Regeling vervallen per 04-01-2013

Regeling Forum gemeente Rijswijk

Geldend van 24-10-2008 t/m 03-01-2013 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2008

Intitulé

De gemeenteraad; gelezen het voorstel van het presidium d.d. 30 september 2008, no. 08-059; BESLUIT: vast te stellen de volgende regeling

Regeling Forum gemeente Rijswijk (-2.07.515)

HOOFDSTUK 1: Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Forum Een overlegsituatie als bedoeld in artikel 2;

  • b)

    Deelforum Een onderdeel van het Forum, zijnde een op zichzelf staande vergadering;

  • c)

    Voorzitter De voorzitter van het Forum of Deelforum;

  • d)

    Het college Het college van burgemeester en wethouders van Rijswijk;

  • e)

    Gemeentesecretaris De gemeentesecretaris van Rijswijk zoals bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet;

  • f)

    Lid Een lid van de raad, tenzij anders aangegeven;

  • g)

    Fractie Het lid of de leden van een politieke groepering dat / die in de raad van de gemeente Rijswijk namens die groepering zitting heeft / hebben;

  • h)

    Griffie Het door de raad benoemde personeel, met inbegrip van de griffier, dat de raad bij de uitoefening van zijn taak terzijde staat

  • i)

    Griffier De griffier van de raad van Rijswijk als bedoeld in artikel 100 van de Gemeentewet;

  • j)

    Forumgriffier De ambtenaar bedoeld in artikel 7 die het Forum en zijn voorzitter terzijde staat bij zijn werkzaamheden.

HOOFDSTUK 2: Instelling, taken en lidmaatschap

Artikel 2 Forum

  • 1. Beslissingen van de raad worden voorbereid in een daartoe georganiseerde overlegsituatie, genaamd (Deel)Forum.

  • 2. In het Forum en/of Deelforum kan de raad overleggen met (leden van) het college.

  • 3. Het bepaalde in het eerste lid doet niets af aan de bevoegdheid van de raad om de voorbereiding van beslissingen in de raadsvergadering te doen plaatsvinden.

Artikel 3 Taken van Forum

  • 1. Het Forum en de Deelfora hebben de volgende taken:

    • a)

      het uitbrengen van advies aan de raad of aan het Raadspresidium over een voorstel of een in de raad te behandelen onderwerp, daarbij inbegrepen de in dat verband ingediende of in te dienen moties en/of amendementen;

    • b)

      het voorbereiden van de besluitvorming over ingediende of in te dienen moties vreemd aan de orde van de dag voor de behandeling daarvan in de raadsvergadering;

    • c)

      het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur;

    • d)

      andere werkzaamheden ter voorbereiding van beslissingen in de raadsvergadering.

  • 2. Bespreking van een agendapunt tijdens een Forum kan worden afgesloten met een advies aan de raad, dat onder meer kan luiden:

    • a.

      in het aan de orde zijnde voorstel dienen wijzigingen te worden aangebracht; na verwerking van de door het Forum geadviseerde wijzigingen, kan het voorstel als akkoordstuk voor de gemeenteraad worden geagendeerd;

    • b.

      in het aan de orde zijnde voorstel dienen wijzigingen te worden aangebracht; na verwerking van de door het Forum geadviseerde wijzigingen dient het stuk als bespreekstuk voor de gemeenteraad te worden geagendeerd;

    • c.

      in het aan de orde zijnde voorstel behoeven geen wijzigingen te worden aangebracht; het voorstel kan als akkoordstuk voor de gemeenteraad worden geagendeerd;

    • d.

      in het aan de orde zijnde voorstel behoeven geen wijzigingen te worden aangebracht; het voorstel kan als bespreekstuk voor de gemeenteraad worden geagendeerd;

    • e.

      het aan de orde zijnde voorstel is nog onvoldoende besproken en dient in een volgende (Deel)Forum opnieuw aan de orde te komen.

Artikel 4 Leden van het Forum en Deelfora

  • 1. Ieder raadslid wordt geacht door de gemeenteraad te zijn benoemd tot lid van het Forum en alle Deelfora.

  • 2. Het raadslid behorend tot een éénpersoonsfractie is het toegestaan één fractieassistent als plaatsvervangend lid aan te wijzen, die de fractie ookkan vertegenwoordigen in een Deelforum wanneer er meer Deelfora gelijktijdig vergaderen.

  • 3. Plaatsvervangende leden als bedoeld in lid 2. worden door de gemeenteraad benoemd. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn op hen van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Personen die op de dag vóór de inwerkingtreding van deze regeling plaatsvervangend lid waren op grond van een benoeming als bedoeld in artikel 4, lid 4, van de Verordening op de raadscommissies worden geacht te zijn benoemd tot plaatsvervangend lid onder deze regeling, en geacht een verklaring te hebben ondertekend als bedoeld in lid 5.

  • 5. Plaatsvervangende leden zijn verplicht een verklaring te ondertekenen, waarmee zij verklaren dat zij geheimhouding in acht zullen nemen ten aanzien van stukken die hun in een besloten vergadering ter hand zijn gesteld of waaromtrent geheimhouding is opgelegd.

Artikel 5 De voorzitters van de Forumvergaderingen

  • 1. De voorzitters van een (Deel-)Forum en hun plaatsvervangers worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2. De personen die op de dag vóór de inwerkingtreding van deze regeling voorzitter of plaatsvervangend voorzitter waren op grond van een benoeming als bedoeld in artikel 5 van de Verordening op de raadscommissies worden geacht te zijn benoemd tot voorzitter onder deze regeling.

  • 3. De voorzitter van een (Deel-)Forum neemt niet deel aan de beraadslagingen.

  • 4. De voorzitter van een (Deel-)Forum is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering, inclusief de bewaking van de beschikbaar gestelde vergadertijd;

    • b.

      het formuleren van het advies als bedoeld in artikel 3, lid 2;

    • c.

      het handhaven van de orde;

    • d.

      het doen naleven van deze regeling, voor zover deze betrekking heeft op het Forum;

    • e.

      hetgeen deze verordening hem als Forumvoorzitter verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. De raad kan een voorzitter of plaatsvervanger ontslaan.

  • 3. Een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 4. Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van artikel 4 en 5.

Artikel 7 Aanwezigheid van de Forumgriffier en de griffier

  • 1. Ter ondersteuning van ieder (Deel)Forum fungeert een op voordracht van de griffier door de raad benoemde Forumgriffier. Hij valt onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

  • 2. De personen die op de dag vóór de inwerkingtreding van deze regeling commissiegriffier waren op grond van een benoeming als bedoeld in artikel 7 van de Verordening op de raadscommissies worden geacht te zijn benoemd tot Forumgriffier onder deze regeling.

  • 3. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt de Forumgriffier vervangen door een daartoe volgens het eerste lid aangewezen ambtenaar.

  • 4. De griffier kan in iedere vergadering aanwezig zijn.

HOOFDSTUK 3: Aanwezigheid college, burgemeester en gemeentesecretaris

Artikel 8 Aanwezigheid van college, burgemeester en gemeentesecretaris

  • 1. Voor de burgemeester en de leden van het college geldt, tenzij expliciet anders is aangegeven, een doorlopende uitnodiging voor alle (Deel)Fora, om daarin aanwezig te zijn, informatie te verstrekken en, desgevraagd aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2. Het Raadspresidium of de voorzitter van een (Deel)Forum kan de burgemeester of één of meer wethouders uitdrukkelijk uitnodigen in de vergadering aanwezig te zijn om informatie te verstrekken en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 3. Het Raadspresidium of de voorzitter van een (Deel)Forum kan het college verzoeken de gemeentesecretaris aanwezig te laten zijn in de vergadering en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in deze verordening

HOOFDSTUK 4: Vergaderingen

Paragraaf 1: Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 9 Vergaderfrequentie, -tijden en –locaties

  • 1. Drie weken vóór een raadsvergadering is er een Forum, genaamd Forum Eerste Dinsdag.

  • 2. Een Forum Eerste Dinsdag start met een Plenair Blok. Na afsluiting van het Plenaire Blok kunnen er Deelfora plaatsvinden. Er kunnen maximaal drie Deelfora tegelijkertijd plaatsvinden.

  • 3. Twee weken vóór een raadsvergadering is er een Forum, genaamd Forum Tweede Dinsdag. Dit Forum kent geen Plenair Blok. Er kunnen maximaal drie Deelfora tegelijkertijd plaatsvinden. In een Forum Tweede Dinsdag kunnen presentaties, hoorzittingen en andersoortige bijeenkomsten worden gehouden.

  • 4. Een Forum wordt gehouden op dinsdagavond vanaf 20.00 uur in het stadhuis.

  • 5. Het Raadspresidium kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Het voert hierover overleg met de griffier.

  • 6. Het Raadspresidium kan besluiten om op andere tijdstippen en locaties dan in de vorige leden bepaald een Forum te houden over een specifiek onderwerp. Artikel 14, lid 1, is op deze vergaderingen niet van toepassing.

  • 7. Onverminderd hetgeen in deze regeling is vermeld, bepaalt het Raadspresidium het vergaderschema, de vergadertijden en –zalen van het Forum en de Deelfora.

Artikel 10 De planning en agendering van Forumvergaderingen

  • 1. Het opstellen en voorbereiden van de conceptagenda voor de vergaderingen van het Forum en Deelfora geschiedt door het Raadspresidium als bedoeld in artikel 6 van het Reglement van orde voor de raad van de gemeente Rijswijk (hierna te noemen: RvO RSWK).

  • 2. Het Raadspresidium bepaalt voor elk Forum:

  • a) het aantal Deelfora op die avond, de verdeling daarvan over de vergaderzalen, alsmede de tijdsduur en de agenda van ieder van de vergaderingen;

  • b) de aanwijzing van de personen die tijdens deze Deelfora zullen optreden als Forumvoorzitter.

  • 3. Tijdens een Plenair Blok kunnen in ieder geval de volgende zaken aan de orde komen:

  • a) Algemeen spreekrecht burgers over onderwerpen die niet op de agenda staan;

  • b) Beantwoording van raadsadressen;

  • c) Vragen van de raad;

  • d) Mededelingen van het college en zijn leden in het kader van de actieve informatieplicht als bedoeld in artikel 169 van de Gemeentewet;

  • e) Bespreking van het presidiumvoorstel inzake de conceptagenda voor de raadsvergadering;

  • f) Verzoeken van het college voor het houden van presentaties;

  • g) Terugkoppeling inzake gemeenschappelijke regelingen;

  • h) Lijst van toezeggingen en moties;

  • i) Procedurebespreking van ingekomen stukken.

Artikel 11 Oproep en agenda

  • 1. De griffie verzendt op last van het Raadspresidium ten minste 10 dagen vóór het Forum Eerste Dinsdag een oproep aan alle raadsleden en vaste vervangers, onder vermelding van de dag, de tijdstippen en de locaties van de Deelfora.

  • 2. Het vergaderschema voor het betreffende Forum en de Deelfora, de agenda’s en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep verzonden.

  • 3. Te wijzigen stukken en extra informatie worden op de donderdag, ten minste 10 dagen vóór de desbetreffende raadsvergadering (na behandeling tijdens het Forum Eerste Dinsdag) én op de donderdag voorafgaand aan de raad (vanuit het Forum Tweede Dinsdag) aan de raad verzonden.

Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor een ieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd.

  • 2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Indien voor stukken op grond van artikel 23 geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffie en verleent deze slechts inzage aan de personen die op grond van artikel 21, lid 2, de besloten vergadering hadden mogen bijwonen.

Artikel 13 Openbare kennisgeving

  • 1. De vergaderingen worden door aankondiging in één of meer dag-, nieuws-, of huis-aan-huis bladen, in het gemeentelijk informatieblad of op de voor afkondigingen in de gemeente gebruikelijke wijze en tevens door plaatsing op de gemeentelijke website ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt in ieder geval:

    • a)

      de datum, aanvangstijd en plaats van het Forum en de Deelfora;

    • b)

      de wijze waarop en de plaats waar eenieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c)

      de onderwerpen van de agenda;

    • d)

      de mogelijkheden tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 15.

Paragraaf 2: Orde van de vergadering

Artikel 14 Woordvoerder tijdens (Deel)Forum

  • 1. Iedere fractie is bevoegd om per agendapunt één persoon in een (Deel-)Forum het woord te laten voeren. Dit lid wordt geacht namens zijn fractie het woord te voeren.

  • 2. In bijzondere gevallen kan het Raadspresidium besluiten tot het houden van een Forum of Deelforum waaraan meer dan één deelnemer per fractie kan deelnemen.

Artikel 15 Spreekrecht burgers en belanghebbenden in (Deel)Forum

  • 1.

    Burgers en belanghebbenden hebben, met inachtneming van het in dit artikel bepaalde, het recht om in te spreken tijdens het Forum of Deelfora.

  • 2.

    Over een onderwerp dat niet op de agenda vermeld is, kan worden ingesproken aan het begin van het Forum Eerste Dinsdag.

  • 3.

    Over een onderwerp dat geagendeerd is voor behandeling in één van de Deelfora kan voorafgaande aan de behandeling van bedoeld onderwerp worden ingesproken.

  • 4.

    Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken meldt dit uiterlijk om 16.00 uur op de dag van de desbetreffende vergadering aan de griffie. Naast het onderwerp waarover hij het woord wil voeren, vermeldt hij zijn naam, adres en telefoonnummer.

  • 5.

    Elke spreker krijgt maximaal 5 minuten het woord, met een maximum van 3 sprekers.

  • 6.

    De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van het bepaalde in lid 5 en van de volgorde afwijken, indien de voorzitter dit in het belang acht van de orde van de vergadering.

  • 7.

    De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter of een lid van de raad kan een voorstel doen voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

  • 8.

    De voorzitter van een Deelforum kan aan insprekers de gelegenheid geven om kort (circa 1 minuut) te reageren op de door het Forum gevoerde discussie.

  • 9.

    Er kan niet worden ingesproken:

a) over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

b) over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

c) indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

Artikel 16 Verslaglegging Forum en Deelfora

  • 1. De verslaglegging van het Forum en de Deelfora kan, onder verantwoordelijkheid van de Forumgriffier, aan een notulist worden opgedragen. Het verslag wordt opgesteld onder de zorg van de Forumgriffier.

  • 2. Van het besprokene in een (Deel)Forum wordt in de verslaglegging per fractie vastgelegd welke opvattingen en (voorlopige) standpunten zijn ingebracht, alsmede een zakelijke samenvatting van de gevoerde discussie daarover.

  • 3. Het verslag bevat in ieder geval de adviezen als bedoeld in artikel 3, lid 2.

  • 4. De verslaglegging bedoeld in het eerste lid bevat per agendapunt ten minste de namen van de Forumvoorzitter, de deelnemers aan de Forumvergadering, de Forumgriffier, de notulist, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de gemeentesecretaris, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben.

  • 5. Het ontwerpverslag van het Forum en de Deelfora wordt, behoudens bijzondere omstandigheden, tijdig voor de daaropvolgende raadsvergadering toegezonden aan alle raadsleden en vaste vervangers, de burgemeester, de wethouders en de gemeentesecretaris, alsmede aan de overige deelnemers.

  • 6. Het verslag van het Forum en de Deelfora wordt vastgesteld in de vergadering van het daarop volgende plenaire forum. De vastgestelde notulen worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 17 Spreekregels

  • 1. Een lid, de burgemeester en een wethouder spreken vanaf hun plaats of vanaf de spreekplaats en richten zich tot de voorzitter. Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat zij vanaf een andere plaats spreken.

  • 2. Een lid, de burgemeester of een wethouder voeren het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 3. De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd, wanneer het woord wordt gevraagd over de orde van de vergadering.

Artikel 18 Aantal spreektermijnen

  • 1. De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen.

  • 2. Voorafgaand aan de eerste termijn inventariseert de voorzitter de beoogde inbreng van de fracties en bepaalt aan de hand daarvan de volgorde van de sprekers.

  • 3. Elke spreektermijn wordt door de (Deel)Forumvoorzitter afgesloten.

  • 4. Een deelnemer mag in een termijn niet meer dan éénmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 5. Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, worden niet meegerekend interrupties en het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 19 Voorstellen van orde

  • 1. De voorzitter van het (Deel)Forum en iedere deelnemer kan mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2. Een voorstel van orde kan uitsluitend betrekking hebben op de orde van het betreffende (Deel)Forum.

  • 3. Over een voorstel van orde beslist de vergadering terstond.

Artikel 20 Handhaving orde; schorsing

  • 1. Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a)

      de voorzitter van het (Deel)Forum het nodig oordeelt om hem aan het opvolgen van deze regeling te herinneren;

    • b)

      een deelnemer aan de vergadering hem interrumpeert; de voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2. Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 4. De voorzitter is bevoegd om uitvoering te geven aan het bepaalde in artikel 24, lid 2.

HOOFDSTUK 5: Besloten (Deel)Forum en geheimhouding

Artikel 21 Besloten (Deel)forum

  • 1. Het Raadspresidium kan in het kader van zijn bevoegdheid op basis van artikel 10 besluiten tot het uitroepen van een besloten vergadering. Een voorzitter kan besluiten een openbare vergadering in beslotenheid te vervolgen.

  • 2. Bij een besloten vergadering kunnen slechts aanwezig zijn de Forumvoorzitter, de Forumgriffier, de notulist, raadsleden, vaste vervangers en fractieassistenten die een verklaring hebben ondertekend als bedoeld in artikel 4, lid 5, de burgemeester, leden van het college, de griffier, de gemeentesecretaris, alsmede ambtelijke adviseurs voor zover de Forumvoorzitter hun daartoe toestemming geeft.

  • 4. Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze regeling van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 22 Verslaglegging besloten (Deel)Forum

  • 1. De verslaglegging van een besloten (Deel)Forum vindt plaats in een apart verslag en wordt op de griffie ter inzage gelegd voor de deelnemers van de vergadering en voor de overige personen die in de besloten vergadering aanwezig waren.

  • 2. Het in het eerste lid bedoelde verslag wordt in een eerstvolgende raadsvergadering in een besloten deel vastgesteld.

  • 3. Het betreffende verslag kan ook in een openbare raadsvergadering worden vastgesteld, indien geen der leden, desgevraagd door de voorzitter, daarover het woord wenst.

Artikel 23 Geheimhouding na een besloten (Deel)Forum

  • 1. Voor de sluiting van een besloten (Deel)Forum beslist de vergadering of omtrent de inhoud van de stukken, voor zover daarop geheimhouding rust, en het verhandelde geheimhouding zal gelden.

  • 2. De raad kan op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet de geheimhouding opheffen.

HOOFDSTUK 6: Toehoorders en pers

Artikel 24 Toehoorders en pers in vergaderingen

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. De voorzitter van een (Deel)Forum is bevoegd om toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot het Forum, Deelforum en/of raadsvergadering ontzeggen.

Artikel 25 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens een (Deel)Forum geluid- dan wel beeldregistraties willen maken vragen hiervoor toestemming aan de forumvoorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Artikel 26 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens een (Deel)Forum het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen die met een geluidssignaal inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.

HOOFDSTUK 7: SLOTBEPALINGEN

Artikel 27 Toepasselijkheid RvO RSWK

  • 1. Naast deze Regeling kan het RvO RSWK van toepassing zijn. In het geval van strijdigheid tussen bepalingen uit het RvO RSWK en deze regeling gaan de bepalingen in deze regeling voor.

  • 2. Waar in het RvO RSWK ‘commissie’ of ‘raadscommissie’ vermeld is, dient te worden gelezen ‘Forum’ en/of ‘Deelforum’.

Artikel 28 Uitleg regeling

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van deze regeling beslistde voorzitter.

Artikel 29 Intrekking Verordening

De Verordening op de raadscommissies wordt ingetrokken met ingang van 1 september 2008.

Artikel 30 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 september 2008.

Artikel 31 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Regeling Forum gemeente Rijswijk’.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Rijswijk op 30 september 2008.