Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roermond houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie 2020)

Geldend van 27-05-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Roermond houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie (Verordening werkgeverscommissie griffie 2020)

De raad van de gemeente Roermond,

Gezien het voorstel van de werkgeverscommissie van 9 maart 2020;

Gezien het advies van de gecombineerde commissievergadering BM BS RU van 16 april 2020;

Gelet op artikel 83 van de Gemeentewet artikel 107 t/m 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en de afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Vast te stellen de “Verordening Werkgeverscommissie griffie 2020”.

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie griffie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan hem zijn gedelegeerd. Hieronder wordt verstaan het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107e lid 2 Gemeentewet) alsmede het als werkgever voeren van overleg met de vakbonden in het Lokaal Overleg.

  • 2. De raad heeft besloten dat voor het griffiepersoneel ten aanzien van lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende cao, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

  • 3. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 4. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee tot vier leden uit de raad.

  • 2. De voorzitter en de leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek: het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd.

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is om de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

  • 1. De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      het leiden van de vergadering

    • c.

      het doen naleven van deze verordening

    • d.

      het ondertekenen van stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

    • e.

      het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • 2. De voorzitter en een lid van commissie voeren minimaal één keer per jaar een functioneringsgesprek met de griffier. Zij laten zich hierin bijstaan door de voorzitter van de raad.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de gemeentesecretaris afspraken over de ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden als bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van de vergaderingen

  • 1. De vergadering van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid onder e en f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden opgelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 8: Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verslag

De werkgeverscommissie griffie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, voor het einde van de zittingsperiode van de raad verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1. De Verordening werkgeverscommissie, vastgesteld op 28 juni 2012, raadsbesluit 2012/043/2 wordt ingetrokken.

  • 2. De Verordening werkgeverscommissie griffie 2020 treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan in het gemeenteblad.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening werkgeverscommissie griffie 2020.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Roermond in zijn openbare vergadering van 7 mei 2020.

De griffier, J. Vervuurt

De voorzitter, M.J.D. Donders-de Leest

Toelichting Verordening werkgeverscommissie 2020

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vervullen dit werkgeverschap. De raad is daarbij bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taken delegeert. Gelet op artikelen 83 en 156, eerste lid, van de Gemeentewet ligt de instelling van een werkgeverscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening. De delegatie ziet alleen toe op het nemen van personele besluiten.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap behorende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten buigt de commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffie over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De griffier is niet ondergeschikt aan de burgemeester. De burgemeester is echter wel voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan de burgemeester worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de werkgeverscommissie als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De ondersteuning waarover dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van een dienstverleningsovereenkomst van de griffier met de secretaris.

Artikel 5 en 6 Besluitvorming en Verslaglegging

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in de lijn met artikel 86 Gemeentewet bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken aangezien de raad het oorspronkelijke bevoegde orgaan is.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 9 Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bijgekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder wordt verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.

Artikel 10 en 11 Onvoorziene omstandigheden en Inwerkingtreding

De inhoud van deze artikelen spreken voor zich.