Regeling vervallen per 21-05-2011

Besluit Informatiebeheer Rotterdam 2004

Geldend van 01-09-2004 t/m 20-05-2011

Intitulé

Besluit Informatiebeheer Rotterdam 2004

Gemeenteblad 2004

Besluit Informatiebeheer Rotterdam 2004

Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

Gelezen het voorstel van directeur Beleid van de Bestuursdienst van 15 juni 2004, Beleid Z&W 100912;

gelet op het bepaalde in artikel 8 van de Archiefverordening Rotterdam 2004;

Besluiten:

vast te stellen het hierna volgende Besluit Informatiebeheer Rotterdam 2004.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1

  • 1. Dit besluit verstaat onder:

    • a.

      wet: de Archiefwet 1995;

    • b.

      besluit: het Archiefbesluit 1995;

    • c.

      archiefverordening: de Archiefverordening Rotterdam 2004;

    • d.

      documenten: archiefbescheiden die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;

    • e.

      beheer van documenten: het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

    • f.

      informatiebestand: documenten, waarin een fysieke of logische ordening is aangebracht, of met een bestaand of nog te ontwikkelen hulpmiddel aangebracht zal worden;

    • g.

      informatievoorziening: het geheel van handelingen, samenhangend met de inrichting en het beheer van informatiesystemen en documenten;

    • h.

      documentair structuurplan: plan waarin is vastgelegd de wijze waarop de toegankelijkheid van archiefbescheiden is georganiseerd en de wijze waarop archiefbescheiden zijn ingedeeld en gerangschikt;

    • i.

      informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd;

    • j.

      regeling: de Regeling geordende en toegankelijke staat archiefbescheiden.

  • 2. De regeling is mede van toepassing op documenten die ingevolge de voor de gemeente geldende selectielijst als bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de wet voor vernietiging in aanmerking komen.

Hoofdstuk 2. Verantwoordelijkheid

Artikel 2

Als beheerseenheden worden aangewezen de gemeentelijke diensten en bedrijven zoals genoemd in de Organisatieverordening van het college en de Organisatieverordening van de raad van de gemeente Rotterdam.

Artikel 3

Het hoofd van de beheerseenheid is belast met de informatievoorziening voor de onder hem ressorterende taken alsmede met het beheer van de documenten van de beheerseenheid.

Hoofdstuk 3. Archiefvorming en ordening

Productie van documenten

Artikel 4

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de vervaardiging van documenten op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt, dat hun houdbaarheid ten minste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 5

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor dat bij het wijzigen, verwijderen of vernietigen van documenten of onderdelen daarvan, de bij of krachtens de wet of enige andere wet gegeven regels betreffende selectie en vernietiging worden toegepast.

Artikel 6

Van documenten, waarvan een exemplaar wordt verzonden, wordt een ander exemplaar bewaard als minuut.

Artikel 7

Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de opstelling van procedures voor het documentenverkeer en de behandeling van ingekomen, uitgaande en interne documenten, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Identificering van documenten

Artikel 8

  • 1. Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat uit ieder document, dan wel uit de daarbij behorende informatie, blijkt:

    • a.

      wanneer het is ontvangen of opgemaakt;

    • b.

      wie de afzender of vervaardiger is;

    • c.

      op welke taak het document betrekking heeft;

    • d.

      wat de status en het ontwikkelingsstadium van het document is en

    • e.

      wanneer en aan wie een exemplaar ervan is verzonden.

  • 2. Ten aanzien van documenten worden kenmerken zodanig vastgelegd, dat ze met behulp daarvan op eenvoudige wijze kunnen worden teruggevonden.

Artikel 9

Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de registratie van documenten en hun afdoeningstermijn worden bewaakt.

Ordening en toegankelijkheid van documenten

Artikel 10

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande documenten in goede, geordende en toegankelijke staat worden gebracht en dat de ordening van de documenten geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek, overeenkomstig een documentair structuurplan als bedoeld in artikel 3 van de regeling.

Artikel 11

  • 1. Voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen behoeven de schriftelijke toestemming van de archivaris.

  • 2. Voorbereiding, invoering en wijziging van informatiesystemen worden tijdig meegedeeld aan de archivaris.

Artikel 12

  • 1. Het hoofd van de beheerseenheid ziet erop toe, dat voor de informatiebestanden, overeenkomstig artikel 3 van de regeling, een documentair structuurplan wordt aangelegd en bijgehouden.

  • 2. Het documentair structuurplan omvat een overzicht van informatiebestanden en -systemen, volgens de eisen van artikel 3 van de regeling, waarin deze met hun bewaartermijnen worden beschreven en in verband worden gebracht met de verschillende werkprocessen, taken en functies alsmede een beschrijving van de in dit besluit genoemde procedures en methoden van ordening.

  • 3. Uit het in het tweede lid bedoelde documentair structuurplan blijkt te allen tijde, waar de informatiebestanden en -systemen en hun onderdelen zich bevinden en wanneer ze zijn of worden overgebracht, overgedragen, vervangen, vernietigd of vervreemd.

Artikel 13

Wanneer daartoe naar zijn oordeel aanleiding bestaat, doet de archivaris aan het college voorstellen ten aanzien van de ordening van informatiebestanden, in het belang van een doelmatig archiveringsproces voor de gemeente in haar geheel.

Hoofdstuk 4. Beheer van documenten

Bewaring van documenten

Artikel 14

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande documenten in goede, geordende en toegankelijke staat blijven bewaard.

Artikel 15

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat ten aanzien van de archiefruimten, die onder zijn beheer staan, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 16

Plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting, verandering van inrichting en ingebruikneming van archiefruimten behoeven de schriftelijke toestemming van de archivaris.

Beveiliging en raadpleging van documenten

Artikel 17

Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring en vernietiging van documenten die daarvoor gezien hun aard en status niet in aanmerking komen.

Artikel 18

Het hoofd van de beheerseenheid houdt bij welke onder zijn beheer staande documenten worden uitgeleend en oefent controle uit op de tijdige terugbezorging ervan. Uitlening van documenten is slechts toegestaan aan functionarissen van de beheerseenheid, die zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan andere functionarissen na verkregen toestemming van het hoofd van de beheerseenheid.

Artikel 19

Het is verboden documenten uit informatiebestanden te verwijderen, tenzij ingevolge bij of krachtens de wet of enige andere wet regels gegeven zijn.

Artikel 20

  • 1. Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende documenten.

  • 2. Raadpleging en uitlening van documenten, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen, is behoudens toestemming van het hoofd van de beheerseenheid, slechts toegestaan aan die functionarissen van de beheerseenheid, die zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid. Aan het verlenen van toestemming kan het hoofd van de beheerseenheid voorwaarden verbinden.

  • 3. Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de in het tweede lid genoemde functionarissen aan degenen aan wie de uitvoering van dit besluit is opgedragen, meedelen welke documenten aan enige bijzondere vorm van geheimhouding zijn onderworpen. De in het tweede lid genoemde functionarissen en degenen aan wie de uitvoering van dit besluit is opgedragen bepalen ten minste eenmaal per jaar gezamenlijk of verlenging van geheimhouding van de betreffende documenten noodzakelijk is.

Vervanging van documenten

Artikel 21

Vervanging van documenten door reproducties als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, behoeft de schriftelijke toestemming van de archivaris.

Vervreemding en overdracht van documenten

Artikel 22

Vervreemding van documenten als bedoeld in artikel 7 van het besluit, behoeft de schriftelijke toestemming van de archivaris.

Artikel 23

Overdracht van documenten aan andere beheerseenheden, waarbij het bepaalde in artikel 28 niet van toepassing is, behoeft de schriftelijke toestemming van de archivaris, overeenkomstig artikel 4 van de wet.

Selectie en vernietiging van documenten

Artikel 24

  • 1. Het hoofd van de beheerseenheid zorgt voor het in een zo vroeg mogelijk stadium selecteren van documenten voor bewaring en vernietiging, overeenkomstig de daarvoor bij of krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 2. Ingeval van selectie voor vernietiging worden de documenten voorzien van een kenmerk, dat de bewaartermijn aangeeft.

  • 3. Van de in het tweede lid genoemde bewaartermijn wordt tevens aantekening gehouden in het in artikel 12 bedoelde documentair structuurplan.

Artikel 25

  • 1. Het hoofd van de beheerseenheid stelt voor zijn beheerseenheid een Lijst van categorieën vernietigbare en te bewaren documenten op, als uitwerking van de wettelijk vastgestelde selectielijst voor gemeenten.

  • 2. De Lijst vernietigbare en te bewaren documenten moet schriftelijk worden goedgekeurd door de archivaris.

  • 3. Vóór iedere daadwerkelijke vernietiging op grond van de Lijst vernietigbare en te bewaren documenten, vraagt het hoofd van de beheerseenheid machtiging aan de archivaris.

  • 4. De archivaris kan voor de gehele Lijst vernietigbare en te bewaren documenten, of voor bepaalde gedeelten, een doorlopende machtiging tot daadwerkelijke vernietiging verlenen. Voor categorieën documenten waarvoor doorlopende machtiging tot vernietiging is verleend, vervalt de verplichting bedoeld in het derde lid.

  • 5. De archivaris stelt nadere regels over de vorm van de Lijst vernietigbare en te bewaren documenten en de procedure van goedkeuring.

Artikel 26

De archivaris kan aan het college voorstellen doen tot het ontwerpen van selectielijsten.

Overbrenging van documenten

Artikel 27

Het hoofd van de beheerseenheid pleegt overleg met de archivaris over het voornemen tot overbrenging van documenten als bedoeld in artikel 12 van de wet.

Artikel 28

Bij overbrenging van documenten als bedoeld in artikel 12 van de wet wordt, in het geval het in een informatiesysteem opgenomen documenten betreft, het informatiesysteem, voor zover onmisbaar voor raadpleging, overgebracht.

Artikel 29

Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie daarvan in het Gemeenteblad, doch niet eerder dan bij de inwerkingtreding van de Archiefverordening Rotterdam 2004. Per gelijke datum vervalt het Besluit Informatiebeheer 1998.

Artikel 30

Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Besluit Informatiebeheer Rotterdam 2004’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 juni 2004.

De Secretaris

N. van Eck

De Burgemeester

J. van der Tak