Instellingsbesluit commissie naamgeving

Geldend van 01-02-2021 t/m heden

Intitulé

Instellingsbesluit commissie naamgeving

Instellingsbesluit commissie naamgeving

Het college van de gemeente Roosendaal

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en artikel 2, vierde lid, van de Verordening naamgeving en nummering (adressen);

besluit

vast te stellen het Instellingsbesluit commissie naamgeving

Artikel 1 De commissie

Er is een commissie die adviseert aan het college over de naamgeving van de openbare ruimte, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 2 Taak

De Commissie brengt, indachtig de door het college vastgestelde beleidsregels, gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college over:

  • a.

    het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

  • b.

    de verdeling van de woonplaatsen in wijken en buurten en zonodig aangevuld met nummers, letters of namen;

  • c.

    het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en zonodig aan gemeentelijke bouwwerken.

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1. De Commissie bestaat ten minste uit:

    • a.

      de Medewerker gegevens I van de groep Geo-informatie als voorzitter;

    • b.

      4 deskundigen met een aardrijkskundige of geschiedkundige achtergrond;

    • c.

      een deskundige van PostNL;

    • d.

      de gemeentearchivaris;

    • e.

      een beheerder van het gemeentelijk adressenbestand (een data-architect).

  • 2. Het college kan de plaatsvervangend voorzitter aanwijzen.

  • 3. De leden en plaatsvervangend leden worden door het college benoemd.

  • 4. Het lid dat de hoedanigheid verliest op grond waarvan het lid van de Commissie is, treedt op dat moment af als commissielid.

  • 5. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 4 Vergoeding

Het college kan de leden van de Commissie een honorarium toekennen en een vergoeding voor reis- en verblijfskosten.

Artikel 5 Voorzitter

De voorzitter heeft in de Commissie stemrecht.

Artikel 6 Secretaris

  • 1. De voorzitter wijst de ambtelijk secretaris aan.

  • 2. De ambtelijk secretaris is geen lid van de Commissie.

  • 3. De ambtelijk secretaris dient de Commissie desgevraagd van advies.

Artikel 7 Tekenen van stukken

De stukken van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter.

Artikel 8 Deskundigen

De voorzitter is bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie.

Artikel 9 Werkwijze

  • 1. De Commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht; of

    • b.

      op verzoek van het college.

  • 2. De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 3. De Commissie vergadert slechts als ten minste 5 leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. Besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter. De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 5. De Commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6. Het advies van de Commissie aan het college bevat voorzover relevant de zienswijzen van de leden van de Commissie.

Artikel 10 Slotbepalingen

In gevallen waarin dit instellingsbesluit niet voorziet, beslist de voorzitter van de Commissie.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit instellingsbesluit treedt in werking op 1 januari 2011.

Artikel 12 Citeertitel

Dit instellingsbesluit kan worden aangehaald als “Instellingsbesluit commissie naamgeving”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 1 november 2010.
De secretaris, De burgemeester,