Regeling vervallen per 01-10-2012

Organisatieverordening

Geldend van 27-08-2007 t/m 30-09-2012

Intitulé

Organisatieverordening

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal, gezien het voorstel van de algemeen directeur d.d. 5 november 2003

HEEFT BESLOTEN:

vast te stellen de navolgende Organisatieverordening

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Gemeentesecretaris : De ambtenaar als bedoeld in hoofdstuk VII, § 2van de Gemeentewet;

  • b.

    Algemeen directeur : De gemeentesecretaris in zijn functie van hoofdvan de ambtelijke organisatie;

  • c.

    Directieteam : De leiding van de organisatie, bestaande uit dealgemeen directeur en vier directeuren;

  • d.

    Directeur : De ambtenaar die ter ondersteuning van dealgemeen directeur is belast met de aansturing van (een deelvan) de organisatie;

  • e.

    Afdelingshoofd : De ambtenaar die is belast met de dagelijkseleiding van een afdeling;

  • f.

    Directiemodel : Organisatiestructuur met twee sturingsniveaus, op directie- en op afdelingsniveau.

Artikel 2 Structuur van de ambtelijke organisatie

  • 1. De ambtelijke organisatie van de gemeente Roosendaal is opgebouwd volgens het directiemodel en bestaat uit een aantal organisatorische entiteiten, te weten

    • a.

      het directieteam, bestaande uit de algemeen directeur en vier directeuren;

    • b.

      een centrale staf;

    • c.

      een aantal ondersteunende en primaire afdelingen.

  • 2. De plaats van de in het eerste lid bedoelde onderdelen in de ambtelijke organisatie wordt aangegeven in een als bijlage bij deze verordening gevoegd organigram.

  • 3. De taaktoedeling aan de in het eerste lid genoemde organisatieonderdelen geschiedt door burgemeester en wethouders.

  • 4. Op basis van de in het vierde lid bedoelde taaktoedeling stellen burgemeester en wethouders de structuur van de in het eerste lid genoemde organisatieonderdelen vast. Wijziging van deze structuur geschiedt niet dan nadat het personeel bij de voorbereiding daarvan inspraak heeft gehad volgens de vastgestelde regels van medezeggenschap.

  • 5. Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen voor het algemeen beheer van de in het eerste lid genoemde organisatieonderdelen.

  • 6. Onder toezicht van burgemeester en wethouders wordt het dagelijks beheer van de organisatie opgedragen aan de algemeen directeur en het directieteam.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden gemeentesecretaris

  • 1. De gemeentesecretaris wordt benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders.

  • 2. De gemeentesecretaris is eerste adviseur van het college van burgemeester en wethouders en als zodanig verantwoordelijk voor

    • a.

      de voorbereiding van de vergaderingen van het college;

    • b.

      het vaststellen van de besluiten in de vergaderingen van het college;

    • c.

      de terugkoppeling van de onder b. bedoelde besluiten naar de ambtelijke organisatie.

  • 3. De taken en bevoegdheden van de gemeentesecretaris zijn vastgelegd in de “Instructie Gemeentesecretaris”.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden algemeen directeur

  • 1. De algemeen directeur is, met inachtneming van de gestelde bestuurlijke kaders, verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het functioneren van de ambtelijke organisatie, waaronder begrepen het bevorderen van de samenwerking en de communicatie zowel binnen de organisatie als met de samenleving.

  • 2. De algemeen directeur is eindverantwoordelijk voor het functioneren van het directieteam en het eerste en enige aanspreekpunt voor het college ten aanzien van het algemene functioneren van de directieteamleden.

  • 3. Binnen het directieteam – dat samenwerkt op basis van gelijkwaardigheid en streeft naar consensus – heeft de algemeen directeur een beslissende stem indien dat voor de voortgang van de werkzaamheden noodzakelijk is.

  • 4. De algemeen directeur is bestuurder in het kader van de Wet op de ondernemingsraden en als zodanig degene die, namens het college, de hoogste zeggenschap uitoefent bij de leiding van de arbeid.

  • 5. De algemeen directeur ziet toe op de uitvoering van door of namens het college genomen besluiten en is verantwoordelijk voor het zo nodig initiëren van nader overleg over aspecten van de uitvoering van bedoelde besluiten.

  • 6. De taken en bevoegdheden van de algemeen directeur zijn vastgelegd in de “Instructie Gemeentesecretaris”.

Artikel 5 Taken en bevoegdheden directieteam

Het directieteam geeft, onder eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur, sturing aan de ontwikkeling en implementatie van de gemeentelijke strategie, het stellen van de kaders voor de inhoudelijke en bedrijfsvoeringsprocessen en de beheersing daarvan.

In concreto heeft het directieteam de volgende taken:

  • a.

    het adviseren van het college bij de bestuurlijke strategie en strategische, gemeentebredevraagstukken;

  • b.

    het vertalen van bestuurlijke uitgangspunten naar een strategie voor de gemeentelijke organisatie en het stellen van de kaders voor het functioneren van de gemeentelijke organisatie;

  • c.

    het coördineren van programma’s die de strategische doelstellingen voor de hele gemeente beschrijven;

  • d.

    het zorgdragen voor het evalueren van en toetsen op resultaten.

Artikel 6 Taken en bevoegdheden directeur

  • 1. De directeur wordt benoemd in algemene dienst, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders.

  • 2. De directeur is, binnen de door burgemeester en wethouders gegeven richtlijnen, als lid van het directieteam, belast met en verantwoordelijk voor

    • a.

      het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van de gemeentelijke strategie;

    • b.

      het adviseren aan en het fungeren als sparringpartner voor het bestuur;

    • c.

      het managen van programma’s

    • d.

      het aansturen van afdelingen;

    • e.

      evaluatie en control.

  • 3. De directeur legt voor de uitoefening van zijn taken verantwoording af aan de algemeen directeur.

Artikel 7 De gemeentearchivaris

  • 1. De gemeentearchivaris wordt ingevolge artikel 32, lid 3 van de Archiefwet 1995, benoemd, geschorst en ontslagen door burgemeester en wethouders.

  • 2. De gemeentearchivaris oefent in overeenstemming met het bepaalde in artikel; 32, lid 1 van de Archiefwet 1995 rechtstreeks het beheer uit over de gemeentelijke archiefbewaarplaats.

  • 3. Ingevolge artikel 32, lid 2 van de Archiefwet 1995 oefent de gemeentearchivaris, onder de bevelen van burgemeester en wethouders, toezicht uit op het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, voor zover deze archiefbescheiden niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.

  • 4. De zorg voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen wordt in een door de gemeenteraad vast te stellen en aan gedeputeerde staten meegedeelde verordening vastgelegd.

Artikel 8 Procedures

  • 1. Ten aanzien van aangelegenheden waarin zulks gewenst wordt geacht geven burgemeester en wethouders een kader aan voor de inbreng van de ambtelijke organisatie bij het ontwikkelen van beleid. Dit kader wordt aangeduid met de benaming “bestuursopdracht”. Burgemeester en wethouders stellen nadere regels voor de inrichting van bestuursopdrachten.

  • 2. De algemeen directeur kan richtlijnen vaststellen voor procedures betreffende de besluitvormingstrajecten en de voortgangsbewaking.

Artikel 9 Financieel management en organisatieopzet

Burgemeester en wethouders dragen binnen hun bevoegdheden zorg voor een adequaat financieel management. Dit dient gestoeld te zijn op de, overeenkomstig artikel 212 van de Gemeentewet, door de raad vast te stellen verordening op de organisatie van de administratie en van het beheer van vermogenswaarden van de gemeente Roosendaal.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Organisatieverordening”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2004. Met ingang van deze datum vervalt de verordening die is vastgesteld bij raadsbesluit van 24 juni 1999.

Aldus vastgesteld door het college burgemeester en wethouders van de gemeente Roosendaal in haar vergadering van 15 december 2003

De secretaris, De burgemeester,