Wijziging Besluit Levensloopregeling

Geldend van 05-06-2013 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2013

Intitulé

Wijziging Besluit Levensloopregeling

Gemeenteblad 2013

Wijziging Besluit Levensloopregeling

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de wethouder Financiën, Dienstverlening en Organisatie van 4 juni 2013, kenmerk: 1161898;

gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet;

besluit vast te stellen:

Wijziging Besluit Levensloopregeling

Artikel I

Het Besluit Levensloopregeling wordt als volgt gewijzigd.

A

Artikel 2 komt te vervallen.

B

Artikel 4, vierde lid, komt als volgt te luiden:

4.De ambtenaar verklaart schriftelijk aan burgemeester en wethouders dat hij voldoet aan de voorwaarden die de Wet op de Loonbelasting 1964 aan deelname stelt.

C

Artikel 9 komt, inclusief koptekst, als volgt te luiden:

Opname levenslooptegoed

Artikel 9

Om over het levenslooptegoed te kunnen beschikken ten behoeve van de opname van onbetaald verlof op grond van de Wet arbeid en zorg en artikel 6 van de Vakantie- en Verlofregeling, meldt de ambtenaar tenminste drie maanden voor de gewenste ingangsdatum aan burgemeester en wethouders dat hij wil beschikken over (een deel van zijn) levenslooptegoed. Burgemeester en wethouders stellen vast hoe de melding moet plaatsvinden.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op de dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2013.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 juni 2013.

De secretaris, De burgemeester,

Ph. F. M. Raets A. Aboutaleb

Dit gemeenteblad is uitgegeven op 5 juni 2013 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Kenniscentrum Bestuursdienst Rotterdam (KBR), locatie Stadswinkel Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)

(Zie ook: www.bds.rotterdam.nl – Gemeentebladen) Toelichting

Als gevolg van de wettelijke afschaffing van de levensloopregeling en het daarbij behorende (gewijzigde) overgangsrecht is het nodig de gemeentelijke levensloopregeling, zoals die in het Besluit Levensloopregeling is opgenomen, te wijzigen. De gemeentelijke levensloopregeling moet in stand blijven zolang medewerkers in dienst zijn of kunnen komen die onder het overgangsrecht levensloop vallen.

Dit overgangsrecht eindigt op 1 januari 2022. Op die datum eindigt de levensloopregeling definitief. Eventueel resterend levenslooptegoed wordt eind 2021 uitgekeerd en belast met loonheffing.

Dit heeft gevolgen voor het FLO-overgangsrecht, aangezien vanaf 2022 binnen het FLO-overgangsrecht dus geen gebruik meer kan worden gemaakt van de (fiscaal gunstige) levensloopregeling.

De wijzigingen betreffen het vervallen van de beperkingen in de opnamemogelijkheden van levensloop. Die waren in het Besluit Levensloopregeling opgenomen, omdat dit ook in de wet was geregeld. Nu de wetgever de opnamebeperkingen los heeft gelaten, worden ook de beperkingen uit het Besluit Levensloopregeling geschrapt.