening uit 2003.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Controleverordening gemeente Rijswijk”.

Aldus besloten door de Raad van de gemeente Rijswijk, in zijn openbare vergadering van

24 november 2015

De gemeenteraad,

de griffier, J.A. Massaar, bpa

de voorzitter, drs. M.J. Bezuijen