Regeling vervallen per 01-10-2010

Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand gemeente Roosendaal

Geldend van 01-01-2005 t/m 30-09-2010

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand gemeente Roosendaal

Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de wet: de Wet werk en bijstand (WWB);

    • b.

      raad: de gemeenteraad van de Gemeente ;

    • c.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente ;

    • d.

      Ioaw: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

    • e.

      Ioaz: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

    • f.

      cliënten: personen, zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de wet, werkloze werknemers als bedoeld in art. 2 van de Ioaw en gewezen zelfstandigen als bedoeld in art. 2 van de Ioaz.

    • g.

      organisaties: organisaties die (mede) de belangen van cliënten behartigen Hieronder worden ook werknemersorganisaties verstaan;

    • h.

      derden: personen die op persoonlijke titel zitting nemen in het cliëntenplatform vanwege een maatschappelijke betrokkenheid bij de doelgroep;

    • i.

      cliëntenplatform: overlegorgaan samengesteld uit cliënten, vertegenwoordigers van organisaties en derden;

    • j.

      P.M.R.: De Stichting Platform Minima ;

  • 2.

    Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de WWB, Ioaw, Ioaz en in de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Doelstelling cliëntenplatform

De Gemeente stelt zich met het cliëntenplatform het volgende ten doel:

  • a.

    Het cliëntenplatform verschaft inzicht in hetgeen er onder cliënten van de afdeling leeft

  • b.

    Door middel van het cliëntenplatform dienen cliënten van de afdeling meer inzicht te krijgen in beleid en beleidsuitvoering

  • c.

    Het cliëntenplatform adviseert over het beleid en de beleidsuitvoering. Het college neemt het advies in overweging, maar is niet gehouden het advies op te volgen.

Samenstelling cliëntenplatform

  • 1.

    Het cliëntenplatform bestaat uit een oneven aantal leden met een minimum van zeven en een maximum van vijftien leden.

  • 2.

    Het cliëntenplatform is samengesteld uit belanghebbenden en vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 3.

    De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren, voor zover van toepassing, wel ruggespraak met hun achterban.

Benoeming, zittingsduur en ontslag leden cliëntenplatform

  • 1.

    De leden van de belangenorganisaties worden voorgedragen door de organisaties. Bij vacatures van de individuele leden vindt er een sollicitatieprocedure plaats.

  • 2.

    Het cliëntenplatform kiest uit zijn midden een voorzitter en een plaatsvervangende voorzitter. De voorzitter vertegenwoordigt het cliëntenplatform

  • 3.

    Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang:

  • a.

    op het moment dat een lid daar zelf om verzoekt of bij verhuizing van een lid (belanghebbende) naar een andere Gemeente;

  • b.

    indien hij niet meer deel uit maakt van de organisatie die hij vertegenwoordigt;

  • c.

    indien de organisaties die het lid vertegenwoordigt ophoudt te bestaan;

  • d.

    indien het lid niet langer cliënt is of niet langer namens een belangenorganisatie of als derde optreedt.

  • 4.

    De selectie, benoeming en ontslag van de leden van het cliëntenplatform geschiedt door het P.M.R.

Gemeentelijke vertegenwoordiging

  • 1.

    Voor overleg tussen het cliëntenplatform en de Gemeente, levert de Gemeente een vertegenwoordiger. Deze maakt geen deel uit van het cliëntenplatform.

  • 2.

    Tot de taken van de gemeentelijke vertegenwoordiger behoren:

  • a.

    het peilen van meningen

  • b.

    het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen van het cliëntenplatform aan de Gemeente.

  • c.

    in zijn algemeenheid het zorgdragen voor een goede ondersteuning van het cliëntenplatform, opdat deze zijn taak op een goede wijze vervullen

Taken en werkwijze en informatievoorziening cliëntenplatform. 

  • 1.

    De taak van het cliëntenplatform bestaat uit het behartigen van de collectieve belangen van cliënten van de Gemeente . Hieraan wordt uiting gegeven door het gevraagd en ongevraagd advies geven aan het college. Het betreffen hier adviezen betreffende het beleid en de beleidsuitvoering.

  • 2.

    Niet tot de bemoeienis van het cliëntenplatform behoren klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, maar wel de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en richtlijnen, voor zover de Gemeente hier vrijheid in heeft. Evenmin worden geadviseerd betreffende het personeels- en organisatiebeleid.

De vergadering 

  • 1.

    De vergadering vindt minimaal 6 en maximaal 12 maal per jaar plaats.

  • 2.

    Het cliëntenplatform bepaalt zelf de vergaderorde en wijze van besluitvorming.

  • 3.

    De vergadering van het cliëntenplatform is openbaar.

  • 4.

    Het cliëntenplatform besluiten tot het houden van een besloten vergadering.

Wijze van besluitvorming

  • 1.

    Het cliëntenplatform beraadslaagt en besluit indien ten minste de helft van de leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 2.

    Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen

  • 3.

    Bij vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen niet geacht te zijn uitgebracht, behoudens de procedure beschreven in lid vijf van dit artikel.

  • 4.

    Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen, indien het aantal blanco uitgebrachte stemmen dan wel onthoudingen groter is dan het totale aantal uitgebrachte stemmen dat voor en tegen het voorstel is uitgebracht.

  • 5.

    Bij staking van stemmen vindt tijdens dezelfde vergadering op een door de voorzitter nader te bepalen tijdstip herstemming plaats. Indien ook in dit geval de stemmen staken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 6.

    Stemmingen over zaken geschiedt door middel van handopsteken

  • 7.

    Minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan de besluitenlijst dan wel aan het voorstel/advies aan het college.

De facilitering

  • 1.

    De Gemeente draagt er zorg voor dat ten behoeve van vergaderingen van het cliëntenplatform vergaderruimte beschikbaar wordt gesteld.

  • 2.

    De raad  een subsidie verstrekken ter tegemoetkoming in de kosten voor facilitering van de cliëntenraad. Op deze subsidieaanvraag is de geldende Algemene Subsidieverordening van de Gemeente van toepassing. 

Slotbepalingen

  • 1.

    Het cliëntenplatform stelt ten behoeve van zijn werkzaamheden een huishoudelijk reglement vast.

  • 2.

    Het college met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere beleidsregels vaststellen.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking na publicatie in het Gemeenteblad.

  • 4.

    Deze verordening worden aangehaald als “Verordening Cliëntenparticipatie Wet Werk en Bijstand Gemeente Roosendaal”.

Aldus vastgesteld door de raad van de Gemeente in zijn openbare vergadering van 16 dec. 2004.

De raad voornoemd,

De griffier, De voorzitter,