Regeling vervallen per 29-07-2015

Verordening rekenkamercommissie gemeente Roerdalen

Geldend van 01-07-2007 t/m 28-07-2015

Intitulé

Verordening rekenkamercommissie gemeente Roerdalen

De gemeenteraad van de gemeente Roerdalen:gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;gezien het voorstel van de werkgroep ontwikkeling rekenkamerfunctie van 2 mei 2007;<vet>Besluit:</vet>vast te stellen de verordening rekenkamercommissie Roerdalen.<vet>Verordening rekenkamercommissie Roerdalen</vet>

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet

  • b.

    Commissie: rekenkamercommissie

  • c.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie

  • d.

    Gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Roerdalen;

  • e.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen;

  • f.

    Rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie Roerdalen.

Hoofdstuk 2 Taak, samenstelling en bevoegdheden van de gemeentelijke rekenkamercommissie

Artikel 2 Taak van de rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de gemeenteraad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie

  • 2. De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur.

     

Artikel 3 Benoeming en samenstelling rekenkamercommissie

  • 1. De rekenkamercommissie bestaat uit vijf leden die door de gemeenteraad wordt benoemd:

    • a.

      &#xE9;&#xE9;n extern lid, tevens voorzitter van de rekenkamercommissie;

    • b.

      vier interne leden, zijnde raadsleden van de raad van de gemeente Roerdalen.

  • 2. De interne leden worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd. Het externe lid, de voorzitter, wordt voor een periode van zes jaar benoemd. 

  • 3. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met het secretariaat.De rekenkamercommissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter aan, die bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter de taken van de voorzitter waarneemt. 

  • 4. Voorafgaand aan de benoemingen, bedoeld in het eerste lid, pleegt (een vertegenwoordi-ging) van de gemeenteraad overleg met de rekenkamercommissie.

     

Artikel 4 Eed

Ten aanzien van het externe lid is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap

  • 1. De gemeenteraad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit. 

  • 2. Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij be&#xEB;indiging van het raadslidmaatschap;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen.

  • 3. Het lidmaatschap van het externe lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld,in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

  • 4. Het externe lid van de rekenkamercommissie kan door de raad worden ontslagen bij gebleken ongeschiktheid en wanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is om zijn functie te vervullen.

     

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamer-commissie

  • 1. Het externe lid ontvangt een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen en het uitvoeren van werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamercommissie.

    • a.

      De vergadervergoeding genoemd in het eerste lid bedraagt voor het externe lid, tevensvoorzitter, &#x20AC; 125,- bruto per vergadering, welke vergoeding jaarlijks zal worden|ge&#xEF;ndexeerd op basis van de Consumentenprijsindex van het CBS;

    • b.

      De uurloonvergoeding voor het externe lid, tevens voorzitter, voor het verrichten van(met name onderzoeks-)werkzaamheden voor de rekenkamercommissie, voor zover niet|betrekking hebbende op het voorbereiden en bijwonen van vergaderingen van derekenkamercommissie, te bepalen op &#x20AC; 40,- bruto (all-in), welk bedrag jaarlijks zal wordenge&#xEF;ndexeerd op basis van de consumentenprijsindex van het CBS.

  • 2. Ten aanzien van de vergoeding voor reis- en verblijfskosten van het externe lid is de landelijke regeling, Reisregeling binnenland, van toepassing.  

  • 3. De vergoedingen genoemd in het eerste en tweede lid komen ten laste van het budget van de rekenkamercommissie. 

Artikel 7 Openbaarheid/geheimhouding

  • 1. De rekenkamercommissie kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent de inhoud van stukken die aan haar worden overlegd, geheimhouding opleggen. 

  • 2. De geheimhouding wordt door allen die van deze stukken kennis dragen in acht genomen totdat de rekenkamercommissie haar opheft.

     

Artikel 8 Budget rekenkamercommissie

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken. 

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan het externe lid;

    • b.

      externe deskundigen die door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

     

Artikel 9 Reglement van orde

De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaam-heden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.

 

Artikel 10 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden

  • 1. De rekenkamercommissie doet onderzoek naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur van Roerdalen gevoerde bestuur.  

  • 2. De rekenkamercommissie informeert de gemeenteraad jaarlijks over de onderwerpen die die zij wil onderzoeken (jaarplan). Het jaarplan wordt ter kennisname aangeboden aan de gemeenteraad. 

  • 3. De rekenkamercommissie beslist welke onderwerpen worden onderzocht. 

  • 4. De rekenkamercommissie kan zogenaamde quick scans uitvoeren welke betrekking hebben op een beperkter terrein of gepaard gaan met kleinere acties dan de onderzoeken welke normaliter worden uitgevoerd.  

  • 5. De rekenkamercommissie kan de gemeenteraad mede gebaseerd op de uitkomsten van de in het vorige lid genoemde quick scans, gevraagd en ongevraagd, adviseren. 

  • 6. De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van het onderzoek. De leden van het gemeentestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken. 

  • 7. De rekenkamercommissie kan zich laten bijstaan door (externe) deskundigen.  

  • 8. Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris van de rekenkamer-commissie en de door de rekenkamercommissie aangewezen (externe) deskundigen.

     

Hoofdstuk 3 Werkwijze van de rekenkamercommissie

Artikel 11 Vergaderfrequentie

  • 1. De rekenkamercommissie vergadert op de door haar te bepalen dagen en uren. 

  • 2. In bijzondere gevallen belegt de voorzitter in afwijking van die regel een vergadering. Hij gaat daartoe in elk geval over wanneer ten minste twee leden hem dat onder opgaaf van de redenen hebben gevraagd.

     

Artikel 12 Agenda

  • 1. De voorzitter roept de leden schriftelijk (via e-mail) in vergadering bijeen, onder opgaaf van de punten die behandeld zullen worden. 

  • 2. Hij zorgt dat stukken die op de agenda betrekking hebben tijdig aan de leden worden toegezonden of tijdig voor hen ter inzage worden gelegd. 

  • 3. De rekenkamercommissie stelt bij aanvang van de vergadering de agenda vast. 

  • 4. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van het bepaalde in de vorige leden afwijken.

     

Artikel 13 Vergaderquorum, stemmingsquorum

  • 1. De rekenkamercommissie vergadert niet als behalve de voorzitter niet ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. 

  • 2. De rekenkamercommissie beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken beslist de stem van de voorzitter. Een stemming is slechts geldig als daaraan tenminste de helft van het aantal zitting hebbende leden, de voorzitter daarbij niet inbegrepen, heeft deelgenomen.

     

Artikel 14 Initiatief met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek

  • 1. Gemotiveerde verzoeken tot het verrichten van een onderzoek kunnen worden gedaandoor:

    • a.

      de gemeenteraad van Roerdalen;

    • b.

      commissies als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

    • c.

      het college van burgemeester en wethouders van Roerdalen.

  • 2. Inwoners van en organisaties in de gemeente kunnen de rekenkamercommissie gemoti-veerd attenderen op onderzoeksonderwerpen. 

  • 3. Indieners van een gemotiveerd verzoek tot het verrichten van een onderzoek krijgen schriftelijk bericht over wat er met het verzoek wordt gedaan. Indien de commissie niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.  

  • 4. De rekenkamercommissie doet geen onderzoek dat krachtens lid 2 is aangemeld indien:

    • a.

      het een klacht betreft in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van een bestuursorgaan;

    • b.

      het een bezwaar betreft in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van een bestuursorgaan, of

    • c.

      het een vraag betreft over gemeentelijk beleid en/of de uitvoering dat nog in een ontwikkelingsfase verkeerd.

Artikel 15 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet; 

  • 2. De rekenkamercommissie kan de verzoeker tot het verrichten van een onderzoek tussentijds informeren over de voortgang van een onderzoek; 

  • 3. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar.  

  • 4. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen. 

  • 5. De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het concept-onderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt. 

  • 6. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en betrokkenen aan de betrokken gemeenteraad aangeboden.

     

Hoofdstuk 4 Ondersteuning van de rekenkamercommissie

Artikel 16 Secretariaat

  • 1. een medewerker van de griffie fungeert als ambtelijk secretaris van de rekenkamercom-missie. 

  • 2. De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde. 

  • 3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht. 

  • 4. De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

     

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 17 Voorziening

In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist de rekenkamercommissie de gemeenteraad gehoord.

 

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2007.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Roerdalend.d. 24 mei 2007.
De griffier,                      De burgemeester,
w.g. w.g.
R.J.J. Notermans                drs. R.J. Persoon
 

Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting

<vet>Artikel 1. </vet>Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.<vet>Artikel 2.</vet>Wanneer gemeenten geen rekenkamer instellen, stellen zij op grond van artikel 81o van de Gemeentewet regels vast voor de uitoefening van de rekenkamerfunctie oftewel rekenka-mercommissie genaamd.<vet>Artikel 3.</vet>De raad benoemt de leden van de rekenkamercommissie; vier leden uit de raad van de gemeente Roerdalen, gecompleteerd met één extern lid, die tevens voorzitter van de rekenkamercommissie is. De rekenkamercommissie is een orgaan dat vanuit een eigenstandige verantwoordelijkheid en onafhankelijk van de raad opereert. Het overleg tussen raad (of een vertegenwoordiging van de raad) en de leden van de rekenkamercommissie dient tot wederzijdse informatievoor-ziening.<vet>Artikel 4.</vet>De verplichting deze eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamer rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet. Deze bepaling wordt van overeen-komstige toepassing verklaard op de externe leden van de rekenkamercommissie.<vet>Artikel 5.</vet>Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplich-ting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.<vet>Artikel 6.</vet>In dit artikel is vastgelegd dat de externe leden voor hun werkzaamheden een vergoeding ontvangen.<vet>Artikel 7.</vet>De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.<vet>Artikel 8.</vet>De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat beschikbaar is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.<vet>Artikel 9.</vet>Artikel 81i van de Gemeentewet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de rekenkamercommissie. In het reglement van orde moeten/kunnen zaken als de verhouding secretaris-voorzitter, de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten enzovoorts geregeld.<vet>Artikel 10.</vet>De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. Het in handen van de commissie leggen van de uitwerking van de vraagstelling en de vaststelling van de onderzoeksopzet bevordert de onafhankelijkheid. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Zie toelichting bij artikel 14. Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek voor het vormen van objectieve oordelen over voldoende en relevante gegevens kan beschikken, is het van belang over zo ruim mogelijke bevoegdheden tot het inwinnen van informatie te beschikken. Daarom is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren van beide gemeenten.De in lid 5 genoemde quick scans kunnen een vervolg krijgen door het geven van commentaar op ontwikkelingsprocessen die binnen een gemeente lopen. Dit commentaar kan dan in de vorm van een brief naar de betreffende gemeenteraad.<vet>Artikel 11, 12 en 13.</vet>Deze artikelen behoeven geen toelichting.<vet>Artikel 14.</vet>Zie ook toelichting bij artikel 10. Het verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de Gemeentewet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek zal zij daarvoor goede gronden moeten aanvoeren.<vet>Artikel 15.</vet>Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamercommissie verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamercommissie een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.Ook kan de rekenkamercommissie variatie aanbrengen in de manier waarop de uitkomsten van onderzoek naar buiten worden gebracht. Naast rapporten kan worden gedacht aan het organiseren van conferenties en workshops of zelfs het publiceren van handreikingen. Vanzelfsprekend zal hieraan een rapportage ten grondslag liggen.<vet>Artikel 16.</vet>De rekenkamercommissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris. De rekenkamercommissie dient zelfstandig te functioneren en in het derde lid is voorzien in een rechtstreekse verantwoordingsrelatie van de secretaris ten opzichte van de rekenkamercommissie.<vet>Artikel 17 tot en met 18.</vet>Deze artikelen behoeven geen toelichting.