Regeling vervallen per 02-06-2015

Financiële Verordening gemeente Roerdalen

Geldend van 01-01-2008 t/m 01-06-2015

Intitulé

Financiële Verordening gemeente Roerdalen

Raadsbesluit Jaar 2007/11/01 08aDe gemeenteraad van de gemeente Roerdalen:- gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;- Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;<vet>Besluit:</vet>vast te stellen de verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Roerdalen.<vet>Financiële Verordening gemeente Roerdalen</vet>

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken, verstrekken en beheren van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Roerdalen en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;

  • b.

    investering: een uitgave voor een kapitaalgoed dat een meerjarig nut heeft en niet in eenmaal ten laste van de exploitatie worden gebracht.

  • c.

    vaste activa: goederen in het bezit van de gemeente waarvan het nut zich over meerdere jaren uitspreidt en waarvan de oorspronkelijke uitgaven hoger zijn geweest dan &#x20AC; 10.000.

  • d.

    reserves: Vermogensbestanddelen die zijn ontstaan door (bestemming van) overschotten op de rekening en in principe vrij besteedbaar zijn.

  • e.

    voorzieningen: Afgezonderd bedrag voor lasten die zeker optreden, maar waarvan omvang en tijdstip niet exact is te bepalen. Kan dienen om pieken en dalen in de lasten op te vangen (bijvoorbeeld een voorziening groot onderhoud).

Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording

Artikel 2 Programma-indeling

De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vastbij gelegenheid van de vaststelling van de Programmabegroting.

 

Artikel 3 Planning en controlcyclus

Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een planning aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de voor de planning en controlcyclus relevante stukken. De raad delegeert de vaststelling van deze planning aan het Presidium.

 

Artikel 4 Kaders begroting

  • 1. Het college biedt de raad jaarlijks een nota aan over de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren.  

  • 2. De raad stelt deze nota vast.

     

Artikel 5 Autorisatie begroting en investeringskredieten

  • 1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen. 

  • 2. Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.

     

Artikel 6 Uitvoering begroting

  • 1. Het college verdeelt de programma's dusdanig in producten dat deze passen binnen de kaders zoals door raad geautoriseerd. Deze onderverdeling staat voor de raadsperiode vast, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigingen 

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat

    • a.

      de netto-lasten (na aftrek van gerealiseerde inkomsten) van de programma's zoals geautoriseerd door de raad niet worden overschreden;

    • b.

      bij verschuivingen van budgetten binnen het programma, de realisatie van het programma niet in het geding komt.

  • 3. Voorzienbare mutaties in de totale baten en lasten per programma in de loop van het begrotingsjaar die meer bedragen dan € 10.000 worden door het college ter vaststelling aan de raad voorgelegd. 

  • 4. Over investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, mag het college beslissen tot een investeringsbedrag van € 50.000, waarvan de kapitaallasten niet meer bedragen dan € 7.500 per jaar. De noodzaak voor de investering wordt door het college aangetoond middels toetsing aan de criteria van onvermijdelijkheid, onuitstelbaarheid en onvoorzienbaarheid. Het college meldt dit in de eerst volgende raadsvergadering.

     

Artikel 7 Tussentijdse rapportage

  • 1. Het college informeert de raad minimaal twee keer per jaar door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de programmabegroting van de gemeente. 

  • 2. De tussenrapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde ramingen.

     

Artikel 8 Jaarstukken

Het college draagt zorg voor de verantwoording van de uitvoering van de programmabegroting middels het jaarverslag en de jaarrekening.

 

Hoofdstuk 3 Financiele beleid

Artikel 9 Waardering en afschrijving vaste activa

  • 1. Het college biedt de raad een nota waardering en afschrijving vaste activa aan. De raadstelt de nota vast. 

  • 2. In deze nota is opgenomen:- welk activa worden gewaardeerd en tegen welke waarde;- welke termijn en welke methode van afschrijving wordt gehanteerd;- overige van belang zijnde aspecten ten aanzien van waardering en afschrijving.

     

Artikel 10 Reserves en voorzieningen

Het college biedt de raad een nota reserves en voorzieningen aan. De raad stelt de nota vast. In deze nota is opgenomen:- welke reserves en voorzieningen de gemeente heeft- de bestedingsdoelen van de reserves en voorzieningen- overige van belang zijnde aspecten ten aanzien van reserves en voorzieningen.

Artikel 11 Kostprijsberekening

  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die samenhangen met de door de gemeente verleende diensten. 

  • 2. Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

     

Artikel 12 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen, prijzen en tarieven

  • 1. Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolrechten en afvalstoffenheffing. 

  • 2. Het college biedt de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen en in het bijzonder de prijzen voor de uitgifte van gronden en erfpachtcanons. De raad stelt de nota vast. 

  • 3. Het college biedt de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen van gemeentelijke diensten anders dan genoemd in het tweede lid. De raad stelt de nota vast. 

  • 4. De besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

     

Artikel 13 Financieringsfunctie

  • 1. Voor de uitoefening van de financieringsfunctie biedt het college de raad een Treasurystatuut aan. De raad stelt dit statuut vast. 

  • 2. In het Treasurystatuut zijn regels gesteld over:- het aantrekken en uitzetten van gelden;- het beheersen van de risico's die verbonden zijn aan de financieringsfuncties;- het verstrekken en aangaan van leningen, garanties en financiële participaties.

     

Hoofdstuk 4 Administratie

Artikel 14 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten, enzovoorts;

  • c.

    het verschaffen van informatie over de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 15 Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

 

Artikel 16 Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

 

Hoofdstuk 5 Financiele organisatie

Artikel 17 Financiële organisatie

  • 1. Het college zorgt voor en legt vast:

    • a.

      een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

    • b.

      de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

    • c.

      de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productenraming en de productenrealisatie.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van het 1 januari 2008.

 

Artikel 19 Citeertitel

Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam 'Financiële verordening gemeente Roerdalen'.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van gemeente Roerdalend.d. 1 november 2007.De griffier, De burgemeester,w.g. w.g.R.J.J. Notermans Drs. C.A.M. Hanselaar-van Loevezijn