Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Onderwerp: Vaststelling “Legesverordening 2011”.

De raad van de gemeente Roerdalen heeft:

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 november 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

in de openbare vergadering van 16 december 2010 het volgende besluit genomen:

Besluit:

vast te stellen de “Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011” (Legesverordening 2011).

Raadsbesluit

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in de kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2. Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3. Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4. Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo;

Artikel 5. Maatstaf van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6. Wijze van heffing

De leges worden geheven middels een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7. Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges

    worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan

      wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de

      kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8. Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9. Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges, voor een in de tarieventabel omschreven dienst, wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10. Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

van zuiver redactionele aard zijn;

een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving, die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • a.

    onderdeel 1.1.5. (akten burgerlijke stand);

  • b.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • c.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • d.

    onderdeel 1.4.5. (papieren verstrekking uit de gemeentelijke basisregistratie persoonsgegevens);

  • e.

    hoofdstuk 5 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • f.

    onderdeel 1.8.2. (verklaring omtrent het gedrag);

  • g.

    hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11. Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12. Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Verordening “Legesverordening 2010” van 17 december 2009, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2011.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 december 2010.

De gemeenteraad van Roerdalen,

De griffier, de voorzitter,

R.J.J. Notermans drs. C.A.M. Hanselaar – van Loevezijn

Bijlage 2a

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2011.

Gemeente Roerdalen

Versie:

1-11-2010

Indeling tarieventabel

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoongegevens

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

Hoofdstuk 10

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 11

Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12

Leegstandwet

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 15

Herstellen van plantsoenen, bestratingen, verhardingen en wegbermen

Hoofdstuk 16

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/

omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4

Vermindering

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 7

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 8

Sloopmelding

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1

Horeca

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4

Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5

Overige vergunningen op grond van de Algemene plaatselijke verordening

Hoofdstuk 6

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1

Algemene dienstverlening

Titel 1

Hoofdstuk 1

Burgerlijke stand

Tarief 2011

Huwelijksvoltrekking en registratie partnerschap

1.1.1.

Als tijdstippen voor de kosteloze huwelijksvoltrekking, zoals

bedoeld in de Wet rechten burgerlijke stand, dan wel het

kosteloos aangaan van een geregistreerd partnerschap, wordt

aangewezen de maandagmorgen van 09.00 uur tot 09.15 uur

en de dinsdagmorgen van 09.00 uur tot 09.15 uur, uitsluitend

in het gemeentehuis.

1.1.1.1.

Voor het voltrekken van een huwelijk in het gemeentehuis op

maandag en dinsdag van 09.15 uur tot 17.00 uur, op woensdag

en donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en op vrijdagmorgen

van 09.00 uur tot 12.00 uur bedraagt het tarief

€ 251,70

1.1.1.2.

Voor het voltrekken van een huwelijk op een andere plaats dan

het gemeentehuis op maandag tot en met donderdag van

09.00 uur tot 17.00 uur en op vrijdagmorgen van 09.00 uur tot

12.00 uur bedraagt het tarief, inclusief huur

€ 314,95

1.1.1.3.

Voor het voltrekken van een huwelijk op vrijdagmiddag van 12.00

uur tot 17.00 uur bedraagt het tarief:

1.1.1.3.1.

indien het huwelijk wordt voltrokken in het gemeentehuis

€ 260,00

1.1.1.3.2.

indien het huwelijk wordt voltrokken op een andere plaats dan

het gemeentehuis, inclusief huur

€ 314,95

1.1.1.4.

Voor het voltrekken van een huwelijk op zaterdag, uitsluitend

op de daarvoor vastgestelde tijden, bedraagt het tarief:

1.1.1.4.1.

indien het huwelijk wordt voltrokken in het gemeentehuis

€ 350,00

1.1.1.4.2.

indien het huwelijk wordt voltrokken op een andere plaats dan

het gemeentehuis, inclusief huur

€ 350,00

1.1.1.5.

Voor een geregistreerd partnerschap gelden dezelfde tarieven

als voor de huwelijksvoltrekking.

1.1.1.6.

Voor de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een

huwelijk, met gebruikmaking van de trouwzaal in het

gemeentehuis of op een andere plaats dan het gemeentehuis,

gelden dezelfde tarieven als voor de huwelijksvoltrekking.

1.1.1.7.

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

€ 32,00

1.1.1.8.

Als een persoon een huwelijk wil voltrekken en/of deze persoon

is nog niet benoemd en beëdigd tot buitengewoon ambtenaar

van deze gemeente, bedragen alle kosten van verklaringen etc.,

verband houdend met deze benoeming c.q. beëdiging

€ 48,00

1.1.1.9

Bij voltrekking van een huwelijk of een registratie van partner-

schap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het

Burgerlijk Wetboek worden de tarieven - genoemd in de

onderdelen 1.1.1.1. tot en met 1.1.1.5. verhoogd met een extra

bedrag van:

€ 65,00

1.1.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

1.1.2.1.

Voor het van gemeenteweg beschikbaar stellen van getuigen op

aanvraag van partijen en voor zover de huwelijksvoltrekking of

registratie van een partnerschap onder kantooruren plaats vindt,

per getuige

€ 32,00

1.1.2.2.

Indien de huwelijksvoltrekking of de registratie van een

partnerschap plaats vindt buiten het gemeentehuis onder

kantooruren, per getuige

€ 36,40

1.1.2.3.

Indien het huwelijk wordt gesloten buiten de kantooruren op het

gemeentehuis en buiten het gemeentehuis, per getuige

€ 53,30

1.1.3.

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.3.1.

Een trouwboekje of een partnerschapboekje in een normale

uitvoering

€ 14,90

1.1.3.2.

Een trouwboekje of een partnerschapboekje in een luxe

uitvoering

€ 25,55

1.1.3.3.

Een duplicaat trouwboekje of een partnerschapboekje

€ 32,50

Overige burgerlijke stand

1.1.4.

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen van

gemeentewege in de registers van de Burgerlijk stand,

voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,00

1.1.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van een stuk, als bedoeld in artikel 2 van de Wet

rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen

in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of zoals dit besluit

laatstelijk is vervangen of is gewijzigd.

Titel 1

Hoofdstuk 2

Reisdocumenten

Tarief 2011

1.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot:

1.2.1.1.

het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument

voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,00

1.2.1.2.

het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal

bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort, als bedoeld

in onderdeel 1.2.1.1. (zakenpaspoort)

€ 58,00

1.2.1.3.

het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een

persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van

Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteiten-

paspoort)

€ 52,00

1.2.1.4.

het bijschrijven van een kind in een reisdocument, als bedoeld in

de onderdelen 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3., per kind

€ 9,22

1.2.1.5.

het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in

reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in de onderdelen

1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3., per sticker

€ 21,52

1.2.1.6.

het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)

€ 43,70

1.2.1.7.

Ingeval bij een aanvraag voor een reisdocument het oorspronke-

lijk reisdocument niet kan worden overlegd, worden de

tarieven als bedoeld in deze rubriek, verhoogd met

€ 25,20

1.2.1.8.

het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor

kinderen tot en met 13 jaar

€ 9,00

1.2.2.

De tarieven, als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1. tot en met

1.2.1.3. alsmede in onderdeel 2.1.6., worden bij een spoed-

levering, vermeerderd met een bedrag van

€ 45,00

1.2.3.

Het tarief, als genoemd in onderdeel 1.2.2., wordt bij een

gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als

bedoeld in de onderdelen 1.2.1.1., 1.2.1.2. en 1.2.1.3. en het

bijschrijven van één of meer kinderen, als bedoeld in onderdeel

1.2.1.4., slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4.

Het tarief, als genoemd in onderdeel 1.2.1.5., wordt bij een

spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijving-

sticker van

€ 21,40

Titel 1

Hoofdstuk 3

Rijbewijzen

Tarief 2011

1.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een

rijbewijs

€ 28,25

1.3.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal

Register Rijbewijzen

€ 4,40

1.3.3.

Het tarief, als genoemd in onderdeel 1.3.1., wordt bij een spoed-

levering vermeerderd met een bedrag van (wettelijk tarief)

€ 33,50

1.3.4.

Indien bij het in behandeling nemen van een aanvraag om

afgifte van een nieuw rijbewijs het oorspronkelijk afgegeven

document niet (compleet) overgelegd kan worden, worden de

leges ter zake verhoogd met

€ 25,20

Titel 1

Hoofdstuk 4

Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisregistratie

Tarief 2011

persoonsgegevens

1.4.1.

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de

onderdelen 1.4.3. en 1.4.4., wordt onder één verstrekking

verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor

de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet

worden geraadpleegd

1.4.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot:

1.4.2.1.

het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 8,70

1.4.2.2.

het afstemmen c.q. verstrekken van gegevens via alternatieve

media, per verstrekking (wettelijk tarief)

€ 22,70

1.4.3.

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4. wordt onder een ver-

strekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon

die niet is opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie

persoonsgegevens.

1.4.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot:

1.4.4.1.

het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 16,00

1.4.5.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het

verstrekken van gegevens, als bedoeld in artikel 6, zevende lid,

van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoons-

gegevens (wettelijk tarief)

€ 2,27

1.4.6.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de

gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, voor

ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,00

1.4.7.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken, anders dan

bedoeld in artikel 132 van de Wet gemeentelijke basisadminis-

tratie persoonsgegeven van een gewaarmerkt afschrift van de

gegevens van de aanvrager in de basisadministratie

€ 16,00

Titel 1

Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming

Hoofdstuk 5

persoongegevens

Tarief 2011

1.5.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een bericht, als bedoeld in artikel 35 van de Wet

bescherming persoonsgegevens

€ 10,65

1.5.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

verzet, als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming

persoonsgegevens

€ 10,65

Titel 1

Hoofdstuk 6

Bestuursstukken

Tarief 2011

1.6.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.1.1.

een afschrift van de agenda van de raads- en commissie-

vergadering*

€ 9,10

1.6.1.1.1.

een abonnement op de agenda met voorstellen (zonder bijlagen)

van de openbare vergaderingen van de gemeenteraad:

per kalenderjaar of een gedeelte daarvan*

€ 18,20

1.6.1.2.

een exemplaar van het verslag van een openbare vergadering

van de gemeenteraad of een commissie*

€ 9,10

1.6.1.2.1.

een abonnement op de besluitenlijsten van de openbare

vergaderingen van de gemeenteraad:

per kalenderjaar

€ 23,65

Met de agenda en de besluitenlijst van de raadsvergadering

wordt gelijkgesteld de agenda en de besluitenlijst van een

commissievergadering

* De tarieven gelden bij het afhalen van de stukken. Bij het toe-

zenden van de stukken wordt de porto extra in rekening

gebracht, per verzending

€ 2,65

1.6.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

1.6.2.1.

een afschrift van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 72,80

1.6.2.2.

een afschrift van een andere strafverordening van deze

gemeente, voor zover niet elders in deze tabel genoemd

€ 21,80

1.6.2.3.

een wijziging van de in de onderdelen 1.6.2.1. en 1.6.2.2.

bedoelde verordeningen, per wijziging

€ 5,50

Titel 1

Hoofdstuk 7

Vastgoedinformatie

Tarief 2011

1.7.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot:

1.7.1.1.

het verstrekken van eenvoudig te raadplegen informatie uit de

vastgoedadministratie aan makelaars, notarissen en overige

natuurlijke en niet-natuurlijke personen:

1.7.1.1.1.

per verstrekking

€ 5,30

1.7.1.1.2.

een abonnement gedurende een periode van één jaar:

-voor 50 verstrekkingen

€ 128,00

-voor 100 verstrekkingen

€ 256,00

1.7.2.1.

het verstrekken van schriftelijke informatie uit de vastgoed-

administratie (bv. een bestemmingsplan en de plankaart, een

voorbereidingsbesluit, een streekplan en een structuurplan) aan

aan makelaars, notarissen en overige natuurlijke en niet-

natuurlijke personen, waarvoor advies nodig kan zijn/is van de

clusters milieu en/of civiele techniek en/of ruimtelijke ordening

per aanvraag

€ 53,05

vermeerderd met:

-een afschrift/kopie in A4 formaat of kleiner, per bladzijde

€ 0,15

-een afschrift/kopie groter dan A3 formaat

€ 9,35

1.7.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van:

1.7.3.1.

de inschrijving in het register, als bedoeld in artikel 6, eerste lid,

van de Monumentenwet 1988

€ 5,20

1.7.3.2.

het openbare register van beschermde monumenten, als

bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988

€ 5,20

1.7.3.3.

de inschrijving in de gemeentelijke monumentenlijst, als bedoeld

in artikel 6 van de gemeentelijke monumentenverordening

€ 5,20

1.7.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van inzage

in de registers van de rijks-, provinciale monumenten en de

gemeentelijke monumentenlijst, per object

€ 1,85

1.7.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.5.1.

een uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister, als

bedoeld in de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 15,15

1.7.5.2.

een uittreksel uit de beperkingenregistratie, als bedoeld in de

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 7,55

1.7.5.3.

een verklaring van afwezigheid van gemeentelijke publiekrechte-

lijke beperkingen

€ 7,55

1.7.5.4.

een afschrift van of een uittreksel uit de gemeentelijke basis-

registratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie

gebouwen, als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties

adressen en gebouwen

€ 15,15

Titel 1

Hoofdstuk 8

Overige publiekszaken

Tarief 2011

1.8.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van:

1.8.1.1.

een attestatie de vita

€ 9,20

1.8.1.2.

een legalisatie van een handtekening, per legalisatie

€ 9,20

1.8.1.3.

een certificaat van oorsprong

€ 9,20

1.8.1.4.

elke andere, niet elders in deze tarieventabel genoemde

verklaring omtrent een bepaald persoon

€ 9,20

1.8.2.

Voor een verklaring omtrent het gedrag, afgegeven door het

Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag (COVOG),

geldt het tarief, zoals laatstelijk is vastgesteld op grond van

artikel 39 van de Wet Justitiële gegevens

Titel 1

Hoofdstuk 9

Gemeentearchief

Tarief 2011

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verstrekken van informatie, voor zover niet

elders in deze tarieventabel genoemd:

1.9.1.

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,00

Voor het verstrekken van een afschriften of kopieën gelden de tarieven opgenomen in Hoofdstuk 16 van deze tarieventabel.

Titel 1

Hoofdstuk 10

Winkeltijdenwet

Tarief 2011

1.10.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

1.10.1.1.

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het

Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 64,00

1.10.1.2.

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.10.1.1.

bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 32,00

1.10.1.3.

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.10.1.1.

bedoelde ontheffing

€ 64,00

Titel 1

Hoofdstuk 11

Wet op de kansspelen

Tarief 2011

1.11.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning,

als bedoeld in artikel 30 b van de Wet op de kansspelen

(wettelijk tarief)

1.11.1.1.

voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€ 56,50

1.11.1.2.

voor twee kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor onbepaalde tijd

€ 90,50

1.11.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in

artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 8,00

Titel 1

Hoofdstuk 12

Leegstandswet

Tarief 2011

1.12.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

1.12.1.

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van een

leegstaande woonruimte, als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van

de Leegstandswet

€ 45,50

1.12.2.

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van

woonruimte, als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de

Leegstandwet

€ 45,50

Titel 1

Hoofdstuk 13

Telecommunicatie

Tarief 2011

1.13.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent

plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als

bedoeld in artikel 5.2., derde lid van de Telecommunicatie-

wet

€ 285,00

1.13.1.1.

Degeneratiekosten: indien het betreft werkzaamheden in klinker-

en sierbestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf

vermeerderd met

€ 2,25

1.13.1.2.

Degeneratiekosten: indien het betreft werkzaamheden in klinker-

en sierbestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

in of op openbare gemeentegrond, per reparatie het aantal m2

vermeerderd met

€ 6,70

1.13.1.3.

Beheerskosten: indien het betreft werkzaamheden in klinker-

en sierbestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

in of op openbare gemeentegrond, per reparatie het aantal m2

vermeerderd met

€ 1,50

1.13.1.4.

Beheerskosten: indien het betreft werkzaamheden in tegel-

bestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of

op openbare gemeentegrond, per reparatie het aantal m2 sleuf

vermeerderd met

€ 1,20

1.13.1.5.

Beheerskosten: indien het betreft werkzaamheden in klinker-

en sierbestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden

in of op openbare gemeentegrond, per m1 sleuflengte het aantal

m2 sleuf vermeerderd met

€ 1,25

1.13.1.6.

Beheerskosten: indien het betreft werkzaamheden in tegel-

bestratingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of

op openbare gemeentegrond, per m1 sleuflengte het aantal m2

sleuf vermeerderd met

€ 0,90

1.13.2.

Het in onderdeel 1.13.1. genoemde bedrag wordt:

1.13.2.1.

Indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen de

gemeente, andere beheerders van openbare grond en de

aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 285,00

1.13.2.2.

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status

van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de

voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan

de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die

ter zake door het college van burgemeester en wethouders is

opgesteld.

1.13.3.

Indien een begroting, als bedoeld in 1.13.2.2. is uitgebracht,

wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag

na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is

gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag

schriftelijk is ingetrokken.

Titel 1

Hoofdstuk 14

Verkeer en vervoer

Tarief 2011

1.14.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van:

1.14.1.1.

een gehandicaptenparkeerkaart, als bedoeld in artikel 49 van het

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 50,00

1.14.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van:

1.14.2.1.

een ontheffing, als bedoeld in artikel 61b van het Reglement

verkeersregels en verkeerstekens 1990 (toestemming om met

een huifkar achter een gemotoriseerd voertuig op de openbare

weg te mogen rijden)

€ 64,00

1.14.2.2.

een ontheffing, als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk

en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere

transporten

€ 64,00

1.14.2.3.

een ontheffing, als bedoeld in artikel 87 van het Reglement

verkeersregels en verkeerstekens 1990 anders dan bedoeld in

onderdeel 1.14.2.2. (bijvoorbeeld ontheffing vrachtwagen-

verboden)

€ 32,00

1.14.3.

Het verkrijgen van een ontheffing voor het berijden van de "voor

het gemotoriseerd verkeer afgesloten wegen".

1.14.3.1.

Alle ontheffingen zoals omschreven in de "Beleidsregels

ontheffingen afgesloten wegen" voor een periode van 1 dag tot

maximaal 1 jaar (hieronder vallen evenementen en kort durende

werkzaamheden)

€ 26,25

Voor een ontheffing bedoeld in 1.14.3.1 voor evenementen die korter duren dan 7 dagen worden geen leges geheven.

1.14.3.2.

Een ontheffing voor het berijden van de "Meinweg" tussen de

spoorwegovergang en de parkeerplaats "Elfenmeer".

De ontheffing wordt alleen afgegeven aan houders van een

gehandicaptenparkeerkaart, personen van 65 jaar en ouder of

mensen met een WMO-aanstelling. De ontheffing wordt

afgegeven voor een periode van maximaal 5 jaren.

€ 50,00

1.14.3.3.

Alle ontheffingen zoals omschreven in de "Beleidsregels

ontheffingen afgesloten wegen" voor een periode van 1 jaar en

1 dag tot maximaal 3 jaren

€ 86,75

De in 14.3.1. en 14.3.3. verschuldigde leges zijn niet van toe-

passing op eigenaren, pachters en landbouwbeheerders voor

het bereiken van hun landbouwgronden.

1.14.4.4

een nieuwe ontheffing met daarop een administratieve aanpassing t.g.v. een nieuw kenteken/voertuig Deze bepaling is van toepassing op 1.14.2.1, 1.14.2.3, 1.14.3

€ 16,00

1.14.4.

Koetsen en dergelijk.

1.14.4.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag ter verkrijging van een ontheffing:

1.14.4.1.1.

voor aangespannen wagens tot maximaal 6 personen (voor 2

jaren)

€ 64,00

1.14.4.1.2.

voor één aanspanning per dag

€ 15,00

1.14.4.1.3.

voor huifkarren met een bedrijfsmatig karakter, per jaar

€ 64,00

1.14.5.1

een individuele gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (zonder speciale gehandicapteninrit)

€ 100,00

1.14.5.2

een individuele gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (inclusief een speciale gehandicapteninrit)

€ 150,00

1.14.5.3

een aangepast onderbord gehandicaptenparkeerplaats op kenteken ten gevolge van het wijzigen van een kenteken

€ 25,00

Titel 1

Hoofdstuk 15

Herstellen van plantsoenen, bestratingen, verhardingen

Tarief 2011

en wegbermen

excl.

BTW

1.15.1.

Voor het herstellen van plantsoenen, bestratingen, verhardingen

of wegbermen, met inbegrip van het gebruik van de aanwezige

materialen, is per m2 herstelde oppervlakte verschuldigd:

1.15.1.1.

in het plantsoen

€ 13,78

1.15.1.2.

tegelbestrating 41/2-5-6-8 cm

€ 13,32

1.15.1.3.

keibestrating/platines

€ 16,17

1.15.1.4.

klinker- of klinkerkeibestrating

€ 20,81

1.15.1.5.

grind- en steenslagverharding

€ 24,45

1.15.1.6.

gesloten wegdekconstructie

€ 147,09

1.15.1.7.

afvoeren uitkomende materialen

€ 36,00

1.15.1.8.

sierbestrating

€ 39,02

1.15.1.9.

wegbermen

€ 6,87

1.15.2.

Voor het stellen of opnieuw stellen van trottoiropsluitbanden is

per m1 verschuldigd:

1.15.2.1.

betontrottoirbanden

€ 12,69

1.15.2.2.

betonopsluitbanden

€ 10,98

1.15.2.3.

gootklinkers

€ 20,81

1.15.3.

De in de onderdelen 1.15.1.1. tot en met 1.15.1.9. en 1.15.2.1.

tot en met 1.15.2.3. genoemde tarieven gelden ook voor het

herstellen van plantsoenen, bestratingen, verhardingen en

wegbermen na het gereedkomen van bouw- en andere

werkzaamheden, waarbij plantsoenen, bestratingen,

verhardingen of wegbermen zijn beschadigd, besmeurd of

anderszins niet meer verkeren in de staat waarin zij zich voor

de aanvang van de werkzaamheden bevonden.

De beschadigde of niet meer aanwezige materialen zullen dan

evenwel extra in rekening worden gebracht.

1.15.4.

De kosten voor het maken van een standaard uitrit op

gemeentegrond over een reeds bestaand trottoir van 4 meter

€ 518,00

1.15.4.1.

Voor het maken van een uitrit waarbij bijzondere voorzieningen

nodig zijn (verplaatsen kabelverdeelkastjes, verwijderen of

verplanten van een boom, zwaardere constructie) worden de

kosten per geval afzonderlijk begroot.

1.15.5.

BTW

De legesbedragen voor zover in dit hoofdstuk vermeldt, worden

verhoogd met het geldende percentage BTW.

Titel 1

Hoofdstuk 16

Diversen

Tarief 2011

1.16.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

1.16.1.1.

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet

elders in deze tarieventabel of in een andere wettelijke regeling

een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,15

1.16.1.2.

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover

daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina A4

€ 0,15

1.16.1.2.1.

afschriften in de vorm van een lichtdruk/fotokopie van een

formaat groter dan A3

€ 9,35

1.16.1.3.

een beschikking/vergunning/ontheffing op een aanvraag, voor

zover daarvoor niet elders in deze tarieventabel of in een andere

wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 32,00

1.16.1.4.

Digitale bestanden van adressen van verenigingen en instellingen

in deze gemeente.

€ 26,00

1.16.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van:

1.16.2.1.

een vergunning voor het vissen op de vijver in het bestemmings-

plan "t Zittard" te Sint Odiliënberg.

€ 10,65

Van personen tot 12 jaar en personen vanaf 65 jaar worden de

in onderdeel 1.16.2.1. genoemde leges niet geheven.

1.16.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een stratenplan van de

gemeente

€ 5,40

1.16.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verstrekken van een ontheffing op grond van

artikel 10.63, lid van de Wet Milieubeheer voor het verbranden

van plantaardig- en/of groenafval in de open lucht

€ 25,00

De leges als bedoeld in 1.16.4 worden niet geheven voor ontheffingen ten behoeve van Sint Maartensvieringen en kampvuren bij scoutingactiviteiten.

1.16.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor de plaatsing van een toeristische bewegwijzering:

1.16.5.1.

voor een bord met 1 regel tekst

€ 65,00

1.16.5.2.

voor een bord met 2 regels tekst

€ 90,00

1.16.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een collectevergunning

€ 32,00

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke

leefomgeving/omgevingsvergunning

Titel 2

Hoofdstuk 1

Begripsomschrijvingen

Tarief 2010

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

Bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in

paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve

Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor

het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming

van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het

normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad

laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

2.1.1.2.

Heffingsgrondslag:

voor de berekening van het legesbedrag wordt uitgegaan van de

bouw-, aanleg en sloopkosten. Deze kosten worden afgerond op

€ 500,00 naar boven. Deze kosten worden bepaald aan de hand

van de Richtprijzen bouwwerken van het overlegorgaan Bouw- en woningtoezicht Noord en Midden Limburg

(laatstelijk vastgesteld). Indien deze taxaties niet voorzien in de

betreffende activiteiten, dan wordt de bouwsom ambtshalve

vastgesteld.

2.1.1..3.

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.1.2.

De in deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn

omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de

Wabo bedoeld.

2.1.3.

De in deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de

Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten

waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is

uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk

voorschrift bedoeld.

Titel 2

Hoofdstuk 2

Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Tarief 2011

2.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

2.2.1.

om beoordeling van een schriftelijke conceptaanvraag om een

omgevingsvergunning, indien het betreft:

2.2.1.1.

een enkelvoudige omgevingsvergunning

€ 65,00

2.2.1.2.

een meervoudige omgevingsvergunning

€ 97,50

Titel 2

Hoofdstuk 3

Omgevingsvergunning

Tarief 2011

2.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag om een omgevingsvergunning voor een project:

de som van de verschuldigde leges voor de verschillende

activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of

gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en

de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met

de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de

tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en

hoofdstuk 4 van deze titel.

In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling

of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1.

Bouwactiviteiten

2.3.1.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid,

onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.1.1.1.

bij bouwkosten tot € 2.500,--

€ 105,00

2.3.1.1.2.

bij bouwkosten van € 2.500,-- tot € 10.000,--

€ 105,00

plus 1,62 %

van de

bouwkosten

2.3.1.1.3.

bij bouwkosten van € 10.000,-- tot € 50.000,--

€ 162,00

plus 2,11 %

van de

bouwkosten

2.3.1.1.4.

bij bouwkosten van € 50.000,-- tot € 250.000,--

€ 183,00

plus 1,96%

van de

bouwkosten

2.3.1.1.5.

bij bouwkosten van € 250.000,-- tot € 500.000,--

€ 551,00

plus 1,815 %

van de

bouwkosten

2.3.1.1.6.

bij bouwkosten van € 500.000,-- tot € 10.000.000,--

€ 2.073,00

plus 1,51 %

van de

bouwkosten

maar niet hoger dan € 105.000,00

2.3.1.1.7.

indien de bouwkosten € 10.000.000,-- of hoger zijn

maximaal

€ 105.000,00

2.3.1.2.

Welstandstoezicht

Regulier welstandstoezicht

2.3.1.2.1.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1. bedraagt het

tarief, indien blijkt dat tijdens de beoordeling van de in dat

onderdeel bedoelde aanvraag welstandstoezicht noodzakelijk is

€ 105,00

Extra welstandstoezicht

2.3.1.2.2.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1. bedraagt het

tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel

bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en

daarvoor een nieuwe welstandsbeoordeling noodzakelijk is

€ 105,00

Welstandstoezicht toelichting

2.3.1.2.3.

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1. bedraagt het

bedraagt het tarief, indien tijdens de beoordeling van de in dat

onderdeel bedoelde aanvraag de aanvrager een toelichting wenst

te geven

€ 105,00

2.3.1.3.

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1. bedraagt het

tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt in-

gediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

25% van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

2.3.2.

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een aanlegactiviteit, als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid,

onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 728,00

2.3.3.

Planologisch strijdig gebruik waarbij sprake is van

een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een activiteit, als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder

c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit, als

als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder a, van de Wabo, be-

draagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.:

2.3.3.1.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo

wordt toegepast (binnenplanse afwijking: bestemmingsplan en

beheersverordening):

€ 728,00

2.3.3.2.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 728,00

2.3.3.3.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking: projectbesluit)

€ 3.640,00

te vermeerderen met:

de hieraan verbonden kosten blijkend uit een begroting die

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

lijk heeft ingestemd.

Indien de betreffende kosten zijn of worden verhaald middels

grondexploitatie is het bovenstaande niet van toepassing

2.3.3.4.

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking):

€ 728,00

2.3.3.5.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toe-

gepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 728,00

2.3.3.6.

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.1., derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

2.12., eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regeling):

€ 728,00

2.3.3.7.

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.3., derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

2.12., eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van nationale regeling):

€ 728,00

2.3.3.8.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toe-

gepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 728,00

2.3.4.

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van

een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder

c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit,

als bedoeld in artikel 2.1., eerste lid, onder a, van de Wabo,

bedraagt het tarief:

2.3.4.1.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo

wordt toegepast (binnenplanse afwijking: bestemmingsplan en

beheersverordening):

€ 728,00

2.3.4.2.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 728,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º van de Wabo

wordt toegepast (buitenplanse afwijking: projectbesluit)

€ 3.640,00

te vermeerderen met:

de hieraan verbonden kosten blijkend uit een begroting die

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

lijk heeft ingestemd.

Indien de betreffende kosten zijn of worden verhaald middels

grondexploitatie is het bovenstaande niet van toepassing

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking):

€ 728,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toe-

gepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 728,00

2.3.4.6.

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.1., derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

2.12., eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regeling):

€ 728,00

2.3.4.7.

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de

activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens

artikel 4.3., derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel

2.12., eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van nationale regeling):

€ 728,00

2.3.4.8.

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toe-

gepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 728,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot

de brandveiligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

voor een bouwwerk waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.Hotel

€ 1.681,00

b.Pension/nachtverblijf

€ 1.681,00

2.3.5.1.2

voor een bouwwerk waarin in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.Gevangenissen

€ 2.521,50

b.Klinieken (poli-, psychiatr., verzorging/verpleging, …)

€ 1.681,00

c.Ziekenhuis

€ 8.405,00

d.Verpleegtehuizen

€ 2.521,50

e.Bejaardenoorden/verzorgingshuizen

€ 2.521,50

2.3.5.1.3

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar:

a.Kinderdagverblijf

€ 1.344,80

b.Peuterspeelzaal

€ 1.344,80

c.Dagverblijf (kinderen)

€ 1.344,80

d.School (l.l. < 12 jaar)

€ 1.344,80

2.3.5.1.4

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

a.dagverblijf (gehandicapten)

€ 1.344,80

2.3.5.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op wijziging van een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.2.1

voor een bouwwerk waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.Hotel

€ 420,25

b.Pension/nachtverblijf

€ 420,25

2.3.5.2.2

voor een bouwwerk waarin in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.Gevangenissen

€ 630,40

b.Klinieken (poli-, psychiatr., verzorging/verpleging, …)

€ 420,25

c.Ziekenhuis

€ 2101,25

d.Verpleegtehuizen

€ 630,40

e.Bejaardenoorden/verzorgingshuizen

€ 630,40

2.3.5.2.3

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar:

a.Kinderdagverblijf

€ 336,20

b.Peuterspeelzaal

€ 336,20

c.Dagverblijf (kinderen)

€ 336,20

d.School (l.l. < 12 jaar)

€ 336,20

2.3.5.2.4

voor een bouwwerk waarin dagverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen:

a.dagverblijf (gehandicapten)

€ 336,20

2.3.6.

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde

stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd

monument, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de

Wabo, bedraagt het tarief:

€ 256,00

2.3.6.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd

stads- of dorpsgezicht, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid,

onder h, van de Wabo, of het slopen van een bouwwerk in een

krachtens provinciale verordening of de betreffende gemeente-

lijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, als

bedoeld in artikel 2.2., eerste lid, onder c, van de Wabo, waar-

voor op grond van die provinciale verordening of die gemeente-

lijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt

het tarief:

€ 256,00

2.3.7.

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in

beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

2.3.7.1.1.

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheers-

verordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, als bedoeld in

artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op

grond van een provinciale verordening een vergunning of een

ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2., eerste lid, aanhef

en onder a, van de Wabo:

€ 512,00

2.3.7.1.2.

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1. van de Bouwverordening een vergunning of een ontheffing is vereist als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid , aanhef en onder a, van de Wabo:

€ 350,00

2.3.10.

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor

op grond van een bepaling in een provinciale verordening of

ingevolge een bepaling in artikel 4:11 van de Algemene

plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist,

bedoeld in artikel 2.2., eerste lid, aanhef en onder g, van de

Wabo, bedraagt het tarief:

€ 35,00

2.3.11.

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte

van de gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in artikel

4:21 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning

of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende

zaken, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

€ 64,00

2.3.11.2.

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt

gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of

gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld

in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

€ 64,00

2.3.12.

Projecten of handelingen in het kader van de Natuur-

beschermingswet 1998

2.3.12.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die

schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurweten-

schappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld

in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

bedraagt het tarief:

€ 150,00

2.3.12.2.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met

gevolgen voor habitats en soorten in een door de Minister van

landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied, als

bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermings-

wet 1998, bedraagt het tarief:

€ 150,00

2.3.13.

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking

heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde

lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt

het tarief:

€ 150,00

2.3.14.

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in

twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van

de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.1.

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

beschikking met betrekking tot de eerste fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit

hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de

eerste fase betrekking heeft.

2.3.14.2.

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een

beschikking met betrekking tot de tweede fase:

het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit

hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de

tweede fase betrekking heeft.

2.3.15.

Beoordeling externe rapporten

2.3.15.1

Indien de aanvraag slechts kan worden behandeld wanneer een

(bodem, akoestisch, archeologisch, hydrologisch, asbest,

verkeer etc.) is beoordeeld, worden de tarieven als bedoeld in

2.3.1., 2.3.2. en 2.3.7. per afzonderlijk rapport verhoogd met:

€ 91,00

2.3.16.

Advies

2.3.16.1.

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van

dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een bestuursorgaan of

andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het

ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevings-

vergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo:

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen

van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de

aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

lijk heeft ingestemd.

2.3.17.

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.17.1.

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit

hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of

algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan

een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de

omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in

artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.17.1.1.

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen

moet afgeven:

€ 728,00

2.3.17.1.2.

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen

bedenkingen moet afgeven:

het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen

van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de

aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.17.2.

Indien een begroting, als bedoeld in 2.3.18.1.2. is uitgebracht,

wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werk-

dag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis

is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag

schriftelijk wordt ingetrokken.

Titel 2

Hoofdstuk 4

Vermindering

Tarief 2011

2.4.1.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is vooraf-

gegaan door een aanvraag om een beoordeling van een

concept-aanvraag, als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze titel,

waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden

de voor het vooroverleg of de beoordeling van de concept-

aanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor

het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevings-

vergunning, als bedoeld in hoofdstuk 3 van deze titel.

Titel 2

Hoofdstuk 5

Teruggaaf

Tarief 2011

2.5.1.

Teruggaaf als gevolg van intrekking van een aanvraag om

een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloop-

activiteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning

voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-,

aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.,

2.3.2., 2.3.6. en 2.3.7., intrekt terwijl deze reeds in behandeling

is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf

van een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1.

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1

maand na het in behandeling nemen ervan

50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende

activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2.

indien de aanvraag wordt ingetrokken na de termijn van 1

maand en na het in behandeling nemen ervan

25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende

activiteit verschuldigde leges;

2.5.2.

Teruggaaf als gevolg van intrekking van een verleende

omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloop-

activiteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een

project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg, of

sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2.,

2.3.6. en 2.3.7., intrekt op een aanvraag van de vergunning-

houder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de

leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na de

verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik

wordt gemaakt.

De teruggaaf bedraagt 30% van de op grond van die onderdelen

voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een

omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloop-

activiteiten

2.5.3.1.

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project

dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg, of sloop-

activiteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en

2.3.7., weigert bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van

de leges.

De teruggaaf bedraagt 50% van de op grond van die onderdelen

voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2.

Onder een weigering, als bedoeld in onderdeel 2.5.3.1., wordt

mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de

vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4.

Teruggaaf als gevolg van het buiten behandeling laten

van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor

bouw-, aanleg of sloopactiviteiten

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project

dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg, of sloop-

activiteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1., 2.3.2., 2.3.6. en

2.3.7., conform artikel 4:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht

niet in behandeling neemt, bestaat aanspraak op teruggaaf van

een deel van de leges.

De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die onderdelen

voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.5.

Geen teruggaaf legesdeel voor advies of verklaring van

geen bedenkingen

Van de leges, verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17.

en 2.3.18. wordt geen teruggaaf verleend.

Titel 2

Hoofdstuk 6

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging

Tarief 2011

project

2.6.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg

van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging

in het project

€ 64,00

2.6.2.

Het in het vorige onderdeel bepaalde vindt geen toepassing

indien de afwijking zodanig is, dat naar de omstandigheden

beoordeeld, van een nieuw bouwplan sprake is.

Titel 2

Hoofdstuk 7

Bestemmingsplan

Tarief 2011

2.7.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan, als bedoeld

in artikel 3.1., eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 3.640,00

te vermeerderen met:

de hieraan verbonden kosten blijkend uit een begroting die

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

lijk heeft ingestemd.

Indien de betreffende kosten zijn of worden verhaald middels

grondexploitatie is het bovenstaande niet van toepassing

2.7.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan, als bedoeld

in artikel 3.6., eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.820,00

te vermeerderen met:

de hieraan verbonden kosten blijkend uit een begroting die

door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze bepaling wordt de aanvraag eerst

in behandeling genomen nadat de aanvrager hiermee schrifte-

lijk heeft ingestemd.

Indien de betreffende kosten zijn of worden verhaald middels

grondexploitatie is het bovenstaande niet van toepassing

Titel 2

Hoofdstuk 8

Sloopmelding

Tarief 2011

2.8.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloop-

melding, als bedoeld in artikel 8.2.1. van de Bouwverordening.

€ 64,00

Titel 2

Hoofdstuk 9

In deze titel niet benoemde beschikking

Tarief 2011

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, een

vrijstelling of een andere beschikking, voor zover daarvoor niet

elders in deze titel een tarief is opgenomen.

€ 128,00

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Titel 3

Hoofdstuk 1

Horeca

Tarief 2011

3.1.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel

3, eerste lid van de Drank- en Horecawet

€ 512,00

3.1.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor een verandering in de omschrijving lokaliteit, als

bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 32,00

3.1.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

€ 96,00

aanvraag voor toevoeging van een leidinggevende en

aanpassing van de vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid

van de Drank- en Horecawet

3.1.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing, als bedoeld in

artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 10,00

3.1.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen van toestemming tot na het

algemeen sluitingsuur geopend houden van café's, restaurants

en dergelijke inrichtingen (ontheffing sluitingsuur):

3.1.4.1.

voor ieder uur of een gedeelte daarvan, per dag

€ 32,00

3.1.4.2.

voor ieder uur of een gedeelte daarvan, per kwartaal of gedeelte

daarvan

€ 128,00

3.1.5.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in

artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

(exploitatievergunning)

€ 64,00

Titel 3

Hoofdstuk 2

Organiseren evenementen of markten

Tarief 2011

3.2.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een

evenement, als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de

Algemene plaatselijke verordening, indien het betreft:

3.2.1.1.

grootschalige recreatieve evenementen of evenementen met

een verhoogd risicoprofiel en waarbij veel bezoekers (ook van

buiten de gemeente) worden verwacht (bv. het OLS, het LVK

grote festivals, evenementen gedurende meerdere dagen etc.

€ 910,00

3.2.1.2.

middelgrote evenementen met een gemiddeld risico en waarbij

bezoekers uit zowel de eigen gemeente als buiten de eigen

gemeente worden verwacht (bv. tentfeesten, wielerwedstrijden,

aangekondigde demonstraties, vuurwerkshow, markten,

braderieën etc.)

gratis

3.2.1.3.

kleinschalige recreatieve evenementen met een beperkt risico

(bv. bonte avond carnaval, sporttoernooien, openlucht concert,

car meting, straatfeest etc.)

gratis

3.2.1.4.

kleine evenementen, niet behorende tot de soorten evenementen

als genoemd in onderdeel 3.2.1.3., en die niet voldoen aan de

de eisen, zoals bepaald in artikel 25, tweede lid, van artikel 25 ,

tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

(bv. carnavalsoptochten, oranjeoptochten, Sint Nicolaas- en

Sint Maartenviering, geluidswagen etc.)

gratis

3.2.1.5.

Voor een klein evenement dat wel voldoet aan de eisen, als

bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke

verordening zijn geen leges verschuldigd.

3.2.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een

snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene

plaatselijke verordening

gratis

3.2.3.

Voor het bepalen van de categorie evenementen (soort, risico-

profiel en aantal bezoekers), als bedoeld in de onderdelen

3.2.1.1. tot en met 3.2.1.3.) wordt gebruik gemaakt van het

hulpschema openbare orde en veiligheid bij evenementen.

Titel 3

Hoofdstuk 3

Prostitutiebedrijven

Tarief 2011

3.3.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel

3:4 van de Algemene plaatselijke verordening

(seksinrichtingenvergunning) voor één kalenderjaar of een

gedeelte daarvan

€ 640,00

3.3.1.1.

Bijkomende externe kosten:

het onder 3.3.1. genoemde bedrag wordt verhoogd met de bij-

komende externe kosten van de GGD, tot een bedrag van

maximaal

€ 882,70

3.3.2.

voor een wijziging van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3.1

€ 32,00

Titel 3

Hoofdstuk 4

Brandbeveiligingsverordening

Tarief 2011

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

3.4.1.1

een inrichting waarin meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn:

a.Evenement klasse A

€ 672,40

b.Evenement klasse B

€ 336,20

c.Evenement klasse C

€ 0,00

3.4.1.2

voor een inrichting waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.Kampeerterrein/jachthaven 11-100 personen

€ 672,40

b.Kampeerterrein/jachthaven 101-250 personen

€ 1.008,60

c.Kampeerterrein/jachthaven > 250 personen

€ 1.344,80

3.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

3.4.2.1

een inrichting waarin meer dan 50 personen tegelijk aanwezig zullen zijn:

a.Evenement klasse A

€ 168,10

b.Evenement klasse B

€ 84,05

c.Evenement klasse C

€ 0,00

3.4.2.2

voor een inrichting waarin bedrijfsmatig nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

a.Kampeerterrein/jachthaven 11-100 personen

€ 168,10

b.Kampeerterrein/jachthaven 101-250 personen

€ 252,15

c.Kampeerterrein/jachthaven > 250 personen

€ 336,20

3.4.2.3

voor een inrichting waarin in het kader van verzorging nachtverblijf wordt verschaft aan meer dan 10 personen:

3.4.3

Definities klasse-indeling evenement (conform handboek openbare orde en veiligheid bij evenementen):

Klasse A : (grootschalige) evenementen met een verhoogd risico. Bij een dergelijk evenement wordt niet alleen publiek uit de eigen gemeente verwacht, maar ook van buiten de gemeente.

Klasse B : (grootschalige) evenementen met een gemiddeld risico. Bij een dergelijk evenement is vaak een hele gemeente betro k ken, zonder dat er publiek van buiten de gemeente wordt verwacht.

Klasse C : eenvoudige evenementen. Voo r beelden hiervan zijn straat-, buurt- en verenigingsfeesten. Bij deze evenementen zijn de risico’s van dien aard dat er geen aanvullende maatregelen getroffen hoeven te worden, de standaard maatregelen voldoen.

Titel 3

Overige vergunningen op grond van de Algemene

Hoofdstuk 5

plaatselijke verordening (APV)

Tarief 2011

3.5.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het verkrijgen van een ontheffing voor het in

werking hebben van geluidstoestellen of het verrichten van

handelingen op een zodanige wijze dat voor een omwonende

of de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt, als bedoeld in

artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening (ontheffing

geluidhinder)

€ 10,00

3.5.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag voor het waarmerken van een register, vermeldende

personen aan wie nachtverblijf is verschaft door een hotel of

logement (nachtverblijfregister)

€ 7,80

3.5.3.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een

aanvraag:

3.5.3.1.

voor het verkrijgen van een vergunning voor het aanbrengen van

een permanent reclameobject

€ 64,00

3.5.3.2.

voor het verkrijgen van een vergunning tot het aanbrengen van

een incidenteel reclameobject

€ 32,00

Titel 3

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of een

Tarief 2011

Hoofdstuk 6

andere beschikking

3.6.1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aan-

vraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning,

ontheffing of andere beschikking

€ 32,00

Behorend bij raadsbesluit van 16 december 2010

De griffier van de gemeente Roerdalen,