Regeling vervallen per 01-01-2013

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Roosendaal 2008

Geldend van 28-07-2008 t/m 31-12-2012

Intitulé

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Roosendaal 2008

ALGEMENE INKOOPVOORWAARDEN GEMEENTE ROOSENDAAL 2008

Artikel 1 Definities

In deze Inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:

Acceptatie: Een in het voorkomend geval - wanneer het Product zich daarvoor leent - door de Gemeente aan de Opdrachtnemer schriftelijk gedane mededeling dat het Product naar het oordeel van de Gemeente naar behoren is uitgevoerd en opgeleverd.

BW: Burgerlijk Wetboek.

Derden: Alle personen niet zijnde de Gemeente en de Opdrachtnemer.

Dienst: Alle door een Opdrachtnemer te verrichten werkzaamheden, activiteiten en/of handelingen die niet betrekking hebben op een Levering en/of een Werk.

Gemeente: De gemeente Roosendaal, de gebruiker van deze Inkoopvoorwaarden.

Inkoopvoorwaarden: Onderhavige Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Roosendaal 2008.

Levering: De aankoop, leasing, huur of huurkoop met of zonder koopoptie van een goed, daaronder begrepen zaken (stoffelijk objecten) en vermogensrechten. Een Levering kan ook de nodige werkzaamheden voor het aanbrengen en installeren van een goed omvatten.

Offerte: Een door de Opdrachtnemer schriftelijk gedaan aanbod in de zin van artikel 6: 217 BW.

Opdrachtnemer: De wederpartij van de Gemeente bij de Overeenkomst, een leverancier, een dienstverlener of een aannemer.

Onderopdrachtnemers: Door de Opdrachtnemer in verband met de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen Derden.

Opdrachtverlening: Een door de Gemeente in de zin van artikel 6: 217 BW schriftelijk gedane aanvaarding van de Offerte.

Overeenkomst: De schriftelijke Overeenkomst tussen de Gemeente en de Opdrachtnemer aangaande het Product waar onderhavige Inkoopvoorwaarden als algemene voorwaarden in de zin van Afdeling 3 van Titel 5 van Boek 6 BW deel van uitmaken.

Partijen: Partijen bij de Overeenkomst, Gemeente en Opdrachtnemer gezamenlijk.

Prijs: De door de Gemeente aan de Opdrachtnemer verschuldigde tegenprestatie in geld met betrekking tot (de levering van) het Product.

Product: Een door de Gemeente in te kopen Levering, Werk of een Dienst, dan wel in het voorkomend geval, een combinatie daarvan.

Productomschrijving: Een door of namens de Gemeente vervaardigd schriftelijk document waarin de door de Gemeente aan het Product te stellen eisen zijn vastgelegd

Uitnodiging: Een schriftelijk verzoek van de Gemeente aan de Opdrachtnemer om een Offerte uit te brengen, daaronder mede te verstaan, het uitschrijven van een aanbestedingsprocedure door de Gemeente.

Werk: Het product van bouw- dan wel wegenbouwkundige werken in hun geheel dat er toe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen.

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 1. Deze Inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op elke door de Gemeente aangeganeOvereenkomst.

  • 2. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden die de Opdrachtnemer gebruikt, wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

  • 3. Afwijking van deze Inkoopvoorwaarden is slechts geldig indien en voorzover schriftelijk

    tussen partijen is overeengekomen, dan wel indien de Gemeente voorafgaande aan of in de uitnodiging of in het kader van een aanbestedingsprocedure schriftelijk te kennen heeft gegeven tot (al dan niet gedeeltelijke) afwijking van de Inkoopvoorwaarden over te (zullen) gaan.

  • 4. In geval van strijdigheid prevaleren de bepalingen c.q. verbintenissen uit de Overeenkomst boven de bepalingen c.q. verbintenissen uit de Inkoopvoorwaarden.

Artikel 3 Totstandkoming Overeenkomst / toepasselijk recht

  • 1. Een Overeenkomst komt slechts tot stand doordat de Gemeente de Offerte aanvaardt door middel van een schriftelijke Opdrachtverlening.

  • 2. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

  • 3. De toepasselijkheid van het recht van een ander land op de Overeenkomst is uitdrukkelijk uitgesloten. De toepasselijkheid van het ‘Weens Koopverdrag’ op de Overeenkomst is (eveneens) uitgesloten.

  • 4. Geschillen omtrent de Overeenkomst worden - nadat Partijen in redelijkheid hebben getracht een minnelijke oplossing te bereiken -voorgelegd aan de bevoegde rechter te Breda.

Artikel 4 ‘Meer en minder werk’

De uitvoering van eventueel ‘meer- of minder werk’ door de Opdrachtnemer en daarmee samenhangende betalingen door de Gemeente dient te allen tijde (nader) door Partijen schriftelijk te worden overeengekomen.

Artikel 5 Wijzigingen en aanvullingen van/op de Overeenkomst

Wijziging of aanvulling van/op de Overeenkomst is slechts geldig indien en voor zover (nader) door Partijen overeengekomen en schriftelijk tussen hen vastgelegd.

Artikel 6 Toepasselijkheid van standaardvoorwaarden en -regelingen

  • 1. Marktspecifieke standaardvoorwaarden en -regelingen zoals bijvoorbeeld de UAV-1989, UAV-TI 1992, de RVOI 2001, de SR 1997 en/of de DNR 2005 vinden slechts toepassing wanneer daarnaar verwezen wordt in de Productomschrijving en/of de Uitnodiging en/of in de Overeenkomst.

  • 2. In het geval dat lid 1 van toepassing is verklaard dan zal bij strijdigheid van artikelen de bepalingen c.q. verbintenissen uit de marktspecifieke standaardvoorwaarden en -regelingen prevaleren boven de bepalingen c.q. verbintenissen uit de Inkoopvoorwaarden.

Artikel 7 Onderopdrachtnemers

  • 1. Door de Opdrachtnemer in te schakelen Onderopdrachtnemers behoeven te allen tijde de voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de gemeente.

  • 2. De in lid 1 van dit artikel bedoelde goedkeuring wordt geacht te zijn verleend, wanneer de betreffende Onderopdrachtnemers door de Opdrachtnemer zijn voorgesteld en door de Gemeente geschikt zijn bevonden in een aanbestedingsprocedure.

  • 3. De Gemeente is bevoegd om haar goedkeuring met betrekking tot Onderopdrachtnemers in te trekken indien aan de Gemeente blijkt dat door de werkzaamheden en handelingen van de Onderopdrachtnemers de Overeenkomst niet naar behoren c.q. niet naar genoegen van de Gemeente wordt of zal worden uitgevoerd.

Artikel 8 Relevante informatie

  • 1. De Opdrachtnemer geeft in alle stadia van het inkoop-, aanbestedings- en uitvoeringsproces tijdig schriftelijk aan, welke relevante informatie en/of gegevens hij van de Gemeente verlangt met betrekking tot de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 2. In geval de Opdrachtnemer - om wat voor reden dan ook - het bepaalde in lid 1 van dit artikel niet naleeft, komt hem in geen enkel geval een beroep en/of verweer gegrond op informatieplicht schending door de Gemeente toe.

Artikel 9 Waarschuwingsplicht Opdrachtnemer

  • 1. Op de Opdrachtnemer rust een waarschuwingsplicht voor alle hem - vanwege zijn deskundigheid - op te vallen tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten in de Productomschrijving.

  • 2. Op de Opdrachtnemer rust een waarschuwingsplicht voor alle tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten in door de Gemeente aan de Opdrachtnemer verstrekte aanwijzingen en goedkeuringen die de Opdrachtnemer mede gelet op de door de Gemeente van de Opdrachtnemer en zijn (eventuele) Onderopdrachtnemers verlangde deskundigheid hadden dienen op te vallen.

  • 3. Het negeren van de in dit artikel bedoelde waarschuwingsplichten door de Opdrachtnemer kan er toe leiden dat de Opdrachtnemer zelf aansprakelijk is/wordt voor de betreffende tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten.

Artikel 10 Leiding en toezicht

  • 1. De in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer in te schakelen (natuurlijke en rechts-) personen staan onder leiding en toezicht van de Opdrachtnemer. De Gemeente draagt terzake op geen enkele wijze verantwoordelijkheid noch aansprakelijkheid.

  • 2. De Opdrachtnemer vrijwaart de Gemeente voor eventuele jegens de Gemeente ingestelde ‘werknemersaanspraken’ in de meest ruime zin van - in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer in te schakelen - natuurlijke personen.

Artikel 11 Directievoering en/of toezicht door (een) derde (n)

De Gemeente is te allen tijde bevoegd een of meerdere door haar in te schakelen derde (n) te benoemen als degene (n) die belast is/zijn met de directievoering en/of het toezicht over/op de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 12 Keten- en Inlenersaansprakelijkheid.

De Opdrachtnemer vrijwaart de Gemeente voor aanspraken van derden in verband met Keten-en

Inlenersaansprakelijkheid.

Artikel 13 Kwaliteit van het Product

  • 1. Het op te leveren Product dient te allen tijde aan de Productomschrijving en de Overeenkomst te beantwoorden. Zulks wordt gegarandeerd door de Opdrachtnemer.

  • 2. Voor zover geen nadere omschrijving van de aan het Product te stellen eisen is gegeven, dient het Product steeds van goede kwaliteit te zijn en ten minste aan de gebruikelijke eisen van kwaliteit, deugdelijkheid, doelmatigheid en professionaliteit te voldoen. De Gemeente krijgt te allen tijde het Product geleverd dat van een professionele Opdrachtnemer verwacht mag worden.

  • 3. In het voorkomende geval, wanneer het Product zich daarvoor leent of wanneer zulks in de betreffende branche (doorgaans) te doen gebruikelijk is, worden de door de Gemeente voor het Product benodigde onderdelen, hulpmaterialen, gereedschappen, reserve (onder-) delen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken door de Opdrachtnemer mee- en afgeleverd.

Artikel 14 Vrije en ongestoorde gebruik van het Product

De Opdrachtnemer garandeert het vrije en ongestoorde gebruik van het Product door de Gemeente. De Gemeente zal geen hinder, (over-) last (-en) of gebruiksbeperkingen ondervinden van op het Product rustende intellectuele eigendomsrechten, behoudens hetgeen daaromtrent is vastgelegd in wettelijke bepalingen.

Artikel 15 ‘State of the art’

  • 1. De Opdrachtnemer garandeert dat hij en zijn personeel gedurende de gehele duur van de Overeenkomst beschikken over voldoende expertise, vakmanschap en professionaliteit als nodig is, om op een hoogwaardige manier uitvoering te (kunnen) geven aan de Overeenkomst.

  • 2. De Opdrachtnemer garandeert dat hij en zijn personeel gedurende de duur van de Overeenkomst over voldoende actuele kennis van vaktechniek (-en) bezitten teneinde op een hoogwaardige manier uitvoering te (kunnen) geven aan de Overeenkomst.

Artikel 16 Bankgarantie

Wanneer zulks - naar het oordeel van de Gemeente - voor de juiste uitvoering van de Overeenkomst van belang is, kan de Gemeente tot meerdere zekerheid voor de nakoming van de verplichtingen van de Opdrachtnemer uit de Overeenkomst, een bankgarantie ter hoogte van 5% van de Prijs van de Opdrachtnemer verlangen.

Artikel 17 (Overige) Garanties

  • 1. De Opdrachtnemer garandeert dat de uitvoering van de Overeenkomst geschiedt met inachtneming van alle relevante wettelijke bepalingen c.q. vereisten betreffende onder andere kwaliteit, veiligheid, milieu en gezondheid.

  • 2. De Opdrachtnemer leeft de in zijn branche geldende en (te doen) gebruikelijke gedragscodes te allen tijde na.

  • 3. De Opdrachtnemer garandeert dat hij en zijn personeelsleden te allen tijde alle door de centrale overheid en de Gemeente vastgestelde relevante wet- en regelgeving - bijvoorbeeld betreffende kwaliteit, veiligheid, milieu en gezondheid - zullen naleven bij de uitvoering van de Overeenkomst.

  • 4. De Opdrachtnemer garandeert dat hij en zijn personeelsleden de door de Gemeente vastgestelde bedrijfsvoorschriften en –reglementen, daaronder ondermeer te rekenen privacyvoorschriften, strikt zullen naleven bij de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 18 Verzekering

De Gemeente heeft wanneer zulks - naar het oordeel van de Gemeente - voor de juiste uitvoering van de Overeenkomst van belang is, het recht van de Opdrachtnemer te verlangen een adequate en in de betreffende branche te doen gebruikelijke verzekering af te sluiten en gesloten te houden ter dekking van eventuele risico’s verband houdend met de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 19 Keuring en controle

De Opdrachtnemer zal de Gemeente op haar verzoek te allen tijde tijdig en deugdelijk in de gelegenheid stellen om het Product te (doen laten) keuren en te (doen laten) controleren.

Artikel 20 Uitvoering en oplevering

  • 1. De Opdrachtnemer zal de Overeenkomst binnen de in de Overeenkomst vastgelegde termijn en op de overeengekomen plaats uitvoeren, alsmede het Product op de overeengekomen plaats en wijze opleveren.

  • 2. Feitelijke uitvoering van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer dan wel daarmee gepaard gaande handelingen zoals bijvoorbeeld de aftekening van werkbriefjes behoudt niet zondermeer goedkeuring van het Product door de Gemeente in. De Gemeente behoudt zich uitdrukkelijk te allen tijde het recht voor om na feitelijke uitvoering en oplevering, het Product te (doen laten) keuren en/of te (doen laten) controleren, het Product eventueel af te keuren, dan wel anderszins in het voorkomend geval een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de Overeenkomst.

  • 3. Onverminderd de rechten van de Gemeente verband houdend met ondermeer onderhoudstermijnen en/of garanties en/of de bevoegdheid van de Gemeente anderszins een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de Overeenkomst, geschiedt oplevering van het Product in het voorkomend geval - wanneer het Product zich daarvoor leent - door middel van Acceptatie van het Product door de Gemeente na melding van de Opdrachtnemer dat het product voor oplevering gereed is.

  • 4. In geval krachtens de Overeenkomst door de Opdrachtnemer gebruiksrechten (licenties etc.) worden verleend, gelden deze gebruiksrechten uitdrukkelijk voor alle Afdelingen en dienstonderdelen van de Gemeente.

Artikel 21 De Prijs

  • 1. De Prijs voor het Product zoals vermeld in de Overeenkomst is in Euro’s, exclusief BTW en omvat alle directe en/of indirecte kosten zoals bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten, bijkomende zaken voor de aangeboden functionaliteit, voorrijkosten, opleidingskosten, kosten voor presentaties, kantoorkosten en dergelijke die door de Opdrachtnemer in verband met het Product zijn of worden gemaakt.

  • 2. De Prijs is vast, tenzij de Overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot prijsaanpassing kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing plaatsvindt.

  • 3. De wijziging bedoeld in het lid 2 zal geen doorgang kunnen vinden voordat de Gemeente hiervan op de hoogte is gesteld en hieraan schriftelijke goedkeuring heeft gegeven.

Artikel 22 Betalingen

  • 1. Betalingen door de Gemeente van de Prijs vinden slechts plaats op basis van (een) door de Opdrachtnemer deugdelijk gespecificeerde - d.w.z. tenminste naar aard en hoeveelheid van de verrichte werkzaamheden gespecificeerde - factuur c.q. facturen. Niet-gespecificeerde (deel-) facturen worden niet in behandeling genomen.

  • 2. De Gemeente betaalt de in lid 1 genoemde (deel-) facturen binnen dertig (30) dagen nadat zij voornoemde facturen heeft ontvangen, eventueel het Product heeft gekeurd en/of gecontroleerd èn geconstateerd heeft dat de Overeenkomst naar haar genoegen is uitgevoerd, danwel een deel van de Overeenkomst naar haar genoegen is uitgevoerd.

  • 3. In het voorkomend geval geschiedt betaling door de Gemeente binnen dertig (30) dagen na Acceptatie.

Artikel 23 Overdracht rechten en verplichtingen

  • 1. De Opdrachtnemer is niet bevoegd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst aan derden over te dragen of deze met beperkte rechten te bezwaren, dan na verkregen voorafgaande schriftelijke toestemming door de Gemeente.

  • 2. Aan de in lid 1 van dit artikel genoemde toestemming kunnen door de Gemeente voorwaarden worden verbonden.

Artikel 24 Geheimhouding en rechthebbende op producten

  • 1. De Opdrachtnemer zal het bestaan, de aard en de inhoud van de Overeenkomst alsmede overige bedrijfsinformatie van en/of omtrent de Gemeente geheimhouden en niets daaromtrent openbaar maken dan na schriftelijk verkregen toestemming van de Gemeente.

  • 2. De Opdrachtnemer zal voorts eventuele in het kader van de Overeenkomst vervaardigde en/of ontwikkelde producten (zaken en/of vermogensrechten) geheimhouden en de resultaten van zijn werkzaamheden niet openbaar maken dan na verkregen schriftelijke toestemming van de Gemeente.

  • 3. De Gemeente is, behoudens in de Overeenkomst en/of in de Productomschrijving daaromtrent vastgelegde andersluidende voorwaarden en bedingen, de exclusieve rechthebbende op alle in het kader van de Overeenkomst vervaardigde en/of ontwikkelde producten.

Artikel 25 Niet-nakoming en de gevolgen daarvan

  • 1. Ingeval het Product niet beantwoordt aan de Overeenkomst en/of indien uitvoering en/of oplevering van het Product niet binnen de overeengekomen termijn en/of niet op de overeengekomen plaats en wijze geschiedt en/of in geval de Opdrachtnemer anderszins zijn (garantie-) verplichtingen uit de Overeenkomst schendt, is sprake van niet-nakoming van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer.

  • 2. In geval van niet-nakoming van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer, zal de Gemeente - behoudens het geval dat nakoming reeds blijvend onmogelijk is - de Opdrachtnemer door middel van een aanmaning schriftelijk in gebreke stellen en eisen dat de Opdrachtnemer de niet-nakoming binnen een redelijke termijn herstelt. De daarmee gepaard gaande kosten komen voor rekening van de Opdrachtnemer. Indien de Opdrachtnemer niet binnen de in de

    ingebrekestelling vermelde redelijke termijn voldoet aan de door de Gemeente gestelde eisen c.q. de verplichtingen uit de Overeenkomst, is hij in verzuim.

  • 3. In geval de Opdrachtnemer - al dan niet van rechtswege - in verzuim is, is de Gemeente onverminderd haar overige rechten die zij aan het verzuim van de Opdrachtnemer kan ontlenen - waaronder haar wettelijk recht op schadevergoeding volgens het BW - bevoegd:

    • a.

      Zonder voorafgaande rechterlijke machtiging het Product te (doen) laten leveren door een derde en/of het herstel van de niet-nakoming door een derde te doen (laten) plaatsvinden en de kosten daarvan op de Opdrachtnemer te verhalen.

    • b.

      De Overeenkomst door een schriftelijke verklaring gericht aan de Opdrachtnemer geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden en/of te (doen) beëindigen.

  • 4. De Opdrachtnemer vrijwaart de Gemeente voor alle financiële gevolgen van aanspraken van derden verband houdend met toerekenbare niet-nakoming van de Overeenkomst door de Opdrachtnemer en/of verband houdend met toerekenbare onrechtmatige handelingen c.q. toerekenbare fouten van de Opdrachtnemer in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst.

Artikel 26 (Eventuele) Boete (n)

  • 1. Indien in de Overeenkomst een uiterste opleveringstermijn is vastgelegd, is bij overschrijding van die uiterste opleveringstermijn, de Opdrachtnemer (direct) in verzuim en is deOpdrachtnemer een direct opeisbare boete aan de Gemeente verschuldigd ter hoogte van 0,1% van de Prijs, eventueel te vermeerderen met omzetbelasting, voor elke dag dat het verzuim voortduurt tot een maximum groot 10% van de Prijs. Een en ander onverminderd de overige wettelijke rechten die de Gemeente aan het verzuim van de Opdrachtnemer kan ontlenen, waaronder het recht op schadevergoeding en/of ontbinding van de Overeenkomst.

  • 2. De in lid 1 van dit artikel genoemde boete kan worden verrekend met door de Gemeente aan de Opdrachtnemer verschuldigde betalingen.

Artikel 27 Onmiddellijk einde en ontbinding van de Overeenkomst

  • 1. De Overeenkomst eindigt zonder dat een opzegging, ingebrekestelling, rechterlijke tussenkomst of wat voor (rechts-) handeling dan ook door de Gemeente nodig zal zijn:

    • a.

      In het geval van faillissement van de Opdrachtnemer.

    • b.

      In het geval van verlies van rechtspersoonlijkheid, ontbinding of liquidatie van de Opdrachtnemer.

    • c.

      Wanneer de Opdrachtnemer feitelijk zijn onderneming staakt c.q. zijn ondernemersactiviteiten feitelijk beëindigt en/of heeft beëindigd.

  • 2. De Gemeente heeft het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden:

    • a.

      Wanneer door de Opdrachtnemer in het kader van een aanbestedingsprocedure prijsafspraken zijn gemaakt met collega-Opdrachtnemers c.q. concurrenten.

    • b.

      In geval van surséance van betaling van de Opdrachtnemer.

    • c.

      Door de Opdrachtnemer of een van zijn personeelsleden c.q. ondergeschikten enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van een orgaan van de Gemeente of enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een medewerker of een vertegenwoordiger van de Gemeente.

Artikel 28 Publiekrechtelijke verplichtingen

Het bepaalde in de Overeenkomst laat onverlet de uitvoering of uitoefening door de Gemeente van de krachtens publiekrechtelijke voorschriften of regelingen op de Gemeente rustende verplichtingen.

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van Roosendaal op 8 juli 2008.

De secretaris, de burgemeester,

Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland per 21 juli 2008 onder nummer CRS 1444.

De gemeente Roosendaal is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandelonder nummer 20164788.