Subsidieregeling Inwonersondersteuning 18 + 2020 - 2023

Geldend van 01-09-2022 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Inwonersondersteuning 18 + 2020 - 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal;

gelet op artikel 2, eerste lid, onder h, en tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Roosendaal;

BESLUITEN

vast te stellen de Subsidieregeling Inwonersondersteuning 18 + 2020 - 2023

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Inwonersondersteuning: individuele ondersteuning aan inwoners van Roosendaal vanaf 18 jaar met een ondersteuningsvraag of aan hun mantelzorgers.

  • b.

    Samenwerkingsverband: een verband zonder rechtspersoonlijkheid dat is opgericht ten behoeve van de uitvoering van activiteiten, blijkend uit een daartoe vastgestelde overeenkomst.

  • c.

    Penvoerder: de door het samenwerkingsverband aangewezen penvoerende persoon of organisatie die deelneemt aan het samenwerkingsverband.

  • d.

    Jaarlijkse subsidie: subsidie die per jaar aan een organisatie voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt.

  • e.

    Transformatieagenda Sociaal Domein ‘Oog voor Elkaar’: beleidsdocument dat op 16 april 2019 door het college van B&W is vastgesteld.

  • f.

    Generalistisch gebiedsteam: sociaal wijkteam dat bestaat uit professionals met verschillende expertises vanuit verschillende organisaties die zijn ingesteld om zorg en maatschappelijke ondersteuning beter op elkaar af te stemmen en dichter in de wijk te brengen.

  • g.

    Voorliggend veld: het geheel van collectieve voorzieningen en het gehele netwerk van vrijwilligers en professionals dat vrij toegankelijk beschikbaar is in de gemeente Roosendaal om inwoners te helpen op eigen kracht en naar eigen tevredenheid aan de samenleving deel te laten nemen.

  • h.

    Vrij toegankelijke ondersteuning = ondersteuning waarvoor geen indicatie nodig is.

  • i.

    Mantelzorg: intensieve en langdurige zorg en ondersteuning gegeven aan een naaste met (chronische) ziekte of een beperking anders dan gebruikelijke hulp;

  • j.

    Mantelzorger: iemand die langdurig, intensief en onbetaald zorg en ondersteuning geeft aan een naaste die chronisch ziek is of een beperking heeft.

Artikel 2 Doelstelling subsidieregeling

Doelstelling van de regeling is te bevorderen dat

  • 1.

    Volwassen goed rond kunnen komen, zelfredzaam zijn, zich onderdeel voelen van een netwerk en zich inzetten voor hun omgeving;

  • 2.

    Ouderen zo zelfstandig mogelijk blijven functioneren en actief meedoen in de samenleving;

Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Een jaarlijkse subsidie kan worden verstrekt voor de volgende activiteiten:

  • 1.

    Het bieden van cliëntondersteuning in de vorm van:

  • a.

    het geven van informatie en advies;

  • b.

    het verhelderen en analyseren van de hulpvraag;

  • c.

    het opstellen van een integraal ondersteuningsplan;

  • d.

    het toe leiden naar of inzetten van oplossingen uit het voorliggend veld;

  • e.

    het bieden van vrij toegankelijke ondersteuning;

  • f.

    het afstemmen met Wmo- en jeugdprofessionals bij de noodzaak tot niet vrij toegankelijke zorg;

  • g.

    het voeren van de casusregie op het integraal ondersteuningsplan.

  • 2.

    Het bieden van maatschappelijke dienstverlening, inclusief schuldhulpverlening, in de vorm van:

  • a.

    het geven van informatie en advies;

  • b.

    het toe leiden naar of inzetten van oplossingen uit het voorliggend veld;

  • c.

    het bieden van vrij toegankelijke ondersteuning;

  • d.

    het houden van een intakegesprek met het oog op de mogelijkheid tot schuldhulpverlening;

  • e.

    het in een vroeg stadium signaleren van een noodzaak tot schuldhulpverlening;

  • f.

    het bereikbaar zijn voor spoedeisende problemen gedurende 7 x 24 uur per week.

  • 3.

    Het bieden van mantelzorgondersteuning in de vorm van:

  • a.

    het geven van informatie, advies en begeleiding aan mantelzorgers;

  • b.

    het toe leiden van beschikbare mantelzorgers naar voor hen relevant aanbod;

  • c.

    het geven van praktische hulp aan mantelzorgers;

  • d.

    het bieden van emotionele en educatieve steun aan mantelzorgers;

  • e.

    het verlenen van informele respijtzorg aan degene voor wie de mantelzorger zorgt;

  • f.

    het geven van waardering aan mantelzorgers door middel van:

  • het organiseren van de ‘dag van de mantelzorger’;

  • het bieden van (extra) respijtzorg gericht op de mantelzorger zelf;

  • andere initiatieven op individuele basis.

Artikel 4 Activiteiten die niet voor subsidie in aanmerking komen

Geen subsidie kan worden verstrekt voor de volgende activiteiten:

  • 1.

    De beoordeling en toekenning van maatwerkvoorzieningen en arrangementen.

  • 2.

    De indicatiestelling voor maatwerkvoorzieningen en een persoonsgebonden budget (PGB).

  • 3.

    Het bieden van individuele ondersteuning in de vorm van een maatwerkvoorziening of als PGB.

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor het tijdvak 1 januari 2020 tot en met 31 augustus 2022 bedraagt voor het bieden van cliëntondersteuning € 3.303.634,67. Het subsidieplafond voor het bieden van cliëntondersteuning bedraagt voor het tijdvak 1 september tot en met 31 december 2022 € 552.954,32 en voor het tijdvak 1 januari tot en met 31 december 2023 € 1.480.862,96.

  • 2. Het subsidieplafond voor het tijdvak 2020 bedraagt € 1.366.902,- voor het bieden van maatschappelijke dienstverlening inclusief schuldhulpverlening; voor 2021 € 1.391.847,58 voor het bieden van maatschappelijke dienstverlening inclusief schuldhulpverlening; voor januari tot en met maart 2022 € 347.961,895 voor het bieden van maatschappelijke dienstverlening inclusief schuldhulpverlening. Voor de periode van 1 april tot en met 31 augustus 2022 € 472.353,33 en voor de periode 1 september tot en met 31 december 2022 € 437.882,67 voor het bieden van maatschappelijke dienstverlening; voor 2023 € 1.237.648,04 per jaar voor het bieden van maatschappelijke dienstverlening.

  • 3. Het subsidieplafond voor het tijdvak 2020 tot en met 2023 bedraagt voor het bieden van mantelzorgondersteuning zoals genoemd in artikel 3a t/m 3e € 884.600,-, per jaar is dit € 221.150,-

  • 4. Het subsidieplafond voor het tijdvak 2020 tot en met 2023 bedraagt voor het bieden van mantelzorgondersteuning zoals genoemd in artikel 3f € 504.000,-, per jaar is dit € 126.000,-

  • 5. Voor meerjarig beschikte subsidies wordt indexering toegepast.

  • 6. Het indexatiepercentage wordt jaarlijks op 1 mei vastgesteld overeenkomstig de methodiek die is terug te vinden in het gemeentelijke Spoorboekje Planning en Control Cyclus van het betreffende begrotingsjaar.

Artikel 6 Subsidiabele kosten

Het subsidiebedrag is gebaseerd op de noodzakelijke en werkelijke kosten.

Artikel 7 Voorwaarden aan de aanvrager

  • 1. Subsidie wordt, per activiteit, zoals opgenomen in artikel 3, verstrekt aan maximaal één non-profit organisatie of samenwerkingsverband.

  • 2. (Zorg)aanbieders van gespecialiseerde jeugd, Wmo- en WLZ-zorg op indicatie kunnen niet voor subsidie in aanmerking komen.

  • 3. Aanvrager is aantoonbaar in staat om per 1 januari 2020 de op de aanvraag betrekking hebbende activiteit(en) uit te voeren.

  • 4. Indien sprake is van een samenwerkingsverband dient de penvoerder de aanvraag in.

Artikel 8 Voorwaarden aan de aanvraag

De subsidieaanvraag voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • 1.

    De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een activiteitenplan waarin in ieder geval het volgende is vermeld:

  • a.

    een omschrijving van de wijze waarop is voldaan aan de voorwaarden van artikel 7;

  • b.

    een omschrijving van de wijze waarop de activiteiten bijdragen aan het realiseren van de in artikel 2 genoemde doelstelling;

  • c.

    een visie op de onderlinge samenhang tussen de activiteiten binnen deze regeling;

  • d.

    een omschrijving van kennis en kunde van de organisatie ten aanzien van de activiteiten en de doelgroep waarbij onder andere aandacht wordt besteed aan cultureel sensitief werken (dat wil zeggen rekening houdend met de etnische, culturele en sociale context);

  • e.

    een omschrijving van de deskundigheid van de medewerkers waarbij onder andere aandacht wordt besteed aan de beschikbare kennis van de situatie in de gemeente Roosendaal;

  • f.

    een omschrijving van de wijze waarop de deskundigheid van medewerkers wordt onderhouden;

  • g.

    een omschrijving van de wijze waarop de aanvrager de doelgroep wil bereiken;

  • h.

    een omschrijving van de maatregelen die worden getroffen ter voorkomen van wachtlijsten en hoe met wachtlijsten wordt omgegaan wanneer deze toch ontstaan;

  • i.

    een omschrijving van de wijze waarop wordt aangesloten bij de gebiedsteams;

  • j.

    een beschrijving van de wijze waarop, de mate waarin en de variëteit van samenwerking met andere organisaties binnen de gemeente Roosendaal, buiten het eventueel bestaande samenwerkingsverband;

  • k.

    een omschrijving van de wijze waarop de activiteiten aansluiten op de dienstverlening vanuit Jeugd- en Wmo-professionals;

  • l.

    een omschrijving van de wijze waarop samengewerkt wordt met ervaringsdeskundigen;

  • m.

    een omschrijving van de wijze waarop er aandacht is voor vernieuwing van de dienstverlening en hoe de organisatie innovatieve ideeën en initiatieven ondersteunt;

  • n.

    een beschrijving van de mate waarin de beschikbare middelen effectief en efficiënt worden ingezet, waarbij aandacht wordt besteed aan kosteneffectiviteit;

  • o.

    een beschrijving van de wijze waarop het effect van de activiteiten wordt gemeten waarbij aandacht wordt besteed aan de volgende indicatoren:

  • het aantal inwoners dat is ondersteund, de aard van de problematiek, de aard en de duur van de geboden ondersteuning alsmede oplossingen die door tussenkomst van de inwonersondersteuning tot stand zijn gekomen;

  • het effect en resultaat van de geboden ondersteuning;

  • de klanttevredenheid over de geboden ondersteuning.

  • 2.

    De subsidieaanvraag gaat vergezeld van een opgave van kosten en opbrengsten per activiteit. Hiertoe dient het format activiteitenbegroting te worden ingevuld.

  • 3.

    Bij subsidieaanvragen van meer dan € 100.000,- dient een jaarverslag over het jaar voorafgaand aan de aanvraag te worden ingediend, bestaande uit een inhoudelijk verslag en een jaarrekening. Indien van toepassing dient bij het jaarverslag een accountantsverklaring te worden gevoegd.

Artikel 9 Beoordeling subsidieaanvraag

  • 1. Tijdige en volledige subsidieaanvragen die voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 7 en 8 worden inhoudelijk beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

  • a. Kwaliteit

  • de mate waarin de activiteit bijdraagt aan het realiseren van de doelstelling genoemd in artikel 2;

  • de mate van kennis en kunde van de organisatie en het onderhouden daarvan ten aanzien van de activiteit(en) en de doelgroep;

  • de mate waarin de doelgroep bereikt wordt;

  • de mate waarin de organisatie bekend is met de situatie van de gemeente Roosendaal;

  • de wijze waarop het effect van de activiteiten wordt gemeten;

  • b. Inzet gekwalificeerd personeel en vrijwilligers

  • de inzet van gekwalificeerd personeel dat onder andere bekend is met de situatie van de gemeente Roosendaal;

  • c. Samenwerking met andere organisaties

  • de mate, wijze en variëteit van samenwerking met andere organisaties binnen de gemeente Roosendaal, buiten het eventueel bestaande samenwerkingsverband;

  • d. Effectiviteit en efficiëntie

  • de mate waarin de subsidie direct wordt besteed aan het uitvoeren van de activiteiten;

  • de mate waarin de beschikbare middelen effectief en efficiënt worden ingezet;

  • e. Vernieuwing

  • De mate waarin er aandacht is voor vernieuwing van de dienstverlening en innovatieve ideeën en initiatieven door de organisatie worden ondersteund.

  • 2. Aan de in het eerste lid vermelde criteria wordt een score toegekend met toepassing van een wegingsfactor zoals vermeld op het bijgevoegde vastgestelde beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier maakt onderdeel uit van deze subsidieregeling.

  • 3. De subsidieaanvragen worden na een onderlinge vergelijking gerangschikt, waarna subsidie wordt verstrekt aan de aanvrager die als eerste in de rangschikking is geplaatst.

Artikel 10 Besluitvorming

De besluitvorming op de aanvragen op grond van deze subsidieregeling geschiedt volgens de volgende procedure.

  • 1.

    Het college stelt een onafhankelijk adviescommissie in, bestaande uit drie personen.

  • 2.

    Het college stelt instructies vast voor de samenstelling en werkwijze van deze commissie.

  • 3.

    De commissie beoordeelt alle aanvragen die tijdig en volledig zijn en voldoen aan de voorwaarden van de artikelen 7 en 8 op grond van de in artikel 9, eerste lid, vermelde criteria.

  • 4.

    Ieder commissielid vult individueel per aanvrager een beoordelingsformulier in.

  • 5.

    De commissie stelt de totaalscores per aanvraag vast en rangschikt vervolgens de aanvragen op grond van artikel 9, derde lid.

  • 6.

    De commissie brengt advies uit aan het college over de afhandeling van de ingediende aanvragen.

  • 7.

    Het college besluit tot afwijzing en verlening van de aangevraagde subsidies.

  • 8.

    De subsidie wordt verleend voor de periode van vier jaar.

  • 9.

    Indien sprake is van een samenwerkingsverband verstuurt het college de beschikking aan de penvoerder.

Artikel 11 Samenloop van subsidies

De aanvraag voor subsidie wordt afgewezen indien voor de activiteiten, als bedoeld in artikel 3, op grond van een andere subsidieregeling is of wordt aangevraagd.

Artikel 12 Verplichtingen

  • 1. De subsidieontvanger is verplicht:

  • a. de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de bij de subsidieaanvraag verstrekte gegevens;

  • b. zorg te dragen voor de lokale zichtbaarheid, bekendheid en bereikbaarheid van de organisatie of het samenwerkingsverband en het activiteitenaanbod;

  • c. zorg te dragen voor de algemene toegankelijkheid van de activiteiten voor de inwoners;

  • d. flexibel in te spelen op maatschappelijke ontwikkelingen binnen de gemeente Roosendaal;

  • e. zorg te dragen voor één eenduidige herkenbare toegang voor de inwoners en één telefoonnummer waarop de organisatie bereikbaar is;

  • f. de activiteiten te laten plaatsvinden vanuit accommodaties die bereikbaar, toegankelijk en bruikbaar zijn voor alle inwoners.

  • g. een bijdrage te leveren aan de verdere doorontwikkeling van de generalistische gebiedsteams met borging van individuele specialisme en kwaliteiten;

  • h. te werken vanuit het principe één plan, één gezin, één regisseur;

  • i. te werken volgens de leidende principes (uitgangspunten) zoals opgenomen in de transformatieagenda Sociaal Domein ‘Oog voor Elkaar’;

  • j. om het aanbod , binnen drie maanden na ontvangst van de beschikking, af te stemmen op het aanbod van de andere subsidieontvangers binnen deze regeling o.a. rondom de vormgeving van één eenduidige herkenbare toegang voor de inwoners en de samenwerking binnen de gebiedsteams;

  • k. om medewerkers van de organisatie een VOG te laten aanvragen;

  • l. om activiteiten rondom de (intake) schuldhulpverlening uit te laten voeren door medewerkers die NEN SHV gecertificeerd zijn.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2019.

Ondertekening

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 25 juni 2019,

de secretaris, de burgemeester,

Bijlage: Individueel beoordelingsformulier tender

SUBSIDIEREGEL INWONERSONDERSTEUNING 18+ 2020 - 2023

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling