Regeling vervallen per 01-01-2018

Besluit Benoeming externe voorzitter gebiedscommissie IJsselmonde

Geldend van 18-10-2016 t/m 31-12-2017

Intitulé

Besluit Benoeming externe voorzitter gebiedscommissie IJsselmonde

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

gelezen het voorstel van de wethouder Veiligheid, Handhaving en Buitenruimte van 10 oktober 2016; registratienummer 16bb7730;

gelet op artikel 83 Gemeentewet, de artikelen 13a en 18 van de Verordening op de gebiedscommissies 2014;

overwegende dat:

  • de raad, het college of de burgemeester gebiedscommissies (bestuurscommissies) kunnen instellen die bevoegdheden uitoefenen die hun door de raad, het college, onderscheidenlijk de burgemeester zijn overgedragen. Zij regelen daarbij de taken, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze;

  • de raad, het college of de burgemeester bevoegd zijn om de instelling van gebiedscommissies ongedaan te maken danwel de werkwijze, de samenstelling en de overdracht van taken en bevoegdheden aan te passen;

  • het college op grond van artikel 13a van de Verordening op de gebiedscommissie Rotterdam2014 (hierna: Verordening) te allen tijde een externe voorzitter kan benoemen indien dat met het oog op een goede belangenbehartiging in een gebied noodzakelijk is en welke externe voorzitter in de plaats komt van de door de gebiedscommissie aangewezen voorzitter en vicevoorzitters;

  • de externe voorzitter geen deel uitmaakt van de gebiedscommissie;

  • de escalatieprocedure richting de raad van toepassing is op deze collegebenoeming en daarmee de gebiedscommissie het collegebesluit aan de raad kan voorleggen;

  • tijdens de gebiedscommissievergadering van 26 november 2015 door de gebiedscommissie IJsselmonde (8 voor en 7 tegen) besloten is om één van de vice-voorzitters te vervangen;

  • hierdoor een patstelling is ontstaan binnen de gebiedscommissie IJsselmonde en de onderlinge samenwerking ernstig onder druk is komen te staan;

  • door de raad, het college en de burgemeester de noodzaak is uitgesproken om snel tot normalisatie van de verhoudingen binnen de gebiedscommissie IJsselmonde te komen met het oog op de primaire taak van de gebiedscommissie zijnde de behartiging van de belangen van het gebied IJsselmonde;

  • hiervoor vanaf december 2015 een uitgebreid traject is doorlopen;

  • het college, gesteund door de raad, een quickscan heeft uitgevoerd naar het functioneren van de gebiedscommissie IJsselmonde;

  • het college en de burgemeester op 5 januari 2016, vanwege de druk die op de onderlinge samenwerking was komen te staan, besloten hebben tot het tijdelijk intrekken van de bevoegdheden van de gebiedscommissie om aldus gedurende de quickscan de nodige rust in het gebied te creëren en om de uitoefening van de kerntaak (artikel 18 van de Verordening) te borgen;

  • een technisch voorzitter is aangewezen;

  • uit de quickscan gebleken is dat de oorzaken van de patstelling divers zijn en er moeizame betrekkingen bestaan tussen personen van de gebiedscommissie en dat via een mediationtraject mogelijk een betere werkbare situatie mogelijk is;

  • het college vervolgens een mediationtraject heeft gefaciliteerd teneinde de gebiedscommissie de gelegenheid te bieden op termijn weer zelfstandig te laten functioneren. De onderdelen die meegenomen dienden te worden in het mediationtraject zijn de samenstelling van de (vice)voorzitters, de samenwerking tussen de commissieleden onderling en het hebben van een gedragscode en gedragen missie, visie en strategie. De bevoegdhedenintrekking is vervolgens verlengd tot en met 24 mei;

  • 13 leden van de gebiedscommissie vooraf hebben ingestemd en meegedaan met het mediation-traject;

  • uit het mediationtraject op 24 mei 2016 een vaststellingsovereenkomst is voortgekomen ondertekend door elf leden;

  • in de mediationovereenkomst stond opgenomen dat in september zou worden besloten over een nieuw voorzitterschap rekening houdend met de verkiezingsuitslag. Ten tijde van de overeenkomst betekende dat 1 voorzitter en 1 vicevoorzitter van de grootste partij en 1 vicevoorzitter uit een andere partij;

  • hoewel deze vaststellingsovereenkomst inging op alle drie de onderdelen van de aanbevelingen van de quickscan, de patstelling is blijven bestaan en zonder de bevestiging van alle gebiedscommissieleden de gebiedscommissie IJsselmonde niet in staat was de belangen van het gebied te behartigen;

  • om die reden de intrekking van de bevoegdheden tot 15 september 2016 is verlengd om voor de gebiedscommissie een laatste kans te creëren om een normalisering in het gebied IJsselmonde te bewerkstelligen;

  • deze laatste kans bestond uit de opdracht om voor 2 september 2016 a) een definitief besluit (met ruime meerderheid) van de gebiedscommissie over een gevarieerde signatuur van de samenstelling voorzitterschap te nemen, b) een evaluatie plus rapportage van het verloop van herstel van de relaties met de raad, het college en de gebiedsorganisatie door de voorzitter en eerste vicevoorzitter aan te bieden en c) een (met ruime meerderheid) door de gebiedscommissie vastgestelde gedragscode en missie-, visie en strategie document vast te stellen;

  • getuige de rapportage van de gebiedscommissie IJsselmonde van 2 september 2016 geconstateerd moet worden dat niet is voldaan aan de eerste opdracht van het college. Zowel de meer gevarieerde signatuur (beide voorzitters zijn van dezelfde partij) als de gevraagde ruime meerderheid (vz en vice-vz zijn met 7 stemmen voor aangewezen, en vier leden stemden blanco) van het besluit ontbreken. Bovendien waren niet alle 15 leden van de gebiedscommissie tijdens de besluitvorming aanwezig. Uit deze gang van zaken blijkt dat de toepassing van de onderlinge afspraken in de praktijk opnieuw tot problemen heeft geleid, hetgeen ook de waarde sterk relativeert van de hiervoor onder b. en c. genoemde documenten;

  • de uitkomst van deze rapportage gezamenlijk door de burgemeester het college en de raad besproken is in de raadsvergadering van 29 september 2016;

  • de raad overwogen heeft dat de commissie de raadsbevoegdheden kan behouden indien een externe voorzitter wordt aangewezen;

  • sinds januari 2016 de collegebevoegdheden van de gebiedscommissie IJsselmonde ingetrokken zijn, in afwachting van de uitkomst van een op alle terreinen gefaciliteerde poging om tot een normalisatie van de verhoudingen binnen de gebiedscommissie te komen;

  • de kerntaak van de gebiedscommissie IJsselmonde het behartigen van de belangen van het gebied IJsselmonde is (artikel 18 van de verordening);

  • de raad, het college en de burgemeester het vertrouwen moeten hebben dat de commissie in staat is om de belangen in dit gebied en haar bewoners te vertegenwoordigen;

  • deze gehele voorgeschiedenis laat zien dat de invulling van het voorzitterscollectief de belangenbehartiging van het gebied en daarmee een goed en doelmatig functionerende gebiedscommissie in de weg staat;

  • de gebiedscommissie IJsselmonde al sinds januari 2015 onder leiding van een technisch voorzitter functioneert en de huidige voorzitters hun taken niet uitoefenen;

  • artikelen 13 en 13a van de Verordening het mogelijk maken dat het voorzitterschap kan wisselen. De vergoeding van de voorzitters kent een ophoging voor pensioen, ww en vakantie- en eindejaarsuitkering. Deze ophogingen zijn bedoeld voor de voorzitter en vicevoorzitter om zelf voorzieningen te treffen voor ziekte, wachtgeld, pensioen en dergelijke;

  • er een op alle terreinen gefaciliteerde poging is geweest om tot een normalisatie van de verhoudingen binnen de gebiedscommissie te komen;

  • de evenbedoelde poging niet tot het gewenste resultaat heeft geleid en de patstelling is blijven bestaan;

  • het gelet op het voorgaande niet de vereiste mate van vertrouwen bestaat dat de leden van de gebiedscommissie IJsselmonde in staat zijn, zowel nu als in de toekomst, tot het (afdoende) behartigen van de belangen van het gebied IJsselmonde;

  • voor ons de belangen van de inwoners van de gebiedscommissie IJsselmonde en een goed functionerende gebiedscommissie voorop staan;

  • het college en de burgemeester op 10 oktober besloten hebben de bevoegdheden in te trekken tot aan de nieuwe verkiezingen in maart 2018;

  • het met het oog op het behartigen van de belangen van het gebied, het kunnen uitoefenen van de raadsbevoegdheden en het goed kunnen functioneren van de gebiedscommissie nodig is om tot aan de verkiezingen in maart 2018 een externe voorzitter te benoemen;

besluit vast te stellen:

Besluit tot benoeming van een externe voorzitter in de gebiedscommissie IJsselmonde

Artikel 1

De navolgende persoon wordt benoemd tot externe voorzitter van de gebiedscommissie IJsselmonde: de heer J.P.H.L. Andela. De benoeming eindigt op het moment van installatie van de nieuwe gebiedscommissie IJsselmonde in het jaar 2018.

Artikel 2

De maximale tijdsbestedingsnorm door de externe voorzitter is 0,2 fte (32 uur per maand). Er wordt geen vergoeding uitgekeerd op grond van de Verordening geldelijke voorzieningen gebiedscommissieleden.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking. Het besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad.

Artikel 4

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit tot benoeming van een externe voorzitter in de gebiedscommissie IJsselmonde.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van

11 oktober 2016.

De secretaris,
Ph. F. M. Raets
De burgemeester,
A.Aboutaleb

Niet eens met deze beslissing?

Dan kunt u, of een andere belanghebbende, een bezwaarschrift indienen. Dit moet binnen zes weken na de bekendmaking van het besluit. U stuurt het bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie

Postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 63 00.

In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:

  • uw naam, adres en handtekening;

  • uw telefoonnummer zodat contact met u opgenomen kan worden om samen met u te bespreken wat de beste aanpak van uw bezwaarschrift is;

  • de datum waarop u bezwaar maakt;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden(en) van uw bezwaar.

U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op Rotterdam.nl/pdc:bezwaar indienen, m.b.v. het webformulier (zie ‘mijn loket’). Hiervoor is nodig een DigiD-code, of voor bedrijven een E-herkenning, die kan worden aangevraagd via digid.nl, respectievelijk eherkenning.nl.

U kunt het bezwaarschrift niet op een andere digitale wijze, bijvoorbeeld per e-mail, indienen. Zie voor meer informatie rechtspraak.nl.

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd.

Verdere informatie kunt u vinden op de website van de rechtbank Rotterdam: www.rechtspraak/nl/Gerechten/Rotterdam.

Dit gemeenteblad 2016, nummer 162, is uitgegeven op 12 oktober 2016 en ligt op werkdagen van 8.30 tot 16.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Stadswinkel

Centrum, Coolsingel 40 (zijde Doelwater, tegenover hoofdbureau politie)

(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)