Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond houdende regels omtrent de subsidieverlening opvoeden en opgroeien

Geldend van 17-03-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond houdende regels omtrent de subsidieverlening opvoeden en opgroeien

Het college van burgemeester en wethouders van Roermond

Besluit

Vast te stellen beleidsregel subsidieverlening Opvoeden en Opgroeien

Beleid:

Het coalitieakkoord van de gemeente Roermond.

De jaarlijks door de Raad vastgestelde begroting van de gemeente Roermond.

Beleidskader Sociaal Domein Midden-Limburg Oost.

Preventie en Gezondheidsbeleid.

Kadernota Integrale Veiligheid en het bijbehorende uitvoeringsprogramma.

Wijkontwikkelingsplan Donderberg.

Doelstelling:

Uitvoering geven aan het (Sociaal cultureel) Welzijnswerk op de onderdelen Opvoeden en Opgroeien.

Subsidiegrondslag

Algemene Subsidieverordening 2008

Subsidiecriteria

  • 1. De subsidieaanvraag dient een onderbouwd activiteitenaanbod te bevatten waarbij de verschillende onderdelen zijn beschreven en de samenhang tussen de verschillende onderdelen wordt, indien nodig, aangetoond rondom de volgende vier hoofdonderwerpen: 1. Inwoners zijn zelfredzaam, 2. Iedereen doet mee, 3. Mensen helpen elkaar en 4. Inwoners leven gezond en veilig in hun omgeving.

  • 2. De activiteiten binnen het onder punt 1 genoemde activiteitenaanbod dienen te vallen binnen het domein sociaal cultureel werk dat is geformuleerd als het “door in samenhang vervullen van specifieke functies via een open aanbod en werkwijze, op actieve wijze ondersteuning bieden aan mensen – individueel en/of groepsgewijs – bij het gestalte geven aan de inrichting van hun sociaal en maatschappelijk leven, alsmede hun emancipatie” en wel specifiek vanuit de in de Jeugdwet gestelde doelstelling zijnde inzet op preventie. Effectieve preventie voorkomt dat alledaagse opgroei- en opvoedproblemen escaleren, waardoor professionele hulp nodig is. Preventie is gericht op het voorkomen en vroegtijdig signaleren van risico’s en problemen. Het kan zich richten op de hele bevolking, of op groepen/mensen met een verhoogd risico.

  • 3. Het onder punt 1 genoemd activiteitenaanbod dient beschreven te worden aan de hand van de TRILL-systematiek (Transformatie naar een Resultaatgerichte Informatievoorziening Lokaal en Landelijk) en het hierbij behorende TRILL-dienstenboek.

  • 4. De subsidieaanvrager moet binnen de subsidieaanvraag aantonen dat de organisatie de benodigde organisatorische kwaliteit en stabiliteit bezit om de verschillende in de subsidieaanvraag genoemde activiteiten te kunnen uitvoeren.

  • 5. De subsidieaanvraag dient een concreet voorstel te bevatten voor de wijze waarop de subsidieaanvrager gedurende het subsidiejaar met de gemeente Roermond en haar partners een proactieve bijdrage wil gaan leveren op het gebied van beleidsontwikkeling.

  • 6. Personen die namens de subsidieaanvrager activiteiten uitvoeren (met uitsluiting van vrijwilligers) of daaraan leiding geven dienen voldoende gekwalificeerd te zijn, conform de CAO Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening en het hierbij behorende Functieboek Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening, om hun functie verantwoord te kunnen uitoefenen. Daartoe zal de subsidieaanvrager aan de hand van de CAO Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening en het hierbij behorende Functieboek Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening, binnen de subsidieaanvraag aantoonbaar moeten maken dat deze personen vakbekwaam zijn. Hieruit moet tevens blijken dat de organisatie de beschikking heeft over eigen personeelsleden die o.a. voor de gemeente Roermond ingezet kunnen worden.

  • 7. Binnen de in te dienen begroting dient de subsidieaanvrager duidelijk te maken op welke wijze de loon- en prijskosten zijn opgebouwd. Hierbij dient voor wat betreft de prijskosten te worden uitgegaan van de prijsmutatie van het BBP Bruto Binnenlandse Product zoals dit is vastgesteld van het Centraal Planbureau.

  • 8. In de subsidieaanvraag dient te worden beschreven op welke wijze de sociaal maatschappelijke accommodaties gelegen in de desbetreffende wijken worden gebruikt.

  • 9. De subsidieaanvraag dient een concreet voorstel te bevatten over de wijze waarop de activiteiten worden vormgegeven in samenhang met de overige functies in de sociale basis.

  • 10. De subsidieaanvraag dient een onderbouwde beschrijving te bevatten van de wijze waarop de subsidieaanvrager de in de subsidieaanvraag genoemde activiteiten zal gaan evalueren. Een tweejaarlijks uit te voeren klanttevredenheidsonderzoek, uit te voeren door een externe partij, op alle door de gemeente Roermond gesubsidieerde activiteiten maakt een onderdeel uit van deze evaluatie.

Soort subsidie:Budgetsubsidie

Subsidiemethode:

Het definitieve subsidieplafond wordt jaarlijks vastgesteld door de raad in de maand november van het jaar voorafgaand aan het desbetreffende subsidiejaar. Vooralsnog kan er een bedrag ter hoogte van € 1.345.479,-- als indicatie voor het subsidieplafond voor het jaar 2022 worden aangehouden.

De subsidieaanvraag moet voldoen aan alle onder de subsidiecriteria genoemde voorwaarden.

Om de samenhang tussen de verschillende specifieke onderdelen van het (Sociaal cultureel) Welzijnswerk te bevorderen, zoals beschreven in de subsidiecriteria onder punt 2, zal er maximaal één subsidieaanvraag per jaar binnen deze beleidsregel worden gehonoreerd. Wanneer er sprake is van meerdere subsidieaanvragen, wordt subsidie verleend aan de aanvrager die naar het oordeel van het college het best passende activiteitenaanbod heeft en het meest tegemoet komt aan de subsidiecriteria. Bij gelijke geschiktheid wordt subsidie verleend aan de aanvrager die de minste subsidie vraagt.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 2 maart 2021.

Burgemeester en wethouders van Roermond,

De secretaris, ir. J.A.G.M. van Aaken

De burgemeester, M.J.D. Donders-de Leest